اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۰۹۷
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸
معاون عمرانی استاندار خوزستان در گفت و گو با راوی
تفویض اختیار به معاونین ضمن اینکه سرعت کار را بالا می برد، موجب می شود تا نظارت عالیه توسط استاندار دقیق و جدی تر صورت پذیرد.


راوی خوزستان : اینکه از زبان معاونین و نزدیکان استاندار ، انتظار شنیدن نقدی تمام عیار - که در کنار بیان توانمندی ها ، کاستی ها و نواقص هم گفته شود- را داشته باشیم دور از ذهن است اما احمد سیاحی با وجود آنکه دستِ راست مقتدایی محسوب می شود و بر صندلی معاونت عمرانی استاندار نشسته اما چندان سپر دفاعی خود را نمی بندد و  ضمن بیانِ هنر مقتدایی در مدیریت اجرایی استان،  از بیان برخی نواقص نیز ابایی ندارد چرا که به این اصل پایبند است که تا عیب ها عیان نشود اصلاحی صورت نمی گیرد. وی معتقد است که مقتدایی ورژن 1 فردی قوی و قدر بود اما مقتدایی ورژن 2 مقبولیت خاصی دارد و لابی ها را بهتر می شناسد. 
هر چند انتقادات و حرف و حدیث های فراوانی از نحوه انتصاب معاونین استاندار از سوی برخی نمایندگان و جناح ها مطرح شده اما بی شک احمد سیاحی با کوله باری از تجربه در مدیریت آب و فاضلاب خوزستان در دوران استانداری معین و همچنین مشاوری وزیر نیرو در زمان اصلاحات، بهترین منتخب برای پست معاونت عمرانی استانداری ست که می تواند حلّالی برای مشکلات بر زمین مانده بخش آب و رودخانه کارون باشد.

    شما به عنوان معاون عمرانی استاندار ، مدیریت مقتدایی را در این مدت چگونه ارزیابی می کنید ؟
شاید خیلی ها اینگونه تصور کنند که من به عنوان معاون عمرانی استاندار باید از حضور و مدیریت ایشان دفاع کنم اما عین واقعیت را می گویم که وی فردی مدیر و مدبّر به معنای واقعی ست. دکتر مقتدایی از روزی که مسئولیت مدیریت اجرایی استان را عهده دار شده توسعه اقتصادی خوزستان اولین دغدغه فکری اش بوده و کلیه برنامه هایش در راستای توسعه و رونق استان است. وی مجدانه موقعیت شهرها را مورد مطالعه و کار کارشناسی قرار می دهد تا پیشرفتی همه جانبه در استان شکل گیرد.  شاید باور کردن این موضوع سخت باشد اما استاندار خوزستان حتی به هارمونی رنگ های جداول نیز حساسیت دارد و نظر خود را اعلام می کند.


 تا چه اندازه دکتر مقتدایی توانسته با تدابیر خود در همگرا کردن مسئولین موفق باشد ؟ 
هنر مقتدایی همگرا کردن مسئولین و مدیران استان است. مقتدایی در این مدت توانسته کلیه مسئولین و مدیران استان را همگرا سازد و این نشان از هنر مدیریتی وی دارد. مطمئنا این روند در ارتقاء جایگاه استان نیز موثر است.  وفاق و همدلی میان مسئولین و نمایندگان محترم مجلس و حمایت روحانیت معزز بویژه آیت الله جزایری تاثیر بسزایی در موفقیت این دوره خواهد داشت. به معنای دیگر ، با این همبستگی که بوجود آمده اگر موفقیتی حاصل نشود، هیچ دوره دیگری موفقیت استان رقم نخواهد خورد ؛ چراکه کلیه ظرفیت ها و قابلیت های خدادادی ( آب ، کشاورزی ، گاز، نفت، جنگل و ...) در این استان وجود دارد که هر کدام می توانند باعث رونق و تحول  استان شود.

 از جمله انتقاداتی که به مقتدایی صورت گرفته انتصاب بیش از 30 مشاور و به قول خودش تشکیل یک کابینه محلی است. شما تا چه اندازه وجود این مشاوران را ضروری می دانید؟
انتصاب این مشاوران نشان می دهد که شخص استاندار به دانشگاه و دانشگاهیان اهمیت خاص می دهد. حدود 25 مشاور مقتدایی از این بخش می باشد. در واقع این موضوع قطعا به رونق بخش های مختلف در خوزستان منجر خواهد شد.

 برخی ها معتقدند استاندار تمام اختیارات خودش را به معاونین  تفویض کرده و خود نیز عملا به کناری نشسته است به همین دلیل معاونین در کارها و انتصابات سلیقه ای عمل می کنند . نظر شما به عنوان یکی از معاونین استاندار در این رابطه چیست؟
من از این اقدام دکتر مقتدایی دفاع می کنم. چرا که با این کار هنر مدیریتی خود را نشان داده است. با این حرکت ، بار مسئولیت معاونین نیز سنگین تر شده است. بنابراین هیچ بهانه ای در راستای عدم پیشبرد کارها برای استاندار قابل قبول نخواهد بود. تفویض اختیار به معاونین ضمن اینکه سرعت کار را بالا می برد، موجب می شود تا نظارت عالیه توسط استاندار دقیق و جدی تر صورت پذیرد. بنابراین با توجه به پیگیری هایی که از او سراغ دارم روند کارها به شکل مطلوبی دنبال می شود و در یک ارزیابی 6 ماهه می تواند موفقیت یا عدم موفقیت معاونین خود را محک بزند.

 تقریبا 250 روز ، معاون عمرانی مقتدایی ورژن 2 هستید ؟ در این مدت شناختی کامل از برنامه های وی پیدا کرده اید . مقتدایی ورژن 2 چه تفاوت و شباهت هایی با ورژن 1 دارد ؟
با گذشت چندین سال از اتمام دوره اول مدیریت مقتدایی در استانداری خوزستان ، قطعا وی فردی پخته تر و آینده نگر تر شده است. هرچند که مقتدایی ورژن 1 فردی بواقع قوی و قدر بود که کارهای ماندگاری از خود بر جای گذاشت. از جمله اقدامات ماندگاری که دکتر مقتدایی در دوره اول مدیریت خود انجام داد و همچنان این پروژه ها در حال پیگیری است می توان به ساحل سازی رودخانه کارون، گسترش هتل و رستوران ها، جذب و ترغیب فعالیت بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در سایر مناطق استان و طرح 550 هزار هکتاری که ماحصل تلاش و پیگیری های او در آن دوران بوده ، اشاره کرد.

  مقتدایی ورژن 2 را چگونه می بینید ؟
مقتدایی ورژن 2 قطعا لابی های کشور را بهتر می شناسد و در دولت نیز از مقبولیت خاص برخوردار است و از این لحاظ مقتدایی را نمی توان با استانداران دیگر خوزستان مقایسه کرد.

  پس معتقدید مقتدایی از سایر استانداران توانمندتر است ؟
ما باید همیشه قدردان زحمات کلیه مدیران باشیم. مطمئنا مدیرانی که قبل از مقتدایی در این جایگاه بودند، تلاش و پیگیری های فراوان داشته اند ؛ با این تفاوت که هر شخص با توجه به وسع و توان و محدودیت هایی که دارد در این عرصه فعالیت می کند. با این حال هنر و موفقیت هر مدیر منوط به آن است که در مدت زمانی که مدیریت اجرایی استان را در اختیار دارد تا چه اندازه در جهت عمران و آبادانی استان گام بر می دارد. بنابراین قطعا اجر و قرب کسی بالاتر خواهد بود که بتواند به معنای واقعی در جهت عمران و آبادانی استان برنامه ریزی های دقیق و موثر انجام دهد. همچنین کسی موفق تر خواهد بود که چشم انداز واقعی نسبت به استان داشته باشد.

 معتقدید مقتدایی استانداری موفق است؟
بله . مقتدایی مدیری کاردان و آینده نگر است. زمانی که وی استاندار هرمزگان بود همه (مسئولین و مردم) به این مهم باور داشتند و  از او به عنوان مردی نیک یاد می کنند ؛ چرا که مقتدایی مرد عمل است و همواره به دنبال کارهای جدید و خلاق بوده است. او همیشه سعی داشته تا ضمن ارایه طرح های کیفی کارهای نیمه تمام را نیز پایان بخشد. حتی من شنیده ام زمانی که ماموریتشان در هرمزگان به اتمام رسید، بسیاری از مسئولین با چشم پر از اشک بدرقه اش کردند. 

 منتقدان می گویند برخی معاونین به مقتدایی تحمیل شده اند ؟ آیا انتصاب شما و تصدی پست معاونت عمرانی نیز اینگونه بوده است ؟
استان خوزستان از جمله استان هایی ست که شخصیت هایی ملی و ماندگار دارد. به عنوان مثال آقای شمخانی و محسن رضایی از جمله ی این شخصیت ها محسوب می شوند و در واقع پتانسیلی برای پیشرفت خوزستان به حساب می آیند. هر دوی این عزیزان نیز از دوستان نزدیک من هستند. شاید حمایت هایی از جانب این افراد شده باشد که من بی اطلاعم اما خدا شاهد است که من به دعوت شخص دکتر مقتدایی وارد معاونت عمرانی شده ام. البته به عقیده من  ، فردی که وارد هر مسئولیتی می شود باید ابتدا شایستگی و لیاقت و کارآمدی داشته باشد.

 با توجه به حیطه فعالیت کاری شما ، عملکرد استانداری در حوزه عمرانی را در این مدت چگونه ارزیابی می کنید ؟
شناخت کامل و کارشناسی کلیه مشکلات موجود در استان خوزستان در حوزه عمرانی در بخش های مختلف نظیر آب، راه ، بهداشت، معماری و شهرسازی، مبلمان شهری، فاضلاب و استفاده بهینه و موثر از ظرفیت های رودخانه ای در استان و.... از مهمترین اقداماتی ست که انجام شده تا مسئولین استانداری در این حوزه طبق آن برنامه ریزی و حرکت نمایند. مطابق با برنامه ی توسعه ، این معاونت در سه مقوله بطور جدی در حال برنامه ریزی و کار می باشد ؛ ایمنی راه ها و راهداری مقوله ای است که حتی از گسترش جاده ها اولویت بیشتری دارد ؛ در این راستا افزون بر 14 هزار کیلومتر جاده در استان وجود دارد که نسبت به ایمنی، ترمیم و بازسازی آن ها تلاش جدی می شود.
یکی از موضوعاتی که میان همه مسئولین استانی همدلی و همبستگی وجود دارد موضوع آب کارون می باشد، در این راستا شخص استاندار بشکل جدی و مصمم امور را دنبال می کند و این معاونت نیز پیرو این حساسیت حرکت می کند.

 به موضوعی اشاره کرد که این روزها دغدغه هر خوزستانی ست؟  آیا انتقال آب کارون توجیه دارد؟ 

در این زمینه باید گفت که آب مازاد و اضافی در استان خوزستان وجود ندارد. با کار کارشناسی که در استان انجام شده است و آمار و ارقام متولیان  این امر، صحت این موضوع تایید می شود. ما در حال حاضر در استان  به 5/17 تا 18 میلیارد متر مکعب آب نیاز داریم که از این آب برای شرب، صنعت ، کشاورزی و آبزی پروری استفاده می کنیم.  اگر بخواهیم برنامه های آینده از جمله طرح مقام معظم رهبری را محقق کنیم 23 میلیارد متر مکعب آب نیازمندیم که این نیازمندی با آورد آب کارون قابل قیاس نیست.  از سویی دیگر برای ما مشکل آب شرب هم وطنانمان  نیز مهم است و در راه تامین آب شرب برای مردم در جای جای کشور باید مساعدت صورت بگیرد و فقط در صورت تامین آب شرب، انتقال آب  کارون می تواند انجام بشود. 

 در صحبت های خود به برنامه های توسعه معاونت عمرانی اشاره می کردید و دو مورد را ذکر کردید.  دغدغه دیگر این معاونت چیست ؟
سومین مقوله ای که در راستای ارایه خدمات مطلوب به شهروندان تدوین شده خدمات شهری و نظارت بر معماری و شهرسازی در کل استان می باشد. این روند در زیبایی شهر و خدمات مطلوب و کیفی به شهروندان تاثیرگذار است. اتمام کارهای نیمه تمام از مهمترین برنامه هایی است که توسط استاندار محترم برنامه ریزی شده و قطعا این هدف به سرانجام خواهد رسید. برگزاری مانور ارتقاء ایمنی راه ها، اتمام پل زال اندیمشک، وارد مدار کردن فاز دوم طرح غدیر ، آبرسانی به آبادان، خرمشهر، شادگان و دشت آزادگان در راستای پیگیری مابقی فاز دوم غدیر و انتقال آب از غرب به شرق کارون. اتمام و بهره برداری از این طرح ها اعتباری افزون بر 45 میلیارد تومان نیاز دارد تا در نیمه اول سال مورد بهره برداری قرار گیرد. این در حالی است که تصفیه خانه شرق اهواز نیز با اعتباری بالغ بر 40 میلیارد تومان تکمیل و به سرانجام می رسد.
احیای طرح مقام معظم رهبری اقدام بسیار جدی است که با اعتبار 5/1 میلیارد دلاری دنبال می شود. در این طرح سعی شده فقط از پیمانکاران و مشاوران بومی استان استفاده شود تا بدین ترتیب شاهد اشتغالزایی و رونق خوزستان نیز باشیم. یکی از ظرفیت هایی که به تازگی خوزستان را تحت تاثیر قرار داده منطقه آزاد اروند می باشد که دکتر مقتدایی نیز اهتمام خاصی نسبت به آن دارند. آزادسازی ورود خودروهای پلاک اروند به مرکز استان یکی از بزرگترین کارهایی است که انجام شده، این در حالی است که این روند همچنان ادامه خواهد یافت تا کل استان از تاکسی ها، اتوبوس و ماشین آلات مورد نیاز خود در منطقه آزاد اروند بهره ببرند. ایجاد رو گذرها و زیر گذرها جهت کاهش ترافیک، حفاظت جدی از محیط زیست، رونق تالاب های موجود در استان، برگزاری جلسات متعدد جهت تغییر کاربری ها، پیگیری مسائل پسماند و ایجاد سایت های پسماند در سایر شهرهای استان، برنامه ریزی جدی در خصوص کشتارگاه های بهبهان، خرمشهر، دزفول و اهواز نیز از دیگر  اقداماتی است که توسط این معاونت در حال پیگیری می باشد.

 ضمن تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دارید. در پایان اگر حرف نگفته ای دارید بفرمایید؟
جا دارد از کلیه اصحاب رسانه ها و مطبوعات تقدیر و تشکر جدی داشته باشم. چرا که چشم و گوش مردم و مسئولین روزنامه نگاران و خبرنگاران هستند. آن ها بخوبی می بینند و بخوبی تحلیل و ارزیابی می کنند. بنابراین انتظار می رود تا با انتقادهای سازنده خود ما را در این عرصه یاری کنند. هرچند که این انتظار را هم داریم تا جو شادی و امید را نیز در بین مردم ایجاد نمایند. امید است با تعامل تنگاتنگ میان معاونت عمرانی و اصحاب جراید کارهای اساسی و ماندگار یصورت پذیرد تا مایه افتخار خوزستان و خوزستانی ها شود.
مطالب مرتبط
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
انتشار یافته: ۶
comment
comment
علی
|
United States
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
comment
0
1
comment نمیدونم نظر من منتشر میشه یا نه ولی می‌نویسم.سابقه مدیریتی آقای معاون تنها در آبفای استان بوده فکر نمیکنند برای معاون عمرانی یک استان فرد با سوابق مدیریتی متعدد و متفاوت نیاز است.آدمهای توانمند بسیاری در استان وحدتی در استان‌های دیگر داریم که سوابق مدیریتی آنها حتی از سابقه کاری آقای معاون عمرانی بیشتره اما متاسفانه لابی ها....البته خود ایشان هم تلویحا تایید کردن لابی ها را
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
comment
0
0
comment لطفا جلوی پارتی بازی و لابی گری در شهرداری اهواز بگیرید..جلوی [...] بگیرید..خودتان میدانید چه خبر است.
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
comment
0
1
comment چرا نظرات را منتشر نمیکنی؟از چی میترسی؟
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
comment
0
0
comment اقای سیاحی شما. باید تمام ادارات ورا از باندهای مخوف که بوسیله ای قوه قهریه و سو استفاده ازبعضضی حمایتها خون جوانان و مردم مومن و شهیدپرور رور و ولایتمداررا در شیشه کردن را پاک کنید.کسانی که چندین سال است در مسولیت اند و هیچ تخصصی ندترند و فقط بفکر خود و اطررافیان خود هستند و پولهای زیادی بجیب زدند..مردم ولایتمدار استان و اهواز از شما میخواهند جلوی پارتی بازی .حق خوری
ودلالی بایستید...سخنان رهبر جانباز انقلاب و نیز پیرجماران را فراموش نکنید ،فرمودند نگزارید انقلاب دست نااهلان بیوفتد.وکسانی ک برای مملکت زحمت کشیدن در،پیچ وخم روزگار ب فراموشی بروند....
comment
محمدامین سیاحی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
comment
1
0
comment بنده ازعمد فامیل خودم رانوشتم تابدونید فامیل مهندس سیاحی هستم امااین رابدانید مهندس سیاحی ازدوران جوانی درکاروتلاش درفامیل زبان زد بودوخیلی درکارتلاش کردوتلاش ایشان نتیجه دادهم مدیر کل آبفااستان بوده وهم مجری طرحهای آبفای کشور بوده ودارای مدرک دکترامرتبت باسمت ایشان دارد و هرنقشه ایی که مرتبت باکارعمرانی باشد ایشان نقشه راتحلیل می کندوحتی اصلاح می کند واقعان آدم باسوادی هستند آیا معاونین عمرانی سابق چنین مدرک وسوادی داشتن اصلان می دانستندنقشه عمرانی چی هست؟ انصاف رارعایت کنیم وازایشان باید حمایت کنیم مباداروزی برسه که کسی ازتهران به برای این معاونت به استان ماتحمیل شودآن روزمایه تاسف خواهد بودامیدوارم قدراین نیرورابدانید انصافانیروی باارزشی هستن
comment
رها
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
comment
0
0
comment بایدنتیجه عملکرد معاونین رو درخروجی استانداری وتغییرات اساسی استان دید عملکرد مهمه نه شعار بعداز2سالمشخص خواهدشد که استانداری موفق عمل کرده یانه ...درود بردکترمقتدایی استاندارمحبوبمان
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار