اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۱۲۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۲
نگاهی به سخنان طنز و حکایت های آبادانی عبدالحسن مقتدایی
معمولا هر فردی ادبیات یا دیالوگ های بارزی دارد که به دلیل تکرار مکرر ، بدان شناخته می شود. حال اگر این فرد پست و مقامی داشته باشد به خاطر انعکاس گفته هایشان ، بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرد.
 نشریه راوی خوزستان / علی محمدیان : معمولا هر فردی ادبیات یا دیالوگ های بارزی دارد که به دلیل تکرار مکرر ، بدان شناخته می شود. حال اگر این فرد صاحب منصب باشد و پست و مقامی داشته باشد به خاطر ارتباط با رسانه ها و انعکاس گفته هایشان ، بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرد. به عنوان نمونه محمد غرضی استاندار خوزستان در  دوران سازندگی ، ادبیات خاصی داشت که در مناظره های انتخابات ریاست جمهوری خود را نشان نداد. او در سه مناظره ریاست جمهوری ، بیش از 15 بار روایت تاریخی نقل کرد. در مناظره اقتصادی گفت که " ما در 100 سال گذشته تولید نداشتیم و اشتغال وقتی سامان پیدا می کند که تولید سامان پیدا کند و اشتغال بعد از اینکه محکم جلوی تورم بایستیم تولید می شود. "



یا در مناظره فرهنگی اشاره می کند که " سید علی همدانی در زمان حمله تیمور به کشمیر می رود با صومعه مباحثه می کند و تمام شرق خاورمیانه را مسلمان می کند این توسط دولت انجام نشده من بزرگان را می بینم این که توانایی های دولت و مسئولیت های دولت چیست "، در مناظره سیاسی هم نامزدهای دیگر را رها کرد و خطاب به حیدری مجری برنامه گفت که " آقای حیدری سال 1328 هنگامی که سازمان ملل تاسیس شد در مسجد نو اصفهان، مرحوم حاج میرزا رضا شیرازی به منبر رفت و قانون شورای امنیت را با نامه حضرت امیر به مالک مقایسه کرد و گفت ببینید مردم این منشور سازمان ملل است و این هم مکاتبه حضرت امیر ".

غرضی استاندار اسبق خوزستان البته روی سن خود و 16 سالی که در این کشور وزارت داشته هم کم تاکید نکرد. او در مناظره سیاسی گفت که در طول این دوره 16 ساله‌ای که ما در دولت بودیم، این کلمه را یاد گرفتیم که سیاست خارجی انعکاس استعداد داخلی است. وی در این مناظره 23 بار از کلمه استعداد داخلی در مناظره سیاسی استفاده کرد. در پشت صحنه مناظرات هم وقتی از او پرسیده می شود که ایا برای مناظره سیاسی آماده اید تاکید می کند که 72 سال سن دارد و 16 سال در این کشور وزارت داشته است مگر می شود آماده نباشد.
محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق نیز ادبیاتی یگانه و منحصربه‌فرد داشت. این تک‌بودن را در ادبیات منحصربفردش به وضوح می‌توان دید. از همان روز که در مقابل دوربین‌های تلویزیونی و خبرنگاران در مقام شهردار تهران جواب کوبنده‌ای به اعتراض رییس‌جمهوری وقت اصلاح‌طلب داد که از ترافیک تهران نالیده بود، این ادبیات را به رخ همه کشید. ادبیاتی که احتمالا فقط او می‌توانست استفاده کند. همین نوع گفتار عامیانه و رفتار او باعث شد مشهور شود به رییس‌جمهوری که صریح است و بی‌پروا و ملاحظه کسی را نمی‌کند ؛ مگر دوستان صدیقش. او از ابتدا هم قرار خود را گذاشته بود که به زبان مردم کوچه و خیابان سخن بگوید و رفتار کند و همین ادبیات او را از دیگر روسای جمهور متمایز کرده بود.
در میان استانداران خوزستان به غیر از غرضی ، شاید یک یا دو نفر دیگر ادبیاتی منحصر به فرد داشته باشند که با آن شناخته شوند. یکی از این استانداران دکتر مقتدایی ست که هر چند به قول خودش آدمی " لجباز و یک دنده " است اما جوک ها و لطیفه های آبادانی و سخنان طنز ، پای اصلی جلسات رسمی و غیر رسمی اش شده است.  در ذیل به برخی از این سخنان طنز که مقتدایی برای تلطیف جلسه و خارج شدن از حالت خمودگی یا جلب توجه حضار بر زبان جاری کرده اشاره می شود :
* وقتی در مدرسه مبصر شدم کلاس آروم شد هیچ وقت اسم کسی را به ناظم ندادم روحیه ای که در سن نوجوانی داشتم هنوز دارم و به نظرم از مسیری که در گذشته برای خودم ترسیم کردم خارج نشده ام بالاخره یک رویه است که آن را بروز کرده ام.
* ریش ما هم در جوانی بلند و سیاه بود اما الان که سنی از ما گذشته و سفید شده کوتاه کردیم ولی اصل ریش هست و ریشه دارد لکن به این شکل که اصلاحات رفتاری و گفتاری با توجه با تجربه ای که دارم صورت گرفته است.
* در مراسم معارفه معاونان و مشاوران مهندس مقتدایی با اشاره به فهرست بلندبالای مشاوران خود و قرائت آن توسط مجری مراسم با تعریف لطیفه ای آبادانی گفت : معارفه آبادانی مختصر تر و بهتر است: " کا بچه ها بچه ها کا"!
* نوجوان که بودم روزی با پدرم به خیابان رفتم ، همه جارا آبپاشی کرده بودند و خیابان ها جارو کشیده بود. با تعجب از پدر علت را پرسیدم گفت : می خواهد استاندار بیاید. من به فکر رفتم که آیا روزی می شود من هم استاندار شوم! 
*  در مراسم رونمایی از کتاب خاطرات معصومه آباد عضو آبادانی شورای شهر تهران که در آبادان برگزار شد عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان خطاب به مهمانان تهرانی گفت: تهران حومه آبادان است! این سخن لحظاتی لبخند به لب حضار آورد.
* در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(ایران ایر) که  در تالار مهتاب اهواز برگزار شد استاندار خوزستان سردی مراسم را با این لطیفه معروف گرم کرد که گفتند کجایی هستید گفتم هنوز زن نگرفته ام ؛ ولی بالاخره من نفهمیدم آبادانی هستم ، خوزستانی هستم یا هرمزگانی!
 *  مقتدایی استاندار جدید خوزستان در اولین نشست مطبوعاتی قضیه عقاب و گنجشک آبادانی را تعریف کرد  وگفت : روزي عقابي خسته داشت پرواز ميكرد كه ناگهان گنجشك آباداني ميره طرفش ميگه كاكا وسعت پر و حال ميكني عقابه ميگه بروحوصلت و ندارم گنجشكه بازم پيله ميكنه ميگه كاكا وسعت باله رو حال ميكني عقابه بازم ميگه بروحوصلت و ندارم وگرنه ميام يه كاري ميكنم پرات بريزه گنجشكه ميگه مردي بيا عقابه ميره طرف گنجشكه ميزنه پراشو ميروزنه گنجشكه در حال افتادان ميگه ميگه كاكاهيكل و حال ميكني. استاندار بعد از این لطیفه گفت که  "این را گفتم، چون وزیر كشور به من گفته كه طراوت و شادابی را به خوزستان بیاور."


مطالب مرتبط
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
نادر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
comment
1
0
comment اهای ، شوشانیها . مقتدایی مانند اسلاف خود روزی کاخ استانداری را ترک خواهد . اینقدر خودتان هزینه او نکنید .
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
comment
0
1
comment اقا نادر . عمر خیام فرصت طلب گفته . دم غنیمت است .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار