اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۰۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰
شوشان - هوشنگ نوبخت:

سال جدید همراه با بحرانی ملی آغاز شد، بحرانی که ماحصل نامهربانی های سال های گذشته ما انسان ها با طبیعت است.

بی شک همه ما با چهارچوب های قانونی (حقیقیی و حقوقی) اشخاص آشنایی داریم و اینکه همه موظف ایم که این حریم را رعایت کنیم تا دیگران نیز بصورت متقابل به این چهارچوب های تعیین شده احترام بگذارند.

این مقدمه را آوردم تا اشاره کنم به اینکه ما انسان ها شامل دولت ها، شرکت ها و ... چقدر در طول سال های اخیر به حریم جنگل ها و رودها و طبیعت احترام گذاشته و چهارچوب های زیست محیطی را رعایت کرده ایم؟

شکی نیست که طغیان رودخانه های اخیر و خشم های پی در پی طبیعت در قالب سیل و زلزله و رانش و خشکسالی و ... تنها محصول سهم خواهی قانونی محیط زیست است از عملکرد ناکارشناسانه ی ما انسان ها که همه چیز را برای منافع خودمان می خواهیم.

سیل اخیر در استان های مختلف از شمال تا جنوب باعث تشکیل بحرانی شد که آسیب های زیادی به شهرها و روستاها وارد کرد به گونه ای که دولت با همه امکانتش نتوانست در روزهای آغازین پاسخگوی مطالبات مردم باشد و درست در همین برهه نیروهای خودجوش مردمی از پیر و جوان و زن و مرد به همراه فرامین و تدابیر رهبری مبنی بر ورود و مشارکت نیروهای مسلح چنان باعث کنترل بحران و جلوگیری از آسیب های دوچندان شد که همه برای لحظاتی هم شده به یاد دوران دفاع مقدس افتادند.

دورانی که علیرغم همه سختی ها و مشقات و تلفات و خساراتی که برای کشور عزیزمان داشت، فرهنگی به جامعه ایرانی هدیه داد که برای همیشه تاریخ راهگشا خواهد بود. اگر همدلی و همبستگی و غیرت و ایثار همه ایرانیان نبود معلوم نمی شد میهن عزیزمان در اوایل جنگ تحمیلی به چه سرنوشتی دچار می شد اما معجزه ایمان و اخلاص و غیرت به هم پیوند خورد تا دنیا در مقابل عظمت ملت ایران سر تعظیم فرود آورد.

اینک و پس از سال ها که از آن دوران تلخ و شیرین می گذرد، دیگر بار دست تقدیر باعث شد تا نوجوانان و قشرهای مختلف مردم ایران از لرستان و خوزستان گرفته تا شیراز و گلستان بصورت واحد به تنها گزینه ی مطلوب روی بیاورند که نامش فرهنگ دفاع مقدس است. فرهنگی که ماحصل هشت سال مشق عشق کردن جوانان مملکتی است که از همه چیزشان گذشتند تا آسیبی به هموطنان شان نرسد.

آری، سیل اخیر به خیلی از روستاها و زمین ها و منازل و زیرساخت ها آسیب رساند و خیلی ها را آواره و داغدار کرد اما همه اعتراف کردند که اگر فرهنگ برگرفته از دوران دفاع مقدس نبود و پیر و جوان و ارتشی و سپاهی و بسیجی و عامه مردم به هم زنجیر وار متصل نمی شدند تا سدی شوند در مقابل سرریز سدهای بزرگ کشور، عمق این فاجعه ی طبیعی و شاید انسانی به گونه ای رقم می خورد که تا سال ها قابل جبران نبود.

سیل هم همچون دیگر رخدادهای طبیعی، آمد و رفت و بی شک باز هم خواهد آمد اما چیزی که برای همه ما تجربه شد و از آن درس گرفتیم چنگ زدن به ریسمان الهی، پیوستن به حلقه اتحاد و توسل به فرهنگ ایثار بود که ماحصل تجربه هشت سال دفاع مقدس ملت بزرگ ایران بود که برای همیشه تاریخ در ذهن انسان ها به یادگار باقی ماند.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
علیرضا از سوسنگرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
comment
0
0
comment واقعا اینگونه است که آقای نوبخت گفته اند . من که سنم به دوران جنگ اکتفا نمیکند اینروزها به خوبی آن دوران را حس کردم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار