اگر آقایان اراده کنند دادگستری همکاری لازم را خواهد داشت تا جایی که نیروی انتظامی مسئولین شهری را در پلمپ زدن و یا تعطیلی مغازه های بنکداران همراهی می کند

"> آخرین اولتیماتوم به بنکداران

شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۳

اگر آقایان اراده کنند دادگستری همکاری لازم را خواهد داشت تا جایی که نیروی انتظامی مسئولین شهری را در پلمپ زدن و یا تعطیلی مغازه های بنکداران همراهی می کند

اختصاصی شوشان : پدیده ای به نام توسعه، امروزه بسیاری از کلانشهرها را به خود جذب کرده است، روند شهر نشینی را تا حد امکان به رشد صعودی رسانده و به تبع آن رشد و افزایش صنایع مزاحم تخریبی را بیشتر در مسیر آن قرار داده است. باید گفت: که همراه و همگام با پیشرفت های فن آوری در شهرهای بزرگ مخصوصا اهواز مسائلی مانند جابجایی و مشاغل مزاحم و آلاینده همچون بنکداران که به لحاظ فاکتور های سلامت، بهداشت روانی و روان سازی ترافیک در هسته مرکزی شهر حائز اهمیت است. در این خصوص سال هاست که از زبان مسئولان وعده های بسیار قشنگی شنیده می شود اما هر روز که می گذرد هسته مرکزی شهر اهواز بیش از تر از پیش با بحران ترافیک و مشاغل مزاحم دست و پنجه نرم می کند.

یکی از وعده هایی که سال هاست با آب و تاب زیادی به گوش ما می خورد، همین جابجایی بنکداران از هسته مرکزی شهر اهواز است. اما این در حالی است که پس از سال ها مسکوت ماندن طرح ساماندهی مشاغل، مدیران شهری عزم خود را برای سر و سامان دادن به کسب و کار در اهواز و خروج برخی از مشاغل و صنوف پر خطر و مزاحم جزم کرده اند اما با این وجود اقدامات مسئولان تا کنون فقط در حد وعده ماند و شهروندان مدت هاست در انتظار نتیجه ای در حد و اندازه تمام حرف هایی هستند که تا کنون شنیده اند. ساماندهی مشاغل خیابان های طالقانی و یوسفی و همچنین جابجایی انبارها از حاشیه بازار امام خمینی(ره) در مجتمع تازه ساخت بنکداران از طرح هایی بود که سال ها در گوش شهروندان خوانده شد تا اینکه سرانجام آماده پذیرایی از مشاغل مزاحم شهر ما شد اما بعد از تکمیل بخش هایی از این مجتمع تعدادی از این مزاحم ها جا خوش کردند و منافع و درآمدهای سر به فلک کشیده خود را به آرامش و آسایش شهروندان و منافع شهری ترجیح دادند و حاضر به جابجایی نیستند.

موضوع بنکدران از سال 1371 مطرح شد و در کنار طرح انتقال آهن فروشان، در سال های اخیر مکانی با 50 هکتار مساحت توسط بخش خصوصی در شرق اهواز قطعه بندی و 720 پلاک پیش بینی و مقرر شد در این مجتمع 620 ساختمان تجاری و 100 واحد برای خدمات جانبی ساخته شود. طبق آخرین اعلام شهرداری اهواز از این تعداد 359 پلاک به بنکداران واگذار شده و در حال ساخت و ساز هستند. تا کنون تعدادی به مجتمع نقل مکان کرده و در حال ادامه کسب و کار هستند اما با این وجود تعداد دیگری با ایجاد مزاحمت و صلب آسایش برای شهروندان با مطرح کردن ادعاهایی همچون مشکلات زیست محیطی در اطراف مجتمع قصد دارند افکار عمومی را نسبت به اجرای این طرح مخدوش کنند.

آلودگی زیست محیطی تنها یک شایعه است

در همین رابطه معاون محیط انسانی حفاظت محیط زیست خوزستان خط بطلانی بر همه این ادعاها کشیده  و با رد چنین شایعاتی گفت: برخی عقاید شخصی خود را مطرح می کنند و بدون مطالعه و تحقیق اقدام به اظهار نظر می کنند.

جمال شاکری می افزاید: ادعایی که برخی بنکدران برای عدم جابجایی مطرح می کردند این بود که شهرک جدید بنکداران به دلیل مجاورت با فولاد خوزستان مشکل زیست محیطی دارد.

وی ادامه می دهد: محیط زیست خوزستان هرگونه شایعه وجود آلودگی سرب را رد می کند و چنین اظهاراتی مورد تایید محیط زیست خوزستان نمی باشد و این درحالی است که تعداد زیادی از بنکداران به این شهرک منتقل و در حال فعالیت می باشند و با بررسی های صورت گرفته  تاکید می شود، شهرک بنکداران مناسب و بدون آلودگی است.

حکم پلمپ مغازه بنکداران صادر شد

در همین خصوص، فرماندار اهواز با اشاره به اینکه حکم پلمپ مغازه تعدادی از بنکداران صادر شده، به خبرنگار ما می گوید: به دلیل عدم جابجایی و مقاومت تعدادی از بنکداران در مقابل این طرح مجبور به این اقدام شده ایم. در چند دهه گذشته استقرار و وجود بنكداران در مركز شهر مشكلي ايجاد نمي‌كرد، اما هم‌اكنون با توجه به حجم بالاي ترددها، مركز شهر ديگر ظرفيت ورود خودروهاي سنگين را ندارد و از آن‌ جايي ‌كه مركز شهر محلي براي سكونت است، همواره ما با مراجعات و مكاتبات اعتراض ‌آميز مردم نسبت به تردد و ايجاد مزاحمت‌هاي كاميون‌ هاي بنكداران مواجه بوده و هستيم.

عبدالعزیر فدعمی می افزاید: برای ساماندهی مشاغل مزاحم برنامه ریزی های دقیقی توسط مسئولین شهری صورت گرفته اما به دلیل مقاومت های بنکداران تا کنون اجرای این طرح ها تمام و کمال انجام نشده است.

وی همچنین تصریح می کند: انتقال بنکداران به محل جدید ضروری است و باید در اولین فرصت این جابجایی انجام شود تا علاوه بر اینکه هسته مرکزی شهر سر و سامان پیدا می کند، شهروندان ساکن در این مناطق به آرامش مورد نظر خود دست پیدا کند.

بنکداران در هسته مرکزی شهر مزاحم اند

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز، با انتقاد شدید از ایستادگی بنکداران در مقابل مصوبات شورای ترافیک و ایجاد مزاحمت و نارضایتی مردم ، عنوان می کند: با توجه به بند 20 ماده 55 قانون شهرداري‌ها ما مي‌توانستيم قبل از این انبارهاي بنكداران را پلمپ كنيم، اما چون احتمال می دادیم اقدام به بازكردن پلمپ از سوي بنكداران جرائم سنگيني را در بر خواهد داشت، به آن‌ها فرصت داديم تا به تدريج مكاني را براي خود در نظر گرفته و انبارها‌ي‌شان را منتقل كنند. هر چند كه ما بارها از طريق رسانه‌ها و مطبوعات به آن‌ها هشدار داده بوديم.

عليرضا عالي‌پور تاکید می کند: با توجه به اين‌كه اين صنف بخشي از مردم اهواز و تامين‌كننده ارزاق و مايحتاج مردم هستند، تا آنجايي كه ممكن بود وظيفه حمايت از آن‌ها را بر خود تكليف و به ‌همين منظور مجتمع بنكداران را احداث كرديم كه پس از فشارها و هشدارهايي كه از جانب ما به بنكداران وارد شد، تعداد زيادي از آن‌ها به مجتمع جديد منتقل شدند. اين موضوع نشان‌دهنده آن است كه هشدارهاي ما را پذيرفته‌ و مي‌دانند كه قطعا و قهرا بايد از هسته مركزي شهر خارج شوند اما آن دسته از بنکدارانی که تا کنون نسبت به هشدارها بی تفاوت بودند به زودی بر اساس قانون با آنها و برخورد می شود.

وی بر مزاحم بودن بنکداران هسته مرکزی برای شهروندان تاکید دارد و می گوید: بار ديگر هشدارهاي لازم را به بنكداران داده‌ايم و به آن‌ها ديگر فرصت نخواهيم داد. در حال حاضر از تعداد 97 واحد موجود در هسته مركزي شهر حدود 50 درصد آن‌ها به مجتمع جديد منتقل شده‌اند و در حال حاضر به خوبی در حال کسب و کار هستند.

معاون خدمات شهري شهرداري اهواز علت عدم انتقال بنكداران به مجتمع جديد را غيرقابل توجيه و به نوعي اختلافات دروني اعضا با يكديگر دانست و گفت: مديريت كلان شهر اهواز و استان بر انتقال اين واحدها به مجتمع جديد اعتقاد دارد و شديدا بر موضع خود ايستاده‌اند.

شهرداری اراده کند دادگستری همکاری می کند

معاون دادستان عمومي و انقلاب اهواز نیز در این خصوص به خبرنگار شوشان می گوید: مجری اصلی برخورد با بنکداران به عنوان مشاغل مزاحم شهرداری است. اگر آقایان اراده کنند دادگستری همکاری لازم را خواهد داشت تا جایی که نیروی انتظامی مسئولین شهری را در پلمپ زدن و یا تعطیلی مغازه های بنکداران همراهی می کند تا جرم و بی نظمی ایجاد نشود و آنها وظیفه قانونی خودشان را انجام دهند.

فتاحی با تاکید بر اینکه شهرداری طبق قانون می تواند از مشاغلی که ایجاد مزاحمت می کنند و ایجاد آلودگی می کنند را تعطیل کند و یا انتقال بدهد و یا پلمپ بزند، ادامه می دهد: شهرداری ها بر اساس بند 20 ماده 55 قانون شهرداری ها می توانند کمیسیونی تشکیل دهند  و این کمیسیون  بررسی می کند، حکم می دهد و حکم شان هم قطعی است و باید شهرداری حکم را با کمک عوامل اجرائیات اجرا کند. منتهی متأسفانه از سال 1382 تا بحال این احکام روی دست شهرداری روی زمین مانده است و اجرا نکرده اند.این مقام مسئول در دادستانی اهواز از شهرداری خواست مصلحت اندیشی را کنار بگذارد تا با عوامل بر هم زننده آرامش شهروندان با جدیت برخورد شود.

بزودی  اقدام به تخلیه مکان از بنکداران خواهیم کرد

در همین خصوص شهردار اهواز با اشاره به اینکه موضوع انتقال بنکداران به خارج از محدوده هسته مرکزی شهر مدتهاست که در دستور شهرداری قرار دارد، گفت: خوشبختانه تاکنون 104 واحد از بنکداران از هسته مرکزی شهر اهواز خارج شده اند و 100 واحد دیگر نیز در مجتمع بنکداران شرق اهواز در حال ساخت هستند

منصور کتانباف در خصوص عدم خروج برخی از بنکداران از هسته مرکزی شهر اهواز نیز عنوان کرد: برخی ساختمان خود را تکمیل کرده اند و متاسفانه برخی دیگر تمایلی به خروج ندارند. جلسات متعددی تاکنون در این خصوص حتی در سطح استاندار برگزار شده که البته نمی توان گفت کارهایی که تاکنون انجام شده، چشمگیر نبوده است.

وی افزود: برای انتقال بنکداران از هسته مرکزی شهر اهواز با اتحادیه بنکداران اهواز وارد مذاکره شدیم ولی مشکل اینجا بود که برخی از بنکداران فعال در سطح اهواز بدون داشتن مجوز اتحادیه در حال کسب و کار بودن که اتحادیه بنکداران باید از طریق راه های قانونی نسبت به پلمپ کردن آنها اقدام می کرد که البته این کار را نکرد.

کتانباف در خصوص اینکه تاکنون چه عواملی باعث شده که شهرداری در برخورد قاطع با بنکدارانی که اقدام به تخلیه مکان خود در هسته مرکزی شهر اهواز نکرده اند، کوتاهی کند، عنوان کرد: البته ما هم ملاحظاتی برای برخورد با این افراد داشته ایم زیرا برخورد با این کار، اقتصاد شهر را به هم می ریخت و شهر لطمه می خورد. همچنین نگران برخی حرکتهای فردی بودیم و نمی خواهیم این موضوع، به یک نگرانی برای شهر تبدیل شود.

شهردار اهواز تاکید کرد: همچنین در مدت اخیر، اقدامات فراوانی از سوی شهرداری برای مقابله با بنکداران هسته مرکزی شهر صورت گرفته که از جمله می توان به ممنوعیت ورود کامیون به این نقطه از شهر اهواز اشاره کرد به گونه ای که هم اکنون در طول شبانه روز حتی 10 کامیون نیز وارد منطقه بنکداران نمی شوند.

کتانباف اظهار کرد: دلیلی وجود ندارد شهرداری اهواز برای برخورد با بنکدارانی که تاکنون اقدام به تخلیه مکان خود نکرده اند تعلل کند و به زودی با استفاده از ابزار قانونی اقدام به تخلیه مکان از بنکداران خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: بنکداران به خصوص آنها که عضو اتحادیه هستند باید سه اخطار در فاصله زمانی مشخص دریافت کنند و بعد در صورت عدم اجرای قانون، نسبت به پلمب واحدهای تجاری بنکداران باقی مانده اقدام خواهیم کرد. ما برای رفتن به مکان خاصی به آنها فشار وارد نمی کنیم بلکه آن چیزی که اهمیت دارد این است که هیچ بنکداری نباید در هسته مرکزی شهر به فعالیت خود ادامه دهد.

شهردار اهواز عنوان کرد: در صورت عدم اجرای اخطار سوم از سوی بنکداران باقی مانده در هسته مرکزی شهر اهواز، پلمپ واحدهای تجاری آنها توسط سازمان میادین شهرداری اهواز آغاز می شود.

با تمام این اوصاف معضل بنکداران در شهر و آرزوی ترافیکی روان همه و همه باعث شده تا این گزارش را تهیه کنیم. اما آیا کاسه صبر مسئولین تا کی به مدارا خواهد کرد؟ آیا روزگاری خواهد رسید تا با برخورد قاطع با بنکداران روزهای خوش خلوتی برای مردم شهر شاهد باشیم یا این قصه لج بازی بنک داران همچنان ادامه می یابد؟ ...

شوشان / مهدی ممبینی


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار