اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۳۹۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶
مديرعامل شركت تعاونی ليتوگرافان:
مديرعامل شركت تعاوني ليتوگرافان گفت: با توجه به تغيير نرخ ارز در ماه هاي اخير، با كمبود و گراني بسيار بالاي زينك در كشور مواجه هستيم.
شوشان: مديرعامل شركت تعاوني ليتوگرافان و نماينده تشكل‌های صنعت چاپ و مصرف كاغذ استان‌هاي كشور گفت: زینک ورقی فلزی، پلاستیکی یا کاغذی با ابعاد مشخص است که در لیتوگرافی طرح مورد نظر برای چاپ را روی آن کپی می‌کنند و در چاپ از آن استفاده می‌شود.

غلامرضا شجاع افزود: 85 درصد محصولات فرهنگي، مطبوعاتي، بسته بندي، مواد غذايي، دارويي و بهداشتي براي چاپ نيازمند زينك هستند كه نبود اين كالا در بازار، صنعت چاپ را با بحران مواجه كرده است.

وي اظهار داشت: با پيگيري و همكاري هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزارت صنعت، معدن و تجارت، از مردادماه سال جاري در نوبت دريافت ارز دولتي به ميزان يك ميليون يورو هستيم كه تاكنون بانك مركزي به جاي در اختيار قرار دادن ارز دولتي، ارز نيما در اختيار واردكنندگان زينك قرار داده است.

شجاع با بيان اينكه زينك در داخل كشور توليد نمي شود، بيان كرد: با توجه به تغيير نرخ ارز در ماه هاي اخير، با كمبود و گراني بسيار بالاي زينك در كشور مواجه هستيم و واردكنندگاني كه با ارز تعيين شده در سامانه نيما(نظام یکپارچه‌ی معاملات ارزی) و نرخ يورو 9 هزار و 800 تومان اقدام به واردات كرده اند، بدون نظارت سازمان حمايت و تعزيرات، با هر قيمتي كه مي خواهند، اقدام به فروش زينك مي‌كنند و در اين خصوص هيچ گونه نظارتي وجود ندارد.

مديرعامل شركت تعاوني ليتوگرافان كشور از زينك به عنوان كالاي استراتژيك در صنعت چاپ ياد كرد و گفت: بانك مركزي به اهميت زينك توجه نداشته است. اين كالا سال گذشته به قيمت 6 هزار تومان در بازار به فروش مي رسيد اما در حال حاضر به دليل اينكه وارد كنندگان با ارز نيمايي اقدام به واردات اين كالا مي كنند، با افزايش قيمت 400 درصدي مواجه شده است و اگر ارز دولتي براي خريد زينك در اختيار واردكنندگان قرار داده نشود اين افزايش قيمت تا دو ماه آينده به 600 درصد خواهد رسيد.

شجاع تصريح كرد: با توجه به توليد نشدن زينك در كشور، دولت نسبت به واردات اين كالاي حساس و مهم با نرخ دولتي احساس نياز كرده است از اين رو وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزير صنعت، معدن و تجارت به دليل تخصيص ندادن ارز دولتي براي واردات زينك، مجدد نامه اي به بانك مركزي ارسال خواهند كرد كه ارز دولتي به ميزان يك ميليون يورو براي واردات 300 هزار متر مربع زينك تخصيص داده شود.

وي با بيان اينكه با واردات اين ميزان زينك، شاهد فروكش تب قيمت اين كالا در كشور خواهيم بود، ادامه داد: تمامي متقاضيان واردات زينك تعهد محضري داده اند كه فروش آن بر اساس قيمت تعيين شده از سوي سازمان حمايت و در راستاي مصرف محصولات فرهنگي صورت پذيرد.

 مديرعامل شركت تعاوني ليتوگرافان كشور تأكيد كرد: در صورت واردات زينك با نرخ ارز دولتي، توزيع اين كالا عادلانه و بر اساس ثبت نام هاي صورت گرفته صورت خواهد گرفت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار