شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۵۵۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷
استاندار خوزستان تاکید کرد:
استاندار خوزستان با بیان اینکه انجام مسئولیت اجتماعی توسط صنایع نباید به وجه‌المعامله تبدیل شود، گفت: مسئولیت اجتماعی نباید به ابزاری برای باج‌گیری تبدیل شود بلکه باید به سرمایه اجتماعی منجر شود. باید از حالت انفعالی خارج شویم.
غلامرضا شریعتی در دومین سمینار بین‌المللی CSR که امروز در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری چنین سمینارهایی به برنامه‌ریزی صحیح و مدون کمک می‌کند. 

وی افزود: تا پیش از الزامی شدن مباحث توسعه پایدار و مسئولیت‌های اجتماعی و مسائل زیست محیطی شرکت‌ها و صنایع بزرگ تنها به امر تولید و بالا رفتن سوددهی فکر می‌کردند و مسائل پیرامون خود را منتزع و جدا از کارکرد خودشان می‌دانستند.

استاندار خوزستان ادامه داد: این نوع تفکر منجر به تبعیض و  افسارگسیختگی می‌شد. همچنین شرکت‌ها و صنایع را از ادامه کار و حرکت رو به جلو بازداشت و محیط و جوامع پیرامونی مانعی در مقابل رشد و توسعه شد.

وی گفت: علاوه بر هزینه‌هایی که ایجاد شد، عملا تبعات زیست محیطی و اجتماعی نیز وجود آن صنایع را زیر سوال برد که این امر موجب شد صاحبان صنایع به فکر چاره بیفتند و متوجه شوند تا زمانی که توسعه متوازن نباشد نمی‌توانیم شاهد توسعه پایدار باشیم

شریعتی تصریح کرد: بنابراین بحث مسئولیت‌های اجتماعی سازمانی سازماندهی شد و صاحبان صنایع متوجه شدند برای توسعه اهداف خود در آن تخصص و  رسیدن به سرمایه‌گذاری‌ها راهی جز توجه به جامعه پیرامونی نیست و باید بخشی از درآمد را در این مسیر قرار دهند.

استاندار خوزستان بیان کرد: اگرچه مسئولیت اجتماعی سازمانی الزامی و اجباری نیست اما انجام این مسئولیت به اندازه‌ای اهمیت دارد که همه علمای توسعه آن را الفبای توسعه می‌دانند. 

شریعتی ادامه داد:علی‌رغم اینکه اجرای طرح‌های توسعه محیط پیرامون در شرکت‌های بزرگ غربی دیده نشده اما این شرکت‌ها از محل سود خودشان سرمایه‌گذاری و توسعه را انجام می‌دهند زیرا این کار را برای ایجاد رابطه انسانی با محیط انسانی و شرایط کار در آن منطقه ضروری می‌بینند و در آن مسیر گام برمی‌دارند.

وی عنوان کرد: مسئولیت اجتماعی به تدریج در کشور ما نیز شکل گرفت و ضرورت توجه به مسئولیت اجتماعی در صنایع احساس شد و گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه به دلیل وجود صنایع بزرگ در خوزستان ضرورت مسئولیت اجتماعی بیشتر حس شده است، تصریح کرد: در استان و کشور هم گسیختگی وجود دارد و وحدت رویه، یکپارچگی و تصمیم‌گیری متمرکز نیست.

وی گفت: مسئولیت اجتماعی در کنار بودجه‌ها و اعتبارات دیده شده است اما آنطور که باید و شاید، اثرگذار و نتیجه‌بخش نبوده و رضایتمندی مردم را در پی نداشته است زیرا به صورت سلیقه‌ای و بدون برنامه‌ریزی عمل شده است. 

شریعتی گفت: در حوزه مسئولیت اجتماعی نباید منفعل باشیم و باید مدیران صنایع مکلف شوند مطابق فرصت‌های توسعه‌ای خوزستان سیاست‌گذاری کنند تا توسعه متوازن در خوزستان شکل بگیرد. 

وی ادامه داد: سیاست‌گذاران استانی باید مانع انحراف اعتبارات مسئولیت‌های اجتماعی شوند. اگر اعتبارات مسئولیت‌های اجتماعی در جای خود و صحیح هزینه نشوند، موجب ایجاد ذهنیت منفی مردم نسبت به این اعتبارات و شائبه فسادخیز بودن می شود.

استاندار خوزستان با اشاره به اقدامات صنایع پتروشیمی ماهشهر در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی تصریح کرد: صنایع پتروشیمی ماهشهر در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی اقداماتی انجام داده‌اند اما ناقص مانده‌اند و دقیق نیستند در حالی که برنامه‌ها باید مطابق با سند توسعه انجام شوند.

شریعتی گفت: مسئولیت اجتماعی نباید به ابزاری برای باج‌گیری تبدیل شود بلکه باید به سرمایه اجتماعی منجر شود. باید از حالت انفعالی خارج شویم. 

وی افزود: در احداث صنایع باید الزامات زیست محیطی و قانونی در نظر گرفته شود. در برخی موارد مسئولیت اجتماعی به وجه‌المعامله تبدیل شده است. 

استاندار خوزستان تصریح کرد: همچنین انحراف اعتبارات مسئولیت‌های اجتماعی باعث بدبینی مردم می‌شود در حالی که باید از این ظرفیت برای توسعه استان و بهبود شرایط استان استفاده کنیم. در این راستا در این سمینارها نباید بگذاریم از ابتدا کار به انحراف کشیده شود. اگر انجام مسئولیت اجتماعی منحرف شود، از موانع پیشرفت خوزستان خواهد شد. 

وی اظهار کرد: دولت نباید اجازه دهد کار غیرکارشناسی انجام شود. کار صنایع پتروشیمی در ماهشهر در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی خوب است اما ناقص است. هر چند به نسبت کشور بهتر است اما کارشناسی شده و دقیق نیست.

شریعتی با اشاره به فعالیت شورای اجتماعی خوزستان بیان کرد: در زمینه کاهش‌های آسیب‌های اجتماعی کار خوبی شده است و  دیدیم که بورسیه تحصیلی دختران روستایی مناطق کم برخوردار در خوزستان اجرا شد. 

وی افزود: در اجرای مسئولیت اجتماعی توسط صنایع باید علمی و کارشناسی عمل شود. همچنین خروجی این سمینار باید منجر به ارائه برنامه جامع در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی شود تا شرکت‌ها اعتباری در این زمینه مشخص و پیشنهادشان را ارائه دهند. تصمیمات باید بر اساس شرایط استان گرفته شوند تا اثربخشی لازم را داشته باشند. 
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار