اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱
شوشان - علی عبدالخانی :
 محمد امید معاون توسعه ی روستایی و مناطق محروم رییس جمهور در سفر ۴ اردیبهشت خود به خوزستان گفته بود:
" خوشبختانه با اقدامات انجام گرفته آسیب ها به حداقل رسید. مسئولان در خوزستان شبانه روزی در کنار مردم بودند و به خوبی برای حل مشکلات مردم وقت گذاشته اند. "
در رابطه با این سخنان نکاتی را بعرض می رسانم :

 اول : یکی از تامل برانگیزترین تصمیم های مدیریت بحران استان خوزستان که می توانست منجر به فاجعه ای بسیار بزرگ بشود، مسئله ی اصرار بر لزوم خروج فوری اهالی روستاها و شهرهای در معرض سیل بود. اگر مردم به اوامر دولتی که عملاً آنها را در برابر سیل تنها گذاشته بود، عمل می کردند و تحت فشار شدید روانیِ ایجاد شده، خانه هایشان را ترک می کردند و سیل بندها را به حال خود واگذار می نمودند، قطعا این معاون باید از بازسازی شهرها و روستاهای متعدد صحبت می کرد. اگر مردم به حرف بحرانیان خوزستان گوش می دادند و مقاومت نمی کردند، آیا دولت روحانی توان بازسازی چنین حجمی از خسارات را می داشت؟ بنابراین ایشان به اصل مطلب که نقش مردم در شکست سیل در برخی مناطق نه تنها اشاره ی صریح نکرده است، بلکه نقش آنها را بنفع دولتیها مصادره به مطلوب کرده است.

دوم :  این معاون رییس جمهور کاهش آسیب ها را به اقدامات شبانه روزی دولتیهای استان نسبت می دهد. این در حالی است که سبب اصلی کاهش آسیب ها و جلوگیری از تسلیم شدن شهرها و روستاها در برابر هجوم بی امان آب، مردم بودند. بر عکس تنها هنر مسئولان در آن لحظات پر بیم و تردید، فقط و فقط دستور تخلیه و تضعیف عزم و روحیه ی ساکنان بود.

سوم : معاون رییس جمهور همچون همکاران مرکز نشینش شاید نداند که مسئولان بدلیل فقدان اصل جامعیت در برنامه ریزی و غائب بودن عنصر ارزشمند تخصص همچنین بی اعتنایی به دادهای علمی و نبود یک نقشه ی راه قابل قبول، در همه زمینه ها اعم ثبات و پایداری در مناطق و کمک و مساعدت به سیل زدگان، بسیار عقب تر از مردم بودند.

چهارم : اشخاصی که شرایط سخت سیل و آوارگی را با پوست و گوشت خود درک و لمس کرده و می کنند، حتماً به سخن معاون روحانی می خندند و از اینکه چنین جایگاه مهمی به ایشان رسیده افسوس می خورند زیرا آنها می دانند که اگر حضور حماسه آفرین و بی سابقه ی مردم و بسیج کامل امکانات مادی و معنوی آنها نمی بود، به قطع و یقیین می توان ادعا کرد که با فاجعه ای بسیار بزرگ مواجه می شدیم. 
حالا چرا دولتیها عادت دارند که کار دیگران را به نام خود ثبت کنند، در حقیقت به یک بیماری ساختاری بر جای مانده از گذشته باز می گردد که اصولاً موضوع بحث ما نیست.

پنجم : این اظهار معاون رییس جمهور مبنی بر اینکه مسئولان شبانه روزی در کنار مردم بودند را نمی توان حمل بر صحت گذاشت، زیرا مسئولان ارشد که از حیث جایگاهی مهمتر از نوعِ محلی هستند، طی تمام آمدنها و رفتنهایشان بجز بازدید از سد و جلسه در استانداری، حتی یک بار بصورت واقعی به میان مردم یا اصحاب رسانه نیامدند و همیشه اطلاعات تعدیل شده را به نقل از مسئولان محلی دریافت می کردند. تنها استثناء ملاقات رئیس جمهور با سیل زدگان مستقر در ورزشگاه تختی بود که آنهم غیر واقعی و طراحی شده از آب در آمد. طراحان دیدار تختی با دعوت از یک لیدر فوتبالی و طرح شعار روحانی زلزله برای همگان مبرهن نمودند که ماهیت آن جلسه هم از نوع صوری و کاملاً هدایت شده بوده است و هیچ تاثیری بر نگاه حقیقی رئیس جمهور به موضوع سیل خوزستان بر جای نخواهد گذاشت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار