شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۳۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱
نشست هم اندیشی گروه فرهنگی یاران در تحریریه شوشان / فرهاد پروین: باید به فیلم نگاه تاریخی داشته باشیم نه سیاسی / رضا کیانی: مسئولین باید بر مسائل فرهنگی هدایت، حمایت و نظارت داشته باشند
گروه فرهنگی یاران به سرپرستی رضا کیانی با هدف توسعه و ارتقای سطح فرهنگی، هنری و ادبی در جامعه تشکیل شده است...


شوشان: نشست هم اندیشی گرامی داشت روزملی سینما با حضور فرهاد پروین مدرس و دکترای فلسفه هنر، رضا کیانی سرپرست گروه هنری یاران ، مریم  مقدم عضو مرکزی گروه یاران ( کارشناس ارشد کارگردانی تاتر )  ، که در این نشست به عنوان  مجری کارشناس هدایت جلسه را عهده دار بود  ، جمعی  از اعضای گروه فرهنگی هنری یاران و همچنین گروهی از  کارشناسان و  علاقه مندان که به عنوان میهمان حضور داشتند، در دفتر تحریریه پایگاه خبری شوشان برگزار شد.

به گزارش شوشان ، گروه فرهنگی یاران با هدف توسعه و ارتقای سطح فرهنگی، هنری و ادبی در جامعه تشکیل شده است و در  نشست هم اندیشی گرامیداشت روز ملی سینما کارشناسان و اعضای حاضر به تبادل نظر در ارتباط با سینما و چالش های پیش رو اعم از فرهنگی، هنری و ادبی به بحث و گفتگو پرداختند.

در ابتدای نشست ، پروین مدرس و دکترای فلسفه به تفاوت مبدأ سینما در ایران با جهان پرداخت و گفت: سینما در جهان محصول یکسری اختراعات و اکتشافات فیزیکی از قبیل تغییر و تحولاتی در دوربین عکاسی و تکامل همچون امکان ثبت عکس در کمتر از یک ثانیه می باشد که در کنار هم قرار گرفتن آن ها باعث بوجود آمدن (تصاویر متحرک) یا همان  فیلم شد.

پروین مبداء پیدایش سینما در جهان را اواخر قرن نوزدهم بین سال های 1890 تا 1895 عنوان کرد و گفت: برادران لومیر با ساخت دستگاهی به نام سینماتوگراف اختراع سینما را به نام خود ثبت کرده اند گرچه افراد دیگری همچون ادیسون نیز در زمینه ضبط و پخش تصویر متحرک اختراعاتی داشته اند، اما اختراع لومیرها به دلیل ویژگی هایی همچون امکان جابجایی، قابلیت پخش فیلم برای تعداد زیادی از تماشاگران و … نسبت به اختراعات همزمان خود اقبال بیشتری کسب کرد. در واقع مبدأ تاریخ سینما که روز ۲۸ دسامبر ۱۸۹۵ است را روزی می دانند که لومیرها برای نخستین بار برای نمایش فیلم هایشان اقدام به فروش بلیط کردند.

این کارشناس، مخاطبان سینما را در ابتدا افراد پایین دست جامعه برشمرد و بیان داشت: ابتدای پیدایش سینما تنها افرادی از طبقات پایین جامعه و در سالن های بسیار کوچک به تماشای فیلم ها می نشستند و بخش زیادی از فیلم های ساخته شده در سالیان اولیه، کمدی های کوتاه بوده اند. طبقات بالای جامعه سینما را در ابتدا یک سرگرمی مبتذل می دانستند و اوقات فراغت خود را با شرکت در کنسرت های موسیقی و تماشای تئاتر پر می کردند. در واقع سینما تفریح طبقه کارگر بود.

پروین پیدایش سینما در ایران را در زمان قاجار، از مسیری کاملا متفاوت با دنیا دانست و تصریح کرد: چند سال بعد از پیدایش سینما در جهان مظفرالدین شاه قاجار زمانی که به مسافرت اروپا رفته بود با دستگاه سینماتوگراف آشنا شد و به عکاسباشی دربارش که شخصی به اسم میرزا ابراهیم خان عکاس باشی بود دستور خرید دوربین سینماتوگراف را داد. در واقع میرزا ابراهیم خان عکاسباشی نخستین فیلمبردار ایرانی است.

وی گفت: اولین فیلم بلند ساخته شده ایرانی آبی ورابی نام دارد که در سال ۱۳۰۹ توسط آوانس اوگانیانس در ژانر کمدی ساخته شد و در روز جمعه ۱۲ دی ۱۳۰۹،ساعت ۲ بعدازظهر در سینما مایاک به نمایش درآمد که متأسفانه امروز هیچ نسخه ای از این فیلم وجود ندارد زیرا دو سال بعد از ساخت فیلم، سینما مایاک آتش میگیرد و فیلم آبی و رابی از بین می رود.

پروین  افزود : سینما منحصر به کشور یا ملیت خاصی نیست و متعلق به بشریت است و نگاه آن جهانی و فرامرزی می باشد. باید راه هایی پیدا کنیم تا بتوانیم مانند کمپانی های بزرگ دنیا فیلم هایی که از گذشته باقی مانده را ترمیم و با کیفیت بالا در اختیار آیندگان قرار دهیم، زیرا فیلم ها مانند میراث فرهنگی هر نسلی باید نگه داری شوند تا در آینده مورد استفاده قرار بگیرند.

وی افزود: باید به تصاویر متحرک(فیلم) نگاه تاریخی داشته باشیم نه سیاسی. به عنوان مثال فیلمی که متعلق به زمان قاجار است را به صرف تعلقش به یک دوره سیاسی نامطلوب کنار نگذاریم بلکه نگاه میراثی و تاریخی به آن داشته باشیم زیرا فیلم ها اسناد این مملکت هستند.

در ادامه بحث و گفتگو رضا کیانی سرپرست گروه هنری یاران گفت : خوشحالم که چنین برنامه ها و نشست هایی در یک رسانه مستقل برگزار شده و توانستیم بدون استفاده از امکانات دولتی در راستای ارتقای سطح فرهنگی، علمی و هنری گام برداریم و همچنین خرسندم که می بینم برخی دیگر دوستان با تشکیل NGO  ها به فرهنگ و ادبیات کمک می کنند.

کیانی به تعامل بیشتر با رسانه ها تاکید کرد و مسائل فرهنگی و اجتماعی را با هم در ارتباط دانست که با کمک رسانه ها می توانند آن را به مردم منتقل کرده و در راستای ارتقاء و توسعه فرهنگی گام بلندی برداشت.

این فعال فرهنگی همچنین به تعامل گروههای فرهنگی با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و اضافه کرد: مسؤولین باید بر مسائل فرهنگی هدایت، حمایت و نظارت داشته باشند و از ظرفیت بخش خصوصی و NGO ها استفاده بهتر صورت بگیرد تا تصدی دولت در فرهنگ را کمتر کنیم.

کیانی در ادامه گفت : مورخان لایه های بیرونی وقایع تاریخی را بیان می کنند و اما یک اثر هنری  هسته درونی تاریخ را ترسیم و روایت می کند  .

مریم  مقدم کارشناس مجری این نشست بنا به گفته یکی از هنرمندان قدیمی گفت: اگر میخوایید فرهنگ و هنر یک کشور را ببینید به سالن های سینمای آن نگاه کنید ببینید چه مقدار استقبال صورت گرفته است.

کیانی در ادامه با اشاره به تعامل میان ادبیات و سینما ،  رابطه ادبیات و سینما را بسیار مهم و ارزشمند  خواند و  در برهه ای از تاریخ سینمای ایران ، روی آوری کارگردانان به ادبیات داستانی ایرانی  ،  را به عنوان نجات دهنده سینمای ایران برشمرد و تصریح کرد: سینمای ایرانی در زمانی مقلد سینمای هندوستان بود و اما   کارگردانان هایی مانند مهرجویی، ناصر تقوایی، امیر نادری، مسعود کیمیایی و... با ساخت فیلم هایی براساس داستان های نویسندگان مطرح ایرانی نظیر غلامحسین ساعدی ، محمود دولت آبادی و صادق چوبک و.‌‌‌.. تحولی را در سینمای ایران بوجود آوردند .  این فعال هنری و فرهنگی  ، علاوه بر لزوم توجه به آثار ادبی و دست مایه قراردادن آنها برای نگارش فیلمنامه  ، در عین حال  برقراری  رابطه میان  کارگردان و اجتماع و فضای  روز را  هم  بسیار مهم عنوان کرد.

وی در ادامه از ساخت برخی فیلمهای سطحی و کم مایه در برهه کنونی سینمای ایران انتقاد کرد.

در ادامه این نشست اعضای شرکت کننده به تبادل نظر و بحث و گفتگو پرداختند. اعضای گروه یاران که دیدگاههای خود را مطرح کردند ، از اعضای گروه یاران که در این نشست دیدگاههای خود را مطرح کردند می توان به  آذین حیاتی  مترجم و فعال فرهنگی ، ندا کریمی نقاش ، شبنم بال افکن هنرمند و پژوهشگر ادبیات و  تاتر  ، علی اندیشمند پژوهشگر و بازیگر  ، احمد پریان بازیگر و نوازنده  ، و شروین بال افکن مسول بخش دانش آموزی گروه یاران   اشاره کرد . و همچنین پژوهشگران حوزه فرهنگی و اجتماعی چون صادق سامانی  ، دانیال  غمگین و آرمین جهان بین  به عنوان میهمان  در این نشست حضور پیدا کرده بودند ، نقطه نظرات خود را بیان کردند و سپس  جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد.




























نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار