شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۲۰۵۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۸
از حماسه آزادسازی سوسنگرد تا نهضت عاشورا
آیت الله جزایری گفتند: نقش عشایر در استقبال از رزمندگان اسلام وحمایت از آنان در حماسه آزادسازی سوسنگرد تاریخ وحماسی بود.

امام جمعه اهواز: نقش عشایر در آزادسازی سوسنگرد تاریخی وحماسی بود

امام جمعه اهواز گفت: نقش عشایر در استقبال از رزمندگان اسلام وحمایت از آنان در حماسه آزادسازی سوسنگرد تاریخ وحماسی بود. آیت الله سید محمد علی موسوی جزایری در خطبه های این هفته نماز جمعه اهواز افزود: درکنار نیروهای سپاه و ارتش این همکاری و حمایت عشایر بود که موجبات شکست مفتضحانه نیروهای دشمن را فراهم کرد و موجب توقف پیشروی دشمن به مناطق داخلی تر و تصرف اهواز شد.

وی با اشاره به اهمیت حماسه آزادسازی سوسنگرد افزود: رهبری با هوشیاری دستور آزادسازی این منطقه مهم را دادند زیرا اگر پس از سوسنگرد ،اهواز سقوط می کرد سرنوشت جنگ به گونه دیگری رقم میخورد.

ایت الله موسوی جزایری دربخش دیگری از سخنانش با اشاره به سالروز ارتحال علامه طباطبایی از نقش بی بدیل این شخصیت عالم وفرزانه در ارتقای علم فلسفه و تفسیردر مکتب تشیع تقدیر کرد و خاطرنشان کرد: ایشان درباب فلسفه وحکمت وتفسیر ونیز مقایسه فلسفه اسلام با غرب ونقد فلسفه غرب تلاشهای بسیاری نمود ودستاوردهای بسیار گرانبهایی نیز داشت.

وی با بیان اینکه خوب است که دانشگاهیان ما دراین زمینه از دستاوردهای علمی این علامه فقید بهره گیرند ،ادامه داد: وی همچنین شاگردانی مانند شهید مطهری،شهید بهشتی وشهید مفتح را داشتند که از فضلای سرامد تشیع وحوزه علمیه قم بودند.

آیت الله جزایری همچنین نوشتن تفسیر المیزان را یکی ازافتخارات این دانشمند نستوه برشمرد وگفت: ایشان زحمات طاقت فرسایی برای تدوین این آثار و ارتقای علوم مذکور متحمل شدند وتوانستند کمک شایانی به رشد علمی این علوم در حوزه علمیه قم کنند.

خظیب جمعه اهواز در بخش دیگری از خطبه ها به سالروز ارتحال علامه محمدتقی جعفری اشاره کرد و گفت: ایشان نیز از عالمان شاخص تشیع بودند که 120اثر از جمله شرح ایشان بر نهج البلاغه و شرحی برمثنوی معنوی برجای مانده که بسیار پربار وحکیمانه است. وی همچنین از برگزاری مجالس پرشکوه سوگواری امام حسین و یاران باوفایش در مناطق مختلف استان خوزستان تقدیر کرد.

خطیب جمعه دزفول: قیام امام حسین(ع) تشیع و اسلام را زنده نگه داشت

امام جمعه موقت دزفول گفت:امام حسین (ع) با قیام خود تشیع و اسلام را در جهان زنده نگه داشت و اگر پیام آوران عاشورا نبودند حکومت شیعی و تمدن اسلامی شکل نمی گرفت.

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه در خطبه های این هفته نماز جمعه دزفول در مصلای امام علی (ع) این شهر با اشاره به دستاوردهای قیام امام حسین(ع) گفت:این قیام جهانی در تمدن سازی جهان اسلام نقش بسزایی داشته و موجب شد حکومت شیعی و تمدن شیعی با رشد علم و دانش در جهان شکل گیرد.

وی افزود:قیام امام حسین(ع) بر تمدن مدرن غرب نیز تأثیر بسزایی داشت به طوری که از قرن 11 تا 14 میلادی که عصر ترجمه کتب دانشمندان شیعی به شمار می رود کتابهای ابوریحان ،ابوعلی سینا،خوارزمی و دیگر دانشمندان شیعی به زبانهای مهم دنیا ترجمه شد.

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران این پیشرفت های علمی را از برکات قیام امام حسین (ع) دانست و گفت:با قیام امام حسین (ع) در سال 61 هجری قیام ها وجنبش هایی با شعار یالثارات الحسین (ع) از جمله قیام مختار،جنبش توابین و قیام نفس زکیه شکل گرفت.

وی افزود:حکومت های علویان در طبرستان،عثمانی ها،حمدانی ها ، سربداران ،مرعشیان، مشعشعیان ، آل بویه ، فاطمیان و حکومت 228 ساله صفویان و بعد از آن نظام ناب شیعه جمهوری اسلامی همگی از برکات قیام امام حسین (ع) و جنبش های حسینی است.

حجت الاسلام خسروپناه دولت آل بویه را نخستین دولت بزرگ شیعی دانست وگفت:عمده تمدن علمی در این دولت شکل گرفت وبرای اولین بار دارالعلم،کتابخانه،آزمایشگاه ،پژوهشگاه و بیمارستان در این دولت راه اندازی شد.

وی اظهار داشت:برای نخستین بار هیأت های عزاداری در دولت آل بویه توانستند برای اهل بیت عزاداری کنند و عتبات عالیات برای نخستین بار در این دولت بازسازی و معرفی شد.

امام جمعه موقت دزفول خون امام حسین (ع) را منشأ توسعه ریاضیات،طبیات،جغرافیات،نجوم ،حوزه علمیه و دیگر علوم دانست وگفت:امام حسین (ع) به همه انسانهای آزاده چه مسلمان و چه غیر مسلمان تعلق داشته که باید از قیامش برای تشکیل یک تمدن نوین شیعی یاری گرفت.

حجت الاسلام خسروپناه به دستاوردهای نظام اسلامی در عرصه های مختلف علمی اشاره کرد و افزود:دانشمندان و محققان ایرانی در سایه تبعیت از قیام امام حسین(ع) توانستند به این دستاوردهای علمی دست یابند.

وی همچنین با تقدیر از عزاداری باشکوه مردم دزفول در روزهای تاسوعا و عاشورا هماهنگی هیأت های عزاداری در روزهای تاسوعا و عاشورا کار مشکلی است که باید با همکاری مسوولان انجام شود تا رنجشی به دنبال نداشته باشد.

امام جمعه موقت دزفول در ادامه به آغاز هفته بسیج اشاره کرد و گفت:بسیج یک نهاد بسیار مقدس است و انقلاب اسلامی نیز پیوند محکمی با بسیج دارد. وی با اشاره به ظرفیت بالای این نهاد مقدس گفت:نیروی مقاومت بسیج باید متناسب با نیاز جامعه توسعه یابد.

امام جمعه شوش: نهضت عاشورا بزرگترین حادثه تاریخ اسلام است

امام جمعه شوش نهضت عاشورا را بزرگترین حادثه ثبت شده در تاریخ اسلام معرفی کرد و گفت:این حادثه برای راهنمایی و هدایت بشریت همچون شمعی فروزان است.

حجت الاسلام سید محمدامام درخطبه های نماز جمعه این هفته شوش افزود: فرهنگ عاشورا ذخیره و سرمایه ای گرانقدر برای ایران اسلامی است که باید از آن به خوبی بهره گرفت.

وی با اشاره به مصیبت های وارده به امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) پس از واقعه عاشورا،گفت: امام سجاد (ع) و حضرت زینب(س) پس از قیام امام حسین (ع) نقش بسزایی در مهندسی فرهنگ عاشورا داشتند.

امام جمعه شوش اظهار داشت: روشنگری و خطابه های امام سجاد(ع) و حضرت زینب (س)، مکتب امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورا را بیمه و در تاریخ آن را ماندگار کرد.

وی از عموم مردم متدین و مومن شهرستان شوش ،بویژه هیات های عزادار وجوانان که در رونق بخشی محافل و مجالس سوگواری امام حسین (ع) حضور داتشند تشکر و قدردانی کرد.

امام جمعه لالی : منشا بسیاری از گناهان غفلت از مرگ است

نماز جمعه شهرستان لالی به امامت حجت الاسلام و المسلمین سیداحمدی در مسجد جامع این شهر اقامه شد. امام جمعه شهرستان لالی در خطبه اول خود با بررسی نامه حضرت علی علیه السلام به محمد بن ابی بکر منشا بسیاری از گناهان را غفلت از مرگ و غفلت از حساب و کتاب روز قیامت دانست .

وی در همین خصوص اظهار داشت که دنیا مانند مزرعه ای است که انسان باید با استفاده های درست و صحیح از آن موجبات کمال خود در آخرت را تهیه نماید . امام جمعه لالی در خطبه دوم ضمن گرامی داشت ایام عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین از تمامی عوامل و مجریان برگزاری مراسمات سوگواری دهه اول محرم در شهرستان تقدیر کرد و تاکید کرد که چنین اعمالی می تواند ذخیره بزرگی برای قبر و قیامت انسان ها باشد .

وی در ادامه به روز تجلیل از اسرا و مفقودین اشاره و با ذکر برخی از ایثارگری های آنان این روز را گرامی داشت .

وی در ادامه با گرامی داشت روز کتاب ، کتاب خوانی و کتابدار و به کتابخانه های موجود در سطح شهر اشاره و همگان را به استفاده هر چه بیشتر از این اماکن توصیه کرد . حجت الاسلام و المسلمین سید احمدی در انتهای سخنان خود با تسلیت به مناسبت فرارسیدن شهادت حضرت سجاد علیه السلام ابراز امیدواری کرد که برای این امام بزرگوار مجالس عزای مناسبی برپا و مردم نیز در آن ها حضور داشته باشند .

 امام جمعه خرمشهر: توان تاثیرگذاری ایران درمنطقه و جهان،غرب را به میزمذاکره کشاند
امام جمعه خرمشهر با اشاره به مذاکرات ایران با گروه پنج بعلاوه یک گفت: توان تاثیر گذاری ایران در منطقه و جهان، غرب را به میز مذاکره کشاند.
 حجت الاسلام سید نبی موسوی در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه خرمشهر در مسجد جامع این شهر افزود: غنی سازی انرژی هسته ای توسط ایران، ارزشی راهبردی در فضای بین المللی است که موجب تغییر ادبیات غرب با ایران شد. امام جمعه خرمشهر با اشاره به اینکه ایران همواره در مقابل منافع استکبار جهانی قرار دارد اظهار داشت: کارنامه 60 سال گذشته آمریکا و هم پیمانانش سیاه است زیرا هر جا نقطه اصلاحی در دنیا دیده شده، گروهی تروریست با حمایت آمریکا به اعمال خرابکارانه دست زده اند.

وی رفع مشکلات اقتصادی کشور را مستلزم مدیریت صحیح مسوولان و توجه ویژه آنها به سرمایه های ملی دانست و افزود: ارتباط با آمریکا مشکلات اقتصادی ایران را حل نمی کند. خطیب جمعه خرمشهر در فرازی دیگر از خطبه های نماز جمعه با تسلیت ایام حزن و اندوه محرم گفت: نهضت عاشورا در تاریخ بشر بی نظیر است زیرا این نهضت سرشار از آموزه های اخلاقی، سیاسی و اجتماعی است. وی افزود: عبرت گرفتن از واقعه عاشورا برای هدایت جامعه اسلامی ضروری است.


 امام جمعه آبادان: ضعف های آمریکا در مذاکرات هسته ای جدی است
خطیب جمعه آبادان به مذاکرات ایران با گروه پنج بعلاوه یک در ژنو اشاره کرد و گفت: ضعف های آمریکا در مذاکرات هسته ای جدی است. حجت الاسلام ˈ علی ابراهیمی پور ˈ در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه آبادان در مصلی ثامن الائمه (ع) این شهر افزود: تیم مذاکره کننده ایران ضعف های آمریکا را در مذاکرات مدنظر قرار داده و توجهی به لبخندهای مصنوعی آمریکایی ها نکند.

وی به پیشنهادهای گروه پنج بعلاوه یک به ایران شامل توقف کامل غنی سازی 20 درصدی اورانیوم و تعطیلی تاسیسات آب سنگین اراک اشاره کرد و افزود: تیم مذاکره کننده ایران باید نیازها و کمبودهای کشور را در مذاکرات مطرح کند.

امام جمعه آبادان، مردم را صاحبان انقلاب اسلامی دانست و گفت: تیم مذاکره کننده ایران در ژنو قضایا را به منظور بهره گیری از ظرفیت های مردمی با ملت در میان بگذارد. وی به حضور میلیونی ملت فهیم ایران در راهپیمایی 13 آبان اشاره کرد و افزود: این حضور باشکوه پشتوانه خوبی برای فرزندان انقلاب در مذاکرات هسته ای است و موجب افزایش قدرت چانه زنی آنها می شود.

حجت الاسلام ابراهیمی پور با گرامی داشت هفته بسیج گفت: بسیج یکی از نهادهای ارزشمندی است که توسط امام خمینی (ره) تاسیس شد. وی بیانات گهربار امام خمینی (ره) در خصوص بسیج را یادآور شد و افزود: این رهبر فرزانه همواره بر غافل نشدن مسوولان نظام از بسیج تاکید می کردند.

خطیب جمعه آبادان در فرازی دیگر از خطبه های نماز جمعه به سالروز بزرگداشت آیت الله طباطبایی اشاره کرد و اظهار داشت: علامه طباطبایی از علمای برجسته و عارف بود. وی هفته کتاب و کتابخوانی را تبریک گفت و افزود: فرهنگ کتابخوانی باید به صورت فراگیر در جامعه نهادینه شود.
حجت الاسلام ابراهیمی پور روز تجلیل از اسرا و مفقودان را یادآور شد و آزادگان را مایه عزت ،افتحار و سربلندی کشور دانست. وی الگوی خوهران و برادران آزاده را حضرت زینب(س) و امام زین العابدین (ع) دانست و افزود: آزادگان سرافراز ایران اسلامی در سختی اسارت، ارزش های کشور را حفظ کردند.


امام جمعه ملاثانی : باید قدر مجالس محرم و صفر را بدانیم

امام جمعه ملاثانی در خطبه نخست نماز جمعه ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور آزادگان جهان حضرت امام حسین (ع) از مشارکت گسترده مردم این خطه در آیین های عزاداری دهه اول و برپایی مجالس سوگواری تقدیر و تشکر کرد و ومردم ولایتمدار خوزستان را از پیشتازان مدافعان خط راستین امامت دانست که در عاشورا برای زنده نگه داشتن نام و اهداف شهدای کربلا تمام مایملک خود را در طبق اخلاص می گذارند.
وی در ادامه به تببین عظمت عاشورا و قیام کربلا از دیدگاههای گوناگون پرداخت و گفت:براي امام حسين(ع) ممكن بود كه زندگي خود را با تسليم شدن ارادهء يزيد نجات بخشد، ليكن مسئوليت پيشوا و نهضت بخش اسلام اجازه نمي دادكه او يزيد را به عنوان خلافت بشناسد. او به زودي خود را براي قبول هر ناراحتي و فشاري به منظور رها ساختن اسلام از چنگال بني اميّه آماده ساخت.روح حسين(ع) فناناپذير است. امام حسين(ع) با قرباني كردن عزيزترين افراد خود و با اثبات مظلوميت و حقانيّت خود، به دنيا درس فداكاري و جانبازي آموخت و نام اسلام و اسلاميان را در تاريخ ثبت و در عالم بلندآوازه ساخت. اين سرباز رشيد عالم اسلام به مردم دنيا نشان داد كه ظلم و بيداد و ستمگري پايدار نيست و بناي ستم هر چه ظاهراً عظيم و استوار باشد، در برابر حقّ و حقيقت چون پركاهي بر باد خواهد رفت.امام جمعه موقت ملاثانی ثواب و اجر گریه بر مصیبت سیدالشهداء (ع) را بسیار بالا دانست و گفت:هرکس یک قطره اشک برای امام حسین (ع) بریزد بهشت بر او واجب می شود
حجت الاسلام و المسلمین حسینی فر در ادامه با تبیین محورهای اساسی نهضت کربلا گفت:واقعه ی عاشورا یک واقعه ی عظیم است و باید درس های بزرگ آن را به دیگران منتقل کنیم.وی افزود: باید نعمت های موجود در واقعه ی عاشورا غنیمت شمرده شود و قدر این مجالس را بدانیم و آنها را بر پا داریم  تا همه از این نعمت فراهم شده استفاده کنند.خطیب نماز جمعه ملاثانی در سخنانی در خطبه دوم ضمن توصیه همگان به رعایت تقوی الهی و پرهیز از گناهان، اظهار داشت: مجالس عزاداری امام حسین(ع) باید با شکوه تر از قبل برگزار شود.امام جمعه ملاثانی با تاکید بر اینکه" در سخنرانی ها به علل و چگونگی وقوع قیام عاشورا پرداخته شود. گفت: امام حسین(ع) برای حفظ دین و انجام وظیفه ی امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند و سؤالاتی که پیرامون این قیام وجود دارد که چرا امام حسین(ع) قیام کرد؟ سیر حرکت امام حسین(ع) چگونه بود و در این مسیر چه اتفاقی افتاد؟ با دقت و شفافیت پاسخ داده شود.حسینی فر در پایان خاطر نشان کرد: حوادث عاشورا بعد از روز عاشورا رخ داد که با روشنگری های  حضرت امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) مدیریت و رهبری شد.وی همچنین در پایان کتاب مقتل "حماسه جاویدان در مقتل سرور شهیدان" نوشته حجةالاسلام و المسلمین جامعی را بعنوان یک منبع خوب و قابل مراجعه جهت بیان تاریخ واقعه عاشورا معرفی کرد.


 امام جمعه الوار اندیمشک: قیام عاشورا سرشار از درس آزادگی است
امام جمعه الوار گرمسیری اندیمشک گفت:قیام بزرگ عاشورا سراسر درس آزادگی و ایثار است. حجت الاسلام ˈمحمدجوادحسینی منشˈ در خطبه های این هفته نماز جمعه الوار گفت: دشمنان اسلام تلاش داشتند اسلام را کمرنگ کنند اما قیام عاشورا، فرهنگ عاشورا و ترویج پیام آن توانست ارزش های اسلام را در جامعه احیا و نهادینه کند.

وی افزود:درس های بزرگ قیام عاشورا را باید در جامعه به همگان آموخت.حسینی منش عزاداری های امسال را پرشورتر از همیشه دانست و گفت:عاشقان امام سوم شیعیان با اشتیاق و پایبندی کامل در مراسم های سوگواری شرکت کردند.

امام جمعه الوار بهره مندی از عزاداری ها را موجب ایجاد وحدت بیشتر میان مسلمانان،ایجاد پیوند قلبی با ائمه اطهار (ع) ، تکریم مقام اهل بیت و زنده نگه داشتن قیام بزرگ عاشورا عنوان کرد.


 امام جمعه موقت اندیمشک: قیام امام حسین (ع) برای زنده نگه داشتن ارزش های اسلام بود
امام جمعه موقت اندیمشک گفت:قیام امام حسین (ع) برای دفاع از ارزش های اسلام و زنده نگه داشتن اسلام بود. حجت الاسلام سید ولی الله مهدویˈ در خطبه های این هفته نماز جمعه افزود:امر به معروف و نهی از منکر از اهداف قیام بزرگ سومین پیشوای شیعیان جهان است که در این راستا هر آن چه داشت در طبق اخلاص گذاشت.

وی با تاکید بر ضرورت تبیین ابعاد مختلف قیام امام حسین (ع) افزود:نهضت عاشورا و قیام امام حسین(ع) حامل پیام های ارزشمندی است که باید این پیام ها درجامعه تبیین شوند. حجت الاسلام مهدوی همچنین گفت:آیین سوگواری و عزاداری در شهرستان اندیمشک با حضور عاشقان امام حسین (ع) به خوبی و بسیار مناسب برگزار شد.
وی در خاتمه با گرامیداشت هفته بسیج بر ضرورت معرفی جایگاه این نهاد ارزشی در جامعه تاکید کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار