اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۶
عضو شورای شهر اهواز:
عضو شورای شهر اهواز گفت: طلسم مترو اهواز با حمایت شخص رییس‌جمهور می‌شکند و شهردار اهواز همه ظرفیت‌های خوزستان را برای راه‌اندازی خطوط مترو به‌کار گیرد.
محمدهادی قنوات در هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای شهر اهواز که امروز (2 تیرماه) در سالن جلسان شورای شهر اهواز برگزار شد، اظهار کرد: شورای پنجم در آوردگاه انتخاب شهردار با هدف ارتقای وضع موجود در مدیریت شهری تاکنون دو نفر را برای هدایت شهرداری اهواز برگزیده است. 
  
وی افزود: شهردار نخست این دوره با توجه به حُسن سابقه، تجربه و خواست افکار عمومی و نخبگان  انتخاب شد تا گره از کلاف بهم پیوسته مدیریت در شهرداری بگشاید. شهردار دوم این  دوره نیز در آستانه گام دوم انقلاب اسلامی، لزوم تزریق نشاط جوانی و مدیریت انقلابی با تایید وزارت کشور روزهای آغازین و رسمی فعالیت خود را می گذراند. 
  
عضو شورای شهر اهواز تصریح کرد: امروز به اذعان نخبگان و متخصصین، چالش نخست مدیریت شهری اهواز سوءمدیریت است. اعضای شورا راه حل این مشکل را در مدیریت برنامه محور با رویکردی تخصصی، راهبردی و جهادی می‌دانند و انتظار می‌رود در کمترین زمان ممکن، شهروندان اهوازی شاهد تغییر رویکرد مدیریت شهری در اهواز باشند. 
  
قنوات بیان کرد: مردم باید تغییر را احساس کنند چرا که هدف از هرگونه تغییر و جابجایی اصلاح روندها و فرآیندهاست. اگر تغییر در هرم مدیریت شهری به بهبود خدمات‌رسانی منجر نشود هدف اصلی تغییر، ناکام مانده است. 
  
وی ادامه داد: واقعیت آن است که رفتار مدیریت شهری در قالب گفتمانی تعیّن می‌یابد که از سوی پارلمان محلی دیکته شده است. همه بر لزوم تغییر رفتار مدیریت شهری واقف و هم نظر هستیم که این تغییر رویکرد جز با تغییر گفتمان غالب بر مدیریت شهری میّسر نیست. 
  
عضو شورای شهر اهواز عنوان کرد: شورا باید طرحی نو داشته باشد و شهرداری را بر ریل و گفتمانی تازه قرار دهد. گفتمان مورد نظر ما در شورای پنجم، برقراری عدالت در همه سطوح مدیریت شهری از خدمت‌رسانی تا محرومیت‌زدایی و توزیع امکانات و اعتبارات تا چابک‌سازی شهرداری و شفافیت در فرآیندها، روش‌ها و از همه مهم‌تر فسادستیزی و حرکت جهادی و انقلابی در خدمت‌رسانی است. 
  
قنوات بیان کرد: ریشه مشکلات دیرپا و تاریخی اهواز در 100 سال گذشته که به یک بیماری مزمن و کُشنده تبدیل شده و گلوی اهواز را فشرده است، بی توجهی به استانداردهای محیط زیستی و محیط زیست ستیزیِ عامدانه در شهر است. این در حالی است که پایه رعایت حقوق شهروندی، دست‌یابی به توسعه پایدار در شهر، ارتقای سطح کیفیت زندگی و افزایش تاب‌آوری مدنی جز با اهتمام جدی به شاخص‌های محیط زیستی ممکن نیست. 
  
عضو شورای شهر اهواز گفت: اگر کارون که می‌تواند محور زاینده اشتغال، گردشگری و نماد شهر اهواز باشد به کانال بدبو و بی‌روح فاضلاب مبدّل شده است، اگر فلرهای صدها دکل نفتی نفس اهواز را گرفته استف اگر نخلستان‌های زیبای حاشیه شهر که ریه‌های تنفسی اهواز در گذشته بوده‌اند، خشک و بی‌ثمر گشته است، اگر اکوسیستم جلگه خوزستان در قالب جنگل‌های بومی حاشیه اهواز به فراموشی سپرده شده است، اگر طی سه دهه گذشته صدها هکتار زمین شهر در قالب مدفن زباله از بین رفته است، اگر کانون‌های بحران ریزگردها به دروازه‌های اهواز رسیده است، همه و همه در نتیجه بی توجهی به محیط زیست در محاسبات مدیریت شهری بوده است.  
  
قنوات خطاب به شهردار اهواز، بیان کرد: گام اول این است که آقای شاعری شهردار اهواز، به عنوان مجری سیاست‌های شورای پنجم و به نمایندگی از شهروندان اهوازی، خود را شهرداری محیط زیستی بداند تا سایه سیاه چالش‌های زیست محیطی بر طرف و مدیریت شهری به سوی آشتی با محیط زیست گام بردارد. 
  
وی بیان کرد: اعتماد شهروندان به مدیریت شهری، سرمایه‌ای ارزشمند و سوختِ تحولات مثبت در شهر است. باید بپذیریم در سال‌های گذشته اعتماد شهروندان به عنوان سرمایه و اعتبار اجتماعی مدیریت شهری اهواز مختل شده است. 
  
عضو شورای شهر اهواز ادامه داد: شاعری باید قدم‌های موثری جهت بازسازی سرمایه اجتماعی شهرداری بردارد. همچنین مردم باید پشتوانه اقدامات، فعالیت‌ها و برنامه‌های مدیریت شهری باشند. 
  
قنوات با بیان اینکه سرمایه اجتماعی مدیریت شهری با شعارهای تصنعی و تبلیغات نمایشی بازسازی نمی‌شود، گفت: تبدیل شهرداری به اتاقی شیشه‌ای، برخورد با فساد، بی‌عدالتی و تبعیض در مدیریت شهری و در معرض بودن قوانین، فرآیندها، ضوابط و حذف امضاهای طلایی و پیچ‌های کارشناسی، اعتماد مردم را به مدیریت شهر باز خواهد گرداند.
  
عضو شورای شهر اهواز بیان کرد: قدم بعدی در مهندسی جدید هندسه مدیریت شهری اهواز در دوره شهردار جوان باید استقرار نظام ارزش و پایش نیروی انسانی در شهرداری باشد و شایسته‌سالاری باید در شهرداری اهواز حاکم شود. 
  
وی ادامه داد: صدها نخبه و کارشناس موجود در بدنه شهرداری باید بدانند شایستگی‌ها، مولفه‌های تخصصی و تلاش آنهاست که زمینه رشد و ارتقای آنها را فراهم می آورد و نه لابی‌ها و نه زد و بندها. 
  
قنوات عنوان کرد: پویش مدنی امروز در مدیریت شهری این است که بیاییم از خودمان شروع کنیم. شهروندان باید شاهد گام‌های ملموسی باشند که شهردار اهواز برای فسادستیزی، عدالت‌گستری شهری، صرفه جویی اقتصادی، انضباط مالی، چابک‌سازی سیستم و برقراری مدیریت تعاملی بین شهروندان و مدیریت شهری بر می‌دارد. 
  
عضو شورای شهر اهواز تصریح کرد: شاعری باید نگاه مدیریت شهری به سرمایه‌گذاری و مشارکت شهروندان در تصمیم‌سازی‌ها را تغییر دهد و قفل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اهواز را با تسهیل قوانین و ارتقای شورای عالی سرمایه‌گذاری شهرداری به نهادی بالا دستی در استان بشکند. همچنین باید نقشه راه فرهنگی و اجتماعی شهرداری را مبتنی بر استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد پی‌ریزی کند. 
  
عضو شورای شهر اهواز گفت: شهردار جوان باید حلقه بسته و دور باطل مدیریت شهری را بشکند و موانع بر سر راه مدیریت جوانان در شهر را بردارد. همچنین باید شهردار اهواز باشد و نه کارگزار و مدیر شهرداری. همانگونه که شورای پنجم باید شورای شهر باشد و نه شورای شهرداری. 
  
قنوات تصریح کرد: فسادستیزی در مدیریت شهری باید به نظارت الکترونیک، پایش تصویری اقدامات و فعالیت‌ها، شفافیت در امور و به‌ویژه ورود و خروج مالی شهرداری، گزارش دهی به مبادی نظارتی، ایجاد سامانه شفافیت، برگزاری علنی مناقصات و مزایده‌ها، پرهیز از ترک تشریفات و استقرار GIS و تجهیز به Gps توجه شود. 
  
وی خاطرنشان کرد: شهردارد اهواز باید هوشمندسازی مدیریت شهری و خدمات شهرداری را در دستور کار خود قرار دهد. شهردار اهواز بداند، اهواز می‌تواند بهشت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های شهری باشد. به شرطی که شجاعت کنار گذاشتن متدهای سنتی که شهرداری را به درآمدهای مربوط به عوارض و مالیات‌های محلی وابسته کرده، داشته و استفاده از مدل‌های جدید را در تامین مالی پروژه‌ها مانند تسهیلات بانکی و اوراق بدهی در دستور کار قرار دهد. 
  
عضو شورای شهر اهواز تصریح کرد: شهردار جوان نمی‌تواند نسبت به چالش صدها کیلومتر خطوط فرسوده آب و فاضلاب در اهواز بی‌تفاوت باشد و  باید جهت اعمال مدیریت واحد یا هماهنگ  شهری، از طرق قانونی خواستار تغییر در اساسنامه شرکت آب و فاضلاب اهواز و حضور شهرداری در هیات مدیره و جمع سهامداران این شرکت همانند سایر کلانشهرها باشد تا موازی کاری در مدیریت شهر به حداقل برسد. 
  
قنوات ادامه داد: شهردار اهواز باید پروژه قطار شهری را روی میز مدیران عالی‌رتبه کشور بگذارد. در شرایط خاص آب‌و‌هوایی اهواز، بهره‌برداری از مترو از نان شب برای شهرداری واجب‌تر است. طلسم مترو اهواز با حمایت شخص رییس‌جمهور می‌شکند و شهردار اهواز باید همه ظرفیت‌های خوزستان را برای راه‌اندازی خطوط مترو به‌کار گیرد. 
  
عضو شورای شهر اهواز با بیان اینکه شهردار مردم مناطق محروم اهواز را از یاد نبرد، گفت: مبادا مدیری در شهرداری با تکبر و تفرعن مردم را خطاب قرار دهد و با درشت‌گویی با ارباب رجوع برخورد کند. شهردار اهواز میز خود را متعلق به مستضعفین و محرومین بداند، مبادا به بهانه اینکه حاشیه عوارض نمی‌دهد خدمت‌رسانی به این مناطق متوقف شود. 
  
عضو شورای شهر اهواز تصریح کرد: انتظار شورای پنجم تکریم و رعایت حقوق شهروندی است. باید منشور پاسداشت حقوق شهروندی با هدف تامین کرامت شهروندان از سوی شهردار تهیه و ابلاغ شود و سامانه شهروندمداری و پاسخگویی به مشکلات شهری شهروندان تقویت و تجهیز و به آن اهمیت داده شود. 
وی اظهار کرد: درهای بسته دفاتر مدیران باید باز شود. شهرداری جایگاه خدمت است و نه نمایشگاه اشرافیت. شهرداری محل کار و تلاش است و نه ستاد تبلیغاتی. 
  
قنوات افزود: شاعری بداند پس از سیل اخیر، وضعیت فضای سبز اهواز بحرانی شده و باید در تامین سرانه فضای سبز شهری انقلابی عمل کرد. همچنین باید ستاد بحران شهرداری ایجاد و تقویت شود. دستورالعمل‌های بحران ابلاغ و شهرداری در برابر حوادث و بحران‌ها آمادگی مدیریتی، لجستیکی و نرم‌افزاری لازم را داشته باشد. 
  
عضو شورای شهر اهواز با تاکید بر ارتقا سطح خدمات شهری، بیان کرد: در این راستا باید محلات پایلوت که نمونه‌های مناسبی برای الگوگیری سایر مناطق شهر باشند را انتخاب و تجهیز کرد و برنامه‌های شهردار هم برای ساماندهی سیستم دفع آب‌های سطحی، وضعیت حمل و نقل عمومی و رفاه کارکنان شهرداری اعلام شود. 
  
عضو شورای شهر اهواز تصریح کرد: همچنین سامانه‌های آموزش شهروندی و نشاط فرهنگی، مقابله با آسیب‌های اجتماعی با استفاده از زبان هنر و فرهنگ باید در اهواز راه‌اندازی شود. 
  
قنوات با بیان اینکه شهردار اهواز باید راه را برای جوانان باز کند، گفت: شهر اهواز تشنه همدلی و نیازمند همزبانی است. با تایید انتخاب شورای پنجم توسط وزارت کشور، همه باید اختلافات سیاسی و سلیقه‌ای را کنار بگذارند و در کنار شهردار جدید اهواز قرار گیرند. شهردار اهواز هم باید همه را شهروند درجه یک بداند. 
عضو شورای شهر اهواز افزود: شهردار باید بداند این قوم و آن قوم، متن و حاشیه، این جناح و آن جناح، شمال و جنوب و این محله و آن محله نباید در محاسبات مدیریت شهری جایگاهی داشته باشد. شهردار باید عالمانه با چالش‌های مدیریت شهری روبرو شود و از برخوردها و تصمیم‌های غیرکارشناسی و شتاب‌زده پرهیز کند. 
وی تاکید کرد: شورای پنجم در این دوره جدید مدیریتی، بُعد نظارتی خود را فراموش نمی‌کند و همچنان ناظری امین در کنار مدیریت شهری قرار خواهد داشت و بر سر مصالح مردم با احدی معامله نخواهد کرد. 
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار