اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۶
شوشان - دکتر حسن دادخواه :
گرچه پدر و پدر بزرگ من از اهالی اصفهان بوده سپس به استان خوزستان و شهر آبادان مهاجرت کرده اند ولی من و برادران و خواهرانم زاده آبادان هستیم و تا پیش از شروع جنگ و برخی تاکنون، همچنان ساکن این شهر بوده و هستند.
گذران بهترین سال های عمر در این شهر با وجود تحمل سختی ها و دشواری هایش و به رغم عشق و علاقه طبیعی به آن، ولی موجب نشد تا از پیشینه پر افتخار و مردمان خونگرم آن، چشم بسته و کورکورانه  تمجید و تعریف کنم.
پیرامون توسعه و پیشرفت آبادان در چند دهه منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، یادداشت های فراوانی تاکنون منتشر شده بلکه در قالب هنر، به نمایش گذاشته شده است. جاذبه های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و هنری در پیشینه آبادان، به اندازه ای بوده است که نخبگان علمی را به آن دیار بکشاند و  کلکسیونی از انواع تخصص ها و مهارت ها و برجستگانی بی بدیل را  در خود گردآورد.
گرچه، با شروع جنگ تحمیلی، آبادان به صحنه ای از برخوردهای نظامی تبدیل شد و زیرساخت های آن ویران گردید و جمعیت آن وادار به کوچ و مهاجرت به استان های دیگر شد و افراد متمکن و آنانی که توانستند در جا جای ایران، جایگاه مناسبی برای خویش دست و پا کنند، پس از پایان جنگ، به آبادان بازنگشتند ولی با این وجود، بن مایه های اخلاقی و فرهنگی و سلحشوری و پاک دامنی در جمعیت کنونی ساکن در این شهر محروم نگه داشته شده، همچنان موج می زند و در بزنگاه ها، ارزش می آفریند.
امروزه اگر از برندها و نشانه های فرهیختگی و مدرنیته در  این شهر، نشان چندانی بر جا نمانده و پس از پایان جنگ نیز  همچنان می توان خرابی های آن را در سراسر شهر مشاهده کرد اما و اما، دانایی عمومی و حساسیت های انسانی و رادمردی های تاریخی ساکنان ابادان، همچنان شعله ور و با نشاط است.
حادثه فروریزی یک ساختمان، گر چه می توانست در همان خیابان امیری، محصور و محدود بماند و به فراموشی سپرده شود اما با هوشیاری مردم دانا و فهمیده و با وجدان ابادان، به  یک رخداد ناگوار ملی و کشوری بلکه جهانی تبدیل شد و پدیده سراسر دوز و کلک و آلوده دستی هایی که منجر به فروریزی ساختمان متروپل شده بود، به گفتمان متروپلیسم تبدیل گشت و فصل نوینی را در توجه به اصول مهندسی معماری و ساختمان سازی در کشور، گشود و پرونده آن را باز نگه داشت، به طوری که به دنبال این هوشیار آفرینی آبادانی ها، وجدان های بیدار در میان مسئولان و مردم برخی شهرهای دیگر در باره ساختمان هایی که مشمول ساخت و سازهای غیر استاندارد بود، هشدار داده شد.
حضور شبانه روزی اهالی آبادان در صحنه کمک رسانی با دستان خالی و پشتیبانی از عوامل امدادرسان توسط مردم ستمدیده و دست تنگ ولی مهربان و با آبروی آبادان چنان حماسه ای آفرید که نه تنها مشکل امنیتی برای شهر و استان و کشور به وجود نیاورد بلکه موجب ابراز همدردی مردم ایران و تمجید امدادرسانان اعزامی از سراسر کشور را برانگیخت.
چه می گویم؟ مردمی که گوششان از غرش های توپخانه های صدام پر شده بود، مقهور شلیک هوایی آن جوان مغرور نشدند و عقب نرفتند!!
اری، امروز از سینماها و صنایع و دبیرستان و کالج های نامدار آبادان و نویسندگان و هنرمندان برجسته در آبادان اگر خبری نیست ولی، وجدان و پاک دامنی و مهرورزی آبادانی ها، به عنوان یک برند و نشان، همچنان بر سینه ستبر مردم این شهر می درخشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار