هر معلمي در طول دوره تدريس خود، سختيهاي بسياري در مواجه با دانشآموزان متحمل ميشود، اما گاهي عليرغم تلاش معلمان، مشكلات برخي از دانشآموزان غیرقابلحل باقي ميماند.
طبق نظر محققان رفتارهاي مداخلهاي معلمها در حل مشكلات دانش آموزان زمانی ميتواند موثر باشد كه معلم شناختی صحيح از مسائل و مشكلاتی كه سبب تشدید بروز رفتارهاي ناهنجار و مشكلزا در دانش آموزان میشود، داشته باشد.
بررسي رفتار دقيق دانشآموزان در هنگام بروز مشكلات، مشاهده دقيق شرایط محيط و در نظر داشتن سابقه و تعداد تكرارهاي اين رفتارها، از پيشنهادهايي است كه محققان براي شناخت دقيق رفتارهای ناهنجار و اتخاذ تدابير مناسب جهت رفع اين مشكلات، به معلمها ارئه ميدهند.
محققان معتقدند؛ معلمها همچنين بايد توجه داشته باشند، چه شرايطي سبب كاهش استرس دانش آموزان و درنتیجه عدم بروز رفتارهاي ناهنجار در آنها میشود تا پس از شناخت صحيح اين شرايط بتوانند از اين اطلاعات براي اجراي استراتژيهاي موثر و موردنیاز در برابر ناهنجاريهاي رفتاري دانشآموزان در كلاس بهره گيرند.
مرجع / ایسنا