شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۴۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۵
مدیرکل منابع طبیعی خوزستان در تحریریه شوشان / مدیریت اشتباه منابع آب عامل ایجاد ریزگردهاست / هر کشوری منابع طبیعی خود را از دست داد از بین می رود / خوزستان نوک پیکان عملیات بیابان زدایی است / مهار آتش سوزی ام الدبس ظرف 3 ساعت، اقدامی شگفت انگیز بود
عامل ریزگردها در کشور ما سیاست های منابع آب است و نباید به دنبال چیز دیگری باشیم. راه مقابله با ریزگردها نهال کاری نیست...
 


شوشان:  آمدن مدیرکل منابع طبیعی به پایگاه خبری شوشان ، همزمان شده بود به آتش سوزی های جنگل ام الدبس . گفته می شد که مدیران منابع طبیعی در مهار آتش سهل انگاری کردند اما وقتی پای صحبت های مدیرکل و همچنین مسئول یگان حفاظت منابع طبیعی نشستیم و روایت ماجرا را شنیدیم نظرمان تغییر کرد ؛ ماجرایی که به ذوب شدن کفش جنگلبانان و نیروهای یگان حفاظت و حتا سوختن لباس آن ها منجر شد اما کسی کمتر کسی از این تلاش ها خبردار شد.

به گزارش شوشان ، بذرکار مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان که به همراه مسئول یگان حفاظت و همچنین سخی پور کارشناس روابط عمومی به شوشان آمده بود در مورد موضوعات متعدد از جمله ریزگردها ، مدیریت منابع آب ، جنگل ها و همچنین مشکلات پیش رو سخن گفت. 

وی در ابتدای این نشست صمیمی گفت: نیروهای مستقر در منابع طبیعی مجموعه ای حرفه ای و پرتلاش هستند که که در راه خدمت حتا جان شان را هم فدا کرده اند. همیشه در این سودجویانی هستند که برای رسیدن به منافع خویش تا کشتن نیروهای ما نیز پیش رفته اند و صحنه های دلخراش را رقم زده اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان بیان داشت: منابع طبیعی در دنیا مفهومی به شدت قوی و تاثیرگذار دارد و به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست به نحوی که هر کشوری این مهم را نادیده گرفته به سمت نابودی و نیستی پیش رفته است.

بذرکار تصریح کرد: کشورمان 165 میلیون هکتار وسعت دارد که 135 میلیون آن تحت مدیریت منابع طبیعی است و هر اتفاقی که در این عرصه ها رخ دهد منابع طبیعی حضور خواهد داشت و باید پاسخگو باشد، اما وقتی این موضوع را به قضاوت می نشینیم با یک پارادوکس روبه رو هستیم و آن اینکه این هکتار عرصه با تعداد نیروی که در اختیار ماست همخوانی جهت صیانت ندارد و به هیچ عنوان با نورم های جهانی همسو نیستیم.



وی ادامه داد: از این رو اگر ما مشارکت مردم و گروه های مردم نهاد را نداشته باشیم به هیچ عنوان نمی توانیم به اهداف مد نظر خود دست یابیم و باید با فرهنگ سازی  ، حفاظت از منابع طبیعی را فراگیر نماییم و برای مردم درونی کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: زمانی که مقام معظم رهبری چالش ها و آسیب های بزرگ منابع طبیعی را مطرح می کنند و اینکه چگونه باید مردم را راغب به ورود به عرصه ها و نگهداری از آنها کنیم، می توان پی برد که نقش مردم در صیانت از عرصه ها تا چه اندازه اساسی و موثر است. از این رو فکر می کنم مردم بومی مناطق مختلف می توانند پل ارتباطی با ما باشند تا بتوانیم مشکلات مناطق مختلف را با کمک آنها مرتفع نمائیم.



بذرکار بیان داشت: در کشورهای توسعه یافته تعاریف و دغدغه های آنها از موضوع منابع طبیعی به طور کل با ما فرق می کند و حفاظت و نگهداری از منابع طبیعی تبدیل به یک ارزش شده است اما متاسفانه در کشور ما اینگونه نیست. به عنوان مثال در همین منطقه زاگرس ، بحث زادآوری طبیعی وجود ندارد ، زیرا فرصت رشد به گیاه داده نمی شود و سریعا توسط دام خورده می شود. از این رو طبیعی است که به سمت فرسایش خاک برویم و مشکلات زیادی را پیش روی خود ببینیم.

وی گفت: در کشورهای پیشرفته به ازای هر 1000 هکتار جنگل یک نفر برای کیفیت سنجی و نه برای رفع دغدغه ها مشغول به کار است و با تجهیزاتی که در اختیار دارد تمامی تغییرات جانوری و گیاهی را زیر نظر دارد اما در کشور ما اینگونه نیست. نه تنها تجهیزاتی برای نظارت بر عرصه های منابع طبیعی در اختیار نداریم بلکه تعداد جنگلبانان و ... نیز محدود است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: طی دو  سال اخیر 5 هزار نفر از سازمان جنگل ها بازنشسته شده اند و هیچ فردی جایگزین آنها نشده است. کار در سازمان بسیار طاقت فرسا و فرسایشی است و نیروهای حرفه ای فقط می توانند دوام بیاورند. سازمان منابع طبیعی سازمانی سخت و فرسایشی است و اتفاقات ناگوار زیادی در آن رخ می دهد که نیاز به توجه، حمایت و پشتیبانی سایر دستگاه ها دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود و با اشاره به موضوع ریزگردها گفت: سوال من در رابطه با مقابله با ریزگردها این است که آیا مالچ پاشی راه مقابله با ریزگردهاست؟ اگر من بخواهم جواب بدهم می گویم به هیچ وجه. بخش اعظم ریزگردها ، حاصل مدیریت اشتباه منابع آب است. یکی از کانون ها ریزگردها در عراق است که به دلایل مختلف از جمله سد سازی در ترکیه و ایجاد سد آتاتورک ، آب دجله و فرات به شدت کاسته شده است. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان اضافه کرد: سد آتاتورک ترکیه مانع از ورود آب به عراق و رسیدن به دجله و فرات می شود. ظرفیت این سد دو  برابر سد کرخه است و ایجاد این سد موجب خشکی اراضی در کشور عراق و در نتیجه ایجاد کانون های ریزگردی شده است.

وی افزود: عامل ریزگردها در کشور ما سیاست های منابع آب است و نباید به دنبال چیز دیگری باشیم. راه مقابله با ریزگردها نهال کاری نیست زیرا قسمت اعظم ریزگردها نشات گرفته از خشکی هورهاست. با درختکاری و یا مالچ پاشی نمی توان جلو ریزگردها را گرفت و صرفا راه حل آن جاری شدن آب در هورهاست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تغییر کاریری اراضی  گفت: برخی اطلاعات در خصوص اینکه ما در واگذاری اراضی نقش داریم قابل قبول نیست و بر اساس درخواست جهاد کشاورزی فرآیندها را بررسی و اگر مشکلی بوجود نیاید به جهاد کشاورزی اراضی واگذار تا این سازمان برای واگذاری نهایی تصمیم گیری کند. اما مطمئن هستیم که سازمان جهادکشاورزی در چارچوب قوانین اعلامی و ابلاغی این مهم را انجام می دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اقدام شگفت انگیز در خصوص مهار آتش جنگل ام الدبس در  سه ساعت گفت: اداره ما در دشت آزادگان 8 نفر نیرو دارد و کارها در این منطقه علیرغم سختی های فراوان به خوبی صورت میگیرد. لازم به ذکر است هر ساله از اردیبهشت ماه تا چندین ماه بعد ، دوران خشکی در اغلب مناطق خوزستان آغاز می شود . با کوچکترین سهل انگاری همچون روشن کردن یک کبیریت یا انداختن یک سیگار روشن ، آتش سوزی های گسترده ایجاد می شود. در قضیه آتش سوزی جنگل ام الدبس موفق شدیم ظرف 3 ساعت آتش را مهار کنیم.

بذرکار گفت: در اندیمشک بعضا بر سر اختلافات طایفه ای ، شاهد آتش سوزی های عمدی هستیمو ساعت ها بدلیل گسترش آتش در بخش های مختلف باید مشغول اطفای حریق باشیم.  متاسفانه این منطقه بدلیل صعب العبور بودن نیاز به 6 ساعت پیاده روی با بشکه های آب 20 لیتری دارد و واقعا کاری نفس گیر است، این در حالی می باشد که بیشترین ساعت اجاره بالگرد در سال گذشته را منابع طبیعی داشته و برای اجاره هر ساعت 18 میلیون تومان پول داده ایم.

وی بیان داشت: طبق قوانین هر کسی در جنگل باعث آتش سوزی شود بین 3 تا 10 سال به زندان محکوم می شود . همچنین در مهار آتش تمامی دستگاه های لشکری و کشوری موظف هستند وارد میدان شوند.

وی افزود: در حال حاضر تعاریف ما از کانونهای بحرانی حرکت ماسه زار بوده که در غرب و جنوب غرب استان بیشتر به چشم می آید و از این رو ما نوک پیکان برنامه های مقابله با بیابان زدایی هستیم که از نظر کمیت و کیفیت در ردیف اول قرار گرفته ایم . در شوش، دشت آزادگان، شرق و غرب اهواز، بستان و بخشی از امیدیه برنامه های موفقی را اجرا کرده ایم. کانون های فرسایش در این بخش ها بسیار بالاست.

وی گفت: در حال حاضر بزرگترین کار بیولوژیکی کشور در خوزستان با 8 هزار هکتار درختکاری و مالچ پاشی صورت گرفته است و این موضوع تنها ظرف سال 94 انجام پذیرفته است که بی سابقه بوده است. وی در پایان گفت: زمانی ایران 90 میلیون هکتار جنگل داشته است، اما اکنون تمامی دارایی ما 14 میلیون هکتار جنگل است، این در حالی است که ارزش عرصه های منابع طبیعی در برابر پروژه های عمرانی صفر است و اغلب پروژه ها بدون در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی در حال انجام هستند.

در این نشست ، سرهنگ محمد عزیزی مسئول یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی گفت: در موضوع ام الدبس یکی از علل سرعت بخشیدن به اطفای حریق، احساس مسئولیت مردم بود و آنجا مردم با بیل و لودر و ریختن خاک به روی آتش آتش را مهار کردند، از این رو حضور مردم و مشارکت مردم در حفاظت از عرصه های منابع طبیعی یکی از نیازها و ضروریات می باشد. در غیر این صورت اگر ما برای هر درخت هم یک نگهبان داشته باشیم هم کم است.

وی ادامه داد: اکنون منابع طبیعی در تمام شهرستانهای استان پاسگاه ویژه منابع طبیعی دارد و مرکز کنترل فرماندهی در یگان استان با پل ارتباطی 1504 پاسخگوی تمامی اتفاقات و مقابله با آن می باشد.

عزیزی بیان داشت: در حال حاضر برای مراقبت از عرصه های طبیعی خوزستان نیاز به 453 نیرو داریم که این مهم تنها با 29 نفر انجام می شود و قطعا نمی توان به تمامی نیازها پاسخ داد و از این رو خواهش می کنم مردم در جنگل ها ایجاد حریق نکنند و یا اگر چنین مهمی صورت گرفت حتما از خاموشی زغالها که بعد از درست کردن کباب است مطمئن شوند.

مسئول یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی خوزستان گفت: حفاظت از تمامی اراضی ملی از جمله جنگلها، مقابله با قطع درختان، آتش سوزی، چراء غیرمجار، معادن غیرمجاز و ... بر عهده ماست.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار