اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۹۱۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
صادق زیباکلام:
زیباکلام با تاکید بر اینکه "ما باید بدانیم که احترام به رای مردم فقط شعار نیست" گفت: وقتی مشکلی پیدا می‌شود، کمترین احترام به رای مردم این است که بنشینیم و خاضعانه دربرابر مردم توضیح دهیم که چه اتفاقی افتاده است، اما اصلاح طلبان خود را به آن راه زده‌اند و حاضر نیستند ریزش پایگاه اجتماعی خود را ببینند.
صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح طلب درباره حجم حمایتی که هنوز طبقه متوسط شهری از اصلاح طلبان می‌کند، توضیح داد: در انتخابات 94 و 96 ما شاهد مشارکت بسیار بالایی در میان مردم بودیم. میزان مشارکت در انتخابات اردیبهشت 96 که به انتخاب حسن روحانی انجامید، بسیار تاریخی بود. اما پس از آن حجم از تبلیغات و دعوت مردم به انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان، بخش زیادی از بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان، نتایجی را دیدند که موجب دلسردی عمومی‌میانشان شد. هم عملکرد دولت به نحوی نبود که این بدنه اجتماعی همچنان به همان میزان از انتخاب خود راضی بماند.

این عضو هیئت علمی‌دانشگاه تهران در ادامه افزود: تا امروز که حدود دو سال از ماجراهای داخلی و خارجی سال ۹۶ می‌گذرد، نه اکثریت قاطع اصلاح طلبان و دوستان لیست امید، و نه کارگزاران و نه شخص رئیس جمهور هیچکدام در کنار کسانی که این روزها از آنها مایوس شده‌اند، ننشسته‌اند و حرفهای آنها را نشنیدند و به آن‌ها توضیحی درباره علت اصلی ناکامی‌ها و عدم عمل به وعده‌هایشان ندادند. توضیحاتی هم که تاکنون داده شده، در حد برخی بهانه‌های قدیمی‌بوده که همواره سالهاست تکرار شده است. من مشکل اصلی اصلاح طلبان را فعلا این می‌بینم.

وی در ادامه با اشاره به این نکته که: «نباید این انتظار را داشته باشیم که همه توضیح دولتی‌ها و مجلسی‌ها و اصلاح طلبان را قبول کنند» تصریح کرد: برخی این را طی توضیحات خواهند پذیرفت و سعی می‌کنند قبول کنند که اصلاح‌طلبان و اعتدال گرایان خیلی هم در وضعیت موجود مقصر نبودند و موانع دیگری در تحقق شعارها وجود دارد که برداشتن آنها زمان بیشتری می‌‌طلبد، برخی نیز این توضیحات را نخواهند پذیرفت؛ اما مسئله این است که اصلاح‌طلبان فعلا تمایلی برای بازگشت به درون جامعه و اراده‌ای برای توضیح -حتی به آن جمعیتی که ممکن است دوباره تمایل به مشارکت به نفع اصلاح‌طلبان داشته باشند- را نیز ندارند.این کارشناس سیاسی در ادامه با تاکید بر اینکه «ما باید بدانیم که احترام به رای مردم فقط شعار نیست» گفت: وقتی مشکلی پیدا می‌شود، کمترین احترام به رای مردم این است که بنشینیم و خاضعانه دربرابر مردم توضیح دهیم که چه اتفاقی افتاده است، اما اصلاح طلبان خود را به آن راه زده‌اند و حاضر نیستند ریزش پایگاه اجتماعی خود را ببینند.

وی با اذعان به این مسئله که «تا قبل اینکه بیاییم و بدنه خود را قانع کنیم، هیچ فایده ای ندارد هر روز این اخبار را منتشر کنیم که درحال رایزنی هستیم!» تاکتیک‌های فعلی اصلاح طلبان را رد کرد و افزود: اینکه چه از سر طلبکاری و حس احقاق حقوق انتخاباتی و چه از سر تعامل، مدام نهادهای مربوطه را خطاب قرار دهیم، هیچ آبی را برای اصلاح طلبان گرم نخواهد کرد، زیرا اول باید مردمی‌که بدنه اجتماعی رای ما تشکیل دادند و امروز از ما و عملکردمان دلسرد شده‌اند را برای مشارکت به نفع اصلاح طلبان قانع کرده و چانه زنی را با آنها کنیم.

زیباکلام در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: مادام که آن بدنه نباشد، تایید صلاحیت شدن همه
اصلاح طلبان هم توفیقی در بر نخواهد داشت.

منبع: آفتاب یزد
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار