اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۵۷۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶
در پی گرانی افسارگسیخته آجیل و بویژه پسته همزمان با خریدهای نزدیک ایام عید پویش نه به خرید آجیل در شهرهای مختلف ایران به راه افتاده است.
شوشان - حسن نسیمی:

اما این بار و برخلاف کمپین های گذشته نه تنها رسانه ها بلکه صدا و سیمای ایران نیز  در اقدامی در خور تحسین با مردم هم نوا شده و چندین نوبت در برنامه های مختلف به این موضوع پرداخته است.

با فراگیر شدن هشتک نه به خرید آجیل در فضای مجازی و در پی استقبال مردم  واکنش برخی ذینفعان و مسئولین متنفذ در نوع خود جالب بود.

هنوز یادمان نرفته که وزیر دولت یازدهم که اتفاقا به دلیل رانت خواری اهل خانواده اش در واردات داروهای تقلبی  و پس از آن ساخت ویلاهای غیر مجاز در منطقه لواسان به چهره ای منفور در بین جامعه بدل گشته در پی راه اندازی کمپین نخریدن خودروهای گران و بی کیفیت ایرانی در مقام اجتهاد نشسته و آن را حرام خدا اعلام کرده و در بخش دیگری از بیاناتشان این اقدام مردم را اقدامی ضد انقلابی می خواند.

در پی نفوذ شرکت های خودرو ساز با انحصار گرفتن رسانه ها و با توجیه اینکه این کمپین باعث بیکاری هزاران کارگر فعال در شرکت های خودرو سازی شده است کمپین نخریدن خودرو با شکست مواجه شد و پس از آن بود که مافیای صنعت خودرو برای جلوگیری از براه افتادن مجدد این کمپین نحوه ثبت نام و تحویل خودرو ها را به گونه ای رقم زدند که مجالی برای منتقدان باقی نگذارد.

حال پس از گذشت چند سال از آن تجربه ناموفق برای همدل ساختن مردم، این بار در پی گران شدن افسار گسیخته آجیل، کمپین نه به خرید آجیل راه اندازی شده که در طی روزهای گذشته به پر بازدید ترین هشتک شبکه های اجتماعی تبدیل شده است. 

ظاهرا اینبار برخلاف گذشته مردم از تجربه تلخ گذشته درس گرفته و درصد بالایی از قشر متوسط جامعه به این کمپین پیوسته اند.

و صد البته مسئولین ذینفع که منافع خود را در خطر دیده اند، بیکار ننشسته و برای شکست این پویش همان راهی را در دستور کار قرار دادند که پیش از این شرکت های خودرو ساز در پیش گرفتند یعنی تحریک احساسات و عواطف مردم با استفاده از نام کارگر.

آن ها در سلسله اظهار نظرهای مختلف ادامه این کمپین را با بیکار شدن خیل عظیمی از جماعت کارگر و باغدار عنوان کرده و در این بین خاص ترین اظهار نظر مربوط به احمدی رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل کشور بوده که راه اندازی این کمپین را کار آمریکا دانسته است.گرچه باید اذعان کرد بیشترین آسیب به باغداران را تجار و خریداران عمده زده.

تا جایی که این افراد متنفذ صدای دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان دامغان را در آورده است. 

اکبری در گفتگو با ایسنا پرده از دخالت افرادی خاص در قیمت گذاری پسته و خشکبار بر می‌دارد.

او دخالت برخی افراد و گروه های خاص در امر قیمت گذاری محصول باغداران و پایین نگه داشتن قیمت ها در زمان برداشت محصول را مشکلی مهم برای باغداران توصیف کرد و اظهار داشت: در بخش خشکبار و آجیل، افرادی خاص قیمت گذاری می کنند و در برخی مقاطع زمانی از خرید محصول امتناع می کنند تا باغدار مجبور شود به دلیل مواجه با مشکلات نقدینگی و عدم امکان انبارداری محصول و تامین مخارج زندگی، محصول خود را به هر قیمتی که انها می خواهند بفروشد و این میان هیچ نهادی نسبت به روند قیمت گذاری نظارت دقیقی ندارد.

وی به رفتار و اقدامات اشتباه برخی تجار ایرانی در بازارهای جهانی نیز اشاره کرد و گفت: در کشوری مثل چین، اقدام برخی تجار و بازرگانان در ارایه محصول بی کیفیت موجب برگشت محصول صادر شده به ایران و تخریب برندهای داخلی شد و امریکا توانست در بازار این کشور جای ما را به خود اختصاص دهد. 

شایان ذکر است صنعت خشکبار ایران به خاطر دارا بودن کالاهایی مانند پسته و خرما (رتبه دو جهان)، گردو سومین تولیدکننده جهان، کشمش و بادام چهارمین، فندق پنجمین کشور دنیا است که بر خلاف ادعای مسئولین و فعالان بخش تولید و صادرات خشکبار تنها بخش اقتصادی است که کمترین تاثیر را در قبال تحریم ها داشته است. 

با توجه به مباحث فوق به قول ظریفی که فرمود: عزیزان اتحادیه شما چنان در کار خود استاد هستید که صدتا امثال ترامپ و چرچیل باید نحوه کلاهبرداری و شیادی را در نزد شما بصورت فشرده آموزش ببینند.

کاری که شما کردید آمریکا و انگلیس و تمام دنیای غرب و شرق باید جلوی شما زانوی ادب به زمین بگذارند.

در پایان باید تاکید کرد این پویش مردمی حاوی نکات قابل تأملی است. ابتدا اینکه مردم ایران باید بدانند که با وحدت و همدلی می توانند در مقابل جریانات زیاده خواه بایستند و شاخ دیو گرانی را با نخریدن بشکنند.

نکته دوم اینکه این پویش فرصت مناسبی است تا شیرینی های بومی، محلی و خانگی که متأسفانه با هجوم انواع شیرینی های غیر ایرانی دچار اضمحلال شده اند جای خود را بر سفره هفت سین خانواده های ایرانی بازکند.

تنها چند روز به پایان سال مانده و با ادامه روند نخریدن آجیل توسط مردم، قطعا شاهد باز شدن انبارهای احتکارشده آجیل و خشکبار با قیمت های ارزان خواهیم بود.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
زمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
comment
0
0
comment ایرانی جماعت مال این حرفها نیست تازه میخرن و انبار میکنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار