اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۴۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴
محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح سه شنبه از قرار نگرفتن ماهواره «پیام» در مدار خبر داد.
به گزارش ایرنا، جهرمی در صفحه رسمی اش در توئیتر نوشت: بامداد امروز (سه شنبه) با وزرایICT دولت های هشتم تا دوازدهم به پایگاه فضایی امام خمینی (ره) رفتیم. ماهواره‌بر با طی دو مرحله موفق، در مرحله سوم به سرعت کافی نرسید و 'پیام' در مدار آرام نگرفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در عین حال خاطرنشان ساخت؛ ماهواره 'دوستی' در انتظار حضور در مدار است و با جوانان عزم کردیم مجدد بسازیم.

ماهواره پیام پس از تأسیس سازمان فضایی ایران یکی از پروژه هایی بود که به سه دانشگاه صنعتی ایران ارائه شد و از سری میکروماهواره‌های توسعه فناوری فضایی سازمان است.

این ماهواره با مشارکت چهار دانشکده مهندسی هوافضا، برق کامپیوتر و مکانیک و 16 نفر از استادان دانشکده های دانشگاه امیر کبیر ساخته شده و علاوه بر آن، بخش عمده فعالیت بر عهده دانشجویان ارشد و دکتری بوده است.

پرتابگر ایرانی سیمرغ برای پرتاب ماهواره در نظر گرفته شده بود؛ طراحی این ماهواره از سال 84 آغاز شد. این ماهواره با وزن 100 کیلوگرم از سری میکرو ماهواره‌های توسعه فناوری فضایی بود که به منظور انجام مأموریت تصویربرداری طراحی و ساخته شد. ارتفاع مداری طراحی شده برای ماهواره پیام امیرکبیر 500 کیلومتر و با شیب مداری 55 درجه و تصاویری با دقت 45 متر ارسال می کرد و پیش بینی اولیه حاکی از این بود که حدود سه سال در مدار زمین باقی خواهد ماند. پیام سه مأموریت تصویربرداری، ذخیره و ارسال داده ها را برعهده داشت.

بررسی پوشش گیاهی، بهبود پایش گرد وغبار، حریق و اراضی کشاورزی، در کنار ذخیره و ارسال داده و نیز اندازه گیری تشعشعات فضایی با هدف بررسی اثر پرتوهای کیهانی بر عملکرد ماهواره، ازجمله ماموریت هایی بود که ماهواره پیام برای انجام آن ها طراحی وساخته شده بود. ماهواره پیام مأموریت مخابراتی هم داشت که باید یک پیام را ذخیره و به زمین مخابره کند. چهار دوربین روی این ماهواره نصب بود که عملیات عکس برداری از زمین را انجام می داد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار