اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۴۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳
مدیر مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با اشاره به اختصاص پیدا کردن قانون یک درصد اعتبارات دستگاه‌های دولتی به امر پژوهش در استان، گفت: این مبلغ در خوزستان 10 میلیارد تومان بود و امیدواریم مدیریت استانی این هزینه‌ها موجب شود پژوهش‌ها در راستای حل معضلات کشور انجام شوند.
قاسم سنگوری‌سواری در آیین اختتامیه هفته پژوهش و فناوری و تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر سال 97 که امروز، چهارشنبه (5 دی‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: پژوهش مبنای توسعه است و کشورها بدون پژوهش، توسعه پایدار را رقم نمی‌زنند. در زمینه پژوهش اتفاق مثبتی رخ داده است و امسال قانون یک درصد از اعتبارات دستگاه‌های دولتی به امر پژوهش که در قانون برنامه ششم توسعه گفته شده است، تخصیص پیدا کرد و ما توانستیم این اعتبارات را در استان مدیریت کنیم.

وی افزود: اعتباراتی که دستگاه‌های اجرایی برای پژوهش در نظر می‌گرفتند به صورت بخشی و مجزا هزینه می‌شد و استان هیچ نوع نظارت و مدیریت اثربخشی در این زمینه نداشت. با پیگیری‌های انجام شده توانستیم یک درصد اعتبارات را حداقل در بخش دستگاه‌هایی که بودجه استانی دارند، به صورت متمرکز در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار دهیم.

مدیر مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: پیش از این پروژه‌های تحقیقاتی به صورت خرد خرد در استان انجام می‌شد و هیچ همبستگی معنی‌داری درباره پروژه‌های تحقیقاتی در راستای حل معضلات استانی وجود نداشت. امسال با اعتباراتی که به صورت متمرکز داشتیم، توانستیم پروژه‌های کلان‌تری را داشته باشیم. امسال در مجموع 39 دستگاه اجرایی بودند که پروژه پژوهشی مصوب داشتند؛ از این تعداد 13 دستگاه بودجه استانی و 26 دستگاه بودجه ملی داشتند.

سنگوری‌سواری تصریح کرد: دستگاه‌های استانی 79 پروژه پیشنهادی داشتند که در کارگروه مربوطه در سازمان برنامه‌ریزی استان از این تعداد، 25 پروژه را مصوب کردیم. برای دستگاه‌های ملی که از طریق ستاد مرکزی این کار انجام شده است نیز 388 پروژه تعریف شد. برای دستگاه‌های استانی امسال حدود دو میلیارد تومان اعتبار تخصیص پیدا کرد. برای دستگاه‌های ملی نیز تقریبا هشت میلیارد تومان از محل یک درصد اعتبارات دستگاه‌های دولتی به پژوهش اختصاص پیدا کرد. این یک درصد در استان ما امسال حدود 10 میلیارد تومان بود که در دستگاه‌های دارای بودجه ملی و استانی هزینه شده است. امیدواریم اثرات آن را در حل مشکلات و چالش‌های استان شاهد باشیم.

وی گفت: چون امسال برای اولین بار بود که مدیریت اعتبارات پژوهشی در استان صورت می‌گرفت، اشکالاتی نیز در روند کار وجود داشته است. پیشنهادات لازم را برای درج در بودجه سال 98 به سازمان برنامه و بودجه ارائه دادیم و اگر این موارد در دستور کار قرار گیرد، اثربخشی کار را بیشتر خواهد کرد.

مدیر مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان خاطرنشان‌کرد: در حال تدوین طرحی هستیم که اگر در کارگروه مربوطه مصوب شود، از سال آینده ارزیابی پژوهشی دستگا‌ه‌های استانی نیز انجام خواهد شد تا این دستگاه‌ها در اختتامیه هفته پژوهش در سال آینده، اعلام شوند. تا کنون چنین ارزیابی صورت نمی‌گرفت و این کار می‌تواند موجب ایجاد رقابت بین دستگاه‌ها شود و اثربخشی کار را افزایش دهد و بر حل مشکلات و چالش‌های استان، تمرکز شود. 

سنگوری‌سواری گفت: برای تلاقی پیدا نکردن برنامه‌های هفته پژوهش، امسال نمایشگاه هفته پژوهش را از 10 تا 13 آذرماه در استان برگزار کردیم. در شهرستان‌ها نیز برنامه‌های مختلفی برای هفته پژوهش برگزار شد.‌ امسال قراردادهای خوبی بین دانشگاه شهید چمران و فولاد اکسین منعقد شد. اداره‌کل آموزش و پرورش نیز امسال برای اولین بار زنگ پژوهش را در مناطق محروم به صدا درآورد. 

به گزارش ایسنا، در این مراسم همچنین مهدی مکارمی، سرپرست اداره‌کل برنامه‌ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری خوزستان اظهار کرد: همکاری و هم‌افزایی که بین دانشگاه و مجموعه اجرایی استان در هفته پژوهش امسال دیدیم، نویدبخش آغازی نو در ارتباط میان دانشگاه و صنعت است. تصور تحقق توسعه پایدار بدون پیوند دانشگاه و مجموعه اجرایی و دولت، ممکن نیست.


وی افزود: امیدواریم از امسال با حرکت عمومی کشور به سمت تحقق دانشگاه‌های نسل سوم همگام با دیگر کشورها، موضوع کارآفرینی و مهارت‌آموزی در کانون توجه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی قرار گیرد و هر سال بتوانیم گزارش کمی و کیفی از اثربخشی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در توسعه عمومی و اقتصادی کشور را داشته باشیم. 
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار