اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۸۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۶
مردم رنگ پریده اند، خسته اند بریده اند اصلن. دنبال سوپرمن نیستیم دیگر. همین مردم آماده اند کمک کنند و بار استان را بر شانه های زخمی خود بکشند. باز هم چون اینجا سرزمین و موطن شان است و چراغ شان در این خانه می سوزد.

اشاره / گروه گزارش – امید حلالی/ مدیرمسئول شوشان : 
گزارش ذیل بخشی است از مواضع نخبگان و فعالان شبکه های اجتماعی و اهالی رسانه از انتصاب صادق خلیلیان «استاندار ویژه» درابتدای کاردولت سیزدهم در استانداری خوزستان تا تعویض وی با علیرضا حسینی محراب معروف به حاج محراب که در سال 75 رییس اداره اطلاعات خوزستان بوده به عنوان بیست و سومین استاندار خوزستان پس از انقلاب بی آنکه در حکم انتصاب کلمه «ویژه» گنجانده شود. ویژه بودنی که البته ریشه در مطالبه نخبگان و اعتراضات ماقبل بر اثر سیل و خشکسالی داشت. 

در هر صورت خلیلیان را سوابقی بود و حاج محراب را نیز که بایته است به این پیشینه ها اشاره شود. اوج سوابق هر یک این بود که خلیلیان ابتدایی و «حاج صادق» بعدی که در دوره والی گری به حج مشرف شد و نامش به این عنوان مزین وزیر کشاورزی دولت محمود احمدی نژاد بوده؛ بوشهری الاصل اما زاده اهواز، دارای مدرک کارشناسی خاکشناسی از دانشگاه شهید چمران اهواز و همچنین کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی و دکترای اقتصاد منابع طبیعی از دانشگاه تربیت مدرس . تا پیش از استانداری وی را بیشتر چهره ای اقصاددان می دانستند. برای ریاست جمهوری دوره سیزدهم ثبت نام کرد و سپس رد صلاحیت شد و در آخرهم معلوم نشد که بخاطر این تاکتیک آیت الله رییسی در بکارگیری نیروهای اصول گرای رقیب در انتخابات در دولت سیزدهم بکارگیری شد یا خیر؟ اینکه ریزشی از تیم احمدی نژاد بود یا اینکه همچنان ارتباط با وی را حفظ کرده بود چرا که چند وزیر او در انتخابات سیزدهم کاندیدا شدند [به شکل هماهنگ یا ناهماهنگ] ؟ در فضای سیاسی اجتماعی خوزستان چندان فعال و شناخته شده نبود اما به تعبیر یکی از فعالان اصول گرا از شخصیت و خانواده ایشان تعریف بسیار می کردند. اما حاج محراب معاون اقتصادی وزیر اطلاعات بوده و در این دولت دبیر ستاد تنظیم بازار و خراسانی ست و آن یکی سوابق آب و خاکی اش برجسته تر بوده و این یکی سوابق امنیتی اش.

دکتر صادق خلیلیان در جلسه هیات وزیران روز یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ به عنوان استاندار خوزستان از سوی وزرا رای اعتماد گرفت و روز 8 دی ماه 1400 مراسم تودیعش در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد.

استاندار ویژه برای خوزستان حاصل کشمکش ها و درگیری های تنش آبی در وهله نخست بود سپس وعده انتخاباتی آقای رییسی به مردم برای دلجویی از آنها و بیان مشکلات شان در کابینه و در سطح اول تصمیم گیرندگان مملکت اما ظاهراً در بر همان پاشنه سابق می گردد و استاندار ویژه عضو ثابت کابینه نشده است.

‏مسایل خوزستان و جایگاه آن در درآمد ملی به گونه ای ست که برای پیگیری موضوعات عدیده اش مدیر اجرایی آن باید در کابینه و هم ردیف وزیران و معاونین ریاست جمهوری کرسی داشته باشد. خوزستان به استانداری متعامل، گرم، فعال، خوش فکر و مشورت پذیر احتیاج دارد تا از حیات خلوت جناح ها بیرون آید.

البته از همان ابتدا هم قابل حدس بود که صادق خلیلیان استاندار با کارنامه و موفق و دراز مدتی برای خوزستان نخواهد بود. شاید هر کدام از گزینه های مطرحی مثل آقایان حیات مقدم، حجازی و شاهوار پور بهتر می توانستند خوزستان را اداره نمایند. نشست وی با رسانه ها و ضعف برگزاری مراسم پس از گذشت 6 ماه از مدیریت وی با 40 دقیقه تاخیر خود مبین عدم اعتقاد قوی در تعامل با رسانه ها و نخبگان بود.

با هم گزارشی را مرور می کنیم که جمع بندی نظرات فعالان است در یک سیر 17 ماهه از زمینه سازی انتصاب خلیلیان تا تعویض وی با حاج محراب.


خلیلیان و آراء فعالان در بدو انتصاب :

‏- موسی شاعری شهردار پیشین اهواز و از نیروهای اصول گرای و معدود مدیران سابق فعال در فضای مجازی در بدو انتصاب خلیلیان نوشت : ‏برای اولین بار یک وزیر اسبق به استانداری خوزستان رسید، همیشه روال برعکس بود و استانداران خوزستان پس از کسب تجربیات گرانبهای مدیریت بر استراتژیک ترین استان کشور ردای وزارت به تن میکردند اما این بار قصه برعکس شد. برای صادق خلیلیان استاندار جدید خوزستان آرزوی توفیق دارم.

‏ یونس سلیمانی در بدو انتصاب خلیلیان نوشت : در خصوص استاندار ویژه!؟ خوزستان باید به ریشه مسئله پرداخت و مسبب اصلی انتصاب ایشان در استان مواخذه شود. وگرنه آقای صادق خلیلیان که خودش هم می‌دانست و می‌داند کُتی که تنش کردند برایش بسیار بزرگ است.

- امین گودرزی در آن مقطع نوشته بود : خلیلیان در دولت دهم وزیر جهاد بود و به دلیل عملکرد ضعیف چندین بار در خطر استیضاح قرار داشت!

‏ - طبابایی در مطلبی با عنوان «واکنش توهین‌آمیز کانال احمدی‌نژاد به خبر تسنیم؛ ما قبل ادبیات! » اظهاراتی را نقل می کند که بر آن اساس و محک احتمال ریزشی بودن خلیلیان از تیم احمدی نژاد رییس جمهور جنجالی را تقویت می کند : کانال دولت بهار در واکنش به اظهارات صادق خلیلیان نوشت: آن وزرا غلط کرده اند با شما! قبل از دکتر احمدی نژاد چی بودید؟ حالا چی هستید؟! بروید خیابان ببینیم اصلا مردم اعتنایی به شماها می کنند؟! مرد باشید.


کارنامه خلیلیان پس از استقرار :
- محمد مالی از روزنامه نگاران شاخص خوزستان و مدیر مسئول روزنامه خوزی ها روایتی به دست می دهد از معدود نشست های مطبوعاتی صادق خلیلیان ک به بهانه کرونا به شکل ویدیو کنفرانس برگزار شد :

استاندار وقت خوزستان جلسه مطبوعاتی گذاشته بود اوج کرونا. قرار بود به شکل تصویری و زنده سوالات پرسیده شود. خودم را رساندم حوالی همین عکسی که علیرضا محمدی انداخته، حصیرآباد اهواز ثروتمند. دقیقاً وسط کوچه مش فاطمه.تصویری زدند. گفتم سوالی ندارم. فقط نگاه کن. و دوربین را چرخاندم. همین.

‏- حسن سلامت دوم از روزنامه نگاران اصول گرا و سردبیر روزنامه نسیم خوزستان و با راحتی تمام چنین اظهار نظر می کند : خليليان با يك كارنامه بسيار ضعيف از سمت استانداري خوزستان عزل شد. بدترين انتصابات و ضعيف ترين نظارت بر عملكرد مديران در زمان خليليان اتفاق افتاد. دولت آيت الله رئيسي با عزل خليليان نشان داد هيچ عقد اخوتي با مديران ضعيف و ناكارآمد ندارد. اميدواريم استاندار جديد جبران مافات كند.

‏ - مژگان بلدی نوشت : استاندار خوزستان عوض شد ولی صادق خیلیان هیچ وقت از عملکرد یکسال و نیمش نگفت! دانشگاه هم ازش دعوت می کردن نمی اومد ...!

- کاربر آنتی باکتریال نیز با برجسته کردن عبارت «خوزستان مظلوم» از این بی ارتباطی استاندار و دانشگاه انتقاد کرده. گفتنی ست با توجه به سوابق دانشگاهی خلیلیان این کم ارتباطی با دانشگاه در صورت صحت خود جای سوال دارد چرا که اهواز دانشگاه های بزرگی را در خود جای داده است : اینکه از آقای حسینی محراب هیچ عکس یا مصاحبه‌ای در دسترس نیست بماند. حداقل انتطار داریم جناب آقای خلیلیان عملکرد مثبت یکسال و نیم خود را بازگو کند ...در دانشگاه که برای گفتگو نیامدید حداقل در فضای عمومی به عملکرد خود بعنوان استاندار به اصطلاح ویژه توضیح دهید.

‏- حاجی ونگر طالب تغییرات مدیرتی بوده و نوشته : استاندار منصوب آقای رئیسی در خوزستان بیش از ۸۰ درصد فرمانداران و مدیران دولت روحانی رو حفظ کرده. ظاهرشون فقط کمی عوض شده، یحتمل استاندار بهشون گفته اگه ریش بذارین و یقه دیپلماتیک ببندین عزل نمی‌شین.

‏- سید مهدی نیر روزنامه نگار خوزستانی هم کوتاه نوشته : نه خانی آمده، نه خانی رفت .خیلی به عملکرد جناب استاندار ویژه می خوره

- سرخوش حکمی کلی صادر کرده است : صادق خلیلیان یک نماد تمام عیار بود از فرصت سوزی و ناامیدسازی!

‏- محمد اردشیری هم بر گزارش پایانی خلیلیان در ایرنا خبرگزاری دولت خرده گرفته که : خبرگزاری ایرنا در خوزستان گزارشی تحت عنوان «خدمات ماندگار دولت سیزدهم در خوزستان» در حمایت از خلیلیان کار کرده است.این گزارش ناقص مورد انتقاد شدید اهالی رسانه، کارشناسان و نخبگان خوزستان قرار گرفته است. مدیران ایرنا اجازه ندهند سرپرست ها اطلاعات ناقص به دولت بفرستند.
- مهدی دست بر نکته ای قابل تامل می گذارد که در ابتدا و انتهای دوره مدیریت خلیلیان مورد توجه قرار گرفت. در نظر داشته باشید که جلسه استاندار با رسانه ها 6 ماه پس از انتصاب وی انجام می گیرد اما باقری در روز اول استاندار را می بیند: خود خلیلیان هم [...] بود. روزی که وارد استانداری شد یکی از اولین اقداماتش دیدار با یک سلبریتی خوزستانی شد. فاتحه مدیریتش را خواندم بعد هم رفت مکه و....

‏- امیر سیدین هم منتقد دیدار استاندار در اولین روز کاری با علیرضا باقری چهره شناخته شده فکاهی ست : صادق خلیلیان، استاندار ویژه خوزستان در اولین هفته‌ی کاری خود، با علیرضا باقری دیدار و گفتگو کرد. واقعا زبانم قاصره.

‏- داود مدرسی یان از مهم ترین منتقدان استانداران نیز در در موج اول زمزمه تغییر خلیلیان می نویسد : رضایتی از عملکرد صادق خلیلیان استاندار ویژه خوزستان در بین عموم مردم، نخبگان، علما و چهره‌های موثر اجتماعی و سیاسی وجود ندارد. ظاهراً بخش‌هایی از دولت هم موافق برکناری وی هستند. این وسط، عده‌ای هم برای معرفی گزینه خود دست به کار شدند. سه نفر از این لیست که عملکردشان مشخص است.

‏ - عباس مدحجی نویسنده خرمشهری با عنوان «دولت_تکرار» می نویسد : محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی دولت اول احمدی نژاد مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند. صادق خلیلیان وزیر جهادکشاورزی دولت دوم احمدی نژاد استاندار ویژه خوزستان. هردو متولد اهواز اند و وزیر بودند. وضعیت کشاورزی و آب خوزستان در زمان وزارتشان چه سرنوشتی داشت؟

‏- سیاهه نویس در رشتوی مفصلی اندراحوالات ویژه‌گی! در پایان دوره بکساله مدیریتی خلیلیان نوشت :

قبای ویژه بودن آنقدر بر تن استاندار فعلی خوزستان زار می زند که دیگر هیچ دوست و دشمن و موافق و مخالفی، این واژه و عنوان را برای او به کار نمی برد. حالا و پس از چند ماه کار به جایی رسیده که تنها کسانی پیگیر استمرار مسئولیت صادق خلیلیان هستند که یا با او به جای و جایگاهی رسیده اند و یا بقای خود را در گرو ابقای او می بینند.

‏در چند روز گذشته برخی در تلاشی ضعیف و ناکام اقدام به نوعی دفاع رسانه ای در قالب دستاورد های دولت مردمی و استاندار جلسه نشین خوزستان کرده اند که تنها به چند مورد مختصر آن اشاره خواهم کرد:

‏وضعیت انتصابات بسیار کند و غیر قابل قبول استان را توصیف به «پرهیز از شتابزدگی و صرف دقت و وقت!» کردن ودستاورد ! جلوه دادن آن، شاید ناشیانه ترین تلاش برای تبدیل مهم ترین انتقاد به @sadeghkhalilian به تعریف و تمجید بود! ‏برای نمونه ادارت کل و جایگاه مهم و خطیری در استان پس از گذشت قریب به ۸ ماه بدون تغییر باقی مانده و در بلوای کرونا و بازگشایی مدارس در سال جدید، اداره کل آموزش وپرورش خوزستان هنوز بلاتکلیف و رها مانده است [بود] قطعا این مقدار تأنی و تعلل در انتصاب مدیر کلی که گزینه های تصدی آن چندان زیاد نبوده، افتخاری نیست تا آن را دستاورد! قلمداد کرد و آقای خلیلیان باید خوب بداند استان خوزستان، رمقی برای فرصت سوزی ندارد! سال اول عمر دولت مردمی در خوزستان از دست رفت...

‏مداومت مسئولانه برای بازسازی اندیکا ی غریب پس از زلزله نیز در شرایطی به عنوان دستاورد! در کارنامه تقریبا خالی از نقطه چشم گیر وی درج شد که اولا همه از چرایی و ماجرای حضور بی اطلاع رئیسی جمهور در اندیکا باخبرند. دوما صدای گلایه مردم ستمدیده اندیکا همچنان از بی توجهی ها بلند است و این پرسش که : ۴۰۰ واحد ساخته شده توسط دولت در اندیکا کجاست؟ و سوما به طور جدی می توان سعید قاسمی را به جای صادق خلیلیان نماینده دولت و انقلاب در اندیکا دانست!

‏الحاصل آنکه گزارش پشت گزارش از جلسات روزمره استاندار ارائه کردن و نگاه علمی به مشکلات خوزستان! را به عنوان یکی از ۵ دستاورد! نگاشتن، واقعیتی که پیش روی دلسوزان استان است را تغییر نمی دهد: دولت مردمی برای کسب نتیجه مطلوب در کلیدی ترین استان کشور، نیاز به یک خانه تکانی اساسی! دارد و بدون تعارف، امروز بهتر از فرداست؛ آقای @raeisiorg عزیز، خوزستان هیچ زمانی برای از دست دادن ندارد.


رابطه استاندار با نمایندگان مجلس و جناح ها، تاثیر پذیری در انتصابات یا مقاومت ؟
ارتباط نمایندگان با استانداران که هر یک تابع قوه ای از نظام مدیریتی کشورند همیشه مورد توجه نخبگان بوده است و طبیعتا با نوشاناتی همراه است. این سیر حتا تا مراسم تودیع استاندار در سخنان قاسم ساعدی رییس مجمع نمایندگان خوزستان و تکه پرانی خلیلیان به مجتبی یوسفی نماینده جوان اهواز ادامه می یابد.

- کرامت میری از فعالان اندیمشکی نیز شاخص هایی در نقد کارنامه خلیلیان در این باره ارایه می دهد : آقای خلیلیان این جمله برات آشنا نیست : " الفرصه تمر مر السحاب " خیلی زود گذشت! انفعال در برابر برخی نمایندگان، بی توجهی به توصیه های دلسوزان، انتصابات ضعیف، محافظه کاری، بی تحرکی و نداشتن روحیه تحول خواهی در کارنامه شما نزد مردم خوزستان ثبت و به یادگار ماند.

وی می افزاید : ‏تنها دستاورد صادق خلیلیان برای مردم اندیمشک ایجاد جزیره ایمن و خودمختار برای بانیان وضع موجود در شهرستان بود!

‏ - داود مدرسی یان نیز در تکمیل موضع کرامت میری می نویسد : جناب آقای صادق خلیلیان؛ استاندار ویژه خوزستان وقتی میگیم ستادی هستی(البته ستادی هم نیستی!)؛ جهادی و میدانی نیستی؛ نسبت به جریانات و اشخاص و گروه‌ها و شهرها شناخت نداری، یعنی همین. میری اندیمشک؛ مسئولینِ مطیعِ آقای نماینده شما را دوره می‌کنند، فکر می‌کنید بین مردمید!

- کیوان ساعدی نویسنده اصول گرا بر خلاف نظر نویسنده قبلی احتالن درباره تاثیر نمایندگان مجلس بر تصمیم سازی ها می نویسد : از نقاط قوت خلیلیان همین باج ندادن ها بود.

- شمیم گل نرگس هم نوشته بود : ولی خلیلیان خیلی خوب بود چرا عوضش کردن شنیده بودم چون طرف هیچ باندی نبود تحت فشار گذاشتن که عوض بشه. من اهوازی امیدم به ایشون بود که شهر سر و سامان پیدا کنه

‏ دنیا می نویسد : جناب آقای صادق خلیلیان مگر رهبری نگفتند در امر انتصابات نمایندگان مجلس مطلقا دخالت نکنند. شما استاندار ویژه چرا به منویات رهبری عمل نمی کنید! و گوش به فرمان نمایندگان مجلس هستید؟!


انتقاد به عزیمت استاندار به حج در دوره مسئولیت

عزیمت استاندار خوزستان به حج تمتع که طبیعتا طولانی ست و حدود بیست روز تا یک ماه نیز از مسایلی بود که در دوره مدیریت خلیلیان پیش آمد و غالبا مورد انتقاد فعالان بود. هر چند در این بازه که با سرپرستی آقا رضا فتوحی معاون اقتصادی استاندار گذشت اتفاق خاصی در استان بحران خیز خوزستان نیفتاد اما انتقادها علیه عملکرد خلیلیان را تند و تیز تر کرد. توجیه خلیلیان این بود که تاکنون حج نرفته بود و نامش برای بجا اوردن حج تمتع درآمده بود و این حج غیر سهمیه ای بود و ... برخی فعالان را نظر بر این بود که قرار است وی قبل از عزیمت استعفا دهد که این گمانه درست از آب درنیامد :

- داود مدرسی یان نوشت : ‏جناب صادق خلیلیان،  استاندار ویژه خوزستان دو روز پیش جهت بجا آوردن حج تمتع،عازم عربستان شد! سپردنِ مسئولیت یک استان ۵میلیون نفری به امان خدا! با کلی مشکلات اساسی وبحران‌های متعدد! قبول باشد آقای استاندار! قبول باشد آقای رئیسی و وحیدی. امیدواریم این سفر یعنی خداحافظی ازاستانداری!

‏- محمد مالی مدیرمسئول روزنامه خوزی ها نوشت : صادق خلیلیان حق دارد مانند هر انسان دیگری به حج برود، اما استاندار خوزستان حق ندارد حتی یک لحظه را برای خدمت در استان هزارمشکل و هزار بحران خوزستان که کلکسیون ناکارآمدی و تابلوی تمام نمای محرومیت است از دست بدهد. هر چه سریع‌تر وزارت کشور استانداری خوزستان را تعیین تکلیف کند.

‏- مژگان بلدی بهداروند نیز نوشت : یه سوال بنظرتون خدمت به مردم خوزستان و حل مشکلات متعدد استان در اولویت هست یا سفر حج؟! آقای استاندار زیارت قبول

‏- نود اقتصادی با عنوان اقدام عجیب آقای استاندار در اولین هفته کاری خود ! نوشت : صادق خلیلیان استاندار ویژه خوزستان در اولین هفته کاری خود به جای بررسی و پرداختن به مشکلات مردم سختی کشیده خوزستان در اقدامی عجیب با یک اینستاگرامر به نام علیرضا باقری دیدار کرد !


گمانه زنی ها برای تغییرات در مدیریت ارشد اجرایی خوزستان / شاخص ها، نا امیدی و امید :

الف : ارایه شاخص ها :

‏- روح الله بور بور هم پارامتر برای استاندار جدید ارایه داده : استاندار آینده خوزستان باید فردی به معنای واقعی انقلابی، دلسوز و مردمی و فرزند خوزستان باشد. کسی که روحیه جوان گرایی داشته باشد. مشکلات خوزستان را بشناسد و مورد اعتماد بزرگان استان باشد.

‏- مهدی فریدونی هم مقتدایی چکش روشن است و با چراغ دنبال اقتدار مدیرتی می گردد : بعداز حذف کاملا نادرست و خارج از تدبیر دکتر مقتدایی استاندار وقت استان  خوزستان که؛ بدون شک‌لازم است ایشان را با اقتدار ترین مدیر عالی دو دهه اخیر در استان خوزستان دانست ، باید عرض نمود که‌ تمام این ناهنجاری های مدیریتی دراستان که به دلالی بدل گشته از نبود خلاء همین اقتداراست.

‏- محمد موسوی هم عطف به دیدا قالیباف رییس مجلس با ایت الله جوادی آملی نظری از این زاویه دارد : استاندار محترم خوزستان، مصداق بارز اين موضوع بودند كه "دست پاكى دليل كافى براى كارآمدى نيست، شايسته سالارى و جهادى بودن هم نياز است".

ب : نگاه منتقد به تغییر :

‏- مدرسی یان در فرازی دیگر که برمی گردد به پیش از انتخاب محراب می نویسد : بیش از ۶ ماه هست که خبر رفتنِ صادق خلیلیان از استانداری خوزستان در بین مردم خوزستان و رسانه‌ها و مجازی می چرخد. مردم از استاندار ویژه و طلا گشتن پشیمان شده‌اند و ازآقایان مرکزنشین می‌خواهند که مرحمت فرموده، ما را مس کنید!

آقایان هم فِس‌فِس کُنان فرصت‌ها را از دست می‌دهند.حالا هم ‏نام فردی(شاهچراغی) که در استان دیگری(قم) استاندار بوده و آنجا هم موفق نبوده و رضایتی از وی در میان نیست، سر زبان‌ها افتاده که بناست استاندار خوزستان شود! آقایان مفهوم دولت جوان حزب‌اللهی را مضحکه عام و خاص کردند و گوش‌شان بدهکار نیست. از این اعتراضات و آشوب‌ها هم عبرت نمی‌گیرند.

‏- سید عماد علوی در انتقاد به تلاش برخی سیاسیون برای تقرب به استاندار جدید می نویسد: بازار گمانه زنی برای انتصاب جدید استاندار خوزستان خیلی داغه. طرف تا دیروز اسم محراب رو هم نشنیده، الان داره کف تایملاین راجع به سوابقش تز میده، ظاهرشو قضاوت و عملکردشو در پست جدید تحلیل می کنه! ماشالله تويیتر نیست که شعبه‌ی سُفلای اینتلیجنت سرویسه!

‏ - حجت الاسلام محمدحسین باغ شیرین نیز از دیگر روحانیونی ست که نگاهی انتقادی به مسایل دارد. جالب اینکه بیشتر روحانیت اهل قلم همین رویه را داشته اند : وقتی برای خوزستان استاندار امنیتی می گذارید مردم غیر از اینکه نگاه به خوزستان امنیتی است نه عمرانی چه برداشتی باید بکنند ؟

- باغ شیرین در پاسخ به منتقدی بر حرف های خود دلیلش را در این عبارات بیشتر بسط می دهد : مشکل ما اقتصادی نیست بزرگواران، عمرانی است، زیرساخت کم داریم. مردم اهواز هر بار بارون میباره باید دست به دعا ببرن که غرق نشن و شهرشون ونیز نشه! اونوقت شما حرف از اقتصاد می زنید ؟ حالا مگر وزیر اقتصاد و صمت چه گلی به سر مردم زدن که ایشون بخواد بزنه؟

‏ - حجت الاسلام حسن شجاعی هم ترجیح می دهد وزیر کشور را بر سر تغییرات و تحولات استانداران سیستان و خوزستان می نوازد : قرار بود استانداران خوزستان وسیستان‌و‌بلوچستان استاندار ویژه باشند و قوی تر از سایر استانداران. در عمل این دو، ضعیف ترین استانداران بودند و با اتلاف یکسال و اندی وقت، ضربات فراوانی وارد کردند. آن دو مقصر نیستند، این خطای فاحش و عملکرد معکوس، نشان دهنده ضعف جدی وزیرکشور است.

‏- صادق نیکو ازعلاقمندان به جلیلی نیز که طیفی وسیع در جوانان انقلابی هستند نوشته : کاشکی سعید جلیلی رو استاندار خوزستان بذارن که بتونه با مدیریت میدانی این استان رو جمع کنه

- امین غفاری از خبرنگاران عدالت طلب باز هم انتقادی را حوالت می کند که : 6 ماه بلاتکلیفی تغییر استاندار خوزستان، هدیه رئیسی بود به این استان بحران زده

‏- سید محمد هم در فشار آوردن به وزیر کشور برای یکسره کردن کار مدیریت اجرایی خوزستان نوشته : به نظرتون اگر از ۱۴۰۰ تا به امروز خوزستان بدون استاندار و اهواز بدون شهردار اداره می شد وضعیت استان و اهواز از وضعیت فعلی بدتر بود؟ آقای @AH_Vahidi استاندار ویژه نخواستیم. مردم خوزستان به یک استاندارمعمولی هم راضی اند . کار امروز رو به فردا نیندازید که دریای تسویف غریق زیاد داره.

‏- سیاهه نویس می گوید : از دلایل ۲ سال طول کشیدن استانداری صادق خلیلیان، میشه به بلاتکلیفی  دولت رئیسی در برنامه ریزی برای خوزستان و انتخاب گزینه مناسب اون برنامه اشاره کرد

‏- میم ض هم موضعی رادیکال دارد : شمایی که میای استاندار خوزستان میشی و بعد یکسال خدانگهدار قابل توجه تون اون حقوقی که دریافت می کنی حق الناســه می فهمی!

‏- میرشاملو از فعالان بندر امامی مطالبه ای قدیمی را مطرح می کند : محراب استاندارخوزستان شد. ۲۳ استاندار از سال ۵۷ تا کنون آمدند و رفتند و بندرامام شهرستان نشد. تفسیر قانون به نفع چه کسانی ست که اجازه این کار را نمی دهند ؟ دنبال پرتقال فروش باشید.

‏- میلاد تنگستانی هم اشارتی دارد و پیچش مو را دیده است : تقدیر و تشکر از دست‌اندرکاران محترم جهت سکانداری و انتصاب استاندار استان خوزستان توسط فرزندان برون مرز خوزستان جناب آقایان شمخانی، مخبر، رضایی و برادران فروزنده هاولی در آخر عاقبت بخیری خیلی مهمه

وی می افزاید : هر بار تقدیر و تشکر از نگاه ویژهانتصاب استاندار ویژه انتصاب استاندار مردمی. آرزوی عاقبت بخیری. آرزوی تغییر و تحول در استان. اما جالبه که هیچ تغییر و تحولی در این ویرانه ایجاد نشده و نخواهد شد.

‏ - ریحان خطاب به رییسی : آقای رئیس جمهورخوزستان یه آدم دلسوز می خواد کسی که بحران رو بشناسه و بتونه مدیریت کنه به موقعیت و شرایط حساس خوزستان واقف باشه حالا شما هی استاندار ویژه جابه جا کن:)

‏‏- کاربر مبتلا به شعر نیز از همین سنخ می نویسد : اگه میخاید بفهمید اوضاع مدیریتی در دولت اقای رئیسی چطوره به خوزستان و صادق خلیلیان و استاندار ویژه دولت اقای رئیسی نگاه کنیدیعنی واقعا خودشونم نمیدونن دارن با اعتماد مردم‌ چیکار میکنن ؟

‏- پیام برازجانی هم تغییرات در بدنه دولت را از منظری کلی و انتقادی و قابل تامل دیده : دولت ۵ وعده مهم داشت. یک میلیون مسکن رستم قاسمی. یک میلیون شغل عبدالملکی. توسعه ویژه خوزستان خلیلیان. توسعه ویژه س و بلوچستان مدرس. احیاء و اجرای مقتدرانه برجام باقری. در چهار وعده اول بدلیل عدم انجام مسئولینش تغییر داده شدند.آیا علی باقری هم پس از جمع بندی نتایج سفر عمان عزل می‌شود؟

- هشام خنافره نیز دست بر نقطه ای حساس گذاشته : تغییر استاندار نه چندان ویژه خوزستان به مثابه شکست سیاست دولت و بی برنامگی آن در توسعه مطلوب منطقه ای است. انتظار داریم استاندار جدید محرومستان مدیران لایق، شایسته و جوان را انتخاب کند.

- نظر عرفان هم متقاوت است : اصلا موافق خلیلیان نیستم ولی چکار باید کرد. استعفا اصلا گزینه خوبی نیست... استعفا بدهند یعنی بعد از یک سال کار رو نیمه کاره رها کنند و‌‌ بروند... چند ماهی هم‌ درگیر انتسابات جدید باشیم. چند ماهی هم پروژه ها بخوابه و سال بعد زمستون بشه، بعدی ها هم به دلیل آبگرفتگی استعفا بدهند..


پ : نگاه امیدوار به تغییر عطف به سوابق محراب :

- رضا رسولی نیز سوابق امنیتی محراب را برای خوزستان فرصت دانسته و نوشته: انتصاب چهره نام آور نظام اطلاعاتی کشور و مدیر پر سابقه ی مبارزه با فساد اقتصادی؛ حاج علی اکبر آقای حسینی محراب به عنوان استاندار خوزستان، امیدها و نویدهای فراوانی را برای ارتقا سطح امنیتی و منکوب شدن قبیله های فساد اداری مالی در این استان استراتژیک به هم راه دارد.

‏- علی مطراوی هم نظری مسو دارد : سوابق استاندار جدید خوزستان را که مطالعه می کردم بسیار جالب بود. ایشون مدیرکل اطلاعات خوزستان، معاون وزیر اطلاعات، معاون مبارزه با فساد اطلاعات سپاه بوده. اینکه در خوزستانی که رتبه‌ای اول تخلفات مالی و اداری را کسب کرده یک همچین استانداری انتخاب شده اصلا جای تعجب نداره، یقینا کله خیر

‏‏ -علی رنود هم دیدی امیدوار دارد : برادری که استانداری ویژه خوزستان شد، فردی توانمند و مسلط به مسائل است. استاندار مانند یک مربی باید چیدمان را انجام بدهد و تا زمانی که بخواهد برنامه هایش را اجرا کند نیازمند دو رکن است؛ ۱. همراهی و همدلی ایشان با مردم ۲. حمایت ایشان از سوی مردم. به آینده خوزستان امیدوارم

- شاهد هم نظراتی از ان بالاهای مدیریتی کشور دارد : استاندار پیشین در اکثر حوزه‌ها به شدت ضعیف عمل کرد و همین صدای بسیاری را درآورده بود. متاسفانه سه استان استراتژیک مرزی کشور یعنی سیستان و بلوچستان، خوزستان و کرمانشاه از ضعیف‌ترین و بی‌عمل‌ترین استانداران برخوردار بودند ‏و این در حالی بود که دشمن در طول دوره اغتشاشات برای هر استان برنامه‌های ویژه‌ای داشت. این تغییر استانداران ناکارآمد در جهت واکسینه‌ شدن دولت مثبت است. روند تغییرات نیز به زودی به سطوح شوراهای عالی نیز می‌رسد‌.


تودیع خلیلیان و معارفه محراب :

- حجت الاسلام لاری زاده ‏سرپرست خبرگزاری فارس در خوزستان و از فعالان اصول گرا که « عین لام» تخلص می کند نیز این عبارت را از جلسه طولانی تودیع و معارفه و گفت و واگفت ها بیرون کشیده است از سخنان استاندار جدید خوزستان درباره ضرورت تغییر وضعیت شکلی و سیمای اهواز که : وضعیت ظاهری شهر اهواز باید تغییر کند. من تغییر خاصی بین آن دوره‌ها و حالا مشاهده نکردم.

‏- کاربری با نام نقی معمولی می نویسد : کلی سوال توی ذهنم هست. مثلا این که زمانی که می بینی استان خوزستان نسبت به ظرفیتش کمترین مشارکت در اعتراضات رو داشت، چی میشه که تصمیم می گیری یه امنیتی رو استاندار جدید کنی؟ چه خاطره خوبی از سپردن مدیریت خوزستان به امنیتی ها داری؟

‏- امین غفاری که توییت های فراوان او درباره اتانداری نشان می دهد که بیش از دیگران این نهاد را زیر نظر داشته به نکته نغزی اشاره می کند : علی حسینی محراب استاندار جدیدی خوزستان شد. او سابقه معاون اقتصادی وزیر پیشین اطلاعات و مدیر کلی اطلاعات خوزستان را در کارنامه دارد. نکته قابل توجه عدم وجود هرگونه اطلاعاتی از وی در فضای مجازی است.

وی همچنین بر نکاتی در ضعف مدیریتی استاندار قبلی دست می گذارد که : اولین استاندار رئیسی در خوزستان بعد از یکسال رفتنی شد. گرچه همه خلیلیان را در این یکسال به پاکدستی می شاسند ولی ناتوانی او در مدیریت میدانی و روحیه صرفا اداری و غیر اجتماعی او باعث شد پس از ماه‌ها انتقاد جای خودش رو به شخصی بده که گفته میشه سابقه مسئولیت امنیتی در استان داشته.

‏غفاری که از فعالان اصول گراست در انتقاد به رییس دولت نیز می نویسد : زمانی که می گفتیم این آقا مناسب همان ق.ق است. برای اداره کشور نه برنامه داره نه تیم. میاد کشور رو میده به اصول گراها. هیچکس زیر بار نمی رفت. منکر اقدامات مثبت دولت نیستیم ولی حامیان رئیسی برای همین یک قلم؛ ۶ ماه ناتواتی وزیر کشور در معرفی استاندار خوزستان چه پاسخی دارند؟

- داود مدرسی یان نیز دیگر فعال رسانه ای عدالت طلب و فساد ستیزی ست نزدک به تیم و تفکر سعید جلیلی در خوزستان و از منتقدان جدی چند استاندار قبلی که می نویسد : ‏ظاهراً، استاندار جدید خوزستان، مسئول تنظیم بازار دولت رئیسی هم بوده. شنیده‌هاست. چون در تنظیم بازار موفق بوده عزیزان به خوزستان آوردنش؟

- مهدی طرفی رییس روابط عمومی استانداری خوزستان که نیرویی بیشتر سیاسی و کمتر رسانه ای ست نیز با لحنی تشریفاتی چنین اظهارنظر می کند : جناب آقای علی اکبر حسینی محراب امروز به عنوان استاندار خوزستان منصوب شد. در دولت آیت الله رییسی، دبیر قرارگاه تنظیم بازار کشور بود. پیگیری و برخورد با ده ها پرونده مفاسد اقتصادی، در دوران پربار مدیریتی اش مهم ترین سابقه محراب حسینی است. انشالله حضورشان در استان منشا اثر و پر برکت باشد.

امیدواریم چنان که آقای طرفی روایت کرده است و از آنجا که پیکر زخم خورده و رنجور خوزستان بهشتی برای اینگونه تخلفات است حاج محراب در برخورد با آنها خودی نشن بدهد و به یادگار بماند. اینجا باید به حسن انتخاب وحید کیانی مجری مراسم تودیع و ومعارفه و مدیرکل پرورش فکری کودکان و نوجوانان آفرین گفت که برای مدیران خوزی و وزیر کشور این شعر استادش قیصر امین پور را قرایت کرد که : سراپا اگر زرد و افسرده ایم ولی دل به پاییز نسپرده ایم! / چو گلدان خالی لب پنجره پر از خاطرات ترک خورده ایم! / شعری که با صدای زنده یاد ناصر عبداللهی در خاطر ایرانی ها ماندگار شد. البته ناگفته نماند که این ششمین مراسم تودیع و معارفه ای بود که وحید کیانی برگزار کرد که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود!


‏ - محمد اردشیری از روزنامه نگاران جوان منسوب به عدالت طلب و فساد ستیز نیز نوشت : محراب استاندارخوزستان از برخورد با علل فساد و رشوه اداری در خوزستان خبر دارد. بسیاری از گره ها و بن بست های خوزستان حاصل فساد اداری است، محراب روی نقطه درستی جهت اصلاح امور دست گذاشته است.

‏ - عادل خیری می نویسد : ویژه ای رفت ویژه تری آمد ان شاءالله که خیر باشد.

- علیرضا وطن خواه هم نوشته ای پارادوکس دارد. هر چند مدیری غیر بومی منصوب شده ام نوشته او حال و هوای دیگری دارد : استاندار جدید خوزستان منصوب شد. استاندار پیشین نتوانست انتظارات را برآورده کند. امیدواریم مهندس محراب بتواند پایه گذار اقدامات زیربنایی در استان شده و خوزستان را از شر مدیران پروزای خلاص کند.


آب گرفتگی اهواز پس از باران علیرغم سیل اعتبارات فاضلاب در آخرین روزهای استانداری حاج صادق / یک بدشانسی :
- عین لام در رابطه با موضوع بارندگی ها و آب گرفتگی مجدد کلانشهر اهواز که مصادف است با آخرین روزهای والی گری خلیلیان نیز می نویسد : استاندار خوزستان گفت: از شش ماه اخیر با وجود بارندگی ها در اهواز اما شاهد مشكل آب گرفتگی و پس زدگی فاضلاب در سطح شهر نیستیم و ۸۰ درصد مشكل رفع شده است! قصه قیمت دلار و سکه و طلاس قصه قیمت ماشینه تو‌ مصاحبه‌ها همه چیز گل و بلبله!

‏- حجت الاسلام میلاد امینی موحد نیز همین خط انتقادی باران و آب گرفتگی تغییرات را پی گرفته که : دیروز چشم مردم خوزستان به باران رحمت الهی روشن شد... اما این تنها، هنر مسئولان خوزستان است که نعمت را تبدیل به نقمت کنند! امیدواریم قبل از باران بعدی استاندار جدید خوزستان نیز معارفه شود.

‏- داود مدرسی یان هم در این باره موضع دارد : استعفای شهردار اهواز و مدیرعامل آبفای خوزستان و استاندارخوزستان بعد از آبگرفتگی شدید اهواز و وارد شدن آب به منازل مردم حداقل‌ترین کاری است که باید انجام شود.

‏ - علی معمار هم دید و نوشته ای حرفه ای دارد : همان همیشگی. اهواز و باران چند ساعته و آب گرفتگی خیابان ها. توصیه به رانندگان مسوولین محترم در خواب به سر می برند شما لطفا آرام تر برانید. خوزستان تغییر استاندار نمی خواهد انقلاب مدیریتی می خواهد. مسوولین گرامی بخوابید تا سیل ناکارآمدی شما را بیدار کند.

‏- حسین قربانی هم وسط تبعات بارندگی ها از استاندار عبور کرده و یقه نمایندگان را گرفته که : حالا که استاندار خوزستان رفتنی شده همه تقصیر آبگرفتگی انداختن گردن استاندار. نه آقایان نماینده مجلس! ۳۱ ماه نماینده مردم بودی. چه کار کردی؟

‏- کریم دلفی نیز با ارجاع به عبات « بی_تدبیری» نوشته : اهواز دقیقا شبیه یک رودخانه شده و تمام خیابان های منتهی به مدارس علاوه بر پرآب بودن بسیار پرترافیک است. استاندار بسیار ویژه خوزستان برای اینکه ثابت کند مدیر خوبیه، تعطیل نکرد!

- رحیم سیاه پلو هم در انتقاد به ابگرفتگی به سیم آخر زده است که از بکار بدن همه عبارات معذوریم : اهواز یا ونیز!. استاندار خوزستان و شهردارش و کل تیم [...] شان را یک جا اخراج کنید .بی لیاقتی و فساد هم حدی دارد. چقدر[...]؟ خجالت هم اندازه‌ای دارد! سهم عمران خوزستان، بی حساب و کتاب

- الهه (شوق پرواز) با برجسته کردن عبارت «کمی_انتقاد_از_دولت» نوشته : ‏اینجا وقتی بارون ببارد، باید منتظر اذیت خلق خدا باشیم! قطع آب، کوچه های پر آب ، یا تنگی نفس از وضعیت ناسالمی هوا.... بله درست حدس زدید اینجا خوزستان است. استاندار ویژه شون هم ویژه نبود!

طنازی های شبه نقد :

‏حجت الاسلام لاری زاده هم مطلبی فنی را به طنز کشانده است : امروز استاندار ویژه خوزستان تودیع شد و استاندار جدید خوزستان معارفه شد. از بس انتقاد کردید "ویژه" رو از حکم استاندار جدید حذف کردند. راحت شدید حالا؟! همینو می‌خواستید..))

- ‏حجت الاسلام رحمت الله بیگدلی از روحانیون اصلاح طلب و منتقد نیز نوشت : استاندار ویژه رئیسی هم برکنار شد! پ.ن: رئیسی پارسال قبل از شروع به‌کار دولت خود قول داد که برای خوزستان استاندار ویژه منصوب کند، اما امسال، صادق خلیلیان استاندار ویژه خود را برکنار و حسینی محراب مسؤول قرارگاه تنظیم بازار را جایگزین او کرد تا خوزستان را به‌ طور ویژه تنظیم کند!

‏- سید عماد هم نوشته : بنام خدایی که ظاهراً بعضی از مقامات استان خوزستان ازش نمی‌ترسند. با سلام جناب آقای رئیسی .همان طوری که امضا کری تضمین نداشت، انتصاب استاندار ویژه و مدیر آبفا برای خوزستان نتیجه ای جز ورود فاضلاب همراه با سیلاب درخانه های مردم اهواز ثمره ایی دیگری نداشت ؟!

-‏ آرمیتا بانو هم کوته نوشتی دارد : امیدوارم دیگه جناب آقای حسینی محراب استاندار جدید خوزستان به خواب زمستانی نره

- میثم هم طنزی و تکه پراندنی درخور دارد : من به عنوان کسی که تو خوزستان زندگی میکنم الان فهمیدم ما استاندار ویژه داشتیم تازه اسم ایشون رو هم نمیدونستم، به همون دلار ۴۰ تومنی قسم


‏بیانات و ایده های مورد توجه خلیلیان در رسانه های داخلی و خارجی :

 

خلیلیان دارای مواضعی در مورد نقاط عطف و اتفاقات مهم دوره مدیریت خود است و همچنین مواضعی دارد پیش از انتصابش در خوزستان که غالبا انتقادی هستند و در نقد دولت اعتدال. خوب است برای ترسیم بیشتر از افکار و ایده های وی آنها را با هم مرور کنیم که تا چه حد وی توانسته با توجه به این ایده ها و نقطه نظرات در دوره مدیریت کاری به پیش ببرد و قضاوت را به مخاطبان بسپاریم :

الف: مواضع پیش از انتصاب :

موضع منفی درباره رابطه و برجام : ‏راهبرد آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری،شبیه انتخابات سال 96 است.آمریکا بر اساس راهبرد بلندمدت،اقدام مهم پایداری در رفع تحریم‌ انجام نمی دهد ظاهرا به برجام برمی گردد و امتیاز کمی می دهد تا پایگاه ضعیف اصلاح‌طلبان را تقویت کند. برخی اقدامات رفاهی مکمل هم توسط دولت روحانی انجام می شود.

تحلیل انتخاباتی : ‏خلیلیان در مصاحبه با آنا: انتخابات دو قطبی میان اصلاح‌طلب و اصول‌گرا، دیگر جوابگو نیست. انتخابات 1400 چهار ضلع دارد: جریان دولت‌های نهم و دهم، اصول‌گرایان، مستقلین و اصلاح‌طلبان. دولت‌های نهم و دهم جریان موفقی در اجرا بودند. تنوع سلایق، نقش به سزایی در افزایش مشارکت خواهد داشت.

هوای تازه : ‏کشور هوایی تازه نیاز دارد.دولتها و مجالس آمده و رفته اند، وضع همین است که می بینیم پیشرفت و عدالت در تراز انقلاب نبوده و مردم ناراضی. نیازمند کنار گذاشتن تعارفات، پدرخوانده ها و مدعیان سیاست باز دور از خط اصیل انقلاب و امام. ضرورت شکستن حلقه بسته و سنتی تعیین نامزدهای ریاست جمهوری

برجام و چین : ‏توافق ایران و چین باید زودتر انجام می‌شد چون در بی اثر کردن تحریم ها تاثیرگذار است و برجام را غیر ضروری می‌نماید. مریکا و کسانی که برجام را تنها راه نجات کشور القا می کردند در موضع ضعف و عصبانیت قرار داده و اینکه دولت صداقت با مردم و تدبیر نداشت.

انتقاد به حکمرانی روحانی : ‏سال اول دولت روحانی، توزیع بد سبد کالا آبروی کشور را برد و طرح رها شد. سال آخر، گرانی و صف طویل موادغذایی آبروی کشور را برد ولی ایشان پر مدعا. فقیر در منزلی را زد، خانم گفت طبقه بالا هستم و پول ها پایین؛ دفعه بعد خانم گفت پایین هستم و پول بالا. فقیر عصبانی گفت هم بالات را دیدم و هم پایینت!

انتقاد به وضع مدیریتی اعتدالیون : ‏8 سال زمان مناسبی برای ارزیابی دولت است، در مقابل شعارها و ادعاهای پر طمطراق روحانی در این هشت سال می توان گفت: رکود، تورم، فقر، فساد مسئولان و بیکاری در بین تمامی دولت های بعد از انقلاب بی سابقه بود و انتشار تصاویر صف های طولانی مرغ، روغن و... در دنیا به حیثیت کشور لطمه سنگینی زد

‏دولت قبل: صادرات کشاورزی6.2 میلیارد دلار (450درصد رشد)، آبیاری مدرن 275درصد رشد، صنایع فراوری از6.8 به33 میلیون تن افزایش، سرمایه گذاری 30 درصد رشد. دولت روحانی: افزایش واردات 34درصد، قیم تها 5 برابر، سرمایه گذاری منفی، رکود، فقر، فساد مسئولان، بیکاری، صف مرغ، روغن. خوش بود گر محک تجربه آید به میان

ب: مواضع پس از انتصاب :

فاضلاب و نفت : صادق خلیلیان استاندار خوزستان با بیان این بر این که «خوزستان روی نفت نشسته و مردم آن در بدبختی زندگی می‌کنند» درباره مشکل فاضلاب اهواز گفت «اگر قدرت قاهره وجود داشت، کل مسوولان را می‌گذاشتند تا درون همین خیابان‌ها زندگی کنند و خانه‌های مسوولان را به مردم می‌دادند» [این سخنان در ایران اینترناشنال و بی بی سی نقل می شود و ازآنها فوتو تیترهایی ساخته می شود]

متروپل : فرو ریختن برج متروپل از اتفاقات مهم دوره مدیریت خلیلیان بود. وی درباره تخلفات عبدالباقی گفته بود: متروپل پروانه اولیه نداشت. فردی به این جوانی چگونه می‌تواند ساخت و ساز آبادان را به صورت انحصاری از سال ۹۴ به دست بگیرد؟ روابط پشت پرده اقتصادی و روابط حمایتگرانه سیاسی در خصوص این فرد وجود داشته است

زلزله اندیکا : ‏همه تلاش ما این است که تا خرداد امسال بازسازی در مناطق زلزله زده به پایان برسد البته ۲ جاده اصلی نیز در کنار بازسازی در دست احداث است که به مرحله آسفالت رسیده‌اند یکی دیگر از خدمات اهدای وسایل ضروری زندگی است که پس از بازسازی در اختیار زلزله زدگان قرار می‌گیرد. ‏علاوه بر بازسازی اقدامات ماندگار دیگری نیز در این مناطق در حال انجام است که محرومیت را کم رنگ و تحول اساسی در این مناطق ایجاد خواهد کرد.

انتفاد به شیوه برگزاری پیمان ها : ترک تشریفات مناقصه و ترک تشریفات مزایده به یک بدعادتی برای برخی ادارات تبدیل شده است. مدیران در چارچوب قوانین و مقررات که در جهت حذف رانت به منظور ارزیابی مدیریت‌ها ایجاد شده گام بردارند.

اشتغال زایی صنعتی : در سال تولید ، دانش بنیان و اشتغال آفرین، سعی بر این است تا اقدامات اشتغال زایی به ویژه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خوزستان برپایه دانش بنیان مورد توجه قرار گیرد تا اشتغال آفرینی و در عین حال تولید را افزایش و برای استان ایجاد ثروت کنیم.

نتیجه گیری :

چه زیبا تعبیری دارند امام علی (ع) درباره گذرا بودن فرصت ها همچو حرکت ابرها که دلالت بر ناپایداری دارد و اگر قدر دانسته شود از نتایج و بارانش زمین بارور می شود و مردمان منتفع. در امار آمده بود که محراب بیست و سومین استاندار است. نزد خود شمردم و البته نرسیدم به 23 بدین ترتیب : دریادار مدنی، علی جنتی، تولایی، تابش، محسن میردامادی، مقیمی، احمد خرم، عبدالحسن مقتدایی (2 دوره و شاید در آرزوی هت تریک آن چنان که در تودیعش گفت)، معین نجف آبادی، امیر حیات مقدم، سید جعفر حجازی، غلامرضا شریعتی، قاسم سلیمانی دشتکی، صادق خلیلیان و اکنون حسینی محراب که در مراسم معارفه اش خطاب به حضار جمله ای طلایی گفت که چهره اهواز از زمان مسئولیت قبلی ام (در مدیرکلی اطلاعات خوزستان سال 75) تاکنون تغییری نکرده است! عجیب است با این همه آمدن و رفتن مدیرانی ازجناح های مختلف و شوراهایی و شهردارانی حاصل رقابت ها و لابی ها و انتخابات ها و انتصابات ها و نقش مردم و پدرخوانده ها ! و راستی منهای چند پروژه شاخص اهواز و خوزستان چه تغییری کرد وقتی به قول خلیلیان در تودیع بعضی پروژه ها 25 سال خوابیده بودند چون در حوزه شهرستانی خاص تعریف نمی شدند که نماینده و فرماندار دنبال کار آنها باشند.

آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری زعیم حوزه های علمیه خوزستان نیز در مراسم معارفه و تودیع استاندار سخنی حکیمانه گفت که از یاس نگوییم که هنر نیست و از امید بگوییم به ساختن فردا. قبول. حرف درستی ست. فصل خلیلیان در دفتر تاریخ استانداری و عمارت سفید استانداری ورقی دیگ خورد و حالا رسیده ایم به حاج محراب که انتظار داریم استانداری ویژه باشد اگرچه در حکمش قید نشده است یا از قلم احیانا افتاده باشد. 
حاج محراب که در سن دنیا دیدگی ست حتمن می داند که برخلاف مشاغل عمدتا دور از دید رسانه های پیش از این، اکنون جلوی دوربین است و قضاوت می شود.
امیدواریم فصل مدیریت او درخشان باشد و چهره اهواز و سرزمین خوز تغییر کند. اقتصادش بالنده شود. خنده بر لبان مردمانش بیاید و شادی ها در دل. چرخ اقتصادش بگردد. صدای سوت قطار و کشتی در ایستگاه ها و بنادرش بپیچد، سازمان بحران استانداری و سازمان آرامستان های شهرداری اهواز تیتر اول رسانه ها نباشند. آمار انفجار و آتش سوزی و دست فروشی و تن فروشی و کودکان کار و فرو ریختن برج و فساد اقتصادی و واگذاری صنایع و نهادهای پولساز به خصولتی ها و افسردگی و ترک تحصیل و قتل و خودکشی و نزاع دسته جمعی و سیل و زلزله و خشکسالی و دروغ و اخبار منفی به اقل برسد تا کوچه مش فاطمه حصیرآباد مورد اشاره محمد مالی نیز سر و سامان بیابد. 

مردم رنگ پریده اند، خسته اند بریده اند اصلن. دنبال سوپرمن نیستیم دیگر. همین مردم آماده اند کمک کنند و بار استان را بر شانه های زخمی خود بکشند. باز هم چون اینجا سرزمین و موطن شان است و چراغ شان در این خانه می سوزد. امیدواریم هنوز. برای همشهری مان صادق خلیلیان که برادر دو شهید بود و از این عنوان خرج نکرد آرزوی موفقیت و سلامت داریم و امیدواریم محراب از اکنون به فکر مراسم تودیعش باشد و گزارش هایی در کارنامه عمل داشته باشد که در پایان دوره فعالان آنها را فیک و جعلی نخوانند! از او پس از رفتن نامی نیک بماند و چهره ای تغییر کرده از این شهر و استان.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
الهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
comment
0
0
comment با درود وخسته نباشید ،مطلب وگزارش جامعی بود کاش مقداری کوتاهتر میشد ونظرات نوعا تکراری با ذکر نامها دراول وبیان ماحصل مکتوب میشد !بهرحال متاسفانه خلیلیان عزیز بیش از یکسال علی رغم صحبت های حضوری که بایشان داشتم اتلاف منابع وفرصت بیشترین را دراین سالها از خودبجای گذاشت ،وکاش از روزاول نمیامد ودیگر هیچ!!!!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار