اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰
تابش در همایش روز تالاب ها مطرح کرد:
عضو فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی با اشاره به نابودی 58 درصد از تالاب های کشور، گفت: تا پایان برنامه ششم باید 20 درصد از تالاب های بحرانی یا در معرض تهدید احیا شوند.
شوشان: محمد رضا تابش در همایش روز تالاب ها در اهواز با اشاره به تصویب قانون برنامه ششم توسعه کشور در مجلس اظهار کرد: بر اساس برنامه عمل حفاظت و مدیریت و بهره برداری از تالاب های کشور، باید تا پایان برنامه ششم 20 درصد تالاب های بحرانی و در معرض تهدید احیا شوند.

وی افزود: در زمینه بهبود منابع طبیعی، محیط زیست و کشاورزی قوانین خوبی به تصویب رسیده که نمونه آن نظارت بر ارزیابی راهبری زیست محیطی و نظارت بر طرح های بزرگ کشور است.


نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: 270 تالاب در کشور وجود دارد که 80 مورد از آنها قابلیت ثبت در کنوانسیون رامسر را دارند اما با وجودی که کشور ما مبدع 'کنوانسیون رامسر' بوده تا کنون فقط 24 تالاب در این لیست بین المللی ثبت شده اند.

وی تالاب ها را زیستگاه های باارزش دانست و اظهار کرد: از سه میلیون هکتار تالاب کشور تا کنون 58 درصد از بین رفته و این تالاب ها اکنون به منشاء گرد و غبار تبدیل شده اند.

تابش تغییر کاربری اراضی تالابی، ورود آلاینده های بیولوژیکی و شیمیایی، شکار و صید غیرمجاز، برداشت علوفه و محصولات تالابی خارج ا زتوان تالاب، پدیده تغییر اقلیم، خشکسالی و طرح های بدون ارزیابی زیست محیطی همچون سدسازی و طرح های انتقال آب را از عوامل تهدیدکننده تالاب های کشور برشمرد.

وی حفاری ها و اکتشافات نفت را از عوامل تخریب تالاب هورالعظیم دانست و افزود: طرح های کشاورزی همچون نیشکر باعث چالش در تالاب شادگان شده اند.

تابش تصریح کرد: خشک شدن تالاب ها تهدید مهمی برای کشور است که در صورت بی توجهی می تواند به مسائل اجتماعی، سیاسی و امنیتی تبدیل شود.

وی اضافه کرد: ریزگردها، به خطرافتادن زیستگاه های جانوری و پرندگان، مهاجرت بی رویه، بیکاری و تهدید زندگی مردم بومی، تخریب خاک و به خطر افتاده نظام تولید کشاورزی از تبعات خشک شدن تالاب هاست.

این نماینده مجلس اظهار کرد: پیاده سازی مدیریت زیست بومی با ماهیت فرابخشی، تامین حقابه تالاب ها، جلوگیری از تغییر کاربری و فعالیت های عمرانی، پایش لحظه ای و مدیریت منابع آب راهکار نجات بخشی و احیای تالاب های کشور است.

وی با بیان اینکه هیچ دولتی به اندازه دولت یازدهم به محیط زیست توجه نکرده افزود: لایحه هوای پاک، لایحه مدیریت تالاب ها، لایحه خاک، لایحه ارزیابی زیست محیطی طرح ها، لایحه حمایت از محیط بانان و لایحه حمایت از حقوق حیوانات در زمان این دولت به مجلس ارائه شده که در حال بررسی هستند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار