اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵
گویا یک رویکرد سطحی انگارانه در تجزیه و تحلیل بحران سیلابی در سطح ملی، حکایت دارد و نمی تواند مجموعه ی جامعی از اطلاعات مفید و مکفی برای آگاهی کابینه ی دولت برای رسیدن به افق چشم انداز تخصصی در جهت کنترل و مهار بحران سیلابی باشد.
شوشان - عبدالرحمن نیک سرشت :
دکتر نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران و رئیس "هیات ویژه گزارش ملی سیلابها" پس از دیدار با استاندار خوزستان و مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان در مصاحبه خود با خبرنگار مجله خوزیران گفت؛ در این رخداد [در استان خوزستان] خوشبختانه هیچ حادثه انسانی [فوت و مصدومیت] اتفاق نیفتاده، این خبر بسیار خوبی است و اتفاق بزرگی رخ داده است، و نشان می دهد که در این جهت مدیریت خیلی خوبی شده است .

صاحب این نوشتار معتقد است به استناد دلایل زیر، این اظهار نظر اولیه، از یک رویکرد سطحی انگارانه در تجزیه و تحلیل بحران سیلابی در سطح ملی، حکایت دارد و نمی تواند مجموعه ی جامعی از اطلاعات مفید و مکفی برای آگاهی کابینه ی دولت برای رسیدن به افق چشم انداز تخصصی در جهت کنترل و مهار بحران سیلابی باشد.

۱- قیاس سیلاب گلستان، فارس، لرستان با حوداث سریالی سیلابی درخوزستان، بطور کلی، از حیث فرمیک، ساختارمندی و ماهیت، متفاوت هستند.

الف؛ بحران سیلابی در خوزستان، از حیث فرمیک، بدلیل عدم خصلت غافل گیری و مترقبه بودن آن، با استان های دیگر، بطور کلی رخدادی متفاوت است، یعنی پیش بینی آن دور از دسترس نبوده، پس متولین امر، می توانستند بطور کنترل شده و بطئی، آن را طبق یک برنامه ی زمانبندی شده مدیریت نمایند.

ب: بحران سیلابی اخیر در خوزستان از لحاظ ساختارمندی، برخلاف استان های مورد ذکر، صرفا محصول یک معادله ی تک مجهولی نبوده، بلکه توامان با چندین عوامل تنیده در هم، دست و پنجه نرم می کرد که به تبع آن برای رهایی از آن، حل مسایل جداگانه ای را می طلبید
آری، همان مسایلی غامض و پیچیده ای چون، فوبیای خشکسالی، تغییر سیمای مورفولوژیک جلگه ی خوزستان، فقدان تجهیزات کافی، ضعف تصمیم گیری بهینه، عدم راهکارهای خلاقانه، که معضلات موجود در مدیریت بحران محسوب می شوند.

پ؛ بحران سیلابی خوزستان برخلاف سایر استانها، بدرستی ماهیتی تخریبی نداشت، بلکه به طور فرسایشی، خسارات مالی و تلفات انسانی در پیامدهای خود دارد که دیر یا زود هویدا، می گردند و برای اظهار نظر خیلی ساده اندبشی است که تصور کنیم این حجم از خسارات فرسایشی در آینده بدون تبعات منفی قربانیان خود را نداشته باشد.

۲- انسجام، امنیت و اطلاع رسانی سه حلقه ی مغقوده در مدیریت بحران سیلابی بوده که اشاره بدانها، در گزارشات ملی هیات ویژه نباید از قلم بیفتد.

۳- تخصصی بودن گزارشات ملی توسط هیات ویژه، از جمله مطالبات اصلی مردم خوزستان است که بایست خروجی این گزارشات منتج به تدوین سند چشم اندازی در جهت کنترل و مهار بحران سیلابی در آینده خوزستان گردد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار