اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۲۵۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
قبل از آنکه به تحلیل مصاحبه استاندار بپردازیم این نقل قول وزیر نیرو را هم به یاد بیاوریم که چند روز قبل از بروز سیل در پلدختر و خوزستان گفت آب ذخیره شده در بارش های اخیر ۲/۵میلیارد دلار ارزش دارد.

مصاحبه غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با یکی از بخش های خبری سیما حایز نکات با اهمیتی است که اگر به آن توجه شود پشت پرده های بروز سیل بی سابقه اخیر برملا خواهد شد ، در این مصاحبه گویی استاندار خوزستان در حال دادن آدرس هایی برای کشف مقصر سوء مدیریت در کنترل سیل می باشد.

سخنانی که حکایت از نا هماهنگی و خطاهای مدیریتی در بروز سیل در خوزستان دارد، واقعیتی که خبر آن از لایه های فرادستی مدیریت به بیرون درز کرده و حالا هرکس ناچار به انداختن تقصیر به گردن دیگری شده است. قبل از آنکه به تحلیل مصاحبه استاندار بپردازیم این نقل قول اردکانیان وزیر نیرو را هم به یاد بیاوریم که چند روز قبل وبعد از بروز سیل در پلدختر و معمولان و خوزستان گفت آب ذخیره شده در بارش های اخیر ۲/۵میلیارد دلار ارزش دارد.
و اما مصاحبه غلامرضا شریعتی استاندار با خبر سراسری:

الان خروجی سدکرخه ۲۴۰۰ تا۲۵۰۰متر برثانیه است که خوب رقم بسیار بالایی است، متاسفانه شرایط آنگونه که دوستان ما در وزارت نیرو و کارشناسان سازمان آب و برق خوزستان پیش بینی می کردند پیش نرفت ، اونها پیش بینی شون بر این بود – ابتدا پیش بینی شون این بود ۴ روز پیش ورودی سد افت می کند که محقق نشد و بعد از اونهم پریشب عنوان می کردند که (افت ورودی) دیروز بعد از ظهر محقق خواهد شد که متاسفانه باز هم محقق نشد، امروز ور واقع ورودی کرخه بیش از۲۲۰۰ تا۲۴۰۰ در حال نوسان است و ظرفیت سدهم در حال کامل پر شدن است و۶میلیارد آب در اون ذخیره شده تلاش شد شرایط به مرحله "فری” نرسد یعنی به نحوی پیش نرود که هرچه آب وارد سد می شود خارج شود ، خصوصا اگر بارانی(در روزهای آینده) پیش بیاید مجبور بودند خروجی را افزایش بدهند و بتدریج بتونن مدیریت کنند ، یعنی در یک بازه ی چند روزه خروجی کرخه از ۷۰۰ متر مکعب در ثانیه به ۲۴۰۰ رسیده است.


این ها بخشی از صحبت های آقای شریعتی است که بدون مقدمه بیان می شود، در این مصاحبه استاندار خوزستان اذعان می کند که کسانی مانع از رها شدن تدریجی آب در وقت مقتضی شدند و پیش بینی های شان در مورد افت ورودی آب به سدهای خوزستان محقق نشد و چون بارندگی های جدیدی در پیش است به یکباره دبی را از۷۰۰به ۲۲۰۰تا۲۴۰۰ یعنی بیش ازسه برابر رساندند.

اما اگر به یاد بیاوریم که رییس جمهور وزیر نیرو را مامور کنترل سدها کرده بود، باید پرسید کسی که در جایگاه تصمیم گیری رها کردن یا رهانکردن آب ذخیره شده بوده کیست؟ چه اتفاقی افتاد که روال کار به نحوی پیش رفت که رییس جمهور ناچار شود وزیر نیرو را مامور کنترل سدها کند، آیا پیش از ورود رییس جمهور به خوزستان بر سر رهاسازی آب اختلاف نظرهایی وجود داشت؟

اما بخش دوم صحبتهای استاندار هم جالب است ، ایشان در ادامه می گوید ما همه تمهیدات را برای خارج شدن از وضعیت فعلی انجام دادیم و در شورای تامین تصمیم به تخلیه ۶شهر ، بستان، سوسنگرد، ابوحمیزه ، کوت سیدنعیم ، رفیع گرفتیم ( در بخش دوم مصاحبه ضمیرهای افعال تغییر می کند، مانند : گرفتیم، انجام دادیم ، پیش بینی کردیم ..حال آنکه در بخش اول صحبتهای استاندار خوزستان ضمیرهای فعلی مربوط به گذشته واشخاص دیگر بود مانند ، پیش بینی کردند، رها نکردند، گفتند…..

در این گفتگو استاندار محترم بخش هایی از یک جدل پشت پرده را آشکار می کند، جدلی که در تحلیل آن سیل اخیر قابل مدیریت و بروز آن ناشی از سوء مدیریت مدیران بوده است، طرفین سوء مدیریت را قبول دارند اما دنبال کشف مقصر هر یک دیگری را متهم می کند، بخشی از مصاحبه استاندار خوزستان را دوباره مرور کنیم: دوستان ما در وزارت نیرو ( که باتوجه به سفر رییس جمهور به خوزستان واستقرار وزیر نیرو برای کنترل سیل ها احتمالا منظور شخص اردکانیان یا معاون ایشان است) وهمچنین کارشناسان سازمان آب خوزستان پیش بینی شان محقق نشد (در اینجا استاندار تلاش می کند مقصر موضوع را در سطح کارشناسان معرفی کند تا احتمالا خدشه ای به مدیریت برخی ها وارد نشود).

بنظر می رسد در صورتی که پیش بینی ها محقق می شد و آب پیش از این ها رها می شد و وزیر محترم نیرو با چرتکه دو ونیم میلیارد دلاری سیلاب محبوس شده در پشت دیوارهای سدهای خوزستان را ارزشگذاری نمی کرد، نیازی نبود که حالابه یکباره دبی آب به رقم ۲۳۰۰ برسد تا از ترس ناپایداری سد و بارش های پیش رو هرچه آب وارد سد ها می شود به یکباره رها گردد و دستور تخلیه همزمان ۶ شهر در خوزستان صادر شود.

باید به جناب استاندار محترم و رییس جمهور محترم که احتمالا براساس اصل شایسته سالاری ایشان و وزیر نیرو را انتخاب کرده اند گفت، جناب رییس جمهور ما در برابر سیل متحدیم، سیل تمام خواهد شد و بالاخره حقیقت هم آشکار می شود، برای آنروز خود را آماده کنید تا پاسخگو مسئولیت پذیر باشید.

منبع: آوای دز- حسین‌علی نیکبخت
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۷
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
comment
1
2
comment ماندن شریعتی بعنوان نماینده عالی دولت در استان خوزستان دیگر نه به صلاح دولت ست نه به صلاح خود شریعتی. هرچقدر شریعتی در سال 97 و مخصوصا اواخر سال 97تلاش در ابقای خودش کرد الان به ضرر خودش تمام شد.بهتر بود با احترام از استانداری خوزستان برود تا چنین مورد هتک حرمت قرار نگیرد.گاهی اوقات دست قهر خداوند از آستین طبیعت بیرون میآید و این چنین خواهد شد.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
comment
1
1
comment جالب است بدانید که سازمان آب و برق خوزستان قصد داشت از بهمن و اسفند به طور تدریجی خروجیها را افزایش دهد اما شخص استاندار مانع از انجام اين کار شد . تمام اسناد و مدارک و نامه های آن در سازمان آب و برق محفوظ است و قطعا اسناد و مدارک آن به سازمان بازرسی و دیوان محاسبات ارائه خواهد شد.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
comment
0
0
comment در سازمان آب وبرق خوزستان مدارک و نامه هایی وجود دارد که پیش بینی کاملا بدبینانه برای سال آبی کرده و تا تاریخ 4اسفندماه 97 تاکید کرده که سال خشکی در پیش داریم پس فرافکنی نکنید و مسئولیت پذیر باشید.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
comment
0
0
comment خدایا بداد مردم برس.
comment
فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
comment
0
0
comment استاندار بدلیل سوء مدیریت باید استعفا دهد این خواسته همه نخبگان و جامعه فرهنگی خوزستان است .
comment
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
comment
0
0
comment آقا لطفا جر و بحث نكنين الكي
مقصر اصلي و متهم رديف اول دوم و سوم سيل شناسايي و دستگير شد
ابرهاي بارانزا متهم بودند كه گرفتن بردنشون
الكي اسم وزير و وزارت خونه و دولت و استاندار و سادمان آب و برقه بدبخت رو نيارين برادر من
ولشون كنين كه اين بندگان خدارو ولشون آقا
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
comment
0
0
comment به نظرم باید یک استاندار نظامی _امنیتی در استان روی کار بیاید
با حرفها و مشاوره های سابق دکتر کاملی و جناب نیک سرشت که به برخی مسئولین مبنی بر امنیتی اداره کردن استان داده شد موافقم
سابق جناب نیک سرشت و کاملی نسخه امنیتی برای استان پیچانده بودند ،شناخت انها باعث شد چنین پیشنهادی بدهند و برداشت درستی هم داشتند
بهرحال فکر کنم رفتن شریعتی و آمدن یک استاندار نظامی_امنيتى به صلاح استان هست
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار