در این یادواره که جمعی از مسئولین کشوری و استانی حضور داشتند تاکید شد که شهيد دقايقی را می‌توان از منتظران صالح و صادق مصلح كل دانست

"> برگزاری يادواره ملي شهيد در اهواز
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۶:۱۱

در این یادواره که جمعی از مسئولین کشوری و استانی حضور داشتند تاکید شد که شهيد دقايقی را می‌توان از منتظران صالح و صادق مصلح كل دانست

به گزارش شوشان ،در این نشست ، جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران با بيان اين‌كه شهيد اسماعيل دقايقی شخيصتی بزرگ و وسيع داشت، گفت: اين شهيد براي نخستين‌بار پايه‌گذار دوره تربيت فرماند‌هان جنگ شد و مسئوليت سنگينی را برعهده گرفت.

سردار حسين سلامی در يادواره ملی سردار سرلشكر شهيد اسماعيل دقايقی كه امروز (پنج‌شنبه، 27 بهمن‌ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار كرد: شهيدان همچون ستارگاني درخشان هستند و آسمان ايران كهكشانی پر از ستاره دارد؛ ستارگانی كه تضمين‌كننده نورانيت و روشنايی فضای انديشه‌ها و آرمان‌های ما هستند. هر شهيد، ستاره‌اي است كه براي هميشه خواهد درخشيد و فروغ آن هرگز كم‌سو نخواهد شد. اين يك اثر جاودانه است كه شهيدان ما هرگز از صحنه ذهن و دل و خاطرات ما جدا نمی‌شوند و فقدان آن‌ها حس نمی‌شود.

وي افزود: اگرچه وجود ظاهری و جسم فيزيكی شهيدان در ميان نيست، ولی شخصيت باطنی و گوهر حقيقی روح بزرگ آنان هميشه و در تمام زندگی حضور دارد و اين همان حيات جاودانه است.

جانشين فرمانده كل سپاه خاطرنشان كرد: هر شهيد نه تنها بر اساس اراده و سنت الهی، يك عنصر جاودانه است، بلكه شهدا رمز جاودانگی ملت‌ها هم به شمار مي‌آيند. شهدا نه تنها راز جاودانگی و ابديت و بقاء دائمی خود هستند بلكه حيات دائمی يك ملت را تضمين می‌كنند، بنابراين شهادت به مفهوم تزريق روح ماندگاری و جاودانگی در كالبد يك ملت است.

سلامی ادامه داد: شهادت، سرشت سرافرازی، روح سربلندی و رمز عزت‌مندی، اقتدار، آزادگی و استقلال يك ملت است و اين گردهمايي در حقيقت تجليل از همه فضيلت‌ها، تكريم عظمت‌ها و ستايش فداكاری است. برخی شهيدان درخششي مضاعف و متمايز دارند و شهيد دقايقی هم از آن شيهدانی است كه خود مانند يك خورشيد پرتوافشانی می‌كند و هدايت‌گر سرنوشت ما است.

وی اظهار كرد: اگر شهيدان نبودند درخت فضيلت‌ها می‌خشكيد و كشور مستقل نمي‌شد. بارها سرنوشت ملت‌هايی را ديده‌ايم كه حاضر نبودند در راه استقلال و آزادی خود شهيد بدهند و سرزمين‌شان تحت اشتغال بيگانگان قرار گرفت و هنوز سال‌هاست كه چكمه‌های دشمن در اين كشورها نمايشی نفرت‌انگيز از ذلت ملتی را به نمايش مي‌گذارد كه فاقد قهرمان است. اين ملت‌ها از نمايش شكوهمند مقاومت بی‌بهره ماندند.

جانشين فرمانده كل سپاه عنوان كرد: سرزمين ايران به بركت شهدا آزاد و دوباره نقطه تلاش و جوشش و حركت و اقتدار شد. خوزستان از بركت خون اين شهدا هم اكنون به عنوان قلب اقتصادی سرزمين بزرگ ايران و نقطه‌‌ای درخشاني در جغرافيای جهان اسلام است.

سلامي گفت: شهيد اسماعيل دقايقی شخصیتی بزرگ و وسيع داشت. وي براي اولين بار پايه‌گذار دوره تربيت فرماند‌هان جنگ شد و مسئوليت سنگينی را بر عهده گرفت. جذابيت‌های فوق‌العاده‌ای در شخصيت اين انسان بزرگ مي‌درخشيد و سرشار از احساس، عاطفه، وفاداری، ايمان و تواضع بود و در كنار اين تواضع روح‌بخش،‌ انسانی مدير و صاحب عقل و تدبير بود. او فرماندهی ممتاز، با اعتماد به نفس عالی و شخصيتی بسيار نافذ داشت.

وي افزود: رفتار دلنشين و جذاب، از شهيد دقايقی فرماندهی صاحب نام و محبوب ‌ساخته بود و هوش سرشار وی به تدريج در دوره تربيت فرماندهان شناسايی ‌شد. الهی بودن شخصيت او، ظاهری باشكوه از يك فرمانده تمام عيار به نمايش گذاشته بود. هوش سرشار او در حل مسائل نظامی، در آن روزها به خوبی ديده می‌شد.

سلامي با اشاره به مديريت موفقيت‌آميز شهيد دقايقي در عمليات‌ بدر، تصريح كرد: او در كنار شهيد بزرگ سردار مهدی زين‌الدين در جزيزه مجنون، طي اقامت كوتاه خود نمايشی باشكوه از يك مديريت عالی را در دفاع از جزاير به نمايش گذاشت و بلافاصله به يك فرمانده محوری و ميدانی در آن عمليات تبديل شد و بعد از آن، گزارش حضور موفق شهيد اسماعيل دقايقی در اين عمليات زبانزد همه بود و اين پايه موفقيت‌های آتی اسماعيل شد.

جانشين فرمانده كل سپاه خاطرنشان كرد: ويژگی‌ها و عناصر منحصر به فرد شخصيت‌ اسماعيل دقايقی باعث شد كه اين شهيد به سمت فرماندهی يكی از يگان‌های استثنايی و منحصر به فرد سپاه پاسداران يعني لشكر بدر منصوب شود. لشكر بدر متشكل از سربازان عراقی بود كه آمده بودند تا در ركاب امام (ره) برای حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی عليه ارتش بعث صدام بجنگند. طبيعتاً آنها دارای فرهنگی متمايز و الگوهای رفتاری متفاوت بودند و مديريت آنها نيازمند سعه‌صدر، اعتماد به نفس بالا و روان‌شناسی دقيق و مديريت عالی بود. كسی كه می‌توانست اين مسئوليت بزرگ را بر عهده بگيرد شهيد اسماعيل دقايقی بود.

وي ادامه داد: دقايقی خود انسانی خطرپذير بود كه هرگز از مرگ نهراسيد و به استقبال سخت‌ترين صحنه‌های خطر رفت. صادق و درستكار و قوی بود و هيچ چيز قادر نبود كه او را از حدود و حريم الهی خارج سازد. او در مديريت نيروهای انسانی فردی كاركشته،‌ مجرب و دارای برجستگی‌های ذاتی بود.

سردار شاهوارپور:شهيد دقايقي عناصر موثري را به عرصه جنگ وارد كرد

فرمانده سپاه حضرت ولي‌عصر (عج) خوزستان گفت: با بررسی شخصيت شهيد دقايقی درمی‌يابيم كه وی عناصری را به همراه خود وارد عرصه جنگ كرد؛ عناصر مؤثری در زمينه مهندسی، كار رزمی، فرماندهی گردان، فرماندهی لشكر، عناصر اطلاعاتی و عملياتی و اين موارد، توانمندی‌هايی بود كه شهيد دقايقی و شخصيت‌هایي مانند اين شهيد برای مقابله با متجاوزان از خود بروز دادند.

سردار حسن شاهوارپور در يادواره سردار سرلشكر شهيد اسماعيل دقايقی كه امروز (پنج‌شنبه، 27 بهمن‌ماه) در اهواز برگزار شد، با اشاره به آسيب‌ها و سختی‌های فراوانی كه استان خوزستان در دوران هشت سال دفاع مقدس به طور مستقيم متحمل شده است، اظهار كرد: در كنار آن همه مسئوليت‌ها و مرارت‌هايی كه مردم در آن دوران تحمل می‌كردند، برای اين‌كه تنور جنگ گرم‌تر شود و بتوانيم هرچه زودتر متجاوزان را از مهين اسلامی بيرون كنيم، استعدادهای درخشانی برای مديريت صحنه جنگ حضور بهم رساندند.

وی افزود: در زمان جنگ تحميلي بسياری از نخبگان دانشگاهی و افرادي كه در زمينه‌های مختلف انسان‌های باتدبير، آينده‌دار و در نوع خود كم‌نظير بودند، وارد عرصه نبرد با دشمن شدند.

شاهوارپور تصريح كرد: استعدادهايی درخشانی همچون شهيد صياد شيرازی و ديگر شخصيت‌هايی مانند اين شهيد در مجموعه سپاه پاسداران و بدنه بسيج وجود داشتند كه اگر فضا در عرصه علم برای آنان فراهم می‌‌شد، امروز شخصيت‌های علمي برجسته‌‌اي بودند، ولي به دليل تجاوز دشمن به كشور، آسيب‌های فراوانی را متحمل شديم و تعدي دشمن برای سرنگونی نظام اسلامی موجب شد چنين افرادي به تبعيت از امام راحل وارد عرصه مقابله با دشمن شوند. اين افراد علاوه بر اين‌كه خود وارد عرصه نبرد شدند، استعدادها و توانمندی‌هايي را برای مديريت صحنه نبرد شناسايی كردند.

فرمانده سپاه حضرت ولي‌عصر (عج) خوزستان خاطرنشان كرد: در آن دوران و حتي هنگام محاصره و فشارهای ناجوانمردانه دشمن، توانستيم عرصه جنگ را با وجود جوانان برومندی همچون شهيد دقايقی مديريت كنيم. امروز به اين توانمندی‌ها مفتخريم و احساس سربلندی می‌كنيم كه به بركت تبعيت جوانان از راه شهدا و فرهنگ ارزشی نظام اسلامی و در سايه مقام معظم رهبري، مردم برای ادامه راه شهدا و پيشبرد اهداف نظام اسلامی در صحنه حضور دارند.

وي تاكيد كرد: جوانان امروز بدانند كه در سختی و تنگ‌دستی هم می‌توان مملكت را اداره كرد و با وجود تهديد‌های دشمن، ملت ايران برای حفظ و پيشرفت نظام و اهداف متعالی امام و شهدا در صحنه حضور دارند.

پيام وزير نفت به يادواره ملي شهيد دقايقي

"شهيد اسماعيل دقايقی اين انسان متعهد و بزرگ‌مرد استان خوزستان امروز به نماد حقيقی استواری و عزم پولادين دلاوران جبهه حق بدل گشته و فضای ايران اسلامی با نام او و ديگر شهدای عرصه ايثارگری عطرآگين است."

در پيام رستم قاسمی، وزير نفت، به يادواره سردار سرلشكر شهيد اسماعيل دقايقی كه صبح امروز در اهواز برگزار شد، آمده است:

"امروز با پيشرفت و درخشش كشور و تأثير عميق آن در بيداری عالم اسلام، بار ديگر ارزش مجاهدت فداكارانه شهيدان عزيز ما آشكار گشت. خدای حبيب و قوی را سپاسگزار، كه خون شهيدان ما ضايع نگشت و اين فداكاری‌ها جان تازه‌ای به امت اسلام بخشيد.

حضرت امام خامنه‌ای (ره) مي‌فرمايند: شهادت روح عزيز و جاودان مردان پاك‌سرشت و مجاهدين راستين فی‌سبيل‌الله است كه افتخار آن نصيب فرزانگان و حق‌پرستان ظلم‌ستيز می‌‌شود. فرياد ممتد شهيد در سايه سايه زمان جاری است، فريادی كه ريشه در دل «هَل مِن ناصِر یَنصُرنی» سيدالشهدا دارد و امتدادش تا گسترده‌ترين ميدان موعود است.

تاريخ به خون‌رنگ نظام اسلامی ما مشمول از ايثارگری و پايمردی شهيدانی است كه با نثار جانشان سربلندی و اقتدار ميهن عزيزمان را به ارمغان آوردند. حماسه‌آفرينان دوران دفاع مقدس، عاشقان بی‌بديل اردوگاه ولايت بودند كه در مكتب امام روح‌الله درس آزادگی و شجاعت را فراگرفتند و بی‌ترديد سرباز سرافراز جبهه توحيد شهيد سرلشكر اسماعيل دقايقی يكی از حاميان واقعی حسين زمان و اهداف انقلاب اسلامی بود كه دل در گرو ولايت فقيه و مرجعيت داشت.

شهيد اسماعيل دقايقی اين انسان متعهد و بزرگ‌مرد استان خوزستان امروز به نماد حقيقی استواری و عزم پولادين دلاوران جبهه حق بدل گشته و فضای ايران اسلامی با نام او و ديگر شهدای عرصه ايثارگری عطرآگين است.

اينك در ديار ستارگان پرفروغ آسمان جهاد و تمامی به حق پيوستان جبهه توحيد و ولايت و تداوم راه نورانی آنان تحت زعامت ولی‌امر مسلمين جهان تمامی عزم خود را برای سرافرازی و پيشرفت اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی به كار خواهيم برد. رحمت و درود پيامبر و فرشتگان و بندگان صالحش بر روح پاك شهيدان و همه آزادگان و سلام رحمت حق بر امام هميشه زنده ملت ايران باد."

پيام وزير دفاع به يادواره ملي شهيد دقايقي

وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح در پيامي به يادواره ملی شهيد دقايقی، بر نقش تاثيرگذار اين شهيد گرانقدر در جذب و سازماندهی مبارزان راه حق به ويژه مجاهدان مظلوم عراقی تاكيد كرد.

در پيام سردار احمد وحيدی، وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح، خطاب به يادواره ملی شهيد دقايقی آمده است:

"اين مراسم به مناسبت بيست و پنجمين سالگرد شهادت راه‌مردی است كه در جبهه‌ها، اسماعيل‌گونه در راه حق و حقيقت، حنجره بر خنجر عشق بسپرد و ذبيح‌الله شد و قامتش در خون نشست تا قامت رايت امامش استوار بماند.

اسماعيلی كه نوای ملكوتی او، از خاك تفتيده جنوب هنوز به گوش می‌رسد كه همنوا با ملائك بشارت نصرت و پيروز نهايی را برای ما زمزمه می‌كند.

نقش بی‌بديل او در جذب و سازماندهی مبارزان راه حق به ويژه مجاهدان مظلوم عراقی و احراری كه لشكر كفر را رها و به جبهه الهی پيوسته بودند به هيچ‌كس پوشيده نيست.

نفس پاك و مسيحايی او بارها افرادی كه سال‌ها در ضلالت و گمراهی زيسته بودند را به سوی نور رهنمودن گرديده و از حضيض ذلت به اوج عزت رساند و مردانی را ساخت كه بسياری از آنان با اقتدا به حرّ شهيد در كربلای دوران در زمره حسينيان قرار گرفتند. بدون شك او را بايد يكی از پرچمداران بيداری اسلامی و گسترش نهضت جهان اسلام در عصر حاضر دانست.

شهيد دقايقی را می‌توان از منتظران صالح و صادق مصلح كل دانست كه در دنيای متلاطم فتنه‌آلود امروز همچون ستاره‌ای درخشان هدايت‌گر نسل جوان، تا رسيدن به ساحل امن ظهور می‌باشد.

ايشان الگويی از يك پاسدار و مجاهد فرهيخته و جوانی آرمانگرا بود كه دوران حيات طبيعی خويش را از دوران تحصيل و مبارزه با طاغوت و رژيم ستمشاهی تا تشكيل و توسعه نهاد نوپای سپاه در خوزستان و در نهايت فرماندهی لشكر 9 بدر، خالصانه و بی‌ادعا در جهت رضای خداوند متعال و خشنودی قلب حضرت ولی‌ (عج) و نايب بر حق ايشان امام راحل عظيم‌الشأن تلاش نموده و به عنوان شاگرد برگزيده مدرسه حضرت روح‌الله (رض) آرمان خود را رفع فتنه از كل عالم قرار داده بود.

نهال نوپايی كه خون اسماعيل عزيز آن را آبياری نموده بود، امروز به شجره طيبه‌ای تبديل شده است كه تمامی مظلومين عالم، به ويژه جهان اسلام از ثمرات آن متنعم می‌باشند.

در پايان وظيفه خود می‌دانم كه از كليه عزيزانی كه در برگزاری اين مراسم بزرگداشت تلاش نموده‌اند، قدردانی نموده و اعتقاد دارم كه كليد استقلال پيشرفت توسعه نظام مقدس جمهوری اسلامی، شناساندن وجوه مختلف حيات شهدای بزرگواری مانند اين شهيد عزيز می‌باشد؛ چرا كه شهيد اسماعيل دقايقی، به راستی به عنوان تربيت يافته مكتب ناب ولايت فقيه می‌تواند برای جوانان، مصلحان اجتماعی، مناديان وحدت و نيروهای مسلح نمونه‌ای والا و الگويی تمام عيار در همه دوران‌ها باشد."

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار