اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
رییس شورای روستای صفیره گفت: روستای صفیره در مجاورت مدفن زباله‌های شهر اهواز باگذشت حدود سه هفته از شروع آتش‌سوزی در این محل، همچنان در دود محصور است.

شهید نواصری روز یکشنبه در خصوص آخرین وضعیت روستای صفیره بیان کرد: آتش‌سوزی در مدفن زباله شهر اهواز خاموش شده اما دود همچنان در اطراف آن وجود دارد.

وی ادامه داد: از حدود ۳هفته پیش سایت مدیریت پسماند شهرداری اهواز آتش گرفت، با دستور فرماندار اهواز چند دستگاه بولدوزر این آتش را خاموش کردند اما از شامگاه سه‌شنبه هفته گذشته این سایت بار دیگر آتش گرفت.

نواصری گفت: نواصر، با اشاره به راه‌اندازی مدفن پسماند اهواز در سال ۱۳۹۱ و مشکلات زیادی که اهالی این روستاها در طول این سال‌ها متحمل شده‌اند خواستار پیگیری رفع مشکلات اهالی روستاهای اطراف سایت صفیره از توابع بخش غیزانیه شهرستان اهواز شد.

وی با انتقاد از نوع عملکرد سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز در مهار این آتش سوزی‌ها افزود: هیچکس از ساکنان این وستا دلجویی نمی کند شرایط زندگی در صفیره پس از سایت مدفن زباله بسیار سخت شده است.

نواصری توضیح داد: فارغ از اینکه این آتش سوزی‌ها تعمدی و یا سهوی است انتظار می رود که مسئولان مربوطه برای حفظ سلامتی مردم سریعتر کاری کنند.

یکی از کارگران سایت تفکیک زباله صفیره نیز به ایرنا گفت: از هفته گذشته با شدت گرفتن میزان دود در این منطقه کار ما تعطیل شده و درخانه ها ساکن هستیم. حجم دود و آتش در چند هفته گذشته موجب بروز مشکلاتی برای چند کارگر ایت سایت شده بود.

وی ادامه داد: ما کارگران روزمزد هستیم و روزهایی که به هر دلیل در محل کار حاضر نشویم حقوقی دریافت نمی کنیم، درحال حاضر نیز به دلیل بروز آتش سوزی در این سایت دچار بیکاری موقت شده‌ایم.

دود تا پایان هفته مهمان مردم صفیره است

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: اگرچه آتش مهار شده اما به دلیل گستردگی فضا و وجود مقدار زیادی زباله خاموش کردن دود سخت است.

محمدرضا قنواتی افزود: وزش باد به جابجا شدن محل آتش سوزی و شدت گرفتن دود منتشر شده کمک می کند، در تلاش هستیم تا پایان هفته جاری متصاعد شدن این دود را متوقف کنیم.

وی این آتش سوزی ها را تعمدی دانست و بیان کرد: اگرچه امکانات کم است اما در تلاش هستیم تا با همین تجهیزات دود را مهار کنیم زیرا می دانیم برای مردم روستای صفیره آزاردهنده است.

بنابر اطلاع برخی اهالی روستایی این منطقه دود غلیظ و بوی نامطبوع ناشی از آتش سوزی مکرر سایت پسماند صفیره بیش از هشت هزار نفر از روستاهای اطراف را آزار می‌دهد.این درحالی است که آلودگی‌ فلرهای نفتی در این منطقه آلودگی‌ زیست محیطی را تشدید کرده است.

گفته می‌شود شکایت اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص آلودگی‌های زیست محیطی در این منطقه در مراجع قضایی در دست پیگیری است.
مدفن پسماند اهواز در نزدیکی روستای "صفیره" در بخش غیزانیه این شهرستان، از سال ۱۳۹۱ و با تعطیل شدن مدفن قدیمی پسماند در منطقه "برومی "راه اندازی شده است.
روزانه یک هزار تن زباله شهر اهواز به سایت پسماند اهواز منتقل می‌شود. اگر چه روش به کار گرفته در این سایت (روش نیمه هوازی موسوم به فوکوئوکا) قرار است مانع از آلودگی زیست محیطی شود اما به دلیل دفن غیراصولی زباله، آلودگی‌ها همچنان ادامه دارد و از چند سال با آتش‌سوزی‌های وسیع پیش در فصل گرما روبه رو می‌شود.
دود شدید ناشی از آتش سوزی در سایت پسماند صفیره در پنجم تیر ۱۳۹۵ که برخی مناطق شرقی اهواز را هم فراگرفته بود موجب کاهش دید و اختلال در پروازهای فرودگاه اهواز شد و چند پرواز را به تاخیر انداخت.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار