با وجود اینکه متوسط میزان بارندگی در اهواز 235 میلیمتر است و بر اساس طبقه بندی بین المللی در زمره اقلیم خشک قرار گرفته است اما گاهی در این شهر باران های سیل آسا و غافلگیر کننده ای می بارد "> چالش های کلانشهر پس از بارندگی های مداوم
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۰

با وجود اینکه متوسط میزان بارندگی در اهواز 235 میلیمتر است و بر اساس طبقه بندی بین المللی در زمره اقلیم خشک قرار گرفته است اما گاهی در این شهر باران های سیل آسا و غافلگیر کننده ای می بارد

شوشان : با وجود اینکه متوسط میزان بارندگی در اهواز 235 میلیمتر است و بر اساس طبقه بندی بین المللی در زمره اقلیم خشک قرار گرفته است اما گاهی در این شهر باران های سیل آسا و غافلگیر کننده ای می بارد که در مدت کوتاهی حجم زیادی از آب جمع می شود و مشکلاتی را برای ساکنین به وجود می آورد.

به گزارش شوشان به نقل از واحد مرکزی خبر، در پی بارندگی های پاییز امسال در کلان شهر اهواز باز شاهد آبگرفتگی معابر بودیم شهروندان در برخی از خیابان های برای رفت و آمد نیازبه قایق را احساس کردند، آنها می گفتند چرا با هر بارندگی اهواز قفل می شود و فاضلاب شهر وارد خیابان می شود؟

اسدی از شهروندان اهوازی ساکن در منطقه سه راه خرمشهر از بارش های الهی در پاییز امسال خدا را شکرمی کند ولی با گله مندی از مسئولان شهری اهواز می گوید: مشکلی که مردم اهواز با هر بارندگی با آن دست و پنجه نرم می کنند آب گرفتگی خیابان ها و فوران فاضلاب در خیابانها و خانه است .

معاون خدمات شهری شهرداری کلانشهر اهواز در پاسخ به این پرسش گفت: تنها راه کنترل و کاهش آب گرفتگی سطح شهر اهواز در زمان بارندگی، اجرای طرح جامع دفع آب های سطحی است.

فرماندار اهواز نیز در خصوص این مشکل می گوید: مناطق سه راه خرمشهر و کیان پارس در اهواز نقاط بحرانی هستند و ما سعی کرده ایم آب ها را در این مناطق به سمت رودخانه کارون هدایت کنیم.

فدعمی می افزاید: مشکل اصلی کلان شهر اهواز در هنگام بارندگی، شبکه آب های سطحی و فاضلاب مشترک است.

نکته قابل تامل در سخنان معاون خدمات شهری شهرداری اهواز این است که چرا در هنگام بارندگی کارگران شهرداری در زیر باران و با پارو و تجهیزات ابتدایی آب های جمع شده در سطح شهر را به داخل فاضلاب هدایت می کنند؟

عالی‌پور ادامه می دهد : آب‌ های سطحی به جای سرازیر شدن به شبکه فاضلاب شهری، باید به کانال ویژه هدایت شوند تا از انسداد شبکه فاضلاب و سرریز شدن آب به معابر پیش‌گیری شود.

اما نکته مهم در این میان این است که مدیریت دفع آب های سطحی بر عهده شهرداری است و یا مشکل را در طراحی نا مناسب شبکه فرسوده فاضلاب شهری اهواز جستجو کرد.

به عبارتی به اعتقاد کارشناسان در کلانشهر اهواز زیر ساخت ها دچار آسیب هستند، نقاط آب گرفتگی زیادی در اهواز است و تا زمانی که این نقاط کور از بین نرود این وضعیت ادامه دارد.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب اهواز در این خصوص می گوید: ما متولی دفع فاضلاب های شهری هستیم و جمع آوری آب های سطحی در هنگام بارندگی وظیفه این سازمان نیست و شهرداری متولی اجرای این کار است.

منجزی می افزاید : شبکه فاضلاب شهری اهواز فرسوده است و تنها کاری که ما می توانیم انجام دهیم لایروبی خطوط فرسوده است .

وی تصریح کرد: این شبکه برای 40 سال پیش طراحی شده است و اکنون با افزایش جمعیت شهری کلانشهر اهواز جوابگو نیست .

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب اهواز در پاسخ به این پرسش که چند درصد از شبکه فاضلاب شهر اهواز فرسوده است و برای بازسازی آن چه میزان اعتبار نیاز است پاسخ قانع کننده ای به ما نداد.

کارشناسان شهری در این رابطه می گویند : به لحاظ جغرافیایی ، اهواز یک شهر مسطح و بدون شیب است که علاوه بر مزایای طبیعی مشکلاتی را برای ساکنین آن بوجود آورده است .

این کارشناسان تاکید کردند : دفع نشدن طبیعی آبهای سطحی و استفاده صد در صدی از ایستگاههای پمپاژ از مهمترین مشکلات جغرافیایی شهر اهواز است .

آقای امان پور کارشناس شهری می گوید: مشکل اصلی استان خوزستان شیب کم است ،شیب مناسب باید بین 2 تا 3 درصد باشد این در حالی است که در خوزستان ای میزان شیب به 6 دهم درصد هم نمی رسد.

وی افزود: در حالت طبیعی این شیب پایین نمی تواند پاسخگو باشد چه برسد در زمان بارندگی ،سیستم فاضلاب دچار اختلال می شود و نمی تواند جوابگو باشد و بستر رودخانه کارون نیز عمقش به اندازه کافی پایین نیست که این آب وارد آن شود.

علیرضا عالیپور معاون خدمات شهری شهرداری اهواز می گوید:برای ایجاد زیرساخت های مورد نیاز و اجرای طرح جامع دفع آب های سطحی اهواز نیازمند هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.

فرماندار اهواز هم به برنامه های شهرداری برای کنترل آب های سطحی در زمان بارندگی اشاره کرد و گفت: با برنامه ریزی های انجام شده به طور میانگین سالانه مشکل آبگرفتگی در سه نقطه از شهر اهواز در حال برطرف شدن است.

استاد دانشگاه سازه های آب دانشگاه شهید چمران اهواز و مهندس رودخانه در خصوص راهکار های حل این مشکل در سطح کلان شهر اهواز می گوید: چنانچه در ساخت و ساز های جدید شهری و شهرک ها شیب بندی به صورت اصولی رعایت شود آب وارد رودخانه می شود و دیگر شاهد این مشکل نخواهیم بود.

موسوی جهرمی می افزاید: در استرالیا به علت نزدیکی به اقیانوس شیب را طوری طراحی کرده اند که آب وارد اقیانوس شود تا دیگر آبگرفتگی رخ ندهد.

وی می گوید:در شهر هایی مانند تهران و اصفهان هم نهر های تخلیه باران در سطح خیابان ها تعبیه شده است.

این استاد دانشگاه می گوید: به سه طریق عمقی، سطحی و زیر سطحی می توان آب های ناشی از بارندگی را از سطح شهر جمع آوری کرد که با توجه به شرایط استان خوزستان به علت بافت سنگین و نبود بافت های سطحی و همچنین ظرفیت بارش های سنگین امکان پذیر نخواهد بود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار