اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۵۲۷۴
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۷
سید صدرالدین مرتضوی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفتگو با شوشان : آفت اصلاح طلبی سهم خواهی است/ خشت اول شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان خوزستان کج گذاشته شد/ مکانیزم دموکراتیک در انتخابات شورای سیاستگذاری استان وجود نداشت/ خادمی مورد حمایت قبادیان بود/ خرد جمعی در شورای سیاستگذاری به کار گرفته نشد/جریان اصلاح طلبی جریانی است که مطالبات همه اقوام را پاسخگوست/ تعداد انگشت شماری سعی در انحصار جریان شورا داشتند
اصلاح طلبان در دوران هشت ساله احمدی نژاد در منگنه قرار گرفته بودند و پیش از آن فعالیت های چندانی نداشتند. پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید...
مطالب مرتبط 







شوشان: آسیب شناسی و نقد درون گروهی ؛ این روزها و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر ، در شورای عالی اصلاح طلبان و در بین احزاب مختلف مطرح شده تا در پروسه بازبینی ِ نحوه ی ورود به انتخابات سال گذشته ، نقاط ضعف شناسایی شده و در دو انتخابات مهم پیش رو برطرف شود. بنابراین" بازنگری" به هیچ وجه به معنای تخطئه و یا تخریب نیست و اگر خود را بی نیاز از نقد بدانیم با تکرار اشتباهات گذشته ، ضعف ها همچنان باقی می ماند.

چنین نقدهایی به عملکرد شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان و شورای عالی ، رایج شده و حتی "عارف" نیز در این میدان پیش قدم شده و با بیان نقاط ضعف ، بر سر آن است که از تکرار ضعف هایی که سبب آسیب می شود ممانعت کند. اخیرا نیز وی گفته است که حضور برخی افراد در لیست امید هزینه های زیادی برای ما در پی داشت . به خاطر عدم رشد یافتگی در فعالیت های تشکیلاتی بعضا به تصمیمات اتخاذ شده، پای بند نیستیم و این آسیب جدی به فعالیت های تشکیلاتی و سازمان یافته می زند. 

اصلاح‌طلبی همواره گفتمانی شفاف و پاسخگو بوده و روی آوردن به نقدهای درون گروهی نیز در راستای همین شفافیت و پاسخگویی است. 



در ادامه سلسله گفتگوهای شوشان با محوریت "آسیب شناسی عملکرد شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان خوزستان" و مباحث پیرامونی آن ، این بار سید صدرالدین مرتضوی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت پاسخگوی سوالات بود. مرتضوی معتقد است که شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان در صورت آسیب شناسی ، نقاط ضعف و توانمندیش هویدا می شود و با یک شناخت دقیق تر ، می توان قدم های بعدی را استوارتر برداشت. باید اشتباهات را پذیرفت تا در قدم های بعدی اشتباهات و لغزش ها کمتر شود. مرتضوی انحصار طلبی و انحصار گرایی را عامل حذف افراد صاحب نظر در شورای سیاستگذاری می داند و گفت که  برخی افراد که می خواستند خودشان را در راس هرم اصلاحات تثبیت کنند دست به چنین اقدامی زدند که نتیجه اش حذف افراد صاحب نظر و باتجربه بود.

آقای مرتضوی ! اینگونه به نظر می رسد که پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ، اختلاف نظر احزاب اصلاح طلب افزایش یافته و بعضا این اختلاف نظرها در سطح کشور رسانه ای شده است. علت این کشاکش ها چیست ؟ 

اصلاح طلبان در دوران هشت ساله احمدی نژاد در منگنه قرار گرفته بودند و پیش از آن فعالیت های چندانی نداشتند. پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ، با توجه به فضایی که ایجاد شد خیلی از افرادی که حامی اصلاح طلبان بودند و یا داعیه اصلاح طلبی داشتند در کنار اصلاح طلبان واقعی شروع به فعالیت کردند. در این بین اختلافاتی میان افرادی که اصلاحات را به عنوان یک راه و روش نجات دهنده کشور از بحران های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی انتخاب کرده بودند با اصلاح طلبانی که به دنبال منافع شخصی و قدرت بودند ، ایحاد شد. 

این اختلاف نظرها از کجا نشات می گیرد؟  

اصلاحات تفکری است که بیشتر باید به این تفکر توجه کرد تا نتایج حاصل از آن همچون رسیدن به قدرت. قدرت سیاسی زمانی مطلوب است که بتوان از آن در جهت گسترش تفکر اصلاح طلبی و مطالباتی که در دورانهشت ساله احمدی نژاد انباشته شده بود ، استفاده نمود و پیگیر مسائل شد. در این زمینه باید یک یکسری تقسیم بندی هایی صورت گیرد و در ابتدا می بایست پیگیر مطالبات سهل الوصول و سپس دنبال مطالباتی باشیم که رسیدن به آن دشواری های بیشتری دارد. اختلاف نظرها در پیگیری این اولویت هاست والا همه اصلاح طلب هستند و همگی تمایل دارند دولت روحانی که برخاسته از بدنه اصلاحات و اعتدال است و به نام تدبیر و امید شکل گرفته ، یک روش اعتدالی را پیاده کند.

تفکر اصلاح طلبی می تواند در همه حوزه ها خودش را نشان بدهد ولی تفکر اصلاح طلبی بیشتر در حوزه اندیشه است. . حوزه اندیشه حوزه ای نیست که بخواهیم به خاطر آن سهم خواهی کنیم. آفت اصلاح طلبی سهم خواهی است. زمانی می توانیم تفکر اصلاح طلبی را در جامعه پیاده کنیم که مردم نسبت به این تفکر ، احساس امنیت و آرامش کنند .  

همان اختلافاتی که در سطح کشور بین احزاب اصلاح طلب وجود دارد بعضا در خوزستان نیز شاهد آن هستیم. به عنوان مثال رصد اخبار نشان می دهد که در شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان برخی از لیدرهای اصلاح طلب خوزستان یکدیگر را متهم به مهندسی انتخابات درون شورایی نمودند.

درست است. روشی که برای تجمیع نیروهای اصلاح طلب خوزستان در شورای سیاستگذاری اتخاذ شد ، روش خوبی بود اما متاسفانه به درستی اجرا و اقدام نشد. از همان ابتدای امر ، مکانیزم دموکراتیک در انتخابات شورای سیاستگذاری وجود نداشت و همین امر موجب شد نتوانیم نتیجه لازم را از تشکیل شورای سیاستگذاری در استان بگیریم.  همین ناهمگونی  در شورای سیاستگذاری موجب شد در برخی از حوزهای انتخابیه برای انتخابات مجلس شورای اسلامی به درستی عمل نشود. 

اختلاف نظرهایی در حوزه های انتخابیه وجود داشت ؟ 

بله. متاسفانه عملکرد بد ما در شورای سیاستگذاری باعث شد که در شهرستان ها به آن ایده آل ها که مدنظر بود نرسیم. در برخی شهرها می توانستیم کاندیداهای بهتری معرفی کنیم. در برخی حوزه ها می بایست سکوت می کردیم. به عنوان مثال اگر در حوزه انتخابیه ایذه و باغملک سکوت می کردیم و شورای سیاستگذاری ورود پیدا نمی کرد آقای خادمی که مورد حمایت آقای قبادیان  و دیگر اصلاح طلبان ایذه و باغملک بود ، در دوران نمایندگیش مواضع ملایم تر نسبت به اصلاح طلبان و دولت اتخاذ می کرد. 

به مکانیزم غیردموکراتیک و اجرای نادرست در شورای سیاستگذاری اشاره کردید. پیش از این هم در حزب کارگزاران شاخه خوزستان شاهد همین رویه غیر دموکراتیک بودیم که در نهایت به استعفای هدایت الله شاهینی منجر شد. 

قصد ورود به مسائل حزب کارگزاران ندارم چرا که عضو این حزب نیستم. حزب کارگزاران شاخه خوزستان پس از مدت ها که فعالیت چندانی نداشت در شروع مجدد فعالیت ، ترکیب ناهمگونی را در دوره جدید در شورای مرکزی استان به خود گرفت و این ناهمگونی در ترکیب باعث شد مسائل بعدی بوجود بیاید. در شورای سیاستگذاری هم به همین ترتیب بود که در انتخابات ، دموکراتیک عمل نشد.  افرادی که به عنوان موسس شورای سیاستگذاری می بایست تشکیل این شورا را کلید بزنند در مرحله اقدام حضور فعال نداشتند و در نهایت کلید استارت به عهده یک نفر افتاد و در مراحل تشکیل شورای سیاستگذاری از مکانیزم دموکراتیک استفاده نشد و متاسفانه در این خصوص مصلحت گرایی جایگزین معیار گرایی شد. مصلحت گرایی باعث شد که افراد صاحب نظر کمتر در این شورا حضور داشته باشند.

همانگونه که اشاره کردید شاهد آن بودیم که افراد صاحب نظر در شورا کنار گذاشته شدند و بعضا افرادی ورود پیدا کردند که تجربه چندانی نداشتند. علت کنار گذاشته شدن افراد صاحب نظر چه بود؟

علت اصلی آن را انحصار طلبی و انحصار گرایی می دانم. برخی افراد که می خواستند خودشان را در راس هرم اصلاحات تثبیت کنند دست به چنین اقدامی زدند که نتیجه اش حذف افراد صاحب نظر و باتجربه بود.

احزاب اصلاح طلب استان از نظر کمی رشد خوبی داشتند و این بسیار جای امیدواری است اما انتقاد از جایی شکل می گیرد که بعضا شاهد احزاب تک نفره در استان هستیم . احزابی که برخی از دبیران آن نه تجربه کافی و نه فعالیت سیاسی مشخص دارند. علت پیدایش احزاب تک نفره در استان چیست ؟ 

همین مصلحت اندیشی ها و انحصار طلبی ها در شورای سیاستگذاری موجب شکل گیری احزاب تک نفره در استان شد. در استان یک حزب با تعداد اعضای بالا و تعداد هواداران زیاد و تشکیلات متعدد در شهرستان ها ، یک نماینده در شورای سیاستگذاری داشت و حزب تک نفره نیز ، یک نماینده در شورا داشت. این اشتباه در روش و اجرا بود. روش انتخاب این افراد اشتباه بود. به نظرم علت شکل گیری چنین مسائلی این بود که خرد جمعی به کار گرفته نشد. علی رغم اینکه ما شعار دادیم خرد جمعی اما خرد جمعی در شورای سیاستگذاری و انتخاب افراد به کار برده نشد و نتیجه این شد که از در سطح استان از 18 نماینده در مجلس شورای اسلامی 15 نماینده با اصلاح طلبان نباشند. 

ما سیاست بازی را با سیاست ورزی اشتباه گرفتیم. به جای آنکه در معادلات استان سیاست ورزی کنیم بیشتر سیاست بازی می کنیم و نتیجه اش آن شد که اختلافاتی در شورای سیاستگذاری به وجود آمد و نتوانستیم نماینده واقعی اصلاح طلبان در استان باشیم و نتوانستیم کاندیداهای خوبی را انتخاب کنیم . البته در این زمینه نباید منکر محدودیت های ایجاد شده از جمله رد صلاحیت ها و زمان کم بر سر راه اصلاح طلبان بود.  

رصد اخبار نشان می دهد که شاهد نوعی وزن کشی لیدرهای اصلاح طلب در شورای سیاستگذاری بودیم. آیا اختلافی بین اصلاح طلبان در شورای سیاستگذاری بود؟

اختلاف عمیقی وجود نداشت. در بین تمامی احزاب در سطح کشور وزن کشی وجود دارد و پدیده جدیدی نیست اما می توانستیم در شورای سیاستگذاری بهتر عمل کنیم.

انتخاباتی که قرار بود 21 نفر به عنوان عضو شورای سیاستگذاری انتخاب شوند چه اتفاقی روی داد که شورایی با بیش از 40 عضو تشکیل شد؟ آیا شاهد نوعی مهندسی در انتخابات درون شورایی بودیم ؟ 

دقیقا. از ابتدا خشت اول این شورا کج گذاشته شد. اگر درست عمل کرده بودیم تا اینجا پیش نمی رفتیم که به جای 21 نفر انتخابی ، به جایی برسیم که رییس شورا با انتخاب مشاور و یا نماینده و ... تعداد آن را به 40 نفر برساند. وقتی نتوانستم این همگونی در ترکیب شورا داشته باشیم با اعمال نظر شخصی سعی کردیم که به آنچه خواست خودمان است برسیم و همین امر متاسفانه کلاف سردرگمی شد که در حال حاضر نتیجه اش این شد که می بینید.

آقای مرتضوی ! شما و تعدادی از اصلاح طلبان معروف به چپ اسلامی ( سال 76) بعد از نزدیک به 18 سال ، به فکر راه اندازی مجمع اصلاح طلبان با هدف سازمان دهی نیروهای دوم خردادی و اصلاح طلب افتادید. آیا نارضایتی و انتقاد از عملکرد اخیر شورای سیاستگذاری در جریان دو انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری دستمایه ای برای شکل گیری مجمع شد؟

ما در همان ابتدا در بیانیه ای هدف از تشکیل مجمع اصلاح طلبان را بیان کردیم و بیشتر به دنبال ایجاد فضایی هستیم که اصلاح طلبانی که خارج از احزاب هستند بتوانند در جهت پیشبرد اصلاحات با محوریت دوم خرداد ، فعال شوند. در پی آن هستیم که از تمام توان اصلاح طلبان در استان استفاده کنیم و اهدافی که از سال 76 دنبالش بودیم ادامه دهیم. ایجاد چنین تشکیلاتی با هدف مقابله با سایر تشکل های سیاسی صورت نگرفته و در جهت همگرایی با سایر تشکل های سیاسی تشکیل شده است و در آینده نیز هیچ اختلافی با احزاب اصلاح طلب نخواهد داشت.

گفته می شود انحصار در جریان اصلاح طلبی استان از دید شما علتی برای راه اندازی مجمع اصلاح طلبان بود؟ 

متاسفانه تعداد انگشت شماری سعی در انحصار جریان شورا داشتند و انحرافی در جریان اصلاحات به وجود نیامده است. جریان اصلاحات مثل رودخانه زلال و شفاف پیش می رود و این جریان ، ناخالصی ها را شناسایی می کند و آسیب به جریان اصلاحات وارد نمی شود. این افراد هستند که آسیب می بینند.

پس از تشکیل اولین نشست مجمع اصلاح طلبان ، شاهد برخی اختلافات نظرها بودیم و دو نفر نیز از این مجمع انصراف دادند.

جز یک نفر کسی از مجمع کناره گیری نکرد. آقای طبیشی هم که در یکی از گروه های مجازی اعلام کناره گیری نموده بود به هیات رییسه این را اعلام نکرده بود و کماکان در هیات رییسه مجمع حضور دارند. البته راه برای فعالیت در مجمع اصلاح طلبان باز است و افرادی که دوست دارند در این مجمع فعال شوند با روی باز از آنان ها استقبال می کنیم. به دنبال این هستیم که در کل استان تشکیلات مجمع را گسترش دهیم.

جریان اصلاح طلبی در استان همواره با قومیت ها گره خورده و به نوعی شاهد دسته بندی هایی تحت عناوینی همچون اصلاح طلبان عرب و یا بختیاری هستیم . آیا چنین تقسیم بندی و دسته بندی هایی در جریان اصلاح طلبی درست است ؟

جریان اصلاح طلبی یک جریانی است که مطالبات همه اقوام را پاسخگو است و پیگیری می کند. برخی افرادی که تفکر قومی داشتند چنین مواردی را مطرح کردند که به مطالباتشان برسند ولی مطالبات اصلی اصلاحات مطالبات تمام اقوام است .  باید سعی شود مطالبات استان پیگیری شود. مطالبات استان شامل مطالبات تمام اقوام است. پیشنهاد می کنم دوستان عرب و بختیاری و ... تحت عنوان اصلاح طلبان فعالیت کنند. اصلاح طلب عرب و بختیاری و شوشتری نداریم. می بایست اصلاح طلب را به عنوان اصلاح طلب بشناسیم نه با برچسب قومیت.

در جریان انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال گذشته ، شاهد بسته شدن لیستی تحت عنوان لیست امید در استان و حمایت اصلاح طلبان از برخی کاندیداها بودیم. موفقیت این لیست را به طور کلی چگونه ارزیابی می کنید و چه موانعی بر سر راه آن بود؟

در مقطع زمانی انتخابات ، حذف گسترده کاندیدای اصلاح طلبان باعث شد که نتوانیم به یک لیست ایده آل برسیم. با حداقل ها شروع کردیم اما در مجموع این حداقل ها هم نتوانست به رقیبی که حمایت می شد و سرشانس بود برسد. بیشترین موفقیت لیست امید در اهواز بود که سه کاندیدای مورد حمایت شورای سیاستگذاری به مجلس راه یافتند.  در برخی از حوزه های انتخاباتی ، شناخت کافی پایگاه اجتماعی کاندیداها نبود. در صورت شناخت از پایگاه اجتماعی کاندیداها بهتر می توانستیم عمل کنیم. البته  محدودیت زمانی در مقطع انتخابات ، باعث عدم شناخت شد.

یکی از انتقاداتی که به لیست امید در استان وارد شده این است که برخی از کاندیدای مورد حمایت این لیست ، پس از ورود به مجلس ، ارتباط خود را با اصلاح طلبان قطع کردند و حتی عده ای نیز به فراکسیون مستقلین پیوستند. به عنوان نمونه ، گلمرادی نماینده مورد حمایت لیست امید از حوز انتخابیه ماهشهر ، به صراحت اعلام کرده که از فراکسیون امید جدا شده است. 

این مسئله درست است. البته گلمرادی با برخی افراد اصلاح طلب در حوزه ماهشهر تعامل دارد و احتمال اینکه نماینده ماهشهر با دولت همراهی نماید بسیار زیاد است. اشتباه اول در حوزه ماهشهر ، در دور اول انتخابات بود. در آن زمان افرادی به دنبال حمایت از فرد خاصی بودند که در واقع اصلاح طلب نبود.  
 
مجمع اصلاح طلبان چه برنامه هایی برای دو انتخابات پیش رو دارد؟

مجمع اصلاح طلبان خوزستان پس از عضوگیری با همفکری و مشورت به راهبردی درخصوص دو انتخابات پیش رو خواهد رسید. در انتخابات ریاست جمهوری از کاندیدای مورد تایید اصلاح طلبان حمایت می کنیم که قطعا دکتر روحانی مورد حمایت و تایید اصلاح طلبان و اعتدالیون خواهد بود . اصلاح طلبان جهت رای آوری دکتر روحانی باید از استاندار منتخب دولت و محبوب دکتر روحانی در استان حمایت کنند و از انتقادهای بیهوده که باعث تشتت می شود پرهیز نمود.

و حرف پایانی ؟

تشکر می کنم از پایگاه خبری شوشان که این مباحث را مورد بحث قرار داده و نظر افراد را منعکس می کند. شورای سیاستگذاری هم مثل مشقی است که وقتی نوشته نشده اشتباهاتش مشخص نمی شود. باید بپذیریم هر حرکتی که می کنیم ممکن است اشتباهاهاتی  داشته باشد. باید اشتباهات را پذیرفت تا در قدم های بعدی اشتباهات و لغزش ها کمتر شود.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
انتشار یافته: ۲۱
comment
comment
شهروند
|
United Arab Emirates
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
comment
4
0
comment جناب اقای مرتضوی
شما بهتر است نگاهی به عملکرد خود در دانشگاه چمران داشته باشید و بعد راحع به سیاست صحبت کنید ...
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
comment
comment آقای مرتضوی یکی از پاکترین اصلاح طلبان خوزستان است که همواره به اتخاذ مواضع شفاف معروف بوده . کاش همه اصلاح طلبان جرات و صراحت بیان او را داشتند
comment
سعید
|
United Arab Emirates
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
comment
3
1
comment افرادی مثل شما آبروی اصلاحات رو برده اند
comment
آبادانی
|
United Arab Emirates
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
comment
2
2
comment با سلام و احترام

نمیدونم سایت شما چرا راجع به یک فرد با کارنامه بسیار تاریک مصاحبه میکنه
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
comment
1
1
comment مصاحبه را کامل خوندم. نکات جالب توجهی دارد که باید برای اصلاح امور از آن استفاده کرد
comment
خوزوند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
comment
0
2
comment وقتی نام احزاب تک نفره را میشنوم یاد همه ی احزاب اشتان می افتم.( البته به جز دو سه حزب )
وقتی از کنار گذاشته شدن افراد با تجربه میشنوم ، یاد شعار های جگان گرایی و فرصت به جوانان می افتم ، یک بام و دو هوا بیداد میکند !
comment
ایمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
comment
0
3
comment رد پای نوچه های پدر خوانده در این کامنت ها علیه آقای مرتضوی هویداست
comment
کارمند استانداری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
comment
0
4
comment آقای مرتضوی یکی از پاکترین اصلاح طلبان خوزستان است که همواره به اتخاذ مواضع شفاف معروف بوده . کاش همه اصلاح طلبان جرات و صراحت بیان او را داشتند
comment
محمد رومز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
comment
0
0
comment جریان اصلاح طلبی یک جریانی است که مطالبات همه اقوام را پاسخگو است و پیگیری می کند. برخی افرادی که تفکر قومی داشتند چنین مواردی را مطرح کردند که به مطالباتشان برسند ولی مطالبات اصلی اصلاحات مطالبات تمام اقوام است .

احسنت
comment
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
comment
0
1
comment حضرت علی در جنگ جمل وقتی افرادی آمدند گفتند ما با توجه به ترکیب دو طرف چطور حق را تشخیص دهیم گفتند شما ملاکتان سخن باشد نه گوینده سخن، حالا کامنت های بالا همه اش حمله به گوینده ی سخن است پس حتما حرف درستی زده و اینکه انتخاب افراد دمکراتیک باشد
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
comment
0
2
comment سلام
اقای مرتضوی از اصلاحطلبان قدیمی استان خوزستانت میباشد و سابقه اصلاحطلبی وی بیشتر میباشد ،احزاب تک نفره رو همه بیشتر میشناسند و با کمک شخص پدر خوانده در تهران و صحبت کردن با دبیر کل های احزاب نمایندگی احزاب در خوزستان رو برای نوچه های خود گرفتند،در مورد شورای سیاستگذاری هم باید گفت چطور 21 نفر که بعد با اضافه کردن اعضای علل بدل شد 25 نفر چطور پدر خوانده 4-5 نفر رو به شورای سیاستگذاری احزاب استفاده کرد؟؟آن هم فقط نیروهای خود!!اصلاحات یعنی مبارزه با تبعیضات!و اصلاح امور اما شما میبینید شاخه های اصلاحطلبی بختیاری و عرب و بهبهانی درست کردند که مقایر با اصول اصلاح طلبی است آیا در استان های چند قومیتی مانند فارس یا اصفهان اصلاحطلبان لر یا ترک یا کرد داریم؟؟در مورد لیست امید همین رو به شما بگم یک نفر از لیست امید اهواز به آقای عارف رای نداد!یا یک نفر از ستاد احمدی نژاد رو در لیست قرار دادند و یک ماه قبلش گفتیم بیا تو لیست میگفت من جناحی نیستم اما در ماهشهر آقای گلمرادی که اصلاحطلب تر بود رو در لیست نگذاشتند و یک اصولگرای شناسنامه دار رو در لیست گذاشتند،پدر خوانده اگر دغدغه اصلاحات رو داشت در مجلس ششم زمانی که لیدر اصلاحات خوزستان بود چند تا جوان زیر 30سال استخدام وزارت کشور میکردند که الان مقتدایی نمیگفت ما در استانداری جوان اصلاحطلب معرفی کنید من کمکشون کنم
comment
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
comment
0
1
comment حرف های سید صدر الدین مرتضوی جالب است:

جریان اصلاحات مثل رودخانه زلال و شفاف پیش می رود و این جریان ، ناخالصی ها را شناسایی می کند و آسیب به جریان اصلاحات وارد نمی شود. این افراد هستند که آسیب می بینند.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
comment
0
0
comment چرا این آقا مجمع اصلاح طلبان را راه انداخت؟!
comment
رحمان بهمنی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
comment
0
1
comment امیدوارم که همه با هم برای آبادانی استان و ایران تلاش کنیم.امیدوارم که گذشته ی ما چراغ راه آیندی مان باشد.
امیدوارم از یک سوراخ چند بار گزیده نشویم...
امید خوب است
شما هم امیدوار باشید
comment
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
comment
0
1
comment مرتضوی از نیروهای بسیار فعال پرتحرک ،کم توقع ، دلسوز و فعال در عرصه اصلاح طلبی است.
ایشان از سال ۷۱دانشکاه چمرانداهواز می شناسم،
جوانی اصلاح طلب و بسبار متدین و انقلابی بود.
بانیروهای افراطی همواره در حال مبارزه بود.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
comment
0
1
comment سید عزیزازسابقون درجریان صلاحات و از افرادپیشرو و بی ریا بوده و هستند. صراحت کلام دارند
comment
محمد فاطمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
comment
0
0
comment باید هم نوچه های پدر خوانده و لابیگران (زد وبند کاران) ناراحت و برافروخته شوند آقای مرتضوی جرمش این است که اسرار هویدا کرده است.
بهتر است اگر این ها اصلاح طلب هستند بروند و از اشتباهشان پند بگیرند نه فحاشی کنند
comment
مجتبی احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
comment
0
0
comment در شهر اگر کس است یک حرف بس است.
ما باید از انتقادات استقبال کنیم و آن را چراغ راهمان قرار دهیم،همه می دانند که بر روند تشکیل شورای سیاستگذاری ایراداتی وارد است
ادامه حرکت آن را از ایراد واشکال کم کنیم
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
comment
0
0
comment ثمره کار پدرخوانده این میباشد که بعد از 20 سال گفتمان اصلاحطلبی در کشور کل نیروهای اصلاحطلب شناسنامه دار حزبی،به 100 نفر نمیرسند
comment
میرانا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
comment
0
0
comment من چندین سال است سید را می شناسم و به صداقت ایشان ایمان دارم. بعید است ایشان با توجه به سابقه فعالیت سیاسی و بینش عمیقشان بدون دلیل و تحقیق حرفی بزنند.
سید فردی برون گرا و دلسوز در تحقق اهداف اصلاح طلبان هستند.
چشمها را باید شست جور دیگر باید دید (قابل توجه آقای سعید و آبادانی)
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
comment
0
0
comment جای [...] برای اصلاح طلبان است که یه آدم .... شده لیدر و ظریه پردازشون . این بنده خدا خودش هم مونده که [...] !
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار