شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۵۸۸
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۶
الياس حميداوي زاده عضو شوراي حل اختلاف

الياس حميداوي زاده – عضو شوراي حل اختلاف: شورای حل اختلاف نهادی است نوپا که بر اساس ماده 189 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد و به تدریج در سراسر کشور توسعه یافته است. این شورا به برخی از دعاوی حقوقی و کیفری در محدوده صلاحیت هایش رسیدگی می کند. به منظور کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی و در راستای توسعه مشارکتهای مردمی، رفع اختلافات محلی و نیز حل و فصل اموری که ماهیت قضایی ندارند و یا ماهیت قضایی آن از پیچیدگی کمتری برخوردار است به شوراهای حل اختلاف واگذار می گردد.

بنده قبل از اينكه به عضويت شوراي حل اختلاف درآيم فكر مي كردم با وجود تشكيلاتي مانند دادگستري، تاسيس و راه اندازي شوراهاي حل اختلاف امري زائد و عبث مي باشد اما پس از عضويت در شوراي حل اختلاف به اين نتيجه رسيدم كه تاسيس شوراهاي حل اختلاف، اقدامي كارشناسي شده، پسنديده و نيك است زيرا رسيدگي در روند پرونده ها و تسريع در نتيجه دادن و ايجاد صلح و سازش از امور روزمره شوراها مي باشد. در واقع شورای حل اختلاف در چند سال اخیر با رسیدگی به پرونده های بسیاری، زمینه ورود پرونده ها به محاکم قضایی را رفع و سالانه موارد بسیاری را بدون نیاز به ارسال به دادگاه حل کرده است.

همچنين كاركنان شوراهاي حل اختلاف افرادي متخصص، زحمتكش و بدون توقع بوده و با علاقه وافري انجام وظيفه مي نمايند و روز به روز علاقه آنها نسبت به حل مشكلات مردم بيشتر مي شود و زماني كه بين طرفين دعوا صلح و سازش ايجاد مي كنند از نظر روحي و رواني بسيار شاد و خوشحال مي شوند و اجر آنها را از خداوند مي طلبند. رياست كل شوراهاي حل اختلاف خوزستان بعهده جناب آقاي زائري است كه فردي لايق و شايسته و كارشناس امور حقوقي و عشايري مي باشد كه تاكيد بر ادامه فعاليت شوراها را دارد و به همين دليل همواره به امور كيفي و كمي شوراها رسيدگي مي نمايند.

شوراهاي حل اختلاف را مي توان يكي از دستاوردهاي تحول در نظام قضايي ايران بشمار آورد. اين شوراها از نهادهای موثر در گسترش فرهنگ صلح و سازش در جامعه و شکل گیری امنیت قضایی در جامعه شهري و روستایی می باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار