اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۸۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵
شوشان - نوید قائدی :
چون اهمیت موضوع در دو بعد سلامت انسانی و محیط زیستی است حیفم آمد مطلب کوتاهی برای عزیزان نگارش نکنم و خلاصه ای از مطالعات دامنه دار خود را منتشر نکنم.
مطلب را با گزارشی از نتیجه تحقیقات ۳۰ نفر از دانشمندان برجسته جهان در حوزه علوم زیستی و پزشکی و کشاورزی شروع می کنم که در سال جاری منتشر شده و می گوید که تولیدات فرآورده های گوشت قرمز در حال نابودی سیاره و سلامت می می باشند.
جالبه که بدانید طی ده ها سال است که مضرات مصرف انواع گوشت قرمز بر سلامت انسان تذکر داده می شود.شاید بهتر باشد این نکته مهم را گوشزد کرد که برای تولید انواع گوشت قرمز و فرآورده های آن به مقدار زیاد از سموم گیاهی و جانوری،هورمون ها و آنتی بیوتیک های قوی استفاده می شود، در نهایت مصرف بالای این محصولات شیمیایی اقرات مخرب زیست محیطی داشته و وارد بدن ما انسان می شوند که سر منشا بسیاری از جهش ژنی و تغییرات رشد و نمو سلولی و در نهایت مقاوم سازی انواع میکروب ها و عوامل بیماری زا در برابر انواع آنتی بیوتیک ها می باشند.آیا می دانید متاسفانه در کشور ما ایران به دلیل ضائقه بد مصرف غذایی و مشکلات زیست محیطی و سهل انگاری سال های گذشته بیشترین مصرف انواع آنتی بیوتیک قوی در حال انجام است که چه عواقب خطرناکی برای سلامت ما خواهد داشت.
آیا می دانید برای تولید یک کیلوگرم گوشت قرمز گاوی ۱۵۵۰۰ لیتر آب مصرف و ۳۵ کیلوگرم دی اکسید کربن تولید می شود که موجب گرمایش سطح محیطی و اثرات نامطلوب زیست محیطی و از عوامل مهم تغییر اقلیمی است.
آیا می دانید با هر وعده غذایی که انتخاب می کنید می توانید چه تاثیری بر منابع آبی کشور و محیط زیست و اقلیم آن داشته باشید؟
متاسفانه در کشور ما به دلیل عدم تدوین برنامه های علمی ترویجی و تغذیه ای بر روی این موضوع مهم که ریشه در فرهنگ عمومی تغذیه ما دارد، کار نشده است.از مضرات شدید مصرف این ماده غذایی صحبت های اساسی و آموزشی نشده است.
اما اگر کسی بخواهد مصرف گوشت قرمز را کنار بگذارد جایگزینی برای آن وجود دارد که ارزش غذایی آن را داشته باشد؟جواب بلی می باشد زیر می توان برای تامین آمینو اسیدهای ضروری بدن از منابع گیاهی سرشار از پروتئن مانند انواع حبوبات و سویا و دیگر افزودی ها استفاده کرد که ضمن تامین انواع نیازهای بدن طعم و مزه خوبی هم خواهند داشت و کمترین تخریب های زیست محیطی و مصرف آب و تولید دی اکسید کربن را دارند.
اگر در کشور فعالان زیست محیطی و کارشناسان کشاورزی و علوم تغذیه فکر خود را روی هم بریزند حتی امکان تولید گوشت گیاهی با همان کیفیت گوشت قرمز حیوانی که دارای طعم و مزه مشابه هم هست وجود دارد،فقط نیاز به یک عزم جدی و برنامه ریزی و مطالبه گری جدی دارد.
مطالب ارایه شده بسیار خلاصه و ساده بیان شد تا کاملا قابل درک باشد و البته برای دوست دارن و علاقمند قطعا امکان تحقیقات بیشتر میسر است.
شکی نیست که مصرف کمتر انواع فرآورده های گوشت قرمز و جایگزینی آن به منابع گیاهی می تواند موجب سلامت بیشتر ما و محیط زیست ما شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار