شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۹
بادان قلب تپنده ی ایران با اقوام در گذر تاریخ و آسیب شناسی انتخاباتی
شوشان ـ محمدرضا چمن نژادیان :

باسلام ودرود بر دوستان و همراهان حامی جناب دکتر مولوی، کنشگران مدنی و‌ حامیان انتخاباتی جناب مهندس کمایی.

عزیزان در طول تاریخ حیات و روزگاری که آبادان قلب تپنده ی خاورمیانه بود، علاوه بر کل ایران محل کار و زندگی اتباع به اصطلاح  ۷۲ ملت از سراسر دنیا بوده است.  
این مطلب هم صحیح می باشد، که آبادان بیشتر بوم زیست و سکونتگاه هم وطنان مکرم و مرزداران غیور عرب مان بوده است. لیکن کما فی السابق و هم اکنون محل زندگی مسالمت آمیز آنان با وصلتهای قوم و خویشی خانوادگی سایر اقوام ایرانی ساکن در آبادان اعم از بختیاری، لر بهمئی لرستانی، کرد( بطور کلی زاگرس نشینان )، ترک، بندری ، کرد و... می باشند. که این خود یک فرصت سازی طلایی بزرگ با همگرایی صمیمی و مدنی می تواند باشد و هست.         
بنابراین دامن زدن به نگاه قومیتی بصلاح آبادانی ها و محروم نمودن آبادان از پتانسیل‌های موجود سایر اقوام که از قدیم الایام ساکن بوده اند،و یا هم اکنون با توجه به ضرورت‌ های داوطلبانه ی زندگی شخصی یا بالاجبار حرفه ای در آبادان حضور  دارند نیست.                
امروز برای انتخاب نماینده هم نباید دیگران ستیزی بدون توجه به معیارها اصلح با ملاک های شایسته سالاری و مدنی دستور کار و کنشگری قرار گیرد. و اقوام و افراد در دام شعارهای واگرایانه گرفتار شوند. ایکاش جامعه ما به ابزارهای مدنی و مدرن سیاسی برای مشارکت شهروندان مانند احزاب و نهادهای صنفی فراگیر مانند سندیکاها و... مجهز بود. برادران و خواهران ارجمندم بالاخره سایر داوطلبان و  جناب آقای مهندس کمایی به عنوان یک فرد تکنوکرات و مدیر خدمتگزاری در شهرستان آبادان زندگی همراه با خدمت داشته و دارند. چنانکه هم اکنون ایشان با اقبال نسبتاً بالا شهروندان آبادان و حومه توانستن به مرحله دوم انتخابات راه یابند. به احترام شهروندان رای دهنده ی آبادانی، شخص جناب مهندس کمایی به عنوان یک فرد تاثیر گذار( مدیر آبادانی) و رنگین کمان اقوام ساکن در حوزه ی انتخابیه نباید بشکل افراطی دامن به اختلافات تهدید آفرین و فرصت سوز بزنیم. ایشان از دستگاه‌های حاکمیتی تاییدیه گرفته و خود را برابر حقوق شهروندی در انتخابات عرضه نمودند. که با اقبال اکثریت نسبی همشهریان آبادانی به مرحله ی دوم رسیدند. ناگفته نماند، بیان نقاط قوت و ضعف بشکل منطقی برای اصلاح امور فردی و شناخت برنامه های عالمانه امر میمون و مبارک است.                     
در عین حال که متاسفانه در جامعه رانتیر و لابی زده ی ما بیشتر امور فرهنگی، اقتصادی و سیاسی آلوده به مفاسد شده است.                 
باید پذیرفت  برخی از حمایت‌های انتخاباتی و فعالیت های سیاسی هم مصون از فرآیندهای معیوب و رانتی ناشی از ضعف نهادهای مدنی و رواج ابزارهای ارتجاعی و تبلیغات نامدنی به شیوه پول پاشی و اسراف نیستند.                
گر چه لابیگری عقلانی و مدنی در امور فردی ، جمعی و حکمرانی برای رسیدن به شناخت اهداف فردی و اجتماعی بالذاته مزمون نباید تلقی گردند. بلکه رایزنی وگاهی بهره گیری از  لابی های برجسته برای کسب منافع و امنیت ملی در سطوح عالی  امری پسندیده ی عقلانی و مورد تشویق است.                  
گر چه قاطبه مشایعت کنندگان و پیمانکاران در امور سیاسی بدون طمع و تطمیع نیستند. اما همه ی پیمانکاران یا همان کارآفرینان را هم نباید تنها با تنگ نظری بدبینانه و عینک تاریک تهدید مورد ارزیابی قرار دهیم.        
بلکه در اکثر جوامع رو به توسعه کارآفرینان و پیمانکاران بزرگ داخلی و خارجی یک فرصت طلایی برای توسعه ی همه جانبه  و ارتقاء امنیت داخلی و بین المللی قلمداد می گردند. الان یکی از مشکلات کشور ما فرار سرمایه و عدم توان در جذب سرمایه برای انجام پروژه های اساسی و زیر ساختی می باشد‌. که شرح بلندی دارد‌.                    
البته باید دستگاه‌های نظارتی اعم از تقنینی ، امنیتی، قضایی و نهادهای مدنی مانند رسانه های آزاد، احزاب ،صنوف ، فعالین سیاسی و شهروندان کنشگر در قالب تشکلات خاص و نهادهای مدنی با جدیت حساسیت مسئولانه و نهادینه شده داشته و  نسبت به امور حاکمیت و حکمرانی در ابعاد مختلف با کمترین هزینه های مادی و معنوی بتوانند مطالبگری، پرسشگری و کنشگری اثربخش داشته باشند‌.
در پایان آرزوی تلاش عالمانه، انتخاب آگاهانه و فردایی بهتر برای آبادانی آزاد و آباد دارم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار