شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۸

مدير‌كل حفاظت محيط زيست خوزستان گفت: بحث پسماند به دليل قابليت‌هاي محيطي نيازمند تلاش بيشتر و اقدامات موثرتر است و در سال جاري برنامه‌هايي تحت عنوان "پايان دفع غيربهداشتي پسماند" در استان اجرايي مي‌شود.

تورج همتي در جلسه‌ هماهنگي برنامه‌هاي هفته "زمين پاكاظهار كرد:‌ در سال گذشته بيشتر سياست‌گذاري‌هاي مربوط به حفاظت از محيط زيست در زمينه هواي پاك بود و در زمينه پايش پيوسته صنايع، نظارت، ورود تجهيزات و پايش زيست‌محيطي اقدامات وسيعي انجام شد. در سال جاري نيز ضمن تداوم برنامه‌ها مربوط به حل مشكلات آلودگي هوا كه از مسائل اساسي استان است، برنامه‌هايي در جهت مديريت پسماندها اجرايي مي‌شود.

وي افزود: ترويج و عمومي‌سازي فرهنگ حفاظت از محيط زيست و ترويج حاكميت اخلاق زيست‌محيطي براي رسيدن به حد اعلاي فرهنگ از برنامه‌هاي اداره‌كل حفاظت محيط زيست در سال جاري است. همچنين آموزش، سنجش و تغيير رفتار برگشت‌ناپذيري به حالت اوليه ازجمله مواردي است كه به عنوان مبناي فعاليت‌هاي اين اداره‌كل در سال جاري تعيين شده‌اند.

همتي با بيان اينكه استان خوزستان قابليت‌هاي بسياري در عرصه بوم‌شناسي دارد، تصريح كرد: همه شهروندان زمين سالم و آب و هواي پاك مي‌خواهند و آنچه امروزه از آن رنج مي‌بريم نبود دانش و شناخت، آموزش و فرهنگ‌سازي است؛ نقش فرهنگ‌سازي زماني متجلي مي‌شود كه شهروندان را در معادلات و برنامه‌هاي خود وارد كنيم.

مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان خاطرنشان كرد: براي فرهنگ‌سازي، در گام نخست جامعه بايد شناخت كاملي در زمينه محيط زيست داشته باشد و زمين به عنوان مادر انسان‌ها شناخته شود. در بحث فرهنگ آموزشي و آگاهي زيست‌محيطي زماني موفق مي‌شويم كه تفكر پاك داشته باشيم و در مباحث محيط زيست و مباحث علمي جايگاه فرهنگ مشخص شود.

وي ادامه داد: "سلامت زمين، سلامت انسان" به عنوان شعار امسال هفته زمين پاك تعيين شده است و حفاظت از منابع آبي و خاكي،‌ مديريت پسماند، حمايت از چرخه‌هاي بازيافت و جلب مشاركت‌هاي عمومي با تكيه بر آموزه‌هاي علمي ازجمله برنامه‌هاي تعيين شده براي سال جاري است. در سال جاري علاوه بر موضوع فرهنگسازي در حوزه محيط زيست، مسائل مربوط به دفع اصولي پسماند يكي از اولويت‌هاي اداره‌كل حفاظت محيط زيست خواهد بود.

همتي گفت: در بحث مديريت سيستم‌هاي دفع پسماند، اعم از پسماندهاي خانگي، ‌صنعتي، كشاورزي و بيمارستاني تلاش مي‌كنيم كه مديريت را به بيش از 80 درصد ارتقاء دهيم. در اهواز با توجه به هماهنگي‌هاي صورت گرفته همه پسماندها به صورت كامل دفع و مديريت مي‌شوند. در حوزه پايش و خوداظهاري هم تلاش بر اين است كه صد در صد ارتقاء داشته باشيم. در حوزه منابع آلاينده براساس برنامه‌ريزي‌ها از 110 مورد در سال 89 به 87 مورد در سال 90 كاهش داشتيم. در پايان سال جاري در زمينه پسماندهاي بيمارستاني در 58 بيمارستان استان سيستم‌هاي امحاء و بي‌خطرسازي نصب مي‌شود و پسماندها پس از خنثي‌سازي، به صورت بهداشتي دفن مي‌شوند.

وي با بيان اينكه در زمينه مديريت پسماندهاي آلوده به مواد نفتي پايگاه اطلاعاتي نصب و راه‌اندازي شده و مشخصات و خصوصيات صنايعي كه پسماند صنعتي دارند ثبت و ضبط مي‌شود، افزود: در حوزه صنعت به‌ويژه در صنايع نفت و صنايع فلزي برنامه‌هايي داريم كه در صورت اجرا، پسماندها اين مراكز از طريق پسماندسوزهاي صنعتي ‌معدوم و امحاء مي‌شوند. همچنين در حوزه كشاورزي همه پسماندهاي كشاورزي شامل سموم بررسي شده و اين پسماندها توسط جهاد كشاورزي و با استفاده از روش‌هاي مناسب و مطابق ضوابط و شيوه‌نامه‌ها دفع و معدوم مي‌شوند.

مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان تصريح كرد:‌ تاكنون از مجموع 58 بيمارستان استان 30 بيمارستان به سيستم امحاء غيرسوز زباله مجهز شده‌اند و از اين سيستم‌ها به منظور بي‌خطرسازي پسماندهاي عفوني استفاده مي شود؛ بقيه بيمارستان‌ها نيز تا پايان سال جاري بايد به اين سيستم‌ مجهز شوند.

همتي با بيان اينكه در حال حاضر از 31 شهر استان 20 شهر داراي مجوز زيست‌محيطي دفن بهداشتي زباله هستند، ادامه داد: تاكنون 15 سيستم پسماندسوز صنعتي در ميادين نفتي نصب و راه‌اندازي شده كه قابليت امحا جامدات و مايعات را دارند.

وي اظهار كرد: در زمينه زباله‌هاي شهري روزانه 3 هزار و 500 تن پسماند عادي و 5/4 تن پسماند بيمارستاني توليد مي‌شود كه اين رقم در كلانشهر اهواز يك هزار و 400 تن پسماند در روز است. در ارزيابي زيست‌محيطي استان 10 مورد بررسي مي‌شود كه سه مورد مربوط به پسماندهاي شهري، ‌پسماندهاي بيمارستاني و نخاله‌هاي ساختماني است.‌ گشت پسماند در زمينه جلوگيري از تخليه غيرمجاز پسماند و نخاله‌ها و گشت آبي نيز به همين منظور در رودخانه كارون فعال شده است؛ در اين راستا برخي صنايع در خصوص دفع غيراصولي پسماندها جريمه و برخي شهرداران به مراجع قضايي معرفي شده‌اند.

مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان با بيان اينكه در تلاش هستيم كه فضولات دامي را به عنوان سرمايه مورد استفاده قرار دهيم، گفت: با اينكه اين فضولات در حال حاضر به صورت سنتي استفاده مي‌شوند، در تلاش هستيم كه از اين فضولات به صورت اصولي‌تر استفاده شود و در اين زمينه به مرحله صادرات برسيم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار