اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به کمبود 16 هزار و 700 نیرو در آموزش و پروش، گفت: کمبود نیروی انسانی برای آموزش و پرورش یک ابرچالش است و باید برای آن تدابیری اندیشیده شود. برای مهرماه نیز باید از امروز به فکر جذب نیرو باشیم.
حرج چلداوی در جلسه شورای آموزش و پرورش خوزستان که امروز (سوم تیرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهارکرد: پراکندگی جغرافیایی استان و جمعیت روستایی ما موجب شده است تا تراکم ما در برخی مناطق به عدد یک رقمی برسد که این مساله موجب افزایش نیاز ما به نیروی انسانی می‌شود.

وی افزود: ما نمی‌توانیم دانش‌آموزان را از یک روستا به روستای مجاور بفرستیم. افزایش جمعیت دانش آموزی یکی ازعواملی است که سال به سال نیاز ما را به نیروی انسانی افزایش می‌دهد. بازنشستگی بسیار بالای نیروهای ما نیز عامل دیگری است که نیروی انسانی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. امسال حدود 2 هزار و 700 نفر بازنشسته می‌شود که این رقم سال بعد افزایش می‌یابد و این روند صعودی تا 1400 ادامه پیدا می‌کند. به طوری که تا سال 1400 میزان بازنشستگان ما به چهار هزار نفر می‌رسد.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: در حوزه نقل و انتقالات سال گذشته سه هزار نفر متقاضی نقل و انتقال داشتیم که این تقاضاها تا سال گذشته رو به افزایش بود اما امسال به دلیل اختصاص حق مناطق جنگی یا مساله سیل، این عدد کاهش پیدا کرد. البته تعداد زیادی از فرهنگیان ما در زمانی که بخشنامه نقل و انتقالات آمد، درگیر سیل بودند و از مناطق سیل‌زده نیز کسی برای نقل و انتقال درخواست نداد. به همین دلیل سیل می‌تواند یکی از عوامل درخواست کاهش‌ها باشد.

چلداوی گفت: عوامل دیگری نیز هستند که موجب افزایش نیاز ما به نیروی انسانی شدند. به طور مثال ما نیروی مامور به دستگاه و نیروهای معذور زیاد داریم. در سال گذشته 342 هزار ساعت در هفته معادل 14 هزار و 250 نفر به نیرو داشتیم؛ امسال نیز نیاز ما برابر 16 هزار و 700 نفر خواهد بود. باید برای مهرماه این نیروها را تامین کنیم.

وی ادامه داد: برای حل این مشکل در سال‌های 94، 95 و 96 ما هفت هزار و 400 نیروی حق‌التدریس جذب کردیم. اگر این کار را نمی‌کردیم، امسال اول مهر مشکلات زیادی داشتیم. دریافتی این نیروها بسیار پایین است. برای مهرماه به 9 هزار و 300 نفر نیروی جدید نیاز داریم که تامین آن بسیار مشکل است و اگر از الان فکری برای آن نکنیم، در مهرماه دچار مشکل می‌شویم. 

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: این کمبود نیرو را باید از طریق نیروهای رسمی تامین شوند. اینکه نیروهای رسمی‌مان بیشتر از ساعت‌های موظف خود کلاس بردارند، موجب پایین آمدن کیفیت آموزشی می‌شویم. نیروهای رسمی و موظف ما نیز راغب نیستند این کلاس‌ها را بگیرند، چرا که حق‌الزحمه آن‌ها دیر پرداخت می‌شود.

چلداوی افزود: کمبود نیروی انسانی برای آموزش و پرورش یک ابرچالش است، باید برای آن تدابیری اندیشیده شود. باید از دولت درخواست کنیم که ردیف‌های ویژه‌ای در احکام فرهنگیان اعمال کند تا به خاطر این مبالغ انگیزه فرهنگیان برای ماندن در استان افزایش پیدا کند.

چلداوی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنیم یک ردیف ویژه استخدامی برای خوزستان در نظر گرفته شود و سالانه دو هزار نیرو خارج از سهمیه آموزش و پرورش خوزستان به این استان اختصاص پیدا کند. به طور معمول در کشور سالانه 15 هزار نفر جذب آموزش و پرورش می‌شوند. سهمیه آموزش و پرورش خوزستان از این مقدار 6 درصد یعنی 900 تا یک هزار نفر در سال است. این در حالی است که خروجی ما سه هزار نفر در سال است.

وی با اشاره به اخذ مجوز پنج هزار نفر خرید خدمات آموزشی از سوی آموزش و پرورش خوزستان، گفت: به دلایل مختلفی نمی‌توانیم به سمت خرید خدمات آموزشی برویم. اخیرا نیز خرید خدمات آموزشی محدودیت‌های قانونی پیدا کرده است. پیشنهاد ما این است که این مساله توسط آموزش و پرورش استان با وزارتخانه مطرح شود.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان افزود: ما هیچ یک از نیروهای آموزش و پرورش را به اجبار وادار به بازنشستگی نمی‌کنیم، بلکه اصرار داریم که به همکاری خود با ما ادامه دهند.

در این جلسه همچنین، محمود معزی معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خوزستان در خصوص پایگاه‌های اوقات فراغت برای دانش‌آموزان در تابستان گفت: اگر سه ماه تابستان را در یک دوره 12 ساله تحصیلی در نظر بگیریم، دانش‌آموزان حدود سه تا چهار سال در این زمان می‌گذرانند.

وی افزود: پایگاه‌های تابستانه آموزش و پرورش شامل پایگاه‌های پرورشی – فرهنگی، دارالقرآن‌ها و ... هستند. یک فعالیت تربیتی خوب و مکمل در تابستان می‌تواند به خوبی ساحت‌های آموزش و پرورش را تحقق بخشد. تنوع و کیفیت‌بخشی به فعالیت‌ها و توجه به علاقمندی‌های دانش‌آموزان می‌تواند بسیار مفید باشد.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: کارآفرینی یکی از مسائلی است که آموزش و پرورش به آن توجه ویژه‌ای دارد. شعار ما این است که هر دانش‌آموز باید یک مهارت را بیاموزد. دانش‌آموزان در پایگاه‌های اوقات فراغت کار تیمی را می‌آموزند.

معزی تصریح کرد: در سال تحصیلی 96 - 97، 140 هزار دانش‌آموز در پایگاه‌های اوقات فراغت آموزش و پرورش خوزستان ثبت نام کردند. امسال حدود هزار پایگاه فعال خواهیم داشت. کار ثبت‌نام در این پایگاه‌ها از 10 تیرماه آغاز می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم حدود هشت هزار دانش‌آموز در 25 رشته ورزشی و حدود 50 رشته هنری داشته باشیم.

وی تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنیم برای مناطق محروم سیل‌زده سهمیه ویژه‌ای در این پایگاه‌های اوقات فراغت اختصاص داده شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خوزستان افزود: اردوگاه‌ها و اماکن فرهنگی ما به تجهیزات نیاز دارند. به حدود 200 کولر برای این اماکن نیاز داریم.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار