شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰
شوشان/مجتبی حلالی

جمعه طوفانی، گرد و غبار شدید. معضلی تکراری است گرد و غبار و طوفان های شدید. خوزستان دیگر در سراسر کشور با گرد و غبارهای این چنینی معرفی شده است.

صدای مردم نیز به گوش آنها که باید می رسید، رسیده است. مردم خوزستان اکنون در برابر این معضل سخت و طاقت فرسا مقاوم شده اند. همانگونه که مسوولین مربوطه نیز.

کار به جایی رسیده که با خیالی آسوده هم سخن از گوشزدها و اطلاع رسانی های جلوگیری از ورود غبار به منازل و مراقبت های ویژه برای مقابله با بیماری های تنفسی از طریق استفاده از ماسک می رانند. درست در مقابل دوربین های شبکه خوزستان و چشم در چشم مردم این استان.

مردمی که به انتظار ارائه راهکارها و خبرهای خوب برای حل این مشکل نظاره نشسته بودند، ریاست محیط زیست اعلام می کند راهکارهای مقابله با ریزگردها به مردم ارائه شده و مدیریت بحران نیز می گوید در حرکتی ضربتی از شب تا صبح مدارس و ... آب و جارو شوند تا دانش آموزان با خیالی آسوده و در محلی تمیز و مرتب به درس و مشق خود برسند.

 اما آیا نبود آب و برق در این تصمیم دیده شده بود؟ در روزهایی که بخاطر بارش رحمت الهی استان های دیگر خبر تعطیلی مدارس و ادارات خود را در خروجی قرار می دهند، در استان خوزستان تصمیم های عجیب گرفته می شود، تصمیماتی که بلافاصله و براحتی برداشته می شود و تصمیم همانی می شود که شب قبل باید ارایه می شد.

از یک سو چه مردان سالمند و بانوانی که برای رسیدگی به کارهای اداری خود به ادارات مراجعه کردند اما با تعطیلی کلیه واحدها مواجه شدند و چه دانش آموزانی که اول صبح به مدارس خود مراجعه کردند و همان درب ورودی بدلیل نبود آب و برق و عدم نظافت محیط به منازل خود بازگردانده شدند. راه های ارتباطی با قطع شدن خطوط همراه اول و ایرانسل و اپراتورهای اینترنت نیز بکلی قطع شده بود و مردم به معنای واقعی در یک سردرگمی عجیب قرار گرفته بودند.

 اینها همه ناشی از عدم توجه به یک تصمیم است. یا اینکه نگاه به موضوع یک نگاه ساده و بی تفاوت بوده است. حق مردم اتفاقات امروز نبود. مردم خوزستان به شدت تحت فشار قرار دارند، اینگونه رفتارها حاصلی جز ناامیدی را برای شهروندان در پی ندارد.

هرچند از ابتدای روز جمعه مردم به انتظار تعطیلی روز شنبه بودند و انتظار به حقی هم بود، اما همه اذهان فقط درگیر همین بود که ایا شنبه تعطیل است؟ فردا تایم ساعت 9 شده است؟ اما غافل بودیم از اینکه مسوولین ما در سطح استان و کشور برای این مصیبت هر ساله چه کارهایی خواهند کرد و چه برنامه هایی را تا کنون اجرایی کرده اند؟ اصلا به فکر این معضل همیشگی بوده اند؟ نگاه مردم نیز در این زمینه باید جدی تر باشد. از تعطیلی های مکرر خشنود نباشیم.

تعطیلی های مکرر قطعا آسیب جدی بر بازار، ادارات و گردش مالی استان وارد خواهد کرد. از این تعطیلی ها خوشحال نباشیم. این تعطیلی ها یعنی موکول کردن کارهای امروز به فردا، در حالیکه کارهای فردا نیز انتظار ما را می کشند. اینها یعنی عقب افتادن از تسریع و پیشبرد کارها.

آیا مردم خوزستان انتظار دارند پس از بروز هرگونه رخداد اینچنین مسوولین کشوری و استانی مقابل دوربین قرار گیرند و از موفقیت های کسب شده در موضوعات مختلف سخن بگویند؟ انتظار مردم اینها نیست. مردم آرامش می خواهند. با این رفتار نه تنها آرامشی به مردم داده نشد بلکه آن را نیز سلب کردید.

استاندار خوزستان نیز لهستان حضور دارد. بی شک دغدغه احوال مردم را دارد. اطلاعات و گزارش ها مرتب و دقیق به ایشان ارایه می شود. اما خطوط ارتباطی ضعیف است. لطفا مجددا تماس بگیرید.

باری سال ها قبل گرد و غبار باور نکردنی رخ داد. آسمان استان سرخ رنگ بود. از همین رسانه به زوایای مختلف معضل گرد و غبار پرداخته شد و سازمان محیط زیست هم در این اخبار و اطلاعات زیر سوال می رفت. فردای همان روز نشستی با محمود هرمزی مدیرکل شمالی محیط زیست برگزار شد که همچنان گرد و غبار در آسمان سرخ رنگ خوزستان وجود داشت.

 او در حالیکه اشک می ریخت اعلام کرد اگر از امروز دور تا دور خوزستان درختکاری شود هم تا 50 سال دیگر درگیر این معضل خواهیم بود. جالب آنکه نه تنها هیچ اقدامی از آنروز تا کنون صورت نگرفته بلکه بی مهری های بیشتری نسبت به خوزستان زرخیز شده است. مسوولین کشوری یکروز در سکوت خبری بازهم تصمیم به انتقال آب کارون گرفتند. 

موضوع گرد و غبار آنقدر حاد شده است که مقام معظم رهبری نیز در کانال رسمی خود نسبت به پیگیری رفع آن به مسوولین تذکر داده اند و به این معضل ورود کرده اند.

اینبار اما شرایط متفاوت است. این را میان مردم بخوبی میتوان لمس کرد. مطمئنا مردم صبرشان لبریز شده و تاب تحمل این اتفاقات را ندارند. همانگونه که برای فرو ریختن ساختمان پلاسکو هیات دولت تشکیل جلسه می دهد، سایر مسوولین پای کار می آیند و انواع تسهیلات در نظر گرفته می شود و شهردار و شورای شهر تهران برای یافتن محلی مناسب دستور می گیرند، باید برای مردم خوزستان هم چنیین اقداماتی صورت گیرد. جان مردم در خطر است.

 سلامتی مردم بطور خاموش در خطر است. ضمن ادای احترام به حادثه دیدگان ساختمان پلاسکو اما قطع به یقین سلامت جان همه خوزستانی ها در خطر است. یک جمعیت میلیونی. امید که نیاید آنروزی که وقایع تلخ ناشی از این بحران همه گیر رسانه ای شود.

حال مردم خوزستان خوش نیست. رسیدگیی نکرده اید، این را همه می دانیم پس با این تصمیمات حالمان را بدتر نکنید.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار