اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۰
به ‌رغم گذشت سالیان زیاد از عمر این روستاى تاریخى در بافت کهن خانه‌ها هنوز هم شاهد نحوه معیشت، فرهنگ و سنن، گویش، آداب و رسوم و برپایى مراسم مختلف به شیوه کاملاً سنتى می‌باشیم.
شوشان: عضو انجمن دوستداران ميراث فرهنگي دزفول گفت: روستای لیوس دزفول می‌تواند یکی از روستاهای نمونه گردشگری کشور باشد.

محمد آذركيش اظهار كرد: شهرستان دزفول در شمال استان خوزستان در زمینه‌های گردشگری طبیعی، تاریخی و زیارتی فرصت‌های بسیاری دارد که برای شکوفا شدن نیازمند توجه جدی مسؤولان مرتبط با حوزه گردشگری و میراث را طلب می‌كند. یکی از این پتانسیل‌ها روستای گردشگری و تاریخی لیوس است که در شمال این شهرستان واقع شده است.وي افزود: روستاى لیوس در ۷۳ کیلومترى شمال شهرستان دزفول و فاصله هوایی ۵۱ کیلومتری شهر در بخش شهیون و دامنه کوه لنگر واقع شده است. به ‌رغم گذشت سالیان زیاد از عمر این روستاى تاریخى در بافت کهن خانه‌ها هنوز هم شاهد نحوه معیشت، فرهنگ و سنن، گویش، آداب و رسوم و برپایى مراسم مختلف به شیوه کاملاً سنتى می‌باشیم.

او بيان كرد: این روستا علاوه بر بافت زیباى تاریخى خانه‌ها، داراى جاذبه‌هاى گردشگرى طبیعى و بکر شامل کوهستان‌ها، مراتع بسیار زیبا، باغ‌هاى میوه، رود‌خانه، آبشار و غيره است که در فصل‌هاي بهار و پاییز و زمستان به علت آب و هواى مناسب می‌تواند پذیراى گردشگران زیادى از سراسر جهان باشد. این روستا از شمال غربی به کوه لنگر و از غرب به دره کول محدود می‌شود. ارتفاع آن از سطح دریا ۹۷۰ متر است و آب و هوای معتدل کوهستانی دارد.

اين دوستدار ميراث فرهنگي خاطرنشان كرد: با کنار هم گذاشتن ویژگی‌های روستای لیوس از جمله سابقه تاریخی، بافت سنگی و هویت خاص معماری، نزدیکی به روستاهای گردشگری سزار و گوشه، طبیعت بکر، وجود باغ‌های انار، نخل‌های زیبا، وجود آثار دوره‌های اول زمین‌شناسی نظیر برد کژدم، قرارگیری در دامنه کوه لنگر، قدمگاه مشهور به امام رضا (ع)‌، جاده ماشین‌روی آسفالته و وجود مدرسه چند کلاسه در این روستا می‌توان به خوبی دریافت که با برنامه‌ریزی و پیگیری دلسوزانه این روستا قابلیت معرفی در حد روستاهایی نظیر ماسوله و ابیانه را به عنوان یک روستای سنگی و ارزشمند تاریخی در سطح کشور را دارا است .


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار