اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۹۶۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۶

شوشان - رجبعلی کرد / مدرس دانشگاه :

با شروع ثبت نام کاندیداها زنگ انتخابات به صدا در آمد.تعداد بسیار زیادی برای تصاحب 290 کرسی مجلس شورای اسلامی به میدان آمدند.به گفته رییس ستاد انتخابات کشور بیش از 16 هزار نفر داوطلب نمایندگی مجلس شدند که بطور میانگین (در صورتی که انصراف ندهند و همگی تایید شوند) برای هر کرسی 55 نفر با هم رقابت می کنند. حتی اگر در نهایت این تعداد به نصف تقلیل پیدا کند باز هم تعداد داوطلبان قابل توجه است این حضور کاندیداها پررنگ است اما نکته مهم و اساسی این است که به راستی این کاندیداها متعلق به چه طیف هایی هستند؟ چقدر با مجلس ورسالت آن آشنایی دارند؟ رزومه کاری و سیاسی این افراد چگونه است؟. آنچه که قابل تامل و در عین حال قابل تاسف است عدم شرکت تعداد زیادی از چهره های شناخته شده و خوش نام و صاحب نظر و کار کشته ی اصلاح طلبان است که این نیز زنگ خطر است.

بزرگان اصول گرا نه تنها نباید از عدم شرکت تاثیرگذاران و بزرگان اصلاح طلب خوشحال باشند بلکه باید نگران این عدم حضور باشند. دمکراسی و جمهوریت لوازمی دارد که هرچه این زمینه ها و لوازم بیشتر فراهم شود پایه های آن مستحکم ترو برعکس هرچه که بستر آن ناهموار تر شود پایه های آن سست تر خواهد شد و این خطر بزرگی است که به خاطر جان فشانی های این ملت و شهدایی که در راه عزت و آزادی و جمهوری اسلامی دادیم باید جلو آن را گرفت. چگونه؟ باید با اقدامات و بستر سازی و رفتارمان ثابت کنیم که مردم ولی نعمتان ما هستند باید زمینه ی حضور حداکثری مردم در انتخابات فراهم شود باید حضور گسترده مردم را یک فرصت بدانیم و حضور گسترده مردم زمانی میسر و عملیاتی می شود که وقتی به لیست کاندیداهای تایید صلاحیت شده نگاه کنند نمایندگان خود را در آن لیست پیداکنند و به آنان رای دهند و بدانند خانه آنها (مجلس) در راس امور است. هرچه که مردم حق انتخاب بیشتری داشته باشند حضورشان پررنگ تر می شود.مهم ترین عامل شور انتخاباتی بسترسازی برای حق انتخاب است. با سعه صدر و اعتماد به مردم و باور داشتن و احتررامبه شعور و آگاهی مردم و اجازه‌ی ورود طیف های وهمه ی جریانات سیاسی درون نظام در عرصه انتخابات ، مردم با دلگرمی بیشتری در انتخابات شرکت میکنند.

اگر متولیان امر و کارگزاران و تصمیم گیران نظام بیش از پیش سعه صدر داشته باشند و به نصایح دلسوزان نظام توجه بیشتری کنند و نقد خیرخواهانه منتقدین را بشنوند و همانگونه که به مردم اعتماد کردند همچنان و با همه وجود به رای و نظر مردم اعتماد کنند و آنان را صاحب خرد و آگاهی و صاحب انقلاب و نظام و میهن بدانند و بستر حضورحداکثری مردم را فراهم کنند هیچ قدرتی نمیتواند آسیبی به این ملک و میهن و نظام وارد کند. دودیدگاه متفاوت در مورد این انتخابات در راستای تقویت نظام و خنثی کردن توطیه دشمنان وجود دارد. یک دیدگاه که بر ورود کاندیداهای با دیدگاههای متفاوت و از جریانها و گرایشهای سیاسی درون نظام برای حضور حداکثری مردم و تشکیل مجلسی کارآمد با گرایشها و تخصصهای گوناگون و با رای قابل ملاحظه مردم تاکید و چنین مجلسی را کارآمد وبازخورد آن را برای نظام و استحکام جمهوریت تاکید میکند. دراین صورت مجلسی خواهیم داشت که به فرموده امام (ره) در راس امور است. اما دیدگاه دیگری که آن هم در راستای تقویت نظام جمهوری اسلامی که حاصل خون شهداست نسخه ای دیگر پیچیده و حتی یکی از افراد شاخص این دیدگاه بر شورای نگهبان خرده گرفته که چرا اصلاح طلبان را تایید میکنید و خط و نشان کشیده که در صورت تایید افراد این جریان ازاینبه بعد بجای انتقاد به آنها به شورای محترم نگهبان انتقاد میکند.ضمن احترام به نظرات و دیدگاه های متفاوت اما با هدف مشترک صیانت از نظام جمهوری اسلامی باید گفت که این دیدگاه خطرناکی است که گرچه به نیت حمایت از مردم و حکومت برآمده از رای مردم است اما نتیجه ای که می توان از این دیدگاه گرفت –از نظر نگارنده- این است که مردم قوه تشخیص و بصیرت کافی ندارند و ما بجای آنها و به حمایت از آنها و برای آنها تصمیم در یک مرحله حساس تصمیم گیری کنیم و مردم نیز به مرحله دوم که خطری برای آنان و نظامشان ندارد تصمیم گیری کنند.در این برهه برای دشمنان نظام و مردم هیچ چیز مهم تر ازکاهش مشارکت مردم نیست و بر دولتمردان و کارگزاران نظام و انتخابات نیز باید هیچ چیز به اندازه مشارکت حداکثری مردم در اولویت نباشد و برای رسیدن به این مهم هیج راهی بهتر از بستر سازی رقابت همه ی گروهها و جناحها نیست. در این فرصت باقی مانده می توان بر اهداف مشترک تکیه و تاکید شود و سوء تفاهم ها را به حسن تفاهم تبدیل کنیم.و با این فرض که نه تنها اجازه رقابت همه ی سلیقه ها و دیدگاه ها تهدید نیست بلکه فرصتی برای قدرت نمایی رای ملت و اقتدار نظام است، انتخابات را برگزار نماییم. اگر چنین کردیم زنگ خطری به صدا در نخواهد آمد و زنگ انتخابات فرصتی دیگر برای تقویت جمهوریت و اقتدار نظام خواهد بود. چنین باد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار