اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۳۱۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۶
دعوت شهردار اهواز از نخبگان، صاحبان فکر و اندیشه:
نخستین جلسه شورای مشورتی نخبگان علمی استان با مدیریت شهری کلانشهر اهواز برگزار شد.
نخستین جلسه شورای مشورتی نخبگان علمی استان با مدیریت شهری کلانشهر اهواز با حضور مهندس موسوی شهردار اهواز، دکتر علاسوند رئیس شورای اسلامی شهر اهواز،همایون قنواتی مدیرکل ارشاد اسلامی استان خوزستان، محمود نادری مدیرکل حوزه هنری استان خوزستان، دکتر نشان معاون فرهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز و جمعی از اساتید دانشگاه های استان در دفتر شهردار اهواز برگزار شد.

مهندس موسوی شهردار اهواز در ابتدای این جلسه هدف از تشکیل نخستین نشست شورای مشورتی نخبگان علمی با مدیریت شهری را استفاده از نظریات کارشناسی اساتید برجسته دانشگاه های استان در تدوین برنامه پنج ساله توسعه کلانشهر اهواز اعلام کرد و تصریح نمود: دلیل اصلی توسعه و پیشرفت برخی شهرها و استان های کشور این است که اهل خرد، اندیشمندان و متفکران و نظریه پردازان آن مناطق؛ یافته های علمی و تجارب کارشناسی و فنی خود را در اختیار مدیران اجرایی و دستگاه های خدمترسان قرار می دهند و به تعبیری دیگر فاصله علم و عمل را از میان برداشته اند.

شهردار اهواز که در جمع اساتید دانشگاه های استان سخن می گفت، اذعان داشت: باید مرزهای سیاسی و اختلاف سلیقه هایی که باعث می شود جامعه از خدمات علمی، فنی و کارشناسی بخشی از جامعه نخبگانی محروم می شود را با هدف توسعه و پیشرفت و رفع محرومیت از چهره استان، کنار گذاشت.

مهندس موسوی بر لزوم تهیه سندهای بالادستی و انطباق فعالیت های اجرایی با برنامه های مدوّن توسعه تاکید کرد و افزود: مصممیم که این گونه جلسات را با نخبگان و گروه های مرجع در همه حوزه های دینی، علمی و هنری و اجتماعی به طور مستمر برگزار نماییم.

شهردار اهواز با اشاره به اهمیت فرهنگ در حوزه مدیریت شهری اظهار داشت: باید به سمت تبديل شهرداري از سازماني خدماتي به نهادي اجتماعي حرکت کنیم و از آنجایی که در شهر اهواز انسان ها براي ما موضوعيت دارند نه ساختمان ها، به نظر می رسد که در شهرداري بايد به مهمترين نيازهاي مادي و زيستي و همچنين نيازهاي روحي و معنوي شهروندان پاسخ داد.

مهندس سید خلف موسوی با بیان این سخن که، یکی از رسالت های مهم مدیریت شهری این است که شهر را روی ریل صحیح توسعه قرار دهد و این انتخاب سرنوشت ساز است که یک شهر را در مسیر توسعه قرار می دهد و یا دچار وضعیتی نابسامان می سازد، اظهار داشت: استفاده از نظریات کارشناسی نخبگان و تجارب علمی موجود اجازه انحراف مدیریت شهری را از مسیر اصلی خود یعنی توسعه متوازن و پایدار شهر نخواهد داد.

شهردار اهواز گفت: ارتقای فرهنگ شهروندی یکی از وظایف و رسالت اصلی حوزۀ فعالیت های فرهنگی و اجتماعی شهرداری هاست. منظور از ارتقای فرهنگ شهروندی جسارت به فرهنگ غنی شهرهای کشورمان نیست بلکه موضوع هماهنگ کردن فرهنگ شهروندان با رویدادهای جدید شهر نشینی، مثلاً فرهنگ آپارتمان نشینی و یا فرهنگ مسئولیت پذیری است.

وی اظهار داشت: حفظ فرهنگ غنی تاریخی و سنتی شهرها و تلاش برای بهره گیری بیشتر از سرمایه های اجتماعی شهرها از سوی شهرداری ها بسیارضروری است. شهرداری ها باید در نامگذاری اماکن شهری، طراحی شهری، زیباسازی شهر، فعالیت در بافت های قدیمی شهر و سایر فعالیت های خود به حفظ فرهنگ اصیل شهر توجه داشته باشد.

موسوی افزود: اگر مدیریت شهری در برخی مواقع نتوانسته بر اساس نیازهای واقعی مردم و شهر حرکت کند به دلیل دوری از برنامه ریزی علمی است.

وی دستیابی به توسعه اجتماعی ـ فرهنگی در شهر اهواز را مستلزم مطالبه مولفه های توسعه توسط عموم شهروندان و ارتقاء سطح آگاهی عمومی دانست و اضافه کرد: بايد با استفاده از ظرفیت فرهنگ، مردم را آگاه کنيم و وقتي مردم به حقوق خود آشنا شدند مطالبه گر مي شوند که بايد بشوند و آن گاه براي مطالبه حق خود ، مسئوليت پذير مي شوند و وقتي چيزي مي خواهند ، مي دانند که خودشان هم وظيفه اي دارند و از اين رو پاسخگو نيزمي شوند و در اين صورت مشارکت معني دار در همه عرصه هاي اجتماعي و فرهنگي ايجاد مي شود.

سید خلف موسوی با تقدیر از حضور فعال نخبگان دانشگاهی استان با سلایق و نظریات مختلف برای یاری رساندن به مدیریت شهری افزود: این همگرایی و هم افزایی ثابت کرد که ما در کنار هم می توانیم خوزستان را بسازیم و آباد کنیم.

شهردار اهواز افزود: امروزه تجلي فرهنگي يک جامعه را بايستي در سبک زندگي آن جامعه ديد. از اين رو، بيشترين هجمه‌اي که در حوزه فرهنگ در حال حاضر متوجه ما مي‌باشد، تلاش براي تغيير سبک زندگي ايراني اسلامي است. پس باید در این زمینه تلاش مضاعف کرد.

مهندس موسوی در پایان؛ بافت‌ ناهمگون‌ مناطق‌ و محلات‌ از حیث‌ اجتماعی‌ و فرهنگی‌، عدم‌ وجود برنامه‌های‌ مدون‌ مبتنی‌ بر پژوهش‌های‌ علمی‌ و کارشناسی‌ در راستای‌ چشم‌انداز توسعه‌ فعالیت‌های‌ اجتماعی‌ و فرهنگی‌ منطقه‌، محله‌ و برنامه‌های‌ توسعه‌ ملی‌ و کلان‌ شهر اهواز‌؛ دشواری‌ ارزشیابی‌ فعالیت‌های‌ اجتماعی و منابع‌ انسانی‌ را از چالش‌های‌ موجودحوزه اجتماعی و فرهنگی شهرداری اهواز عنوان کرد.

برنامه ریزی علمی به دلیل پیچیدگی و گستردگی وظایف شهرداری
دکتر علاسوند رئیس شورای اسلامی شهر اهواز، آمادگی اعضای شورا و شهرداری اهواز را برای استفاده از نظرات کارشناسی نخبگان استان و به خصوص اساتید برجسته دانشگاه و علمای گرانقدر حوزه های علمیه اعلام کرد و گفت: گستردگی و پیچیدگی حوزه خدمات شهرداری ها تا اندازه ای است که مدیریت شهری بدون پشتوانه علمی قطعاً کارآمدی لازم را نخواهد داشت، از این رو تشکیل و اهتمام به اتاق فکر، شوراهای مشورتی و حلقه های فکری می تواند افق های تازه را فراروی مدیران شهری بگشاید.
رئیس شورای شهر اهواز اضافه کرد: امروزه شهرداری ها برای انجام فعالیت های خدمات شهری، حمل و نقل درون شهری، شهرسازی و زیباسازی و توسعه اماکن تفریحی و فضای سبز شهری مجبورند به مسایل جامعه شناختی، فرهنگی و اجتماعی شهر توجه داشته باشند تا بتوانند مشاركت افکار عمومی را به همراه داشته باشند.
علاسوند افزود: اتاق فکر باید تبدیل به اتاق تقاطی افکار و آرا و محلی طوفانی برای پخته شدن تفکرات شود تا بتوان استراتژی مطلوبی که راهگشا و آینده نگر است از آن استخراج نمود.
وی به مشکلات موجود در بخش های عمرانی، اجتماعی و فرهنگی شهر اهواز اشاره کرده و افزود: عدم آینده نگری، نگاه جامع و نبود برنامه های توسعه ای بلند مدت عامل اصلی عقب ماندگی موجود در شهر اهواز است.

فرهنگ سازی در حوزه شهروندی از طریق ظرفیت های دینی
در ادامه جلسه هم اندیشی نخبگان دانشگاهی و علمی با مدیریت شهری کلانشهر اهواز، سید موسی بلادیان که در حال حاضر دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر و ستاد اقامه نماز استان خوزستان و همچنین در زمره سخنرانان و نویسندگان برجسته و با سابقه استان خوزستان می باشند با اشاره به جامعیت قرآن کریم و سخنان معصومین (ع) برای اداره و راهبری جامعه، گفت: نقل از معصوم(ع) است که انسان نمی تواند دچار پرسش و مشکلی شود که در قرآن کریم راه حلی برای رفع آن نباشد یا از آن یادی نشده باشد، به عبارتی کلیات آنچه ما در زندگی فردی و اجتماعی به آن نیازمندیم در قرآن کریم آمده است.

صاحب امتیاز روزنامه فرهنگ جنوب خاطر نشان ساخت: به عنوان مثال امام علی (ع) به ما توصیه می کند که محیط خود را پاکیزه نگه دارید، طوری رفتار کنید که به دیگران آسیبی نرسد. درختی اگر هست آن را حفظ کنید. به زیباسازی و نظافت محیط اهمیت دهید. اگر شاخه درختی بی جا شکسته شود، گناهی رخ داده است و این یعنی حفظ محیط زست.

وی افزود: اگر در محضر امامان بزرگوارمان قرار بگیریم سفارشات لازم برای حفظ محیط زیست، زندگی مسالمت آمیز و رعایت قوانین و توجه به معابر عمومی وجود دارد. پس باید در زمینه استفاده از منابع دینی برای اداره شهرها کار بیشتری صورت گیرد.

مدیرکل اسبق آموزش و پرورش استان خوزستان اضافه کرد: مدیران شهرداری اهواز باید با استفاده از ظرفیت هایی که در قرآن کریم و سخنان معصومین وجود دارد کم کاری های گذشته را جبران نمایند.

سید موسی بلادیان در پایان با بیان این مطلب که اسلام سد معبر یا ایجاد مزاحمت برای دیگران به واسطه برخی ساخت و سازها را حرام می داند تصریح کرد: اگر شهرداری قوانین خود را به استناد از قرآن و احادیث معصومین فرهنگ سازی نماید در سطح جامعه اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

فرهنگ از اقتصاد مهم تر است

در ادامه جلسه هم اندیشی نخبگان دانشگاهی و علمی با مدیریت شهری کلانشهر اهواز، استاد جهانمیر پیش بین ضمن اشاره به اهمیت مقوله فرهنگ در مدیریت شهری، گفت: از دیدگاه بنده فرهنگ از اقتصاد مهم تر است.

پیش بین با اشاره به نقش های مختلف و متفاوت فرهنگ در جامعه از قبیل فرهنگ کار، فرهنگ مصرف، فرهنگ تولید، فرهنگ اجتماعی، فرهنگ مدیریت و فرهنگ اعتماد که پایه اجتماع است، توضیح داد: کشوری که می خواهد به توسعه دست یابد، زمینه های زود جوش آوردن جامعه خود را از بین می برد و این امر از طریق فرهنگ سازی و افزایش قدرت تحمل یکدیگر در جامعه حاصل می شود که منشاء آن باورهای فرهنگی است که به تدریج در قالب رفتارهایی خود را در جامعه نشان می دهد.

جهانمیر پیش بین به نتایج مطالعه و تحقیق 410 استاد دانشگاه که در قالب کتاب 15 جلدی داوری و باورهای ایرانیان منتشر شده است اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: اینکه خانواده های ایرانی دچار مشکلات فرهنگی عدیده ای مثل مصرف گرایی، اصراف در عین فقر، پایین بودن فرهنگ پس انداز و بسیاری مشکلات فرهنگی و اجتماعی دیگر هستند را می توان از طریق آموزش فرهنگی که توسط شهرداری ها صورت می گیرد بر طرف نمود.

این استاد دانشگاه ضمن تقدیر از برگزاری این جلسه که می تواند تجارب علمی نخبگان دانشگاهی استان را به مدیریت شهری کلانشهر اهواز منتقل کند، با تایید این مطلب که در متون مذهبی ظرفیت های بسیاری برای ارتقاء سطح فرهنگ عمومی جامعه وجود دارد گفت: تغییر رفتارهای ناهنجار در جامعه از طریق آموزش شهروندی خانواده ها و ایجاد فرهنگسراها ممکن خواهد بود که متاسفانه کمبود آن در شهر اهواز حس می شود چرا که هنر نقش اصلاحی مهمی در جامعه دارد و به نظر می رسد که فعالیت های هنری در شهرها مستلزم وجود فضاهای مناسبی چون فرهنگسراها هستند.

جهانمیر پیش بین در پایان سخنان خود با تاکید بر استفاده از کتب پودمانی در حوزه نیازمندی های فرهنگی و اجتماعی اظهار داشت: برای ارتقاء سطح فرهنگ عمومی راهی جز افزایش سطح آگاهی احاد جامعه وجود ندارد و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی شهرداری اهواز باید در این راستا سامان یابد.
 
استفاده از فناوری های نوین برای آموزش و توسعه فرهنگی اهواز

در ادامه جلسه هم اندیشی نخبگان دانشگاهی و علمی با مدیریت شهری کلانشهر اهواز، دکتر بابک مختاری رئیس پارک علم و فناوری استان ضمن تاکید بر لزوم استخراج مفاهیم کاربردی شهروندی از متون مذهبی و کتب کلاسیک علمی، اظهار داشت: متاسفانه عموماً برنامه نویسان خوبی هستیم و چندین برنامه توسعه کلان را برای کشور نوشته ایم اما به عنوان نمونه در آستانه سال آینده که سال پایانی برنامه توسعه پنجم می باشد قرار داریم و تقریباً حدود سی درصد از آیین نامه های اجرایی اش نوشته نشده است. یعنی ما به همان اندازه که برنامه نویسان خوبی هستیم اما در بحث اجرا مشکل داریم.

این استاد شیمی دانشگاه شهید چمران اهواز خاطر نشان ساخت: ابتدا باید اهداف و چشم انداز برنامه ای که می خواهیم برای توسعه فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز بنویسیم بیان کنیم، سپس استراتژی معین و قابل حصولی را با توجه به شرایطی که وجود دارد تبیین کنیم و در ادامه سیاست های اجرایی استراتژی تعیین شده را سامان دهیم و بعد برویم سراغ گام های عملی که قابل اندازه گیری باشد.

دکتر مختاری ضمن انتقاد از برنامه ریزی های فاقد شاخص های اندازه گیری که بر اساس آن می توان موفقیت یا عدم موفقیت برنامه مورد نظر را بسنجیم، اضافه کرد: مشارکت جویی، مسولیت پذیری و قانونمندی، از ارکان فرهنگ شهروندی به شمار می روند و به اعتقاد من در این سه حوزه در شهر اهواز و بسیاری از شهرهای کشور با مشکلات جدی روبرو هستیم.

رئیس پارک علم و فناوری استان تصریح کرد: باید نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدات حوزه فرهنگی ـ اجتماعی شهر اهواز شناسایی شود و اگر بر حوزه افزایش مشارکت جویی شهروندان تاکید شود می توانیم شاهد تحول ساختاری در حوزه مسئولیت پذیری و قانونمندی در سطح جامعه باشیم.

دکتر مختاری پیشنهاد داد: شهرداری اهواز در کنفرانس توسعه و شرکت های دانش بنیان استان که به زودی برگزار می شود، در محور «شهر دانش بنیان و شهروند دانش بنیان» مشارکت نماید تا مقالات ارائه شده، منبع خوبی برای استفاده طراحان راهبرد فرهنگی و اجتماعی شهر اهواز باشد.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به شعار سال در بخش اقتصاد گفت: این آمادگی در مجموعه پارک علم و فناوری استان وجود دارد که با همکاری شهرداری اهواز پارک علم و فناوری کلانشهر اهواز تاسیس و ظرفیت مناسبی برای آموزش شهروندی از طریق فناوری های نوین در کلانشهر اهواز ایجاد شود.


توسعه و ارتقاء فرهنگ عمومی از طریق نهاد دانشگاه

در ادامه جلسه هم اندیشی نخبگان دانشگاهی و علمی با مدیریت شهری کلانشهر اهواز، دکتر حمیدرضا غفوری عضو هيئت علمي گروه عمران و رئيس دانشکده مهندسي – دانشگاه شهيد چمران اهواز با اشاره به اهمیت تبیین استراتژی فرهنگی و اجتماعی برای کلانشهر اهواز با شاخص های پیمایش علمی گفت: با وجود این که به آمار رسمی و متقن دسترسی ندارم اما می توانم به صورت تحلیلی بگویم که در کلانشهر اهواز و در قالبی کلی تر استان خوزستان شاهد یک جریان مهاجرت به درون استان و یک جریان مهاجرت به خارج از استان هستیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: به دلیل نوع ترکیب مهاجران به استان و مهاجرت کنندگان از استان، می بایست در زمینه ترویج فرهنگ شهروندی فعالیت جدی صورت گیرد تا تراز معقول و منطقی در سطح فرهنگی و اجتماعی جامعه خوزستانی ایجاد شود.

دکتر حمیدرضا غفوری از کندی و منطقی کردن روند مهاجرت به استان به عنوان یکی از راهبردهایی که می تواند مورد توجه سیاستگذران فرهنگی استانی قرار گیرد یاد نمود و در پاسخ به این پرسش که چگونه می توان سطح فرهنگ عمومی در جامعه را در حد شاخص مطلوبی نگاه داشت، اظهار داشت: بسط نهادهای فرهنگی موجود در سطح شهر که می توانند به عنوان یک چشمه زاینده اطراف خود را آبیاری کنند و فرهنگ مناسب شهروندی را در سطح شهر گسترش دهند.

دکتر غفوری از دانشگاه به عنوان یک نهاد مول‍د فرهنگی یاد کرد و اظهار داشت: تعامل مثبت با دانشگاه و تقویت جامعه دانشگاهی به توسعه فرهنگی و ارتقاء فرهنگ عمومی در جامعه خواهد انجامید.

این استاد دانشگاه در پایان ضمن اشاره به قدمت و فرصت مغتنم وجود دانشگاه شهید چمران در قلب شهر اهواز، گفت: از شهرداری اهواز انتظار داریم که دانشگاه شهید چمران را به عنوان نهادی فرهنگی که می تواند به توسعه فرهنگی و اجتماعی در شهر اهواز یاری رساند مورد لطف و عنایت خود قرار دهد و در راستای تقویت آن فعالیت هایی صورت دهد.

بومی سازی برنامه های بالادستی فرهنگی و اجتماعی

در ادامه جلسه هم اندیشی نخبگان دانشگاهی و علمی با مدیریت شهری کلانشهر اهواز، دکتر سید عباس امام به طرح یک پرسش پرداخت و گفت: چرا با این که تقریباً می توان گفت پس از انقلاب اسلامی تمام شخصیت های کشور ما شخصیت های برجسته فرهنگی بوده و هستند، امروز دچار بیشترین مشکلات فرهنگی هستیم؟

این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: از آنجایی که در شهرهای مختلف کشور و ارگان های متعدد حاکمیتی، سال ها و دهه ها در باب مشکلات فرهنگی و اجتماعی کشور مباحث علمی و کاربردی فراوانی صورت گرفته و به سندهای بالادستی قابل اعتنایی دست یافته اند برای جلوگیری از اتلاف وقت بهتر است که با مطالعات فراگیر نسبت به تهیه و استفاده از این سندها اقدام کرد.

این مترجم و پژوهشگر برجسته کشور تصریح کرد: آن چه دغدغه ماست اجرای سندهای بالادستی فرهنگی است که در عمل با مقاومت هایی روبرو می شود و حتی محافظه کارانه ترین برنامه های فرهنگی را با موانعی متوقف می سازد.

دکتر سید عباس امام استاد دانشگاه شهید چمران اهواز توضیح داد: بومی سازی برنامه های کلان فرهنگی و اجتماعی می بایست در دستور کار نشست های اینچنینی قرار گیرد و جامعه دانشگاهی می تواند به عنوان بازوی علمی و فکری مدیریت شهری عمل کرده و ضمن رصد آسیب های احتمالی پیشنهادهایی را برای رفع مقاومت ها و ممانعت ها ارائه نماید.

وی در پایان ضمن انتقاد از برخوردهای چندگانه ای که حوزه فرهنگ را دچار مشکلاتی می سازد اظهار امیدواری کرد با همکاری، اقناع و رایزنی های صورت گرفته برنامه ریزی های فرهنگی و اجتماعی در کلانشهر اهواز با سرعت و بدون ممانعت سلیقه ای به مرحله اجرا برسند.
 

تاثیرگذاری آموزش شهروندی

در ادامه جلسه هم اندیشی نخبگان دانشگاهی و علمی با مدیریت شهری کلانشهر اهواز، سید علیرضا علوی عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: در یک تعریف مصطلح در عامه، فرهنگ به رفتارهای ظاهری اطلاق می شود اما در دین ما فرهنگ مجموعه ای از باورها، دريافت ها و هنجارهای منطبق بر این ارزش ها و باورهاست.

وی افزود: اگر ما بخواهیم یک رفتار و ارزش شهروندی را در شهر و استانمان پیاده کنیم در ابتدا باید آن ارزش ها و باورها را در جامعه خود حاکم کنیم و به اعتقاد من شروع این فرهنگ سازی باید از دبستان ها و پیش دبستان های ما باشد.

سیدعلیرضا علوی در پایان با بیان مثالی از تاثیرگذاری آموزش فرهنگی و اطلاع رسانی آموزشی اظهار داشت: اگر ما بخواهیم یک رفتار ناهنجار را در جامعه خود اصلاح کنیم و یا یک ارزش شهروندی را فرهنگ سازی کنیم می بایست جهت آموزش های خود را متوجه کودکان و نوجوانان جامعه نماییم.

 کارکرد فرهنگ در ایجاد همبستگی

در ادامه جلسه هم اندیشی نخبگان دانشگاهی و علمی با مدیریت شهری کلانشهر اهواز، دکتر فریدون اکبرزاده استاد برجسته علوم سیاسی با اشاره به نظریه کارکردگرایی در علوم انسانی گفت: بر اساس این نظریه در یک جامعه عامل تداوم و استمرار، همبستگی اجتماعی است و آنچه همبستگی اجتماعی را ایجاد می کند ساختاری به نام فرهنگ است.

نویسنده کتاب «نقش رهبری در نهضت مشروطه، ملی شدن نفت و انقلاب اسلامی»، ادامه داد: اینکه شهردار و اعضای شورای شهر اهواز دست روی موضوع فرهنگ گذاشتند جای تقدیر و تشکر دارد به واسطه اهمیتی که فرهنگ در ایجاد همبستگی اجتماعی در شهر، یا یک ساخت سیاسی و یک دولت به طور کلی دارد.

دکتر اکبرزاده با انتقاد از پارادوکس هایی که بین نهادهای گوناگون و ساخت های فرهنگی در جامعه وجود دارد، تصریح کرد: رویکردها، سیاست ها و خط مشی های موسسات و نهادهای فرهنگی ما باعث ایجاد تضاد و پارادوکس هایی می شود که گاهی اوقات نه تنها تاثیر سازنده ای در فرآیند ارتقاء فرهنگی ندارد بلکه آسیب هايی را نیز دامن می زند.

این استاد دانشگاه افزود: ضروری است که جلوی تضادها، پاردوکس ها و تشنجی که در رویکردهای فرهنگی وجود دارد گرفته شود. و برای دستیابی به ثبات، استمرار و ایجاد همبستگی یک هم آوایی و هم سویی میان موسسات و نهادهای گوناگون فرهنگی باید ایجاد شود.

دکتر اکبرزاده در پایان با تاکید بر اهمیت استمرار این جلسات و تخصصی شدن آن بر حسب نیازهای فرهنگی و اجتماعی شهر اهواز افزود: برای ترویج فرهنگ شهروندی و حقوق شهروندی تاسیس رسانه مستقل توسط شهرداری اهواز ضرورت دارد. چرا که رسانه می تواند از طریق ایجاد دیالوگ و با استفاده از روش های نوین ارتباطی تاثیر جدی در ارتقاء فرهنگ عمومی و ایجاد همبستگی اجتماعی در جامعه داشته باشد.

 
لزوم ترویج فضیلت های فرهنگی به عنوان باور عمومی

در ادامه جلسه هم اندیشی نخبگان دانشگاهی و علمی با مدیریت شهری کلانشهر اهواز، دکتر حسین آقایی استاد دانشگاه شهید چمران ضمن تاکید بر اهمیت ترویج فرهنگ شهروندی گفت: باید ارزش های انسانی و فضیلت های فرهنگی به عنوان یک باور عمومی در میان مردم ترویج بشود.

نویسنده دورۀ سه جلدی کتاب "حقوق کیفری عمومی" اظهار داشت: در کشور ما فرهنگ از دو بخش غنی فرهنگ دینی و فرهنگ ملّی تشکیل شده است که می بایست به هر دو وجه توجه کرد.

دکتر حسین آقایی جنت مکان ، عضو گروه حقوق دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به وجود عالی ترین مضامین فرهنگی در ادبیات فارسی خاطرنشان ساخت: به عنوان یک جرم شناس بزرگ ترین آفت های فرهنگی را در جامعه خود و به ویژه کلانشهر اهواز می بینم و مهم ترین مساله و آسیب فرهنگی را این می بینم که کانون خانواده ایرانی در حال فروپاشی است و آسیب های فراوانی کانون خانواده را در شهر اهواز تهدید می کند که برای این معضل می بایست فکری کرد و هزینه های بیشتری نمود.

این قاضی سابق دادگستری گفت: بخش زیادی از ترویج فضیلت های انسانی به عهده بانوان است و باید در نشست های این چنینی سهم قابل ملاحظه ای را به زنان فرهیخته جامعه اختصاص دهیم.

این حقوقدان برجسته در پایان اظهار امیدواری کرد در جلسات فنی و کارشناسی آتی گام هایی در جهت آسیب شناسی معضلات موجود اجتماعی و فرهنگی در شهر اهواز برداشته شود.

 
لزوم تخصصی شدن فعالیت های فرهنگی در شهرداری اهواز

در ادامه جلسه هم اندیشی نخبگان دانشگاهی و علمی با مدیریت شهری کلانشهر اهواز، دکتر سید محسن آل غفور استاد فقه، اصول و علوم سیاسی دانشگاه شهید چمران گفت: در ابتدا می خواهم این پرسش را مطرح کنم که آیا میان ماموریت های شهرداری اهواز و فرهنگ و حوزه مسائل فرهنگی اصولاً چه ارتباطی وجود دارد؟ و اگر وجود دارد این ارتباط تا چه حد هست؟ و آیا این ارتباط تبیین و تعریف شده است؟

وی در توضیح علت طرح پرسش های خود توضیح داد: در جامعه ما نهادهایی وجود دارند که متولیان فرهنگ برشمرده می شوند مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسیج، اوقاف، مساجد و بسیاری نهادهای دیگر، من می خواهم بدانم بحث فرهنگی که شما دنبال می کنید تا چه حد با مباحث فرهنگی دنبال شده از سوی سایر نهادها تفاوت دارد؟ چقدر تخصصی است؟ آیا فرهنگ جزء ماموریت های اصلی شهرداری است؟دکتر آل غفور در پایان بر تخصصی شدن فعالیت های فرهنگی در شهرداری اهواز تاکید نمود.


لزوم فرهنگ سازی پیش از انجام هر کاری

در ادامه جلسه هم اندیشی نخبگان دانشگاهی و علمی با مدیریت شهری کلانشهر اهواز،مهندس جانعلی خورشیدی عضو شورای اسلامی شهر اهواز ضمن اعلام حمایت شورای شهر اهواز از برگزاری نشست های علمی و تخصصی به اختیارات قانونی شورا و شهرداری پرداخت و گفت: متاسفانه اختیارات شورا و شهردای مطابق قانون اساسی تدوین نشده است و مدیریت واحد شهری به منصحه ظهور نرسیده است که اگر چنین نشست های علمی در گذشته برگزار می شد قطعاً اختیارات شوراها و شهرداری ها افزایش می یافت.

عضو شورای اسلامی شهر اهواز در ادامه اظهار داشت: فرهنگ؛ پایه، اساس و زیربنای هر کاری است و به طور کلی پیش از انجام هر کاری باید در خصوص آن فرهنگ سازی نمود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک با برگزاری کارگروه های تخصصی و تعیین موضوعات فنی، ظرفیت های شورا و شهرداری اهواز در خدمت توسعه فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز قرار گیرد.

 
فرهنگ شهروندی در شهر فرهنگی

در ادامه جلسه هم اندیشی نخبگان دانشگاهی و علمی با مدیریت شهری کلانشهر اهواز، دکتر خسرو نشان مشاور فرهنگی استاندار و معاون فرهنگی دانشگاه شهید چمران گفت: فرهنگ شهروندی در شهر فرهنگی محقق خواهد شد.

وی افزود: هدفگذاری چنین جلساتی باید متوجه تحقق و زمینه سازی برای ایجاد شهر فرهنگی باشد. به عبارتی دیگر ظرفی برای آن مظروف که فرهنگ شهروندی می بایست در آن متجلی شود.

 استاد فقه و مباني حقوق اسلامي دانشگاه شهید چمران خاطرنشان ساخت: باید به ساز و کاری اندیشید که این جلسات دارای نتیجه و محصول مشخص شود. و نکته دیگر این که چشم اندازي مشخص در قالب یک شعار برای شهر اهواز تعریف شود.

مدیر کلّ اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان در پایان اظهار داشت: اتفاق مهم و قابل تامل این جلسه، تاکید و پافشاری همه حاضرین بر اهمیت و جایگاه فرهنگ بود که این امیدواری را ایجاد می کند که در آینده اتفاقات برنامه ریزی شده ای در پَسِ این ماجرا بیفتد.












comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
انتشار یافته: ۵
comment
comment
حمید صدر رضوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
comment
1
0
comment (دکتر سید محسن آل غفور استاد فقه، اصول و علوم سیاسی دانشگاه شهید چمران گفت: در ابتدا می خواهم این پرسش را مطرح کنم که آیا میان ماموریت های شهرداری اهواز و فرهنگ و حوزه مسائل فرهنگی اصولاً چه ارتباطی وجود دارد؟ و اگر وجود دارد این ارتباط تا چه حد هست؟ و آیا این ارتباط تبیین و تعریف شده است؟)دقیقأ اشاره خوبی نموده اند شهرداری اگر می خواهد در این زمینه وارد شود بهتر است آن را به صاحبان اصلی آن واگذار کند مانند دانشگاه ها ،ادارهکل ارشاد اسلامی استان خوزستان ،آموزش وپرورش وکانون پرورش فکری.اما شهرداری میتواند بخش عظیم اعتبارات آن ها را تامین کند
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
comment
comment آقای شهردار در جلسه به خوبی پاسخ ایشان را دادند و برای همه مقبول افتاد .
comment
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
comment
4
0
comment دوست عزیز. اتفاقا باید از این حرکت شهرداری اهواز تقدیر کرد. اصلا هدف این جلسه این بوده که امثال آل غفور همین حرف رو بزنن. بله منم موافقم شهرداری از اجرا باید به سمت حمایت برود.
comment
فاضل پور صمد
|
United States
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
comment
0
0
comment آقای هلالی ارزش این سایت به این بود که حرف دل مردم را بزند ولی شما هم شدید مداح سلطان وقت البته ببخشید اینرا میگویم اما آقایدعزیز شهردار و ....کلی سایت و روزنامه دارن تعریفش میکنند و هم من و هم شما میدانیم که در شهر خبری نیست پس چرا حتی نظرات مردم واقعی رو نمیگذارید این نظرها معلوم است که از [...]هستن و اینهمه قربون صدقه میروند مردم ما هستیم که چیزی نمیبینیم
comment
صادق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
comment
0
3
comment آقای موسوی لطفا نخبگان استان را[...] حضرتعالی با انتصابهایی که در چند ماه اخیر داشتید، لااقل ثابت کردید که هیچ اعتقادی به جذب نخبه ها ندارید. وقتی یک سازمان پر درآمد مثل [...] را به شخصی عطا کردید که حتی یک روز سابقه مدیریتی ندارد و تحصیلاتش در حد [...]است، دیگر صحبت از نخبه گرایی نکنید[...] لا اقل یک مقدار شعارتان با عملتان همخوانی داشته باشد. نیازی نیست از الان جلسه تبلیغاتی برای انتخابات مجلس آینده برگزار کنید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار