اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵
رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: گاهی سیاست‌گذاری کشور ما سیاست‌گذاری منفعلانه‌ای است که گاه غیر منطقی هستند.
ابراهیم صالحی‌عمران در آیین افتتاح پنج پروژه بزرگ آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای استان خوزستان که امروز، یک‌شنبه (ششم مردادماه) همزمان با روز ملی مهارت در دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان جزو اولین استان‌هایی بود که پس از قبول مسئولیت در دانشگاه فنی و حرفه‌ای در آن حضور پیدا کردم. اولین تفاهم‌نامه ما نیز با خوزستان بسته شد. این تفاهم‌نامه الگویی برای 12 استان دیگر شد و چنین تفاهم‌نامه‌هایی نیز با این استان‌ها امضا شد.

وی افزود: کمبود‌های آزمایشگاهی و کارگاهی در دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای به اندازه‌ای زیاد است که من در بررسی که کردم متوجه شدم اگر بخواهیم یک بازسازی ساده در دانشکده‌ها انجام دهیم به سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم در حالی که کل بودجه فنی و حرفه‌ای سالانه حدود 800 میلیون تومان است. به همین دلیل اگر بخواهیم این کار را با استفاده از منابع ملی و دانشگاهی انجام دهیم، ممکن نیست و باید از منابع استانی به این منظور استفاده کنیم.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: امیدوارم ما باز هم تفاهم‌نامه را ادامه دهیم و شاهد این باشیم که دانشگاه فنی و حرفه‌ای در بحث کارگاه‌ها و تجهیزات، الگوی سایر دانشگاه‌های کشور باشد. دانشگاه فنی و حرفه‌ای این ظرفیت را دارد. 

صالحی‌عمران تصریح کرد: یکی از آرزوهای همه ملت‌ها و دولت‌ها مفهوم رشد و توسعه است و یکی از عوامل موثر در توسعه بدون تردید منابع انسانی است. به همین دلیل در بسیاری از کشورهای توسعه یافته غربی سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی آغاز شد. در غرب سرمایه‌گذاری عظیمی روی آموزش و پرورش و بعدها روی آموزش عالی شد و در دهه 70 اوج گسترش آموزش عالی را در غرب دیدیم. در این مسیر دچار چالش‌هایی مثل اشتغال و گسترش بی رویه آموزش عالی شدند.

وی افزود: در کشور ما نیز پیش از انقلاب و بعد از دوران جنگ سرمایه‌گذاری بسیار خوبی روی آموزش عالی کشور صورت گرفت که البته نیاز بود، زیرا ما در بسیاری از رشته‌ها کمبود داشتیم. اما این توسعه‌ها می‌توانست قدری هدفمند و بهتر صورت گیرد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: آموزش عالی ما باید این تجربه‌ای را که در غرب در این زمینه وجود داشت را می‌دید. در چنین شرایطی نتیجه این می‌شود که در سال جاری حدود 700 هزار داوطلب در رشته علوم تجربی داریم که خواهان تعداد رتبه‌های محدود علوم پزشکی هستند. سوال اینجاست که آیا توسعه کشور مربوط به همین چند رشته پزشکی و بهداشت است؟ باید فضای آموزش عالی را در گذشته قدری حکیمانه‌تر مدیریت می‌کردیم.

صالحی‌عمران افزود: یکی از راه‌های برون رفت، توجه به آموزش‌های مهاراتی است. بسیاری از کشورها خیلی دانش‌آموزان خود را به سمت آموزش عالی و دنشگاه سوق نمی‌دهند. در کشوری مانند اتریش 80 درصد دانش‌آموزان پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان وارد بازار کار می‌شوند. 20 درصد وارد دانشگاه می‌شوند و از این مقدار نیز تعدادی وارد رشته‌های مهارتی می‌شوند. ساختار نظام آموزش و پرورش ما ساختار مناسبی نیست و همه دانش‌آموزان را به سمت دانشگاه و تعدادی رشته پزشکی و... هدایت می‌کند. این سیاست‌گذاری مناسبی نیست.

وی خاطرنشان‌کرد: ما راهنمایی، مشاوره تحصیلی و هدایت تحصیلی مناسب نداریم. گاهی سیاست‌گذاری کشور ما سیاست‌گذاری منفعلانه‌ای است، یعنی تابع تقاضاهای اجتماعی است که گاه غیر منطقی هستند. یعنی اگر رشته علوم تجربی داوطلبان زیادی دارد، ما می‌خواهیم رشته‌های این حوزه را گسترش دهیم. ما از نظر تعداد دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی جزو سه کشور برتر دنیا هستیم.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: نظام آموزش عالی باید بار دیگر یک سیاست‌گذاری درست و فعالانه انجام دهد. یکی از کارهایی که می‌تواند انجام شود توجه به توسعه کمی و کیفی به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی است. چه در دوره متوسطه و چه آموزش عالی باید این توسعه صورت گیرد اما من به کیفیت معتقد هستم و اعتقادی به توسعه بی رویه حتی در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ندارم.

صالحی‌عمران افزود: تنها به این دلیل که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ذاتا خوب است، اینکه فکر کنیم این رشته‌ها و دانشکده‌ها باید به صورت بی‌رویه توسعه پیدا کنند، اصلا خوب نیست. توسعه کمی را باید بر اساس نیاز بازار کار و مشاغل آینده انجام دهیم. بدون بررسی، هر نوع توسعه‌ای حتی توسعه فنی و حرفه‌ای شاید مناسب نباشد. 

وی ادامه داد: با رصد فارغ‌التحصیلان ورودی 93 و 94 دیدیم که در برخی رشته‌ها فارغ‌التحصیلان ما 80 درصد و در برخی رشته‌ها 30 تا 35 درصد شاغل هستند. این نشان می‌دهد ما باید دقیق عمل کنیم و نباید هر رشته‌ای را توسعه دهیم. اگر برای توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای برنامه استراتژیک نداشته باشیم، ممکن است همان بلایی که سر آموزش عالی آمد، سر ما هم بیاید. کیفیت‌نگری بحث اساسی ما است.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: یکی از اساسی‌ترین کارها توجه به فضاهای فیزیکی و آزمایشگاهی است. به همین دلیل یک برنامه پنج ساله برای توسعه فضاهای فیزیکی در دستور کار ما قرار گرفته است. کارگاه باید از کلاس زیباتر باشد. به روز رسانی کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها از دیگر برنامه‌های ما هستند. ما حدود یک هزار و 300 کارگاه و آزمایشگاه در سراسر کشور داریم.

صالحی‌عمران افزود: یکی دیگر از مسائلی که مورد توجه ما قرار دارد، سرفصل درسی است. زمانی که من دانشگاه را تحویل گرفتم، سرفصل‌های درسی ما مربوط به 20، 30 سال گذشته بودند. از نمایندگان صنعت، آموزش و پرورش و متخصصین و... شروع به تغییر سرفصل درسی رشته‌های خود کردیم. به این ترتیب تا کنون 26 سرفصل درسی مصوب شده‌اند و از مهرماه این برنامه‌های درسی اجرا می‌شوند.

وی ادامه داد: این مساله موجب ارتقا مربیان ما نیز می‌شود. یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌های ما توانمندسازی مربیان است. هر قدر روی اساتید خود سرمایه‌گذاری کنیم، خروجی‌های ما و ورود ما به بازار کار بهتر خواهند شد. 
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار