اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۴۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
شوشان - نوید قائدی:

مهم‌ترین وظیفه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان، حفظ و توسعه عرصه‌های منابع طبیعی و اخیراً نهال‌کاری در کانون‌های ریز گرد است.حال که مدیری تازه‌نفس به این سمت منصوب‌شده، ضمن آرزوی موفقیت برای ایشان، انتظار می‌رود با بررسی دقیق شرایط و مشکلات، نقشه راه و افق آینده این عرصه را در قالب برنامه‌های مدون به‌صورت شفاف اعلام تدوین و اعلام نمایند.

گرچه طی سال‌های گذشته درزمینهٔ نهال‌کاری و تثبیت کانون‌های بحرانی کارهای خوبی انجام‌شده است اما نیاز است روش‌های اجرایی مورد بازبینی و واکاوی مجدد علمی قرار گیرد. 

به‌طور مثال طریقه کاشت بهتر است از حالت سنتی (آبیاری غرقابی در جوی) خارج و در قالب کشت‌های هدایت‌شده در باکس‌های محافظتی ریشه و نگهدار آب انجام گیرد(مانند اکثر کشورهای دنیا) یا حداقل به‌صورت آزمونه بخشی از کاشت این‌گونه باشد تا نتایج کار مشخص شود،زیرا خوزستان تا سال‌ها درگیر این موضوع مهم خواهد بود پس چه‌بهتر از هم‌اکنون در جوار انجام کار، پروژه‌های تحقیقی نیز انجام گیرد تا بهترین نتایج حاصل شود.

درزمینهٔ اجرای نهال‌کاری بهتر است طبق تجربیات جهانی در تمامی مراحل بیابان‌زدایی یعنی کاشت نهال، نگهداری و ایجاد اکوسیستم‌های تلفیقی گیاهی و جانوری از بومیان منطقه استفاده شود، این کار باید در قالب تدوین بسته‌های اجرایی محلی باشد، از منافع این روش ایجاد احساس تعهد بین بومیان برای حفظ و نگهداری این عرصه و توانمندسازی سطح زندگی آنان است، اگر اداره کل در طرح‌های آبخیزداری و یا ایجاد مخازن بزرگ نگهداری آب‌های سطحی و سیلاب‌ها که خوشبختانه امسال مطلوب بوده است، تدبیر و برنامه‌ریزی لازم را داشت و یا این‌که در آینده داشته باشد، می‌توان امیدوار بود که در جوار این طرح (نهال‌کاری) با همکاری بنیاد مسکن، سازمان بسیج، تشکل‌های زیست‌محیطی، اداره کل امور عشایر، بنیاد برکت و... می‌توان گام‌های بزرگی برای تغییر چهره این مناطق به‌صورت تلفیقی انجام داد، زیرا اجرای توأم طرح‌ها در قالب بسته‌های اجرایی - اجتماعی اثربخشی بسیار زیادی خواهد داشت و به حفظ، دوام و پایداری این عرصه‌ها کمک خواهد کرد، به‌طور مثال وقتی در سطح شهر اهواز به دلیل مشکلات با هرس‌های غیرقانونی فضای سبز شهری را قطع می‌کنند و می‌فروشند چه تضمینی وجود دارد در این عرصه (که قبلاً هم با شدت و ضعف انجام‌شده است) این عملیات نابهنجار انجام نگیرد.

درنهایت و خلاصه کلام توصیه مؤکد می‌شود مدیر محترم جدید با ارائه طرح‌هایی مبتنی بر شاکله نیروهای بومی و ایجاد وحدت رویه با سازمان مرتبط دیگر مانند بسیج و بنیاد مسکن ، بخشداری، ‌ دهداری‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد علاقه‌مند و احیای وسیع طرح‌های همیار طبیعت(از میان تمام اقشار مردم و جوانان طبق دستورالعمل‌ها) و با استفاده از روش‌های نوین علمی و به‌روز در دنیا، انشا... تغییر و تحول شگرفی در این زمینه به وجود آورد.
 
  حال که خداوند منان با بارش‌های مطلوب بر ما منت گذاشته و انشا... سال‌های آتی هم ادامه خواهد داشت حیف است از کنار این فرصت الهی به‌ سهولت گذشت و بهره کافی نبرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار