جویجری : وزیر نیرو را باز استیضاح می کنیم / سودانی : اولین بار من اختلاس بزرگ را فریاد زدم / سید شکرخدا موسوی : برخی خودخواهی های دولت موجب گرانی شد / فلسفی : مشکلات خوزستان فراتر از اینهاست

"> در مناظره چهار کاندیدای اهواز چه گذشت ؟
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۳۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۱

جویجری : وزیر نیرو را باز استیضاح می کنیم / سودانی : اولین بار من اختلاس بزرگ را فریاد زدم / سید شکرخدا موسوی : برخی خودخواهی های دولت موجب گرانی شد / فلسفی : مشکلات خوزستان فراتر از اینهاست

 

شوشان : با نزدیک شدن به انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی خوزستان و بخصوص اهواز نیز حال و هوای انتخاباتی به خود گرفته و برخی کاندیداها هر یک جداگانه یا به صورت جمعی و مناظره ای به بیان دیدگاه های خود می پردازند.

شنبه نیز مناظره ای انتخاباتی میان چهار کاندیدای راه یافته به مرحله دوم انتخابات اهواز به میزبانی انجمن شوشتری های خوزستان برگزار شد که به نوعی جالب و قابل تامل بود.

جویجری : وزیر نیرو را باز استیضاح می کنیم

در ادامه این مناظره انتخاباتی ، کاندیدای مردم اهواز در دور دوم نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقال آب کارون و پیامدهایی که برای استان خوزستان خواهد داشت گفت: استان خوزستان از ظرفیت ها و پتانسیل های فراوان خدادادی برخوردار است و مسلما منافع حاصل از آن برای کل کشور باید هزینه شود.

شبیب جویجری ادامه داد: استان خوزستان به لحاظ ثروت در کشور حرف اول را می زند اما از محرومیت ها و فقر و بیکاری فراوان رنج می برد، بنابراین در راستای بهره برداری از منابعی که وجود دارد خوزستان در اولویت قرار دارد ؛ در واقع اول خانه بعد همسایه.نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای جلوگیری از طرح انتقال آب که در آستانه اجرایی شدن قرار داشت دست به تذکر کتبی، استیضاح، تحقیق، تفحص و ... زدیم گفت: استیضاح انجام شد، اما پاسخ وزیر وقت نیرو این بود که تصمیم گیری ها در سطحی بالاتر از وزارت گرفته می شود، در حالی که بهانه اصلی برای انتقال آب تامین آب شرب مردم در فلات مرکزی بود، که رفته رفته مشخص شد در این میان برای صنعت و کشاورزی این مناطق نیز آب کارون را در نظر گرفته اند.

وی بیان داشت: در حال حاضر با توجه به آسیب هایی که احتمال بروز آنها در خوزستان بلحاظ زیست محیطی، کشاورزی، برق آبی،صنعت و ... وجود دارد، برای دومین بار وزیر نیرو را استیضاح خواهیم کرد که مراحل انجام آن نیز در مجلس انجام شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح مقام معظم رهبری که در سال 1375 دستور به احیای 800 هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان داده بودند، گفت: این طرح با روی کار آمدن دولت اصلاحات فراموش شد و دلیل آن نیز برای مردم جای سوال باقی گذاشت، بطوریکه  مقام معظم رهبری در سال 1385 با حضور در دهلاویه اعلام کردند اگر آن طرح در خوزستان اجرای می شد، چهره خوزستان تغییر می کرد و مشکل بیکاری بسیاری از جوانان نیز حل می شد. البته در حال 550 هزار هکتار از آن طرح توسط جهاد نصر به اجرا درخواهد آمد.

سودانی : اولین بار من اختلاس بزرگ را فریاد زدم

به گزارش شوشان ، در ادامه این مناظره ، ناصر سودانی نماینده مردم اهواز و کاندیدای انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه اهواز با بیان اینکه از مهم ترین برنامه هایی که همواره پیگیر آن بوده ام افزایش میزان 2 درصد سهم خوزستان از درآمدهای نفت و گاز می باشد، گفت: استان خوزستان در شرایط نامطلوب محرومیت و فقر به سر می برد، پسندیده نیست بخش زیادی از مردم این استان با این همه ظرفیت در چنین وضعیتی زندگی کنند. این مردم طی هر سفری که ریاست جمهور به خوزستان داشته دست کم 1 میلیون و 200 هزار نامه نوشته اند، نامه هایی که مسلما نامه های تقدیر و تشکر نیست.

ناصر سودانی ادامه داد: وقتی خوزستان کیلومترها مرز دارد و از بیکاری و فقر و محرومیت رنج ببرد، مسلما مشکلات اجتماعی را خواهد داشت. این زنگ خطری است که مدتهاست برای مسوولین بصدا درآورده ایم که ای مسوولین ! اگر مشکل اشتغال در خوزستان حل شود تا حد بسیار زیادی مشکلات از بین خواهد رفت. این در حالی است که 90 درصد کسانی که به جرم ایجاد ناامنی دستگیر شده اند، یا بیکارند یا اعتیاد دارند.

وی با بیان این مطلب که 400 تا 500 هزار حاشیه نشین در اهواز وجود دارد که بیشتر آنها جنگ زده اند و در شرایط نامناسب مالی و اجتماعی به سر می برند، گفت: در طول دوران نمایندگی ام در مجلس اگر هیچ اقدام مناسبی برای مردم انجام نداده ام اما درد دل هایشان را همواره شنیده ام و پیگیر مطالبات و مشکلاتشان بوده ام.

سودانی ادامه داد: درد دل و مشکلات مردم آنقدر زیاد است که با خود می گویم ای کاش هیچ گاه نماینده نمی شدم که تا این حد به مشکلات مردم آگاهی پیدا کنم، ای کاش اشک و گریه مردان و زنان را در جای جای اهواز نمی دیدم.

وی در بخش دیگر صحبت های خود با اشاره به اختلاس 3 هزار میلیاردی گفت: من این افتخار را دارم که برای اولین بار در استان موضوع اختلاس بزرگ 3 هزار میلیاردی را فریاد بزنم. فریاد زدم نفرین بر دست هایی که اقتصاد استان را دچار چالش می کند! در آنروزها به ریاست جمهور نامه کتبی ارسال کردم که چنین اتفاقی در خوزستان رخ داده است، فتنه گر این اتفاقات نیز در نهاد ریاست جمهوری حضور دارد اما از من مستندات کتبی خواستند و منکر این موضوع شدند. در نهایت بعد از مدتی به صحت ادعای من رسیدند. همین افراد بطور مستقیم در این دوره انتخابات حضور پیدا کردند، جلسات مخفیانه برگزار نمودند، اما بلطف خدا راه به جایی پیدا نکرد.

در این لحظه فلسفی از سودانی سوال کرد که مستندات شما در این موضوع ها چیست؟ چه مدارک و اسنادی در اختیار دارید که چنین ادعاهایی را به میان می آورید؟ که سودانی در پاسخ گفت: مستنداتی که شما می خواهید مصداق همان مستنداتی است که ریاست جمهور در ارتباط با اختلاس 3 هزار میلیاردی از من خواست. همانگونه که آن حرف آنروز به مذاق کسی خوش نیامد اما درست بود، این ادعای من نیز شاید به کام برخی تلخ باشد اما اشتباه نیست. در اینجا لازم است این موضوع را هم عنوان کنم که در گرانی ارز و طلا نیز دولت بطور مستقیم دست داشت.

کاندیدای نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دور دوم گفت: طی 3 دوره سفری که ریاست جمهور در خوزستان داشته اند به ترتیب 290، 301 و 250 مصوبه داشته ایم که تاکنون به ترتیب 90 درصد، 65 درصد و 50 درصد از این مصوبات اجرایی شده است. اگر این مصوبات بطور کامل به پایان برسند خوزستان دچار تحولی عظیم خواهد شد.

سودانی با بیان اینکه هدفمندی یارانه هامی توانست در فاز اول طی 5 سال به اجرا درآید، افزود: متاسفانه در اجرای هدفمندی یارانه ها هیچ گونه  تناسبی میان آنچه که دولت پرداخت می کرد و آنچه که مردم به دولت باز می گرداندند، نبود، نقدینگی در جامعه نیز افزایش پیدا کرد و تورم و گرانی گریبان مردم را گرفت. شاید یکی از دلایلی که در اجرای هدفمندی یارانه ها در فاز دوم توقف ایجاد شد، مسایل و مشکلاتی بود که در فاز اول این طرح مردم را دچار خود کرد.

سودانی در پایان با اشاره به اینکه رد شدن در انتخابات با رای پاک بهتر از انتخاب شدن با رای ناپاک است، تصریح کرد: از خدا می خواهم اگر به صلاح است وارد مجلس شوم، در این مسیر نیز برای انتخاب شدن هیچ گاه سعی در تخریب و حرف های شعاری و وعده های پوچ نخواهم کرد.

کاندیدای راه یافته به دور دوم نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان می توانند پروژه های سنگین عمرانی برای شهر و استان خود بیاورند، گفت: ایجاد اشتغال دست نمایندگان نیست، این مهم از وظایف دولت می باشد، اما به هر حال می توان پروژه های سنگین و بزرگ را وارد استان کرد تا جوانان به اشتغال درآیند.

سید شکرخدا موسوی : برخی خودخواهی های دولت موجب گرانی شد

در پایان این مناظره و نشست انتخاباتی دیگر کاندیدای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع انتقال آب کارون گفت: تصمیم گیری ها در این موضوع باید در سطح کلان ملی انجام شود. در واقع باید بطور ریز و به شکل حساس مشکلات و تبعات ناشی از انتقال آب کارون مطرح گردد، چراکه این روند به مرور بدتر خواهد شد.

سید شکرخدا موسوی ادامه داد: برای رهایی کارون از این معضل که هم اکنون دچار آن شده باید سدهای بالا دستی را باز کرده و از طریق سدهای تنظیمی پایین دست آنها را کنترل نمود و میزان آب را تنظیم کرد.

وی با اشاره به تورم و گرانی چند سال اخیر که گریبان مردم را گرفته است، گفت: طی 6 سال اخیر و یوژه یکسال گذشته گرانی در بازار به سرعت افزایش پیدا کرده است، که در این میان خودخواهی های دولت موجب شد تا یک شبه بسیاری از اقلام افزایش چند برابری پیدا کنند.

موسوی خاطرنشان ساخت: برای کنترل بازار، آرامش و رفاه مردم باید دولت و مجلس هماهنگ و همصدا باشند، اگر این اختلافات که در حال حاضر نیز وجود دارد، ادامه پیدا کند، بیش از پیش مردم و جامعه متضرر خواهند شد. مجلس و دولت باید کنار یکدیگر کارشناسان و متخصصان ذیصلاحی را معرفی کنند تا از بحران های موجود با موفقیت عبور کنند.

فلسفی : مشکلات خوزستان فراتر از اینهاست

فلسفی : مشکلات خوزستان فراتر از اینهاست که همچنان بخواهیم با از هم گسیختگی و اختلاف نظر کار را دنبال کنیم

در این نشست مهندس فلسفی کاندیدای دور دوم نهمین دوره مجلس شورای اسلامی با مقایسه رفتار سیاسی خوزستان با برخی استان های توسعه یافته گفت : اصفهانی ها امروز خیلی خوب می دانند که باید چگونه و چه کسی را برای حمایت از آنها در مجلس انتخاب کنند. این موضوع در انتخابات شورای شهرشان نیز صدق می کند و نتیجه اش را دارند مشاهده می کنند. این دردی است که در اهواز جا نیفتاده و براحتی شایسته سالاری را ذبح می کنند.

وی با بیان اینکه برخی نمایندگان پس از چند سال حضور در مجلس که معادل فوق تخصص می باشد، حتا توان یک نطق در مجلس را نداشتند گفت: این نمایندگان حتا نتوانستند برای ریاست مجلس تلاشی کنند، آنها روی به اقداماتی آوردند که در شان نمایندگی نبود.

فلسفی در بخش دیگری از صحبت های خود از عدم مشارکت حداکثری دانشجویان و نخبگان انتقاد کرد و گفت : این عدم مشارکت ها نتیجه ای جزء وضعیت موجود بدنبال نخواهد داشت، دود آن هم در چشم کسی جز ما نخواهد رفت بنابراین باید پای کار بود و سرنوشت خود و شهرمان را تغییر دهیم. متاسفانه طی این دوره های اخیر هیچ گاه تعامل جدی میان نمایندگان و دانشگاه نبوده ایم، این در حالی است که عدم اتحاد در نمایندگان اهواز و استان کاملن مشخص بوده است.

فلسفی با اشاره به انتقال آب کارون و مخالفت قطعی دولت با این طرح گفت: آیا هیچ گاه نمایندگان از این موضوع که چگونه طرح مطالعاتی انتقال آب اجرایی شد، حرفی به میان آورده اند؟ آیا از مخالفت دولت با این طرح نکته ای اشاره کرده اند؟ متاسفانه روی یک غفلت نمایندگان هوشیار استان های اصفهان، یزد و کرمان مصوبه ای را در مجلس آماده کردند و به تصویب رساندند، اینگونه بود که این طرح از مطالعه به اجرا درآمد.

فلسفی اظهار کرد : مشکلات خوزستان بسیار فراتر از اینهاست که همچنان بخواهیم با این از هم گسیختگی و اختلاف نظرها کار را دنبال کنیم، استان های دیگر به این مطلب رسیده اند که با یکپارچگی منافع مردم شهر و استان خود را تامین نمایند. با این روند مشکل امنیت، فقر و محرومیت و دیگر مشکلات اجتماعی حل نخواهد شد بلکه به مرور بدتر هم می شود.

وی با اشاره به عدم نظارت مناسب بر دولت از سوی نمایندگان مجلس هشتم گفت: دولت مدعی شده که در خوزستان 140 هزار شغل تا کنون ایجاد کرده است، اما مطمئن باشید که اینگونه نیست، این در حالی است که در برخی ادارات و سازمان ها ریزش نیرو نیز وجود داشته است.

این نشست طولانی و پر شور در ساعات آخر شب پایان یافت.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار