شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷

شوشان - حجت الاسلام سید سجاد جلویانی:

هر کس با تاریخ مبارزات سیاسی معاصر آشنا باشد، ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ شمسی ، را می شناسد و می داند چرا این روز در تقویم سیاسی و  دانشجویی پاسداشت می گردد ؟ 

دانشجویان دانشگاهها در کشور ما منبع انرژی علمی و  پیشرفت آینده ملت بشمار  می آیند .‌و از این حیث سرمایه ملی محسوب می گردند .

دولت ها همواره تلاش دارند در سلامت اخلاقی و علمی دانشجویان کوشش نمایند  تا در آینده نزدیک این سرمایه بزرگ انسانی و علمی مولد پیشرفت همه جانبه ملت را بوجود آورد .

در کشورهای جهان سوم که تب جریانات سیاسی ، اجتماعی در اولویت اول افکار دانشجویی و دستگاه های امنیتی و قضایی است ، این چالش یک جریان فعال و مستمر میان نهادهای دانشجویی و دولت ها بشمار می آید .

کشور ایران هم در همین قاعده قرار دارد و نهاد دانشگاه و دولت همواره درگیر مسائل سیاسی ،اجتماعی جامعه هستند .

در این رویکرد، تقابل سیاسی ،اجتماعی بجای همکاری علمی و پژوهشی ،جای خودرا تثبیت نموده است .

این چالش بدگمانی فراوانی را میان اندیشمندان دانشگاهی و دولت مردان  فراهم می آورد . و باعث هدر رفت سرمایه ملی دولت ها می شود . و منافع ملی را در میان مدت و طولانی مدت ازبین می برد .‌

در حالی که  دولت ها باید  بستر مناسب رشد علمی و پژوهشی  دانشجویان را فراهم آورند  تا در زمان دانشجویی آنها خود را کارآمد سازند ودر آینده نزدیک چرخ نیازهای دولت ها را به گردش در آوردند .

رابطه دولت و نهاد دانشگاه باید یک رابطه شفاف و سالم ،کاری و علمی باشد تا رابطه سیاسی و امنیتی .

در کشور ما به دلیل مشکلات فقرگسترده اجتماعی ، و شکاف طبقاتی ، تبعیض و فساد و ناکارامدی دستگاه های اداری و دولتی ، کمبود شدید عدالت اجتماعی در میان جامعه از نقطه صفر مرزی تا پاستور و بهارستان ، و وجود فاصله زیاد فقر و رفاه دولت مردان و مردم ، و نبود یک نقشه راه جامع پیشرفت متناسب با شرایط بومی و منطقه ای و هماهنگ با اقتصاد و تجارت جهانی ، نهاد علمی، آموزشی دانشگاها را تبدیل به چالش دولت کرده است .

علرغم توسعه کمی و کیفی نهاد دانشگاها در ۴۳ سال اخیر و تقویت رابطه علمی و پژوهشی نهاد دانشگاه ها و دولت باز شاهد تنش و درگیری مستمر سیاسی و اجتماعی و امنیتی و قضایی میان این دو نهاد مهم نظام اسلامی  هستیم .

شایسته است دولت مردان حاکم بر مقدرات ملت  با ایجاد شرایط مناسب اخلاقی و اجتماعی و کسب اعتماد نهاد دانشگاهی در حوزه قضایی و امنیتی از روند روبه رشد این شکاف و چالش جلوگیری نمایند و با آزاد سازی دانشجویان زندانی و ایجاد فرصت مجدد به آنها ،راه بازگشت به حوزه علم و دانش و خدمت به جامعه را فراهم آورند .

یقیننا این اقدام رابطه این دو  نهاد را سالم تر خواهد نمود و به نقشه راه پیشرفت جامعه کمک شایانی خواهد کرد.

پیشنهاد می گردد دولت و قوه قضاییه در چنین روزی با درخواست از رهبری زمینه آزادسازی دانشجویان  زندانی را فراهم آورند .  تا روابط دوجانبه این دو نهاد صمیمی تر گردد . و فرصت بهره گیری از این سرمایه ملی هموار تر گرددو از خروج آنها به سایر کشور ها جلوگیری بعمل آید .
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار