به گزارش خبرگزاری تسنیم از آبادان، ارسلان غمگین در نشست خبری که امروز در سالن جلسات شرکت کشتیسازی اروندان انجام شد، اظهار داشت: کشتیسازی اروندان از قدیمیترین کشتیسازیهای کشور است که در سال 1352 با همکاری شرکت پترسون آمریکا تأسیس شد.
وی هدف از تأسیس این شرکت را ساخت و تعمیر انواع شناورهای تندرو آلومینیومی، کشتیها و شناورهای فولادی فراساحلی عنوان کرد و گفت: طراحی و ساخت شناورهای آلومینیومی تا 47 متر تندرو در کلاسهای کاتاماران، کروبوت، مونوهال، چندمنظوره، گشتی ساحلی، تفریحی و مسابقهای ازجمله فعالیتهای شرکت ما است.
غمگین افزود: شرکت کشتیسازی اروندان همچنین درزمینهٔ طراحی و ساخت انواع شناورهای فولادی تا 2500 تن با کاربری مسافربری، باربری، چندمنظوره، خدماتی، نظامی، پایلوت طناب بر، بارج، آموزشی، تعمیرات اساسی انواع شناورهای فولادی تا 2500 تن و تعمیرات انواع سکوهای نفتی فعالیت میکند.
اروندان در بحران بود
مدیرعامل شرکت کشتیسازی اروندان گفت: شرکت کشتیسازی اروندان از سال 84 به بعد به سمت سقوط پیشروی کرد و مدیریت صحیحی که باید در آن صورت میگرفت تحقق نیافت و به دلایلی همچون عدم مدیریت و نبود خودباوری به سمت ورشکستگی رفت.
غمگین بابیان اینکه نتیجه کار این شد که شرکتی که زمانی تنها کشتیسازی آلومینیومی خاورمیانه بود دچار بحران شود، عنوان کرد: در آن زمان شرکت سفارش ساخت 4 کشتی را گرفته بود و بیش از 70 تا 80 درصد از تسهیلات را نیز دریافت کرد و قرار بود این 4 کشتی را یکساله ساخته و تحویل دهد.
وی اظهار داشت: مشکلات ذکرشده سبب شد این 4 کشتی در یک سال اول آماده نشده و تا سال 91 نیز هیچ کشتی تحویل مشتری داده نشود.
مدیرعامل شرکت کشتیسازی اروندان بیان کرد: قرارداد سفارشهای این شرکت در سال 1386 فسخ شد و شرکتی که ادعا داشت کشور ما را جزء 7 کشور سازنده کشتی آلومینیومی در دنیا کرده رو به ورشکستگی برود که این کار به اعتبار شرکت نیز لطمه سنگینی وارد کرد.
غمگین بیان کرد: در سال 86 شورای سرمایهگذاری و اشتغال استانداری خوزستان طرحی را مصوب کرد که بهموجب آن مبلغ 55 میلیارد تومان برای شرکت کشتیسازی اروندان وام در نظر گرفته شد.
وی با اشاره به اینکه 48 میلیارد تومان از این مبلغ برای کارخانه شماره 2 در نظر گرفتهشده بود، اعلام کرد: متأسفانه در مدیریت مدیران قبلی این مبلغ جذب نشده و بعد از گذشت مدتی خودبهخود لغو شد.
مدیرعامل شرکت کشتیسازی اروندان گفت: در تاریخ 26 اسفند 1388 شرکت کشتیسازی اروندان بهصورت سبدی به شستا (شرکت سرمایهگذاری تأمین اجتماعی) واگذار شد و از حالت دولتی خارج شد.
غمگین اظهار کرد: در آن برهه از زمان شرکت در بحران و مشکلات بود و آمادگی این واگذاری را نداشت. اول باید شرکت به توان و آمادگی لازم میرسید و بعد واگذار میشد که متأسفانه اینگونه نشد.
این مدیر بیان کرد: شستا نیز این شرکت را نپذیرفت و جلو نیامد که حاصل این اتفاق تعطیلی کامل این شرکت شد. در سال 89 به مدت 50 روز، سال 90 به مدت 205 روز و سال 91 به مدت 168 روز شرکت در تعطیلی کامل بود.
وی تصریح کرد: این تعطیلی سبب شد همه پروژهها حقوقی شده و علیرغم 10 سال عقبنشینی و عدم تحقق اهداف 35 طلب کار داشته باشیم و تقریباً تمام تجهیزات اروندان را با حکم حقوقی ببرند.
مدیرعامل شرکت کشتیسازی اروندان گفت: تا تاریخ 12 اسفند 1391 شستا این شرکت را نپذیرفت و اروندان با مقدار زیادی از حقوق معوقه کارکنان باقی ماند.
با تغییر مدیریت مشکلات حل شد
غمگین اظهار داشت: با پیگیری آقایان دهدشتی و سعدون زاده نمایندگان آبادان در مجلس و صحبتهایی که با وزارت رفاه داشتند توانستند این وزارت را مجاب کرده و هیئتمدیره جدید را در تاریخ 12 اسفند 91 بر سرکار بیاورند.
این مدیر بیان کرد: علیرغم اینکه با حمایت خاصی مواجه نشدیم با مدیریت جهادی 11 ماه حقوق معوقه 80 نفر بازنشسته پرداخت شد و 30 پرونده حقوقی با تلاشی که انجام دادیم حلوفصل شد.
وی بابیان اینکه یک تیم حقوقی قوی تشکیل دادیم و تمامی مشکلات حقوقی شرکت را رفع کردیم، عنوان کرد: 9 شناور لندینگ کرافت که ساخت آنها 10 سال معطلمانده بود را بدون اینکه صاحب سهام یک ریال هزینه کند ساختیم و 5 شناور را نیز آب اندازی کردیم.
مدیرعامل شرکت کشتیسازی اروندان افزود: همچنین 4 شناور دیگر مانده که 2 تا از اینها آماده آب اندازی هستند و 2 تای دیگر نیز تا آخر امسال آماده میشوند.
غمگین اظهار کرد: 122 میلیون دلار نیز قرارداد و تفاهمنامه بستیم درحالیکه در سالهای گذاشته علیرغم دریافت تسهیلات در شرکت کشتیسازی اروندان هیچکس حاضر به عقد چنین قراردادهایی نبود.
کارخانه شماره 2 احیاء شد
مدیرعامل شرکت کشتیسازی اروندان گفت: در گذشته بهمنظور افزایش تولیدات، کارخانه شماره 2 کشتیسازی اروندان ایجادشده بود ولی در مدیریتهای گذشته این کارخانه غیرفعال شده و هیچ کاری در آن صورت نمیگرفت.
غمگین بیان کرد: این کارخانه درگذشته به شرکتی تأسیسات دریایی به مبلغ ماهانه 25 میلیون تومان که مبلغ ناچیزی است اجاره دادهشده بود.
این مدیر بابیان اینکه در همان زمان صاحب زمین خالی که کنار کارخانه شماره 2 اروندان بود مبلغ 350 میلیون تومان در ماه اجاره میگرفت، تصریح کرد: همین مبلغ 25 میلیون در ماه را نیز به شرکت ما پرداخت نمیکردند.
وی عنوان کرد: قراردادها و اسنادی که مدیران قبلی تأیید کرده بودند این اجازه را به ما نمیداد که بتوانیم کاری دراینباره انجام دهیم اما علیرغم این مشکلات پیگیریهای زیادی انجام دادیم.
مدیرعامل شرکت کشتیسازی اروندان افزود: با کمک نمایندگان مجلس و پیگیریها و جلساتی که با مسئولان و مدیران مختلف برقرار کردیم توانستیم کارخانه شماره 2 را به شرکت بازگردانیم.
وی با ابراز گله از شرکت تأسیسات دریایی از سازمان بنادر و دریانوردی، اظهار داشت: انتظار داریم کمیته وجوه این سازمان همکاری بیشتری با ما داشته باشد.
غمگین با اشاره به اینکه بیش از 10 قرارداد جدید دیگر داریم، عنوان کرد: به نتیجه رسیدن این قراردادها مستلزم همکاری بیشتر شرکت تأسیسات دریایی سازمان بنادر است.
طرح تراول لیفت نیازمند اعتبار
مدیرعامل شرکت کشتیسازی اروندان اعلام کرد: طرح توسعهای جدیدی در کارخانه شماره 2 به نام تراول لیفت در نظر گرفتیم که با راهاندازی آن میتوانیم بین 100 تا 120 شناور جدید را در سال تعمیر کنیم.
غمگین نتیجه راهاندازی طرح تراول لیفت را ایجاد اشتغال برای 500 نفر بهصورت مستقیم توصیف کرد و گفت: راهاندازی این طرح نیازمند 25 میلیارد تومان سرمایه جدید است.
وی با اشاره به اینکه این طرح را بعد از 3 ماه کار کارشناسی در اسفند سال 93 به شستا اعلا کردیم، عنوان کرد: بعد از گذشت 2 سال و 6 ماه از شروع طرح این سرمایه را به شستا برمیگردانیم.
این مدیر بابیان اینکه در این طرح تعمیر حدود 120 شناور در کشور خودمان انجام میشود و سالانه 38 میلیارد و 700 میلیون تومان پول از کشور خارج نمیشود، اظهار کرد: متأسفانه شستا تا این لحظه پاسخی درباره این طرح به ما نداده است.
استاندار پیگیری کند
مدیرعامل شرکت کشتیسازی اروندان اظهار داشت: 2 سال است که به استاندار محترم خوزستان درخواست دادیم تا به این شرکت سری بزند و پیگیر مشکلات ما باشد.
وی با اشاره به اینکه در طرح تراول لیفت در کل برای 2 هزار نفر بهصورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد میشود، بیان کرد: زمان بازگشت سرمایه نیز زمان مناسبی است و توجیه اقتصادی دارد.
این مدیر عنوان کرد: ما تاکنون توانستهایم با مدیریت بسیجی و جهادی عقبافتادگیهای شرکت را جبران کنیم اما برای پیشرفت بیشتر احتیاج به کمک دولت داریم.
غمگین تصریح کرد: از سازمان منطقه آزاد اروند نیز تقاضا داریم تسهیلاتی را که به شرکتهای موجود در این منطقه ارائه میدهد را به شرکت کشتیسازی اروندان که جزء محدود شرکتهای سازنده شناورهای آلومینیومی در جهان است نیز ارائه دهد.
وی افزود: تقاضای ما از استاندار خوزستان همچنان پابرجا است و نیاز است به شرکت کشتیسازی اروندان توجه بیشتری شود تا بتواند با ایجاد اشتغال و افزایش تولید، در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارد.