شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۳۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱

شوشان : پروانه کرم ابریشم صد ها تخم می گذارد تخم ها به کرم تبدیل شده و کرم ها به سرعت با خوردن برگ توت به چند برابر روزهای تولد خود می رسند

هر کرم حدود 1000 متر نخ ابریشم به دور خود می بندند. نخ این پیله به سادگی آماده ی ریسیدن است اما وقتی کرم از پیله ی خود بیرون می آید کلاف را پاره میکند وقابل استفاده نیست.

و حال آن را در کنار رودخانه در شوشتر بنام بند دسوا که حوض هایی برای آن تعبیه شده بود می شستند و در ظرف های بزرگ می جوشاندند بعد زمان معین مقداری از آنرا در کیسه ای که دو سر کیسه را دو عدد چوب به عرض دهانه و ته کیسه بسته شده بود می ریختند و دو نفر هر کدام دو سر یک چوب را گرفته و عکس هم می چرخاندند ورطوبت از آنها خارج و در سطحی تمیز پهن و بعد از بین رفتن باقی رطوبت معمولا پیله ها را به خانم های خانه  داربه جهت ریسیدن می دادند.

تفاوت نخ ابریشم با نخ قز :

تفاوت نخ ابریشم با نخ قز در این است که نخ ابریشم به طور طبیعی  و نخ قز باید ریسیده شود و مقداری ضخیم تر است

انواع بافته ها با نخ قز

1 دستمال قز

2 تکه قز

3 دوم قز

4 چادر قز

قز :

قزنوعی ابریشم ریسیده   شده است که از آن برای تهیه دسمال قز و تکه قز ودوم قز و چادر قز استفاده میشده  لازم به ذکر است مراحل تهیه ابریشم و بافتن (از کرم ابریشم تا تولیدنخ) در شوشتر بوده و حال تولید کرم ابریشم و تولید نخ و این اواخر بافتن آن بعد فوت مرحوم استاد در شهر شوشتر منسوخ شد .

یاد و خاطره ی همه ی هنرمندان گرامی باد

شادی روح همگی ایشان صلوات

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار