اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۴۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷
شفیعی:
رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با اشاره به اینکه تشخیص به‌هنگام و پای اقدام آمدن از سوی مردم، ارزش ۹ دی به شمار می‌رود، گفت: ۹ دی لغزش‌ها و کج‌روی‌ها را ترمیم کرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحسن شفیعی در مراسم گرامیداشت ۹ دی در جمع دانشگاهیان دانشگاه شهید چمران اهواز که امروز، ۹ دی‌ماه در مسجد امام خمینی(ره) برگزار شد‏، اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امام راحل جمهوری اسلامی را به رأی گذاشت. در کتاب خاطرات دکتر طباطبایی آمده که با سخن امام مقدمات رفراندوم جمهوری اسلامی ایجاد و در نهایت در فروردین‌ماه ۵۸ همه‌پرسی برگزار شد. همچنین پس از برگزاری انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی، امام فرمود قانون اساسی تدوین شده از سوی منتخبان مردم هم به رأی گذاشته شود. 

وی با تأکید بر اینکه ملت ایران در همه سال‌های انقلاب اسلامی با مفهوم و سازوکار انتخابات آشنا بوده است، افزود: برای ملتی که سه دهه با مفهوم انتخابات آشنا شده بود، در انتخابات ۸۸ چه اتفاقی رخ داد؟ در انتخابات ۸۸ برخی از مکانیزم و روش‌های ایمن‌سازی انتخابات صورت گرفت که تا پیش از این در هیچ انتخاباتی نبود؛ برای اولین‌بار نمایندگان کاندیدای رقیب اجازه پیدا کردند در نهایی‌ترین مراحل شمارش آراء شرکت داشته باشند. براساس بخشنامه وزارت کشور، ستادها مجاز شدند نمایندگانشان را به قرنطینه انتخابات بفرستند. 

شفیعی ادامه داد: بعد از همه این امکانات قرار داده شده در اختیار کاندیداها، باز هم اِشکال وارد کردند که دولتِ برگزارکننده خودش کاندیدا بوده است. 

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان افزود: در بهمن ۸۷ برخی سیاسیون نگرانی مشارکت و شور کمتر برای انتخابات را داشتند اما دیدیم که عرصه سیاسی جامعه پرشور و پرتلاش بود و در نهایت انتخابات با حضور حدنصاب ۸۵ درصدی واجدین شرایط برگزار شد. می‌شد این اتفاق را به رخ دنیا کشید و آن را مایه مباهات دانست. بین ۲۲ خرداد ۸۸ تا ۶ دی ۸۸ چه اتفاقی افتاد؟ 

وی اظهار کرد: قانون برای پاسخگویی به اعتراض معترضان انتخابات هم سازوکار و راهکار پیش‌بینی کرده است اما کاندیداها آن را هم قبول نداشتند. چگونه می‌شود که یک کاندیدا در مرحله قانونی ثبت نام حضور داشته باشد‏، از امکانات نظام برای تبلیغ در صداوسیما استفاده کند، نمایندگان خود را پای صندوق‌های رأی برای نظارت بر انتخابات بگذارد اما قبل از اعلام نهایی نتایج، خود را پیروز انتخابات بداند و پس از آن ۱۷ بیانیه صادر کند و مردم را به حضور در خیابان و مقاومت برابر حاکمیت فراخواند و کسی که در این راه کشته شود را شهید اعلام کند؟ 

شفیعی گفت: مقام معظم رهبری در همان زمان به صراحت گفتند که «پیغام دادم که قصه را به خیابان نکشانید، این حرکت را شروع می‌کنید اما نمی‌توانید تمامش کنید.» در پی آن اتفاقات پدیده متهم کردن نظام اسلامی به تقلب ایجاد شد. به آسانی یک نظام برخاسته از رأی مردم را متهم به تقلب کردند و باید اسناد و دلایلش را می‌آوردند که هیچ سند و مدرکی ارائه نشد. براساس قانون اساسی بنابر اعتراض هر کاندیدا ۱۰ درصد صندوق‌های رأی باید بازشماری شود اما آنها این را هم نپذیرفتند و از اصول قانونی خارج شدند. 

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان اظهار کرد: در ادامه این اتفاقات نهادهای رسمی صحت انتخابات را تأیید کردند اما هنوز فضای اجتماعی ملتهب بود؛ رقابت‌های انتخاباتی به شکاف و نابسامانی‌های اجتماعی رسید. اگر انتخابات سال ۸۸ به درستی مدیریت نشده بود این اتفاق در سال ۹۲ و ۹۶ هم قابل تکرار بود. در آن زمان به جز دو کاندیدای معترض بسیاری از رجال سیاسی ما نتوانستند به وظایف خودشان عمل کنند. در اتفاقات اخیر مربوط به اعتراضات کارگران وقتی کارگر ما رو به دوربین می‌گوید بی بی سی اعتراض ما به دولتمان است و به تو ربطی ندارد یعنی این کارگران دارای بلوغ سیاسی هستند. فهم و بلوغ سیاسی کارگران ما در سیاسیون سال ۸۸ وجود نداشت. 

وی با بیان اینکه اگر پیوند مردم با رهبری در سال ۸۸ نبود نمی‌شد آن جمعیت را کنترل کرد، گفت: عرصه قضاوت تاریخ براساس اسناد پیش‌روی همه ما قرار دارد؛ آنهایی که در آن دوران با لبخند هر دو طرف را داشتند و آنهایی که پیام شفاهی همراهی فرستادند، در عرصه قضاوت قرار دارند. اگر بنا است عملکرد مجموعه‌های حکومت نقد شود، باید از سوی مراجع قانونی باشد. اگر هیمنه و اعتبار مجموعه‌های قانونی از دست رفت، هویت ملی و موجودیت کشور را تهدید می‌کند. 

شفیعی در پایان اظهار کرد: تشخیص به هنگام و پای اقدام آمدن از سوی مردم، ارزش ۹ دی به شمار می‌رود. ۹ دی همان تأثیر ۳۱ شهریور ۵۹ را دارد که اگر اقدام به‌موقع مردم نبود، معلوم نبود الان کشور در چه وضعیتی قرار داشت. ۹ دی لغزش‌ها و کج‌روی‌ها را ترمیم کرد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار