اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۲
لاهیجان‌زاده خبر داد:
معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از افتتاح چند پروژه در خصوص احیای تالاب‌ها در هفته دولت خبر داد.
احمد رضا لاهیجان‌زاده  در مراسم معرفی پروژه تامین بخشی از حق‌آبه تالاب شادگان و پروژه جمع‌آوری گاز co2 که امروز (11 تیرماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در بهمن ماه سال ۹۶ لایحه حفاظت از تالاب‌ها در مجلس تصویب شد و سه هفته پیش نیز لایحه حفاظت از خاک به تصویب نهایی رسید و ابلاغ شد.

وی افزود: قانون حمایت از محیط‌بانان نیز که در مجلس متوقف بود با پیگیری‌های مستمر مسئولین به تصویب رسید و هفته گذشته ابلاغ شد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به چگونگی تامین آب تالاب شادگان، عنوان کرد: در شرایط سیلابی، حق‌آبه تالاب شادگان از دو منبع آبی رودخانه جراحی و کارون تامین می‌شود اما به دلیل احداث سدهای زنجیره‌ای بر روی کارون سال‌ها شاهد چنین سیلابی نبودیم.

لاهیجان‌زاده با بیان اینکه پیش از این یکی از منابع مهم تامین حق‌آبه تالاب شادگان از دست رفته بود، گفت: زمانی که سدی احداث می‌شود در فاصله چند صد کیلومتری آن باید حق‌آبه تالاب، از طریق ایستگاه پمپاژ از مسیر قبلی تامین شود. جهت تامین بخشی از حق‌آبه تالاب شادگان از طریق ایستگاه از رودخانه کارون با اعتبار محدود مطالعات و جانمایی آن انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از مطالعات و جانمایی یک کانال ۶ کیلومتری، یک ایستگاه پمپاژ با ظرفیت پنج مترمکعب پیش‌بینی شد. متاسفانه پس از پیشرفت ۴۰ درصدی، پروژه متوقف و پس از دو سال با تامین اعتبار و با همکاری سازمان آب و برق مجددا روند اجرای آن آغاز شد و پروژه احیای تالاب به بهره‌برداری رسید.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس قانون مکلف است حق‌آبه تالاب‌ها را تعیین کند که تقریبا برای عمده تالاب‌ها مطالعات علمی انجام شده و نتایج آن ظرف یک ماه آینده اعلام می‌شود. طبق قانون سازمان حفاظت محیط زیست باید حق‌آبه را به وزارت نیرو اعلام کند تا وزارت نیرو در این زمینه اقدام کند.

وی تصریح کرد: در هفته دولت نیز چند پروژه در خصوص احیای تالاب‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار