شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۸۹۴۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱
ولي الله شجاع پوريان نماینده مردم بهبهان در مجلس ششم : دولت در برخورد با منتقدان، مخالفان نبايد ادبياتي مشابه آنها برگزيند/ رویکرد اصلاح طلبان و اعتدالیون حمایت از روحانی است
متاسفانه حجم وسيعي از رسانه‌ها و فضاهاي مجازي در حال تخريب اقدامات سازنده دولت تدبير و اميد هستند
 


شوشان: زماني كه دولت روحاني بر رقيبان خود در انتخابات ۹۲ پيروز شد اين پيروزي بر بسياري از افراد سخت آمد و آن ها خواهان موفقيت جريان اصلاحات نبودند، برخي افراد با ارجحيت منافع شخصي روحاني را همراهي كردند كه بتوانند با موفقيت او پست و مقامي به دست آورند، بنابراين زماني كه دولت بدون توجه به آنها تنها معيار گزينش افراد را صلاحيتشان در نظر گرفت اين افراد با مخالفان دولت همنوا شدند و‌سازمخالفت نواختند، درصورتي‌كه این افراد بايد دغدغه منافع ملي داشته باشند. در اين راستا  با ولي ا... شجاع پوريان عضو ارشد حزب اتحاد ملت به گفت‌وگو پرداخت كه در ادامه مي‌خوانيد:

اكنون كمتر از يك سال به پايان عمر دولت روحاني باقي‌مانده است، بعضي افراد كه در انتخابات سال۹۲ و همچنين در ماه‌هاي نخست اين دولت به‌شدت از وي حمايت مي‌كردند، اكنون همچون «مجاهدين شنبه» با مخالفان دولت همنوا شده‌اند و ايراداتي به دولت وارد مي‌كنند. به اعتقاد شما اين افراد اميدوارند كه آقاي روحاني یک دوره‌ای باشد؟

هر دولت زماني كه روي كار مي‌آيد ممكن است گروه‌ها و افراد حامي آن به دلايل درست يا نادرست قوه مجريه را همراهي نكنند. اين امر درباره ستادهاي حامي دكتر روحاني آشكارتر است و برخی از آنها بر اساس نگاه منفعت‌گرایانه به دنبال دسترسي به اهداف مدنظر خود بوده و هستند و منافع شخصي آنها بر منافع ملي مقدم است.

همچنين برخي از آنها نقش حمايت‌گر را بازي كردند تا به جايگاه مدنظرشان برسند و از ظرفيت شان استفاده شود، با توجه به اين موضوع كه ظرفيت استفاده از مقام دولتي محدود است، آنها آرام ‌آرام‌سازمخالفت نواختند. البته اين امر طبيعي است و چنين بحث‌هايي تا حدودي بر اساس محور بودن منافع شخصي افراد پديدار مي‌شود.

اعتداليون و اصلاح‌طلبان كه در انتخابات سال ۹۲ حامي آقاي روحاني بودند اكنون به حمايت خود ادامه داده و رويكرد وي مورد حمايت آنهاست. درمجموع مي‌توان اذعان داشت كه آهنگ كلي اصلاحات و فعاليت دكتر روحاني مورد پذيرش آنهاست. آنها نسبت به عملكرد دستگاه اجرايي از منظر مثبت نگريسته‌اند. نكته قابل ‌تامل اينكه اصلاح‌طلبان و اصولگرايان ميانه‌رو از رئيس‌جمهور كنوني در انتخابات آينده نيز حمايت مي‌كنند و حامي وي خواهند بود.

بهتر نيست به‌جاي انتقاد به ارائه راهكار بپردازند؟

اينگونه افراد بايد دلايل منطقي جهت مخالفت با دولت يازدهم را به شكل صريح و شفاف بيان كنند و در قالب نقد و نظر به ارائه راهكارهاي مستدل بپردازند و همچنين براي رفع كاستي‌هايي كه از منظر آنها وجود دارد راهكارهاي عملياتي ارائه كنند. البته درست است كه برخي مخالفان راهكار دارند اما آنها بايد توان و مقدورات دولت را در نظر داشته باشند.

اگر دولت در حوزه اقتصادي نتوانسته به وعده‌هاي خود عمل كند بايد در نظر داشت كه شرايط اقتصادي چه ميزان در كنترل دولت بوده است و همچنين بايد توجه داشت كه بنگاه‌هایی وجود دارند که دولت هيچ‌گونه نظارتي بر آنها ندارد و از مجموعه نظارت دولت فراتر هستند. درزمينه مساله حصر بايد ميزان اختيارات دولت را مدنظر قرارداد. گاهي مسائل كلي مطرح مي‌كنيم اما مسائل و جوانب پيراموني و جزئي آن را ازنظر دور مي‌كنيم و حتي ميزان اختيارات ارگان مربوطه جهت ورود به مساله را در نظر نمی گیریم.

البته لازم به ذكر است كه كاستي‌هايي كه در مباحث فرهنگي وجود دارد و ممانعت‌هايي كه درباره برگزاري كنسرت‌ها رخ مي‌دهد، سبب شده دولت در معرض انتقادات قرار گيرد، درصورتي‌كه دولت همانند فعالان سياسي و فرهنگي خود منتقد اين گونه برخوردهاست؛ بنابراين اگر به شكل منطقي به‌نقد و نظر نپردازيم، چنين برخوردهايي در حوزه تسويه‌حساب شخصي تلقي مي‌شود و همچنين ازآنجايي‌كه منافع شخصي افراد تامين نشده و آنها نتوانسته‌اند وارد بازي شوند، اكنون شرايط را براي انتقام‌گيري مناسب مي‌دانند.

فكرمي كنيد آقاي روحاني بايد در برابر حاميان ديروز و منتقدان امروز چه رويكردي اتخاذ كند؟

دولت در برخورد با منتقدان، مخالفان و همچنين افرادي كه دولت را تخريب مي‌كنند، نبايد ادبياتي مشابه آنها برگزيند. دستگاه اجرايي بايد با مدارا، حوصله و ارائه توضيحات و پاسخ منطقي و مستدل به انتقادات چنين افرادي پاسخگو باشد و همچنين مخالفان را به بحث و مناظره فراخواند و به شبهات مطرح‌شده از سوي آنها پاسخگو باشد و از سوي ديگر در شرايط كنوني لازم است كه دولت يازدهم به توجيه مردم بپردازد و در اين راستا افكار عمومي را قانع كند و محدوديت‌هايي كه در پيگيري برنامه‌ها وجود دارد را مطرح كند. چراكه هيچ‌چيز به‌اندازه آگاهي و شناخت دادن به مردم و جدال احسن براي دولت مفيد و پرفايده نيست.

همگان مي‌دانند كه مشكلات كنوني ريشه درگذشته دارد، اما چه عاملي سبب شده مخالفان دولت به خود اجازه دهند كه انبوهي از ايرادت را به دستگاه اجرايي وارد كنند؟

دولت در عرصه‌هاي گوناگون سياسي، اقتصادي، فناوري، كشاورزي، آسيب‌هاي اجتماعي، بانك و همچنين بيمه‌ها دچار مشكل است كه چنين مسائلي ريشه در دولت سابق دارد. دولت آقاي روحاني زماني كه برسر كارآمد بايد مشكلات و تنگناهايي كه توسط دولت سابق پديد آمده بود را به‌صورت شفاف مطرح مي‌كرد، درحالي كه چنين عملكردي موجب تندی دلواپسان شد. به‌بيان‌ديگر متاسفانه در اوايل كار هيچ تبیين صحيح و منطقي در اين راستا انجام نشد و اينكه دولت كجاست و اكنون نقطه شروع كار دولت كجا قرار دارد.

شايد دولت با محدوديت ورود به برخي مسائل روبه‌رو بود. اكنون مسئولان و مديران كنوني بايد گزارشي از مشكلات و مسائل هنگام تحويل گرفتن بخش مربوطه را بيان كنند و مجموعه فعاليت و اقداماتي كه در طول سه سال انجام‌شده نيز با آمار و به شكل مقايسه و مستدل مطرح شود. قوه مجريه براي رفع مشكلات كنوني بايد با تمام قوا در راستاي حل مشكلات حركت كند و همچنين بتواند با افكار عمومي، نخبگان و رسانه‌ها ارتباط قرار كند و آنها را توجيه كند؛ اما متاسفانه حجم وسيعي از رسانه‌ها و فضاهاي مجازي در حال تخريب اقدامات سازنده دولت تدبير و اميد هستند و كساني كه بايد بدهكار كشور باشند اكنون در جايگاه مدعي نشسته و طلبكار هستند.



comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
comment
comment
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
comment
0
1
comment زنده باد دکتر شجاعپوریان
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
comment
1
0
comment متاسفم برایتان [...] بعد از 3 سال هنوز [...] می گویید همه چیز باختید حتی حامیانتان را از دست دادید فقط بلدید [...] در آورید .
comment
کارمند میراث فرهنگی خوزستان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
comment
0
0
comment شما بزرگترین حامی آن مدیر میراث فرهنگی بودید که اکنون در دادگاه یکی از بزرگترین پرونده های تخلف و اختلاس و... را دارد.بروید از خودتان شروع کنید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار