اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۷۲۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
آیت الله کعبی:
این ازدحام جمعیت، تدبیر و نظم و برنامه می‌خواهد که حج امسال فاقد این برنامه بود و در آن دو حادثه بزرگ اتفاق افتاد؛ یکی سقوط جرثقیل در خانه خدا و دیگری کشته شدن حاجیان در منا که آل سعود از این کشته‌ها پشته ساخت.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مسئولیت مستقیم حقوقی، سیاسی، اخلاقی امنیت حجاج بیت‌الله الحرام به عهده آل سعود است، گفت: آل سعود با جنایت واقع شده در منا شمارش معکوس سقوط خود را باید شاهد باشد؛ افکار عمومی جهان اسلام نمی‌تواند از این فاجعه دردناک راحت بگذرد.

آیت‌الله عباس کعبی  با بیان اینکه فاجعه بزرگ و عمیق منا، امت اسلامی را داغدار کرد، گفت: این فاجعه مؤلمه را به ساحت اقدس ولی‌الله اعظم حضرت ولی‌عصر(عج)، مقام معظم رهبری، مراجع تقلید، حوزه‌های علمیه و آحاد امت اسلامی و جامعه قرآنی و خانواده های داغدیدگان و اصحاب عزا تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم و از خداوند تبارک و تعالی مسالت می‌نمایم شفای عاجل به مصدومان و مجروحان عنایت کند و خبر خوشحالی از یافتن مفقودان را برساند.

وی اظهار کرد: مایه تاسف است که در خانه امن الهی در زمان اجرای مناسک پس از طواف، سعی و وقوف در عرفات و مشعر و آماده شدن برای رمی جمرات، در محل رمی جمرات و در روز عید قربان سوء تدبیر و بی نظمی حاصل از بی کفایتی و مدیریت غلط متولیان سعودی باعث شد امت اسلامی را داغدار کند و دل خیلی از خانواده‌هایی که منتظر بودند حاجیان آنها بیایند و از آنها استقبال کنند، به عزا بنشینند.

آیت‌الله کعبی گفت: این فاجعه خیلی بزرگ است. عربستان سعودی هر سال مراسم حج را برگزار می کند و هر سال به شکلی ما شاهد بعضی از مصیبت‌ها و آلام هستیم که این نشانه بی تدبیری آل سعود است. به هر جهت نباید از این مساله مهم، به سادگی گذشت و صرفا با محکومیت آل سعود این مساله حل نمی‌شود. ناامنی بر حج سایه افکنده و بعید نیست آمریکایی‌ها با شیطنت خود برای این دست نشانده‌های خود چاله‌ای کندند که در نهایت هم قداست حج را از بین ببرند و هم نظام مفلوک سعودی را به بن بست برسانند و یک رژیم بیشتر دست نشانده را به سر کار بیاورند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: به هر جهت آل سعود درگیر جنایت در یمن و کشتار مردم یمن است و بی تدبیری کاملا در این حادثه روشن است؛ حادثه‌ای که طبیعی نبود. خود آنها می گویند ناشی از ازدحام جمعیت و هوای گرم بود؛ در مقابل این سخن باید گفت این ازدحام جمعیت، تدبیر و نظم و برنامه می‌خواهد که حج امسال فاقد این برنامه بود و در آن دو حادثه بزرگ اتفاق افتاد؛ یکی سقوط جرثقیل در خانه خدا و دیگری کشته شدن حاجیان در منا که آل سعود از این کشته‌ها پشته ساخت.

وی خاطرنشان کرد: در این حادثه عزیزان حج گزار مهاجر الی الله را از دست دادیم و در میان آنها شخصیت‌های فرهیخته؛ مفسر قرآن، مدرس حوزه، قاری قرآن و مبتهل و مدیحه سرای اهل بیت (ع) که جزو اعضای بعثه رهبری بودند و برخی مفقود و برخی مرحوم شدند. این مصیبت را به خانواده‌های جامعه قرآنی تسلیت عرض می‌کنیم و از خداوند تبارک و نعلی مسئلت می‌نماییم که این شهدا را با شهدای کربلا محشور بگرداند و به مصدومان شفای عاجل عنایت کند.

این استاد حقوق دانشگاه تهران تاکید کرد: کشورهای اسلامی باید چاره‌ای بیاندیشند. پیشنهاد کردم کمیته حقیقت‌یاب سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی سریعا اعزام شود و خصوصا کشور ما که بیشترین کشته گان و قربانیان را داشته باید حضور فعالی داشته باشد و یک گزارش مستند و مستدلی برای افکار عمومی جهانی و امت اسلامی و خانواده‌های داغ دار تدوین شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: مسئولیت مستقیم حقوقی، سیاسی، اخلاقی امنیت حجاج بیت‌الله الحرام به عهده آل سعود است و آل سعود باید پاسخگوی این فاجعه هولناک باشد. نمی‌شود از این حادثه ساده گذشت و آل سعود با این جنایت در واقع شمارش معکوس سقوط خود راباید شاهد باشد و وجدان‌های بیدار و افکار عمومی جهان اسلام نمی‌تواند از این فاجعه دردناک راحت بگذرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار