اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۵۹۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹
از سیل خوزستان تا سیل شمال/ تبعیض بین استان ها در پرداخت خسارت نابخشودنی است!
شوشان : سیل پدیده ای است که بارها در تمام نقاط مختلف دنیا اتفاق افتاده. اولین اقدام دولت ها و گروه های مردمی و نهادهای نظامی در هنگام سیل، نجات‌ فوری گرفتار شدگان، پیشگیری از گسترش آسیب ها و تلفات و امدادرسانی به وضع سیل زدگان است.

یکی دیگر از مهمترین اقدامات که طبق قانون به عهده دولت هاست، برآورد خسارات و تخصیص اعتبار برای جبران خسارات این بلای طبیعی و پرداخت فوری آن به آسیب دیدگان است.

خوزستان از سال ۹۵ تابحال دچار دو #سیل مخرب شده. یک بار در فروردین ۹۵ و یک بار بهمن ۹۷.

در سیل ۹۵، بارندگی بالادست و بالا آمدن سد دز موجب رها سازی آب از سد شد که باعث آبگرفتگی شدید در روستاهای #شوش، #شوشتر، باوی و بخش مرکزی اهواز گردید.

مردم برخی روستاها بیش از ده روز در محاصره سیل و بدترین شرایط قرار گرفته بودند. سیل باعث نابودی صد در صد برخی مزارع و ناپدید شدن بیش از هزار راس دام و تخریب راه های روستایی زیادی شد. 

حدود ۹ هزار میلیارد ریال برآورد خسارات بود که دولت قول داد این اعتبار را خیلی زود پرداخت کند. اکنون با گذشت ۳ سال حتی یک ریال آن پرداخت نشده! روستاییانی که دام‌ و زراعتشان از بین رفته بود، بلاتکلیف و دست خالی رها شدند و کسی در این سه سال از آنان سراغی نگرفت که چگونه با دست خالی قرار است زندگی را ادامه دهند.

در بهمن ۹۷ نیز رها سازی آب از کرخه و دز موجب سیل در مناطق مختلف استان به ویژه #دشت آزادگان و #سوسنگرد و #رفیع شد و روستاهای زیادی خسارت دید. مزارع ۵۶ روز در آب بودم و محصول گندم و غیره نابود شد و دام های زیادی از بین رفت. 

متاسفانه #واعظی که بعنوان نماینده رئیس جمهور برای شرکت در جلسه ستاد بحران سیل خوزستان به اهواز آمده بود، اعلام کرد که دولت امسال نمی‌ تواند هیچ اعتباری برای خسارت های این سیل اختصاص دهد! هیچ کدام از حاضران در آن جلسه هم به او نگفتند که اصولا حضور نماینده رئیس جمهور در خوزستان بدون اطمینان دادن از جبران خسارات به چه دردی می خورد؟

اینکه خسارات وعده داده شده ی سیل ۹۵ پرداخت نشده و برای سیل ۹۷ حتي وعده ای داده نشده درد است. اما وقتی بدانی ده روز پس از سیل خوزستان در سال ۹۵، در مازندران سیل آمده و خسارات در دم پرداخت شده، دیگر داغ دل است. وقتی خبر پرداخت فوری خسارات سیل شمال و آغاز پرداخت خسارات سیل شیراز _ تنها چند روز پس از سیل_ را می شنوی، جای زخم های عمیق خوزستان می سوزد. 

خسارت زدگی و سیل در همه نقاط کشور غم انگیز است و وظیفه دولت رسیدگی به همه آسیب دیدگان است و خبر جبران خسارت به هرکدام از مردم در هر نقطه از کشور خبری است مسرت بخش و امیدوار کننده. اما تبعیض نابخشودنی و غیر قابل پذيرش است. نوک پیکان نقد ما اول به سوی مسوولان استان‌ است. 

 آقایان مدیر استان روی صندلی هایشان چه می کنند که خوزستان شبیه یتیمان بی صاحب اداره می شود؟! چرا برای گرفتن حق مردم صبور هیچ حرکتی نمی کنید؟ 
ما این تبعیض را نه نشان ظلم دولت، که نشان بی عرضگی و #بی_غیرتی و ناتوانی شما می دانیم.

 آقایان نماینده مجلس! چرا نتوانسته اید طی سه سال گذشته عوامل این تبعیض نابخشودنی را رسوا کنید؟ متاسفانه تناقض مصاحبه های آتشین در رسانه ها و تذکرات آبکی در صحن مجلس، فقط یک پیام برای مردم دارد؛ اینکه نمایندگانشان جز سروصدای بی حاصل توان دیگری ندارند.

 روی دیگر سخن با شخصیت های خوزستانی مرکز نشین است. آقایان که از این استان به جایی رسیده و مسوولیت های کشوری و لشکری دارند و در شوراهای عالی صاحب جایگاه و تریبون هستند؛ اما از درد و رنج خوزستان ذره ای در سخنان و رفت و آمدهایشان خبری نیست. درحالی که می بینیم مسوولان متعلق به استان هایی مثل کرمان و اصفهان برای استانشان به چه آب و آتشی می زنند.

 رئیس جمهور و مجموعه دولت باید پاسخگو باشند که چرا تبعیض بین استانی قائل می‌شوند؟ آیا صحیح است که خسارت سیل‌های سایر استان‌ها را از پول نفت خوزستان، فی‌الفور پرداخت کنند اما خسارت کشاورزان این استان را بعد از سالها پرداخت نکنند؟ آیا نتیجه این تبعیض‌ها را می‌فهمند؟ آیا می دانند عملکردشان خلاف امنیت ملی و باعث سوءاستفاده دشمنان است؟ رئیس جمهور و وزرای مربوطه باید هرچه سریعتر تکلیف سیل زدگان استان را مشخص نمایند.

همچنین از آیت‌الله #رئیسی، رئیس دستگاه قضا درخواست می‌شود در این رابطه دستورات قضایی را صادر فرماید. هم مسئولین و دستگاه های مقصر و قاصر سیل‌های چندسال اخیر که باعث خسارت‌های جانی و مالی شده‌اند را شناسایی و معرفی و مجازات نماید و هم تکلیف پرداخت خسارات سیل‌زدگان اعم از خسارات جانی و مالی و کشاورزی را روشن نماید.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۹
comment
0
0
comment آقای روحانی در جلسه بحران امرور استان خوزستان به نقل از استاندار خوزستان از طرحهای چند ملیارد دلاری و یورویی در خوزستان سخن گفتند.

ولی یک سوال
جایگاه دشت آزادگان و بستان و چذابه و مرزنشینان غیور و ولایت مدار این منطقه از این طرحها و این ملیاردها دلار چیست؟؟؟؟

ما که نه طرح عمرانی خاصی در شهرستان میبینیم و نه طرح اشتغالزایی

نماینده محترم جهت اطلاع و هرگونه اقدام و پیگیری

مسئولین مربوطه جهت طرح تقدیم کردن
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار