شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳
شوشان - دکتر حسن دادخواه:

پس از اعلام رسمی وجود ۵ میلیون نفر تبعه کشور افغانستان در ایران و ورود روزانه ۵هزار نفر از مهاجران افغانی به ایران و از سویی دیگر، انتشار خبر کشف یک محموله سلاح نیمه سنگین در یکی از استان های مرزی که از مرز کشور افغانستان به ایران وارد شده بود، موجی از نگرانی  در میان شهروندان کشورمان گسترش پیدا کرد و همزمان چند یادداشت در شبکه های مجازی منتشر گردید که به ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی این مهاجران پرداخته بود.

ناگفته نماند که مهاجرت افاغنه به ایران همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و بروز تغییرات حاکمیتی در افغانستان، شروع شد و تاکنون متناسب با وضع سیاسی و اقتصادی افغانستان، فراز و فرودهایی به خود دیده و از جنبه های  اجتماعی، اقتصادی و امنیتی نیز تاثیرات فراوانی بر مردم و کشورمان داشته است ولی موج جدید مهاجرتی که با روی کار آمدن طالبان، به ایران شروع شده است، نسبت با پیشینه مهاجرت آنان بسیار متفاوت است و از همین رو، نگرانی مردم ایران را برانگیخته است.

 پرداختن به موضوع مهاجران به ایران و مهاجرت از ایران به دیگر کشورهای جهان، موضوع پردامنه و مستقلی است که در این یادداشت نمی گنجد ولی با مقایسه سطح دانش، ثروت و موقعیت اجتماعی افراد مهاجر به ایران با افراد مهاجر از ایران، می توان به نقد و بررسی علل و انگیزه و پیامدهای هر دو نوع مهاجرت پرداخت.

پس از بازتاب یافتن نگرانی مردم در شبکه های مجازی، وزارت اطلاعات با انتشار اطلاعیه ای ضمن رد و نادرست خواندن مخاطرات موج جدید مهاجرت افاغنه به ایران، اعلام نمود که« روابط عمومی وزارت اطلاعات تنها مرجع اطلاع رسانی در باره اخبار این حوزه است».

صدور و انتشار این اطلاعیه مهم، به لحاظ در برداشتن صریح و غیر صریح نکات زیر، قابل ستایش است و گامی بلند در توسعه سیاسی و حکمرانی در ایران شمرده می گردد:

۱_ وزارت اطلاعات به عنوان بخش مهمی از حکومت و دولت در ایران، به نگرانی و دغدغه های امنیتی مردم توجه و اهتمام دارد .

۲_ وزارت اطلاعات اهتمام و توجه خود به نگرانی مردم را اعلام و ابراز نمود.

۳_ وزارت اطلاعات فارغ از سیاست های داخلی و خارجی نظام جمهوری اسلامی، به آرامش و آسایش مردم ایران به عنوان یک اولویت باور دارد.

۴_ وزارت اطلاعات، مسئولیت بروز احتمالی مخاطرات امنیتی حاصل از مهاجران افغانی را پذیرفته است و خود را پاسخگو می داند.

با توجه به چهار گزاره ستودنی بالا پیرامون اطلاعیه وزارت اطلاعات و بر پایه توسعه سیاسی و حکمرانی که لازم هر حکومت مردمی است، چنانچه در ماه ها و سال های آینده، صحت و درستی علل نگرانی مردم به اثبات برسد، انتظار می رود که وزیر و مقامات ارشد وقت این وزارت، بر اشتباه محاسباتی و پیش بینی غلط و پایش های ناقص خویش اقرار و اعتراف کنند.

افزون بر نگرانی کنونی مردم از موج جدید مهاجرت افاغنه به ایران، که با صدور و انتشار این اطلاعیه مهم، فرو خواهد نشست، کاش دیگر وزارتخانه های دولت جمهوری اسلامی و نهادهای بالادستی حاکمیت که هر کدام بخش های دیگری از زندگی مردم را در دست دارند، نسبت به نگرانی های نخبگان و خبرگان مردم ایران، واکنش نشان دهند و توجه و اهتمام خود را به حوزه مسئولیت خویش اعلام و ابراز کنند و پاسخگوی وضعیت موجود و آینده کشور باشند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار