اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۴۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان:
معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه سیلی در رودخانه دز رخ نداده است، گفت: برای رودخانه‌ای که پایه آن 3 هزار مترمکعب در ثانیه است، رهاسازی یک هزار مترمکعب آب در آن سیلاب نیست.

هوشنگ حسونی زاده با اشاره به آخرین وضعیت سد و رودخانه دز اظهار کرد: حوضه دز یک حوضه تک سدی است و با توجه به آورد آب بالای این رودخانه باید شرایط کنترلی در این سد اعمال شود تا شاهد بروز خطرات نباشیم.

وی با بیان اینکه شرایط در سد دز باید به شکلی تنظیم شود که این سد حجم مفیدی برای تابستان داشته باشد، افزود: همچنین ذخیره سازی در این سد نباید به شکلی باشد که با سیلاب‌های ناشی از ذوب برف و بارش‌های آینده شاهد بروز مشکلاتی در سد و یا پایین دست آن باشیم.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر در حال کنترل رودخانه دز هستیم، تصریح کرد: با توجه به اینکه جریان حدود 3 هزار متر مکعب در ثانیه در رودخانه دز یک عدد معمول است، رها سازی حدود 900 تا یک هزار متر مکعب آب در ثانیه در این رودخانه به معنای سیلاب نیست.

حسونی زاده با اشاره به مشکلات پایین دست سد دز، ادامه داد: اینکه به حریم‌های این رودخانه تجاوز شده و در حاشیه رودخانه کشت و کار و ساخت و ساز انجام گرفته، مشکلاتی است که برای بدنه رودخانه به وجود آمده است. در این زمینه اگر روستایی تحت فشار قرار می‌گیرد، به دلیل آن است که حریم‌ها را رعایت نکرده و از این رو احساس می‌شود که سیلاب رخ داده است.

وی با بیان اینکه برای رودخانه‌ای که پایه جریان آب در آن 3 هزار مترمکعب در ثانیه است، رهاسازی یک هزار مترمکعب آب در آن سیلاب نیست، گفت: اینکه در رودخانه دز احساس سیلاب شده است، صحیح نیست زیرا سیلابی در این رودخانه رخ نداده است. 

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه نباید به این شکل تصور شود که سیلی در رودخانه دز اتفاق افتاده است، گفت: از ابتدای امسال تا کنون بیش از 2 میلیارد و 800 میلیون متر مکعب آب وارد مخزن این سد شده است در حالی که ورودی آب در سال گذشته 573 میلیون متر مکعب بوده و در سال نرمال حدود یک میلیارد و 450 میلیون مترمکعب است.

حسونی زاده با بیان اینکه امسال ورودی آب در سد دز دو برابر ورودی آب در یک سال نرمال بوده است، اظهار کرد: اکنون حجم آب موجود در مخزن سد دز حدود 2میلیارد و 400 میلیون متر مکعب است و با توجه به این شرایط باید کنترل‌ در سد دز انجام بگیرد. در این زمینه تلاش می‌شود تا پایین دست سد دچار مشکل نشود و همچنین مشکلاتی برای سد به وجود نیاید.
منبع: ایسنا
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار