شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۲۱۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۹
هشدار جدی شورای دستگاه های نظارتی استان خوزستان به مالکین زمین های زراعی و باغات :
چرا همیشه از قشر کشاورز باید بعنوان یک قشر ضعیف و مستضعف یاد می شود؟ چرا همیشه کشاورزان در برابر قوانین و دستورات و آیین نامه ها مقاومت می کنند؟ متاسفانه محدودیت هایی که برای کشاورزان قایل می شویم، زیاد است و این روند موجب می شود تا کشاورز به سمت تخلف سوق یابد.
شوشان/ مجتبی حلالی : چهارمین جلسه شورای دستگاه های نظارتی استان خوزستان با حضور مسوولین استانی و فرمانداران شهرستان ها استان و با ریاست دکتر الفت با موضوع رسیدگی به تغییر کاربری اراضی زراعی و جلوگیری از خرد کردن اراضی کشاورزی و باغی در محل سازمان بازرسی خوزستان برگزار شد.
با تصمیم های خود کار را از این خراب تر نکنیم
رییس کل دادگستری استان خوزستان با بیان اینکه باید مطالعات زیادی در زمینه مشکلات کشاورزان صورت پذیرد، گفت : چرا کشاورزان ما باید دچار پارادوکس با وزارت جهاد کشاورزی شوند؟ چرا همیشه از قشر کشاورز باید بعنوان یک قشر ضعیف و مستضعف یاد می شود؟ چرا همیشه کشاورزان در برابر قوانین و دستورات و آیین نامه ها مقاومت می کنند؟ متاسفانه محدودیت هایی که برای کشاورزان قایل می شویم، زیاد است و این روند موجب می شود تا کشاورز به سمت تخلف سوق یابد.
دکتر محمدباقر الفت ادامه داد : در نوع کشت و زمان کشت دخالت می کنیم، در فروش نیز برای آنها محدودیت قایل می شویم، اگر خدمات می دهیم در آن باز محدودیت ها و شروط وجود دارد؟ اما برای انشعاب آب انتظار داریم با مجوز و مراحل قانونی حرکت کند.
وی با اشاره به اینکه جلوگیری از خرد شدن اراضی زراعی و باغات به زیر 5 هکتار و تغییر کاربری آنها ممنوع می باشد گفت: قطعا اگر تلاش کنیم کشاورزی و باغداری بمعنای واقعی اقتصادی شوند و این قشر در رفاه قرار گیرد، زمین های خود را به دلایل مختلف نخواهند فروخت، به عقیده من اگر کشاورزان توانستند بلحاظ مالی در شرایط مطلوب و ایده آل قرار گیرند، بسیاری از مشکلات از بین خواهد رفت و در راستای اجرای قوانین و آیین نامه ها مسوولین را همراهی خواهند کرد.
الفت اظهار کرد: با تصمیم های خود کار را از این که هست خراب تر نکنیم، همکاران من در قوه قضاییه حاضرند حکم اعدام صادر کنند اما حکم تخریب یک بنا را ندهند.وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه محصور کردن باغات و مزارع بنا به شرایط می تواند تغییر کاربری تلقی شود، گفت: پی کنی و دیوار چینی در اراضی زراعی تغییر کاربری محسوب می شود، اما در شهری مانند دزفول که تا کنون باغات آن با دیوارهای گلی محصور شده و اکنون این دیوارها بتنی شده اند، بنا به عرف آن شهر نمی توان این اقدام را تغییر کاربری تلقی کرد.
ریاست دادگستری استان خوزستان بیان کرد: ما همواره باید در ممنوعیت تغییر کاربری شفاف و روشن حرف بزنیم. اگر در راستای آگاه سازی مردم از حقوق شان شفاف سازی نکنیم، قطعا آن اتفاق رخ خواهد داد. الفت با بیان اینکه جهاد کشاورزی نباید برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز منتظر دادستان و دستورات باشد، گفت: برای جلوگیری از کلیه مشکلات پس از تغییر کاربری ها و ساخت سازهای های ممنوع، جهاد کشاورزی از همان ابتدا باید دست به قلع و قمع آنها بزند. در این میان حضور نماینده دادستان برای جلوگیری از وقوع جرم جدید و مقاومت در برابر جلوگیری از پیش روی در تخلف کفایت می کند.
طرح های هادی و جامع شهری مستلزم بازنگری تسریع در اجرا
در ادامه معاونت برنامه ریزی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه ساخت و ساز و حاشیه نشینی همواره در استان های بزرگ کشور وجود داشته است، گفت: با این حال اگر به این حاشیه نشینان سرویس ندهیم، تبعات ناشی از آن در جامعه نمو پیدا می کند و اگر به آنها خدمات ارایه کنیم، به نوعی تاییدی است بر حاشیه نشینی و ساخت و سازهای غیر مجاز.
امید حاجتی ادامه داد : بازنگری و تسریع در اجرای طرح های هادی و طرح جامع شهری تا حد زیادی می تواند در این موضوع راهگشا باشد، البته گاهی برخی تغییر کاربری ها منجر به سرمایه گذاری و اشتغالزایی می شود که باید در تصمیم گیری ها به اینم موضوعات نیز توجه کرد. وی با بیان اینکه در استان خوزستان کمتر جایی برای تفریح و تفرج خانواده ها وجود داارد، گفت: در استان خوزستان متاسفانه اماکن تفریحی برای گذراندن اوقات فراغت بسیار اندک است. بنابراین به این نکته باید توجه ویژه داشت. 
حاجتی یادآور شد : این در حالی است که در منطقه زراس که یکی از بهترین نقاط استان خوزستان جهت تفریح می باشد، بخش خصوصی با هزینه 50 میلیارد تومانی سرمایه گذاری کرده که در میان راه منابع طبیعی کلیه ساخت و سازهای آن را از بین می برد. گفتنی است در ابتدا راه کلیه موافقت نامه ها و تاییدیه ها صادر می شوند اما در نهایت منجر به قلع و قمع کردن آن می شود. این نوع حرکات موجب می شود تا فاتحه سرمایه گذاری در خوزستان را بخوانیم.
تغییر کاربری و خرد کردن اراضی ممنوع
در ادامه دادستان عمومی و انقلاب اهواز گفت: در حال حاضر ضریب امنیت غذایی بلحاظ زمین های زراعی و باغات به 60 درصد رسیده و این رویه روز به روز در حال کاهش می باشد.
فرهاد افشارنیا ادامه داد : 1 درصد از خشکی زمین در اختیار کشور ماست که از این 1 درصد 15 تا 18 میلیون هکتار اراضی قابل کشت و باغات می باشند، اما متاسفانه 10 هزار هکتار زمین در سال در حال تغییر کاربری می باشد که قطعا فاجعه نسل آینده همین موضوع خواهد بود.
افشارنیا بیان کرد : یکی از معضلات فرهنگی در کشور ما موضوع مالکیت زمین هاست، برخی افراد بر این تصورند که چون بر زمین مالکیت دارند، دست به هر نوع اقدامی می توانند بزنند، این در حالی است که تغییر کاربری و یا خرد کردن اراضی ممنوع می باشد.
وی یادآور شد: البته نباید از نیازهای تفریحی و توریستی استان غافل شد و در سطح استان به این موضوع توجه ویژه باید کرد، اما در مناطق کوهستانی که زمین ها بسیار مرغوب و حاصلخیز می باشند، به هیچ وجه اجازه تغییر کاربری داده نخواهد شد. در غیر اینصورت جزای نقدی، تحت تعقیب و تخریب آن در دستور کار قرار می گیرد.ریاست شورای دستگاهاهای نظارتی خوزستان گفت: ارایه هرگونه خدمات بدون تاییده از کمیسیون اعم از آب، برق، گاز و تلفن و ... منجر به مجازات ماده 3 خواهد شد. هر چند که متاسفانه در شهرهایی مانند شوشتر، دزفول، شوش، اندیمشک و بهبهان این نکات مورد توجه قرار نگرفته است.
وی تصریح کرد : جهادکشاورزی این اجازه را دارد که از ویلاها و باغسراها بازرسی های لازم را بعمل آورد. این برنامه با هماهنگی نیروی انتظامی باید انجام پذیرد. افشارنیا با اشاره به طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خوزستان گفت: از سایر دستگاه های نظارتی انتظار می رود تا با جهاد کشاورزی همکاری لازم را داشته باشند و اگر موانع و اشکالاتی وجود داشت، در صدد رفع آن برآیند.
غیر مجازها در عمل انجام شده  قرارمان می دهند
در ادامه مدیرعامل شرکت توزیع برق خوزستان گفت: طبق قانون متقاضیان برق باید مستنداتی را برای دریافت انشعاب برق فراهم کنند که سازمان توزیع برق استان نیز بر اساس آن اقدام می نماید.مهندس اسداله اسدیان ادامه داد: متاسفانه خیلی از ساخت و سازهای غیر مجازی که در مناطق مختلف انجام می شود بواسطه انشعاب های غیر مجاز از برق استفاده می کنند، این یکی از مشکلاتی است که متاسفانه توزیع برق را در عمل انجام شده قرار می دهد.
غیرمجازها محروم از تلفن ثابت
در ادامه مدیرعامل مخابرات خوزستان بیان کرد: با توجه به خدماتی که از سوی مخابرات استان در سایر مناطق استان ارایه می شود، خواه ناخواه ساخت و سازهای غیر مجاز نیز از آن بهره مند می شوند، تنها اقدامی که بلحاظ ارتباط تلفنی می توان در تقابل با این ساخت و سازها انجام داد، عدم ارایه تلفن ثابت به این اماکن می باشد. عبدالکریم آرمات ادامه داد: محدود کردن این اماکن برای ما امکان پذیر نیست، بنابراین جهت همکاری و هماهنگی با شورای دستگاه های نظارتی استان هرگونه کمک و اقدامی که لازم است انجام خواهیم داد.
برخورد جدی با متخلفین ساخت  و ساز غیر مجاز
در ادامه مدیرعامل شرکت گاز استان خوزستان گفت : اگر قصد کنترل و نظارت بر ساخت و سازهای غیر مجاز را داریم، باید جدی ترین برخورد را با متخلفین داشت. بعنوان مثال موارد زیادی بوده که متخلفین گفته اند مگر با قبلی چه کردند که با ما بکنند؟ سید ناصر حسینی نژاد ادامه داد: به عقیده من باید برای حاشیه نشینی و ساخت و ساز  برنامه ریزی دقیق داشت. بعنوان مثال از هم اکنون زمین هایی را برای ساخت و ساز در 10 سال آینده مد نظر قرار داد.
باغ ویلاهای شوشتر از چاه های  غیرمجاز استفاده می کنند
در ادامه فرماندار شهرستان شوشتر گفت : افزایش بی رویه محدوده شوشتر بشکل غیر مجاز در حال پیشروی است. حد فاصل شهرک اندیشه تا شوشتر که مجوزهای لازم را برای ادوات کشاتورزی دریافت کرده اند از سطوح تغییر کاربری شده هم بیشتر شده اند. نجفی تصریح کرد: کلیه این باغات بواسطه چاه های غیر مجاز در حال فعالیت می باشند. در این راستا اداره کل ثبت اسناد باید مد نظر قرار بدهد که اگر پاسخ استعلامات را زود ندهد، اقدامات بعدی توسط این افراد انجام می شود.
به این باغ وبلاها واقع بینانه نگاه کنیم
در ادامه فرماندار شهرستان دزفول با بیان اینکه گسترش باغ ویلاها در خوزستان باید بصورت واقع بینانه مورد بررسی قرار گیرد، گفت: باغ های دزفول از قدیم دیوار داشته اند و در حال حاضر از حالت گلی به بتنی تغیر افته اند، بنابراین هیچ گونه تغییر ماهوی در باغات دزفول صورت نپذیرفته است.عاصفی ادامه داد: این باغ ویلاها موجب شده اند تا صدها سرمایه گذار مختلف به دزفول آمده و از این جاذبه بهره ببرند.
وی تصریح کرد : متاسفانه بدلیل نبود اینگونه اماکن تفریحی و جذاب در استان ما همواره شاهد فرار مغزها، کارخانه ها و فرصت ها بوده ایم. بنابراین از این فرصت زیبایی که بوجود آمده باید استفاده کرد و به سادگی آن را از دست نداد. 
از همان ابتدا باید از این ساخت و سازها جلوگیری می شد
در ادامه فرماندار شهرستان شوش اظهار کرد : این اماکن 1 شب یا 2 شبه ساخته نشده اند، این ساخت و سازها در یک بازه زمانی طولانی انجام شده اند و هم اکنون بیش از 300 الی 400 خانواده را در دل خود دارند. نجاتی ادامه داد : قلع و قمع سازی این خانوارها تبعاتی را در پی دارد که بیش از همه باید آنها را مورد توجه قرار داد. در واقع این ساخت و سازها از همان ابتدا نباید انجام می پذیرفت 
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۲
comment
comment
morteza
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
comment
0
0
comment چرا باید شهرستانی مانند شوشتر که دارای یکی از سازه های ابی و ثبت جهانی است از پیشرفت و ترقی باز ماند در صورتی که با توجه به این شهر ممکن است یکی از سوداور ترین شهر های نه تنها خوزستان بلکه ایران قرار بگیرد؟.امید که شاید روزی حرفهایم به گوش تمام مسولین نه تنها خوزستان بلکه به گوش تمامی مسولین کشور برسد.
comment
جباری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
comment
0
0
comment سلام
۱- در خصوص تغییر کاربری باغ ها باید به مسئولین عرض کنیم که فرض کنید یک باغ ۱۰۰۰ متری دارید اگر خیلی هم بخواهید ساختمان و استخر و انبار وغیره احداث کنید نهایتا ۲۰۰ متر از فضای باغ اشغال میشه که البته این رقم در باغهای بزرگتر هم همین است
۲ - چرا ما هر چیزی را از دیدگان منفی باید ببینیم
چرا مردم ما باید پولهای خودشون رو در دبی و ترکیه و یا حتی در شهر های دیگر سرمایه گذاری کنن.
۳ - احداث یک باغ و دیوار کشیدن دور آن به دلایل امنیت و حفظ حریف خصوصی شخص چه ضرری به دیگران میرسونه
۴ - ممانعت اداره برق - گاز - آب از دادن اشتراک به باغها بیشتر به ضرر این اداره هست خوب شما اشتراک بدهید و پول تجاری بگیرید
۵ - اگر کسی در خوزستان نخواهد از امکانات عمومی مثل پارکها و غیره استفاده بکند باید چکار کند ( احتمالا باید بره شمال کشور و جاهای دیگه )
۶ - کلا اینجور مدیریتها نتیجش فقط فرار پول و سرمایه از استان میشه و روز به روز این استان فقیر تر میشه بهتره یکم از استانهای مثل اصفهان - آذربایجان یاد بگیرید چه طور مدیریت میکنن
۷ - توصیه بنده به مسئولین اینه که از منفی بافی و منفی نگری دست بردارند مطمعن باشید همه چیز درست میشه مردم خودشون بهتر میتونن اقتصاد رو رونق بدن و امنیت رو ایجاد کنن
۸ - هر کسی که باغی را درست میکنه و در آن ساختمان و غیره ایجاد میکنه به خاطر اینه که از فضای طبیعیش لذت ببره نه پس خود مردم بیشتر از مسئولین دوستدار محیط زیست و طبیعت هستند وگر نه عملا باغداری با این شرایط به جز ضرر چیزی برای کشاورز نداره
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار