اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
نشاط سیاسی را به کشور برگردانیم؛
یک فعال سیاسی گفت: اصلاح‌طلبان در این میان مهم‌ترین مساله‌شان مردم است.
یک عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به وضعیت فعلی کشور گفت: برای جبران این شرایط، حاکمیت باید در بعضی از سیاست‌های خود تجدیدنظر کند. یکسری روش‌ها و رفتارهای موازی وجود دارد که باید در این‌ها تجدیدنظر شود. این اتفاق باید رخ دهد و اهمیت آن خیلی فراتر از بحث انتخابات است و هرچه زودتر هم باید شکل بگیرد و گفت‌و‌گوی ملی در سطح حاکمیت هرچه سریعتر ایجاد شود تا فضای بانشاط سیاسی و اجتماعی برای برون رفت از همه مشکلات و ورود به انتخابات به وجود بیاید.

مرتضی مبلغ در پاسخ به این سوال که موفقیت در انتخابات مجلس یازدهم تا چه میزان زمینه موفقیت جریان‌های سیاسی در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم را فراهم می‌کند، گفت: اصولا انتخابات‌ها در هر دوره مهم است چون انتخابات بخشی از وضعیت مدیریتی کشور را مشخص می‌کند و طبیعی است که جناح‌های سیاسی هم تلاش می‌کنند که در انتخابات پیروز شوند تا بتوانند منویات خود را دنبال کنند. این دور هم همچون دوره‌های دیگر انتخابات مهم است.

این عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تصریح کرد: تفاوت این دور از انتخابات این است که متاسفانه به دلیل برخی ناکارآمدی‌هایی که در سیستم مدیریتی کشور به وجود آمده و مشکلات حادی بر کشور وارد شده سطح نارضایتی‌ها بالا رفته و مردم آن شور و نشاط سیاسی لازم را در شرایط فعلی ندارند. امروز مهم‌ترین مساله این است که فضای سیاسی اجتماعی کشور به گونه‌ای شکل بگیرد که شور و نشاط سیاسی و اجتماعی به جامعه بازگردد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که ایجاد نشاط سیاسی در کشور را وظیفه کدام نهاد می‌دانید؟، اظهار کرد: من فکر می‌کنم وظیفه کل حاکمیت است چون این مشکلات به برخی از رویکردها و سیاست‌های غلطی باز می‌گردد که در طول سالیان گذشته به تدریج انباشت شده و در روند اداره کشور به وجود آمده که محصولش بعضی از این مشکلات و نارضایتی‌ها شده است، درنتیجه کل حاکمیت باید چاره‌اندیشی کند که بخشی از آن مربوط به حاکمیت است و تمام قوا و دستگاه‌ها در به‌وجود آمدن آن مسئولیت داشته‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که گفت‌و‌گوی ملی می‌تواند چه نقشی در ایجاد نشاط سیاسی در جامعه ایفا کند؟، گفت: تنها راه برون رفت از مشکلات این است که در سطح حاکمیت گفت‌و‌گوی سازنده‌ای شکل بگیرد که بر سر نحوه برون‌رفت از چالش‌های سیاسی و ابرچالش‌هایی که به وجود آمده یک اجماع ملی پایدار به‌وجود بیاید. این امر هم از طریق دستور و روش‌های کلیشه‌ای محقق نمی‌شود بلکه حتما باید به شکل تعاملی سازنده اتفاق بیافتد و همه باید خطاها و بعضی رویکردهای غلط را قبول کنند و سپس در بعضی از سیاست‌ها تجدیدنظر و اجماعی شکل گیرد تا آثار خود را در سایر سطوح کشور بگذارد.

مبلغ در پاسخ به این سوال که اختلاف و انشقاق بین احزاب و شخصیت‌های جریان اصلاح‌طلبی می‌تواند نتیجه‌ای همچون نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را باعث شود، امروز نیز این اختلافات بین اصلاح‌طلبان دیده می‌شود و بعضی معتقدند این اختلافات ریشه در شورای سیاست‌گذاری دارد، حال شما این اختلافات را چطور ارزیابی می‌کنید؟، گفت: انتخابات ریاست‌جمهوری نهم قطعا درسی برای اصلاح‌طلبان شد که سعی کنند اختلافات به آن شکل ظهور و بروز نکند، عملا هم دیده‌اید که در انتخابات‌های بعدی سعی شد که از این اختلافات جلوگیری شود و با اجماع‌سازی نتایج خوبی هم برای کشور و اصلاح‌طلبان حاصل شد و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

این سیاستمدار اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: بعضی از نقطه‌ نظرات متفاوتی که در آستانه هر انتخابات مطرح می‌شود این است که بعضی آن‌ها را حمل بر اختلاف می‌کنند. اصلاح‌طلبی جریانی پویا است و چهره‌های متفاوتی در این جریان هستند که نظریه‌پردازی می‌کنند که گاهی بسیار هم متعارض است. این نقطه‌نظرات در اتاق‌های دربسته هم ارائه نمی‌شود بلکه به شکل عمومی مطرح می‌شود و آثار مثبت خود را می‌گذارد و جامعه با این افکار آشنا می‌شود، مهم این است که این نقطه نظرات بتواند در آن فرایند اجماع‌سازی به نقطه نظر مشترک و واحد تبدیل شود.

این عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: بعضی‌ها فکر می‌کنند این نقطه نظرات متفاوتی که مطرح می‌شود معنایش بروز اختلاف و انشقاق بین اصلاح‌طلبان همچون عدم اتحاد در انتخابات نهم ریاست‌جمهوری است. من فکر می‌کنم این نظرهای متفاوت در حال تبدیل شدن به یک نقطه نظر واحد طی چند وقت آینده است و اصلاح‌طلبان با راهبردهای مشخصی در عرصه سپهر سیاسی در آستانه انتخابات حاضر می‌شوند. در چند انتخابات گذشته هم که بین اصلاح‌طلبان اجماع شکل گرفت در ماه‌های قبل از برگزرای انتخابات نظرات گاها متعارضی مطرح می‌شده و این‌ها در یک فرایند سازنده پخته می‌شود و به جمع‌بندی واحدی تبدیل می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که نحوه عملکرد احزاب سیاسی در «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» و «شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان» را چقدر متفاوت می‌بینید و اینکه آیا این دو شورا یک هدف را دنبال می‌کردند یا خیر؟، گفت: کارکردهای شورای هماهنگی با شورای عالی متفاوت است. شورای هماهنگی بین احزاب اصلاح‌طلب که عضو هستند راجع به بعضی مسائل مشترک هماهنگی ایجاد می‌کند و نقطه نظرات را به یکدیگر نزدیک می‌کند، اما شورای عالی اهداف گسترده‌تری دارد و درباره مسائل کلان انتخاباتی و راهبردهای کلی اصلاح‌طلبان بحث می‌کند. باید توجه شود اعضای شورای هماهنگی همان اعضای شورای عالی هستند به اضافه بعضی چهره‌های دیگر که آن جمع را کامل‌تر می‌کند.

مبلغ گفت:‌ نقش این‌‌ها متفاوت است و در طول یکدیگر هستند نه در عرض هم. باید توجه‌کنیم بین احزاب اصلاح‌طلب هم اختلاف‌نظر وجود دارد و وقتی نام شورای هماهنگی یا شورای عالی به میان می‌آید یعنی این نقطه نظرات متفاوت در یک رویکرد تعاملی و گفت‌و‌گوی سازنده بتواند در این شوراها به یک وضعیت واحد و اجماعی تبدیل شود که در آن راهبرد مشخصی شکل بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما اختلاف بین اصلاح‌طلبان متوجه هدف است یا روش؟، گفت: جواب این سوال ساده است. تنها کافی است که به متن صحبت‌ها و اظهارنظرها توجه شود. اختلافات عمدتا و قریب به نزدیک صددرصد در روش‌ها است. اختلاف در روش‌هایی است که به راهبردی واحد ختم می‌شود. به‌هرحال هر حزب و جریانی یک نقطه نظر دارد اما اصلاح‌طلبان درباره اهداف اختلافی ندارند و اهدافشان روشن و مشخص است که به دنبال چه هستند و سالیان سال است که روی این اهداف بحث شده است. حال در سطوح جزئی ممکن است بعضی‌ اصلاح‌طلبان هم مثلا به دنبال قدرت باشند که این رویکردی شخصی است و ربطی به جریان اصلاح‌طلبی ندارد.

مبلغ در پاسخ به این سوال که اصلاح‌طلبان چگونه می‌توانند به بزرگترین سرمایه خود که مردم هستند امید ببخشند؟، گفت: شرایط به‌وجود آمده ناشی از مشکلاتی است که طی چند دهه انباشت شده و اخیرا هم فشارهای گسترده و سیستماتیک خارجی بعد از خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌‌های مخرب تشدید شده است. برای جبران این شرایط، حاکمیت باید در بعضی از سیاست‌های خود تجدیدنظر کند. یکسری روش‌ها و رفتارهای موازی وجود دارد که باید در این‌ها تجدیدنظر شود. این اتفاق باید رخ دهد و اهمیت آن خیلی فراتر از بحث انتخابات است و هرچه زودتر هم باید شکل بگیرد و گفت‌و‌گوی ملی در سطح حاکمیت هرچه سریعتر ایجاد شود تا فضای با نشاط سیاسی و اجتماعی برای برون رفت از همه مشکلات و ورود به انتخابات به وجود بیاید.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار داشت: اصلاح‌طلبان در این میان مهم‌ترین مساله‌شان مردم است که بتوانند گشایشی در مشکلات مردم به وجود بیاورند. اصلاح‌طلبان در حدی که توان دارند همواره سعی کرده‌اند که این گشایش‌ها را ایجاد کنند. اصلاح‌طلبان حضور عمده‌ای در قدرت ندارند اما با گفت‌و‌گو سعی می‌کنند مردم را به مشکلات  کشور و اهمیت نقش‌ مردم در حل این مشکلات آگاه کنند. اصلاح‌طلبان سعی می‌کنند تعامل سازنده خود را برقرار کرده و روش‌های خود را روزآمد و سازنده‌تر کنند. این کاری است که اصلاح‌طلبان همواره به دنبال آن بوده‌اند و این دور هم تلاش بیشتری در این قضیه به عمل خواهند آورد.

ایلنا/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار