اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
شوشان - دکتر حسن دادخواه :
خبر ریزش دوباره ساختمان متروپل بار دیگر در رسانه ها بازتاب پیدا کرد و خوانندگان گمان کردند که باقی مانده ساختمان مخروبه قبلی، دوباره ریزش کرده است. سرپرست شهرداری آبادان اما، اعلام کرد که این ریزش، با برنامه قبلی و در ادامه پاک سازی محیط و تخریب باقیمانده سازه انجام شده است. در ادامه خبر، آمد که کارگری 18 ساله، زیر آوار جان باخته است. 
شواهد و گزارش نشان می دهد همانطور که ساختن این سازه، بدون رعایت اصول مهندسی ساختمان بوده است، الان تخریب آن نیز، بدون رعایت اصول ایمنی و تجهیزات لازم  تخریب،  از جمله استفاده از نیروهای کاردان، انجام گرفته است.
کیلومترها آنسوتر، در یکی از ایستگاه های مترو تهران که روزانه محل رفت و آمد هزاران مسافر شهری است،  یک دختر اهل کردستان که برای دیدار با خویشان، همراه با برادر به تهران آمده است، به جهت آنچه پوشش بد و بد حجابی ایشان اعلام شده است، از سوی نیروی انتظامی، دستگیر و به یکی از  اماکن نیروی انتظامی برده می شود و در این میان، اتفاقاتی دست به دست هم می دهد که منجر به بستری و جان باختن دخترک جوان می شود.
این دو اتفاق، بخصوص جان باختن دخترک جوان، در روزهای سوگواری و سالگرد اربعین حسینی و تعطیلی کشور و  گرفتاری فشرده مقامات عالی نیروی انتظامی و وزارت کشور برای کنترل و اداره راهپیمایی بزرگ اربعین به وقوع می پیوندد.
گذشته از کلیه حرف و حدیث ها و گمانه هایی که در باره جان سپردن آن دخترک جوان در محل مربوط به نیروی انتظامی، بر سر زبان ها و رسانه ها و شبکه های مجازی منتشر گردید، عدم آموزش های لازم و آمادگی های نیروهای مجری قانون و بی اعتنایی به جنبه های عاطفی و روحی افراد متهم و دستگیر شده، قابل توجه و رسیدگی است.
بی گمان هر فرد مسافر و به ویژه یک دختر، در شرایط متعارف روحی قرار ندارد و تمام وجود و ذهن و ضمیر او بر رسیدن به مقصد و دیدار با خویشان متمرکز است. بردن افراد و به ویژه بانوان جوان در یک شهر غریب به ادارات نیروی انتظامی بلکه هر مکانی که چه بسا گذر او اصلا به آن اماکن تاکنون نیفتاده است با خودرو و محافظان، اصولاً هر فردی را در  استرس و ناامنی روحی قرار می دهد. از سوی دیگر، رفتار نیروهای مجری قانون، بی گمان تحت تاثیر شرایط شغلی آنان قرار می گیرد.  حضور در محل کار در روزهای تعطیل، خستگی مفرط به جهت آماده باش ها و اضافه کاری ها، نارضایتی شغلی و.... هر یک می تواند بر رفتار و نوع عملکرد مجریان قانون  از جمله نیروی انتظامی تاثیر منفی بگذارد.
در این میان، نیروی انتظامی، به جهت سختی کار و تعدد ماموریت ها و نبودن رفاه لازم برای پرسنل ان، بیش از دیگر دستگاه ها، در موقعیت حساس قرار دارد آن چنان که کوچک ترین تخطی از سوی دون پایه ترین پرسنل آن ، می تواند منجر به یک فاجعه ملی تبدیل شود.
متاسفانه تکرار نمونه های مشابه با مرگ اندوه ناک دختر جوان کردستانی، که تمام ایران را در غم و ماتم فرو برد، نشانگر، وجود کاستی ها و نواقص غیر قابل چشم پوشی در فرآروندها و سلسله مراتب شغلی و عدم تناسب حجم ماموریت ها با آمادگی نیروها در فرماندهی کل نیروی انتظامی است.
اینکه با این فاجعه ملی چگونه رفتار خواهد شد و چه تدابیری برای قطع تکرارها اندیشیده خواهد شد، دغدغه همه دلسوزان و دلبستگان به میهن اسلامی است!
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار